قرارداد مشارکت در صادرات

بررسی ماهیت حقوقی قرارداد مشارکت در صادرات

بررسی ماهیت حقوقی قرارداد مشارکت در صادرات


با بررسی ماهیت حقوقی قرارداد مشارکت در صادرات همراهتان هستیم.

با توسعه و افزایش روزافزون روابط بین کشورها، شاهد افزایش حجم ­بالای بازرگانی و تجارت و به ­تبع آن صادرات و واردات از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هستیم. صادرات از جمله روش‌های درآمدزایی بخش دولتی و خصوصی هر کشوری محسوب می‌شود. درعین حال قواعد و مقررات مربوط به صادرات نیز مانند تمامی امور دارای نکات حقوقی بسیاری است و قراردادهای متنوع زیادی برای آن وجود دارد و از این رو قرارداد مشارکت صادرات یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که شرکت‌ها و اشخاص حقیقی برای امور بازرگانی از آن استفاده می‌کنند وامروزه صادرات، یکی از بخش‌های بزرگ دنیای تجارت است.

قرارداد مشارکت در صادرات

قراردادی است که به اشخاص و شرکت‌ها امکان حضور فعال‌تر در عرصه­های بازرگانی بین­المللی را می‌دهد. از طرفی، بسیاری از سرمایه‌داران، برای سرمایه ­گذاری سودآور، صادرات را انتخاب می‌کنند و از طریق این قرارداد، در صادرات شریک می‌شوند و طبق قانون مدنی در این قرارداد می‌توانید شروط خاص مورد توافق طرفین را در هنگام تنظیم قرارداد منظور کنید.

در قرارداد شرکت­های مدیریت صادرات، صادرکننده، شخصی(اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی) است که کارت بازرگانی دارد. هم­چنین از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوزهای لازم را اخذ کرده و در حرفه خود به صادر نمودن کالا می‌پردازد.

اهمیت تنظیم قرارداد مشارکت در صادرات

تنظیم و نوشتن قرارداد مشارکت در صادرات، از ضروری­ترین اقدام­های، قبل از شروع صادرات است. صادرات، ایجاد ارتباط بین کالا با جامعه هدف است. این ارتباطات و فعالیت‌ها و میزان سرمایه ­گذاری پر هزینه‌ای که انجام می‌شود، یعنی باید یک قرارداد مشارکت کامل و محکم تنظیم شود.

الزام­ حقوقی قرارداد مشارکت صادرات

قبل از اقدام به مشارکت صادراتی یا شروع کار صادرات، واجب است که الزام­های حقوقی که از ضروریات صادرات است و از آن جمله اخذ مجوزهای لازم فراهم شود.

نمونه پرونده موفق شرب خمر

اقسام کالاهای صادراتی

 با توجه به مجوز صادرات، کالاها به 3 دسته تقسیم می‌شوند؛

کالاهای مجاز

کالاهای مجاز،کالایی است که برای صدور، نیازی به مجوز ندارد. اما باید ضوابط قانونی را رعایت کنید و منظور از ضوابط قانونی، در این تعریف، مسائلی مانند استاندارد و گواهی بهداشت انسانی، دامی و نباتی است.

کالاهای مشروط

آن دسته از کالاهایی است که می‌توان مجوز صادرات آن را گرفت و پس از آن، صادرات انجام شود و برای اخذ مجوز، ابتدا باید به وزارت خانه مربوطه مراجعه و بعد از موافقت وزارت­خانه و ابلاغ به گمرک، وزارت صنعت، معدن وتجارت برای صادرکردن کالاها، مجوز صادر می‌کند.

کالاهای ممنوع الصدور

منظورکالایی است که صدور آن‌ها، مطابق قانون ممنوع است. این حق در اختیار دولت است که بعضی از کالاها را باتوجه به شرایط خاص ممنوع کند و اجازه صدور آن را ندهد. درچنین شرایطی، صدور این کالاها خلاف قانون است و با فرد صادر کننده، برخورد قانونی می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت مجوز صادرات

مدارک لازم برای دریافت مجوز صادرات عبارتند از؛

  1. دریافت کارت بازرگانی.
  2. دریافت مجوز صادرات.
  3. دریافت گواهی بهداشت.
  4. دریافت گواهی استاندارد.
  5. گواهی بهداشتی نباتی.
  6. گواهی بهداشت دامی.

اقسام صادرات کالا

صادرات کالا به دسته‌های متعددی قابل تقسیم است،که مهم‌ترین آن عبارتنداز؛

  • صادرات مستقیم.
  • صادرات غیرمستقیم.
  • صادرات قطعی.
  • صادرات موقت.

بندهای قرارداد مشارکت در صادرات

در قرارداد مشارکت درصادرات که نوعی قرارداد مشارکت به­شمار می‌رود، مواردی به­عنوان بندهای قراردادی درج می‌شوند که شامل موارد ذیل می­باشند؛

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • زمان و مکان قرارداد
  • میزان سرمایه طرفین قرارداد مشارکت
  • تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها در قرارداد
  • محرمانگی اطلاعات در قرارداد
  • مرجع حل اختلاف
  • نسخه‌های قرارداد
  • امضای طرفین قرارداد
مرجع شورای ‌عالی حفاظت فنی

مهمترین نکته­ های اختصاصی یک قرارداد صادرات کالا

هنگام تنظیم قرارداد شرکت­های مدیریت صادرات باید نکته­ های اختصاصی را مدنظر داشته باشید تا بتوان بهترین قرارداد را با توجه به خواسته‌ها و شرایط طرفین تنظیم کنید. این نکته­ ها شامل موارد ذیل می­باشد؛

عنوان قرارداد

هر قراردادی عنوانی دارد و عنوان این توافق«قرارداد مشارکت صادرات» است و اگر بین عنوان و محتوای قرارداد، تعارض باشد، دادگاه به­عنوان اهمیت نمی‌دهد و ملاک تصمیم مرجع حل اختلاف، محتوا است.

موضوع قرارداد مشارکت صادرات

اولین مسئله در نوشتن نمونه قرارداد مشارکت مدنی صادرات، موضوع قرارداد است. موضوع قرارداد باید صریح، روشن و واضح باشد و دارای ابهام نباشد. طرفین باید با آگاهی کامل از موضوع اقدام به امضا قرارداد کنند. می‌توان گفت که موضوع قرارداد، قلب هویت یک قرارداد را مشخص می‌کند پس در تنظیم این بخش از قرارداد، دقت بیشتری داشته باشید.

مشخصات طرفین در قرارداد مشارکت مدنی صادرات

در این قسمت از قراداد شراکت صادرات ، باید مشخصات طرفین به صورت کامل و با جزئیات نوشته شود. اگر یکی از طرفین، وکیل است و به وکالت از شخص دیگری، قرارداد را امضا می‌کند، لازم است که سند وکالت نامه او از شخص اصلی، به قرارداد پیوست شود.

زمان و مکان دقیق نمونه قرارداد مشارکت در صادرات

باید زمان شروع و زمان پایان قرارداد را مشخص و مکان دقیق انجام تعهدات نیز مشخص می‌شود. می‌توان در این بخش از قرارداد، در خصوص شرایط تمدید قرارداد نیز صحبت شود، ولی طبق ­معمول تمدید قرارداد به اراده بعدی طرفین موکول می‌شود.

تعیین میزان آورده طرفین قرارداد شراکت صادرات

میزان آورده‌های هر کدام از طرفین باید با جزئیات در این قسمت نوشته شود. این بند کمک می‌کند که در پایان قرارداد یا هر زمانی که مشکلی ایجاد شود، بتوان ثابت کرد، چه میزان سرمایه یا تخصصی در این شراکت آورده‌ شده و اثبات حقوق اشخاص، ساده‌تر می‌شود. هم­چنین گاهی آورده‌ها نقدی نیست و تخصص و دانش تخصصی، آورده یک یا چند نفر از شرکا است.

اعتراض به رای دادگاه

تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها در قرارداد مشارکت صادرات

برای سود حاصل از کار و همچنین، خسارات و جریمه‌های احتمالی، در این قسمت راه حل تعیین می‌شود. چگونگی تقسیم سود بین دو طرف، در این بخش مشخص می‌شود. از طرف دیگر، مشخص می‌شود خسارات به عهده یک طرف یا به عهده هر دو طرف باشد. همچنین در این بخش می‌توانید در مورد چگونگی پرداخت هزینه‌های جاری، هزینه بیمه و پرداختی‌ها به کارمندان و پرنسل، تصمیم گیری کنید.

تعیین راه­ حل سودحاصل، خسارات و جریمه‌های احتمالی:

در قرارداد مشارکت صادرات باید که برای سود حاصل از کار و هم­چنین خسارات و جریمه‌های احتمالی، راه‌حل تعیین شود. چگونگی تقسیم سود بین دو طرف نیز باید در قرارداد فوق مشخص شود. همچنین مشخص گردد که خسارات به عهده یک طرف یا هر دو طرف است.

تعیین چگونگی پرداخت هزینه­ ها:

در نمونه قرارداد شرکت های مدیریت صادرات سعی کنید که نسبت به چگونگی پرداخت هزینه‌های جاری، هزینه بیمه و پرداختی‌ها به کارمندان و پرنسل، موادی را درج نمایید.

محرمانگی اطلاعات در قرارداد مشارکت صادرات

از مسائل مهم در هر قرارداد شراکت که گاهی نادیده گرفته می‌شود، بحث محرمانگی اطلاعات قرارداد است. طرفین متعهد می‌شوند اطلاعات مشارکت کاری و صادرات را برای اشخاص خارج از شراکت منتشر نکنند. این موضوع به امنیت مشارکت کاری شما، کمک بزرگی می‌کند. می‌دانیم که بازار صادرات و واردات از جمله بازارهای رقابتی است و اشخاص فعال در آن حوزه، تلاش می‌کنند با تحلیل بازار و برقراری روابط بیشتر با تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا و محصولات، فعالیت خود در این عرصه را گسترش و توسعه دهند. به همین دلیل است که اطلاعاتی که به واسطه فعالیت این شراکت کسب می‌شود و اطلاعات درون سازمانی آن‌ها، بسیار دارای اهمیت است.

وکیل افراز ملک

تعیین مرجع حل اختلاف

برای تعیین مرجع حل اختلاف­های قرارداد مشارکت مدنی صادرات، دو راه وجود دارد؛

دادگاه

اگر در قرارداد مرجع حل اختلاف«دادگاه» تعیین شود و اگر اختلافی بین شرکا ایجاد شود، باید به دادگاه مراجعه کنند. البته حتی اگر در قرارداد، مرجع حل اختلاف مشخص نشود نیز، باید به دادگاه مراجعه شود.

داوری

مرجع دیگر حل و فصل اختلاف­های ناشی از قرارداد، داوری است. بزرگترین مزیت داوری، سرعت آن است. نظر داورهای قرارداد، برای دادگاه لازم­الاجرا است.

همانطور که ملاحظه نمودید، قرارداد مشارکت مدنی پیچیدگی­های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته  باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه قرارداد های مشارکت مدنی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل بررسی ماهیت حقوقی قرارداد مشارکت در صادرات در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر کالاهای ممنوع الصدور شامل چهار دسته کالا می باشد که به اختصار شامل موارد زیر است:
      کالاهای ممنوع الصدور بر اساس شرع مبین اسلام و یا قانون
      اشیاء عتیقه یا میراث فرهنگی که به تشخیص سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادرات آنها ممنوع است
      اقلام دامی یا نباتی و گونه‌های جانوری برای حفظ ذخایر ژنتیک یا حفاظت محیط‌ زیست
      سایر کالاهای ممنوع الصدور به موجب قوانین خاص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *