قرارداد واردات و فروش کالا

قرارداد واردات و فروش کالا

قرارداد واردات و فروش کالا


در مقاله قرارداد واردات و فروش کالا با بررسی ماهیت حقوقی قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا همراهتان هستیم.

قرارداد مشارکت انواع مختلفی دارد که با توجه به موضوع فعالیت طرفین تنظیم می‌شود. قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا از جمله این قراردادهاست،که امکان همکاری و کسب سود بیشتر را به طرفین می‌دهند .قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا یک قرارداد تمام کاربردی و منطبق با قانون امور گمرکی است که در فضای کسب ‌و کار و به‌خصوص برای اشخاصی حقیقی که فعالیت تجاری انجام می‌دهند،‌ کاربرد دارد.

این نوع از انواع قراردادهای مشارکت مدنی، از جمله قراردادهای کاربردی است که برای همکاری دو یا چند شخص در زمینه واردات و فروش کالا، تنظیم می‌شود. در واقع این نوع قراردادها باعث گرد هم آمدن سرمایه و تخصص و مجوزهای لازم برای فعالیت می‌شوند. از این رو اشخاصی که قصد سرمایه‌گذاری در زمینه واردات یا فروش کالا را دارند، ولی امکان اخذ مجوزهای لازم برای آن‌ها فراهم نیست یا تخصص کافی در این زمینه را ندارند، می‌تواند با اشخاص دیگر شریک شوند و در این قرارداد که از جمله قراردادهای مشارکت به­ شمار می‌رود، طبق معمول یک­طرف تامین سرمایه‌های لازم را انجام می‌دهد و طرف­دیگر امور مربوط به واردات یا فروش را برعهده می‌گیرد.

این همکاری در قالب قرارداد مشارکت انجام می‌شود که با عناوین مختلف شناخته می‌شود: نمونه قرارداد واردات کالا، نمونه قرارداد همکاری در فروش، نمونه قرارداد مشارکت در فروش کالا، نمونه قرارداد مشارکت در خرید و فروش کالا برخی از این موارد هستند.

نحوه و شرایط همکاری، تقسیم سود و غیره از جمله مواردی است که در قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا ،همکاری در فروش ذکر می‌شود.

بندهای قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

در قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا که نوعی قرارداد مشارکت به­شمار می‌رود، مواردی به­ عنوان بندهای قراردادی درج می‌شوند که شامل موارد ذیل می ­باشند؛

  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • میزان سرمایه در قرارداد
  • مدت اعتبار قرارداد
  • بازگشت سرمایه
  • نحوه صرف سرمایه
  • تعهدات شریک اول
  • تعهدات شریک دوم
  • اسناد و مدارک قرارداد
  • ضمانت اجرا
  • نظارت بر قرارداد
  • نحوه تقسیم سود
  • فسخ قرارداد مشارکت
  • اقامتگاه قانونی
  • حل اختلافات
  • فورس­ماژور
  • نسخه‌های قرارداد
صلاحیت کمیسیون ماده 100 شهرداری

اشخاص حاضر در یک قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

به ­طور معمول هم اشخاص حقیقی(افراد انسانی) و هم اشخاص حقوقی(شرکت‌ها و موسسه­های وارداتی) می‌توانند به­ عنوان شرکای این قرارداد حضور داشته باشند. بنابراین، محدودیتی برای حضور اشخاص در قرارداد مشارکت واردات وجود ندارد. ممکن است دو یا چند شخص حقیقی باشند و بخواهند که به صورت مستقل کالاهایی را به داخل کشور وارد کنند یا اینکه ممکن است شرکت‌هایی باشند که می‌خواهند با توافق یکدیگر و به صورت مشارکتی، کالا یا محصول خاصی را وارد کنند.

آن چیزی که در خصوص شرکای قرارداد مشارکت در واردات کالا اهمیت دارد، این است که تمام اشخاصی که به نحوی سرمایه نقدی یا غیرنقدی خود را برای این قرارداد هزینه می‌کنند، پذیرفته‌اند که باید به تناسب موضوع شراکت، مسئولیت‌هایی را بپذیرند و برای مدت مشخصی در این شراکت باقی بمانند. همچنین لازم است که تمام شرکا در خصوص موضوع شراکت و همچنین اهداف آن با یکدیگر توافق نظر داشته باشند و نکته مهم در خصوص محتوای قرارداد مشارکت،این است که در ابتدای این قرارداد باید حتما مشخصات و اطلاعات طرفین به دقت نوشته شود.

موضوع یک قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

زمانی­که دو یا چند شخص برای شروع فعالیت در زمینه واردات، با یکدیگر شراکت می‌کنند، ابتدا بسیار مهم است که نوع محصول یا کالای مورد نظر آن‌ها مشخص شود. همچنین باید موضوع قرارداد مشارکت واردات را نیز به صورت دقیق بنویسند. یعنی باید در متن قرارداد مشخص شود که اساس این شراکت، فعالیت در حوزه واردات است. این مساله در بخش موضوع قرارداد نوشته می‌شود. علاوه ­بر این لازم است که حتما معین شود که واردات چه کالا یا چه محصولی را انجام می‌دهند و لازم است که در بخش موضوع قرارداد، به صراحت درباره نوع محصول یا کالای وارداتی و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، توضیحات دقیقی را بنویسند.

تسهیلات استخدامی جانبازان

میزان سرمایه هر یک از شرکا در یک قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

در یک قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا، طرفین ملزم خواهند بود که سرمایه نقدی و غیرنقدی خود را روی هم بگذارند و در زمینه موضوع این قرارداد فعالیت کنند. به این منظور، ابتدا لازم است که میزان سرمایه‌ای که توسط هر شریک برای این شراکت در نظر گرفته می‌شود، در این قرارداد مشخص شود. به این صورت که مبلغ دقیق سرمایه نقدی هر شریک را باید به صورت دقیق در متن قرارداد بنویسند. همچنین لازم است که به سرمایه غیرنقدی اشخاص نیز توجه داشته باشند و درباره آن‌ها نیز توضیح دهند.

سهم هر شریک در یک قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

زمانی که سرمایه هر شخص را مشخص گردید و به صورت دقیق در متن قرارداد درباره آن نوشته­ شد، لازم است که سهم هر شریک از سود حاصل از قرارداد را نیز مشخص شود و باید مشخص باشد که در پایان قرارداد، درآمد و سودی که از انجام واردات کسب شده است، به چه شیوه‌ای میان اشخاص تقسیم می‌شود و می­توان در این بخش توضیح داد که بعد از کسر هزینه‌های جاری انجام فعالیت‌های مربوط به پروژه واردات، سود حاصل از آن، به درصدهای مشخصی میان طرفین تقسیم خواهدشد. بدون شک، میزان سرمایه اولیه و میزان فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی که به عهده اشخاص قرار می‌گیرد، در میزان سهم آن‌ها از شراکت تاثیر خواهد داشت. به همین دلیل است که باید برای تعیین میزان سهم شرکا، به تمام این موارد توجه داشت.

مهمترین نکته­ های یک قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

یک قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا بر اساس نکات حقوقی تنظیم می‌شود، تا بتواند شرایط و خواسته‌های طرفین را در قالب قانونی منعکس کند. از جمله مهم‌ترین نکته­ هایی که در تنظیم قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا  بایستی رعایت شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت؛

  1. نحوه فروش کالا تا پایان قرارداد

اگر تا پایان مدت قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا اگر به هر علتی تمام یا هر قسمت از کالا به فروش نرسد شریک دوم(شخصی که شریک اول برای شراکت به او رجوع نموده است) باید سهم ­الشرکه شریک اول که مربوط به آن قسمتی که به فروش نرفته است را تماما به صورت کالا بپردازد. البته نکته حائز اهمیت آن است که پس از آن دیگر حق هیچ­گونه دخل و تصرفی در کالا را ندارد.

  1. بروز خسارت به کالا

اگر بر اثر اعمال و اقدامات شریک دوم، تمام یا هر قسمت از مال­ الشرکه تلف یا ناقص شود یا به هر دلیل خسارتی متوجه اصل سرمایه گردد، شریک دوم نسبت به آن مسئول است. همچنین موظف است که معادل آن را از مال خود به شریک اول پرداخت نماید.

  1. بیمه کالا

­ضروری است که، شریک دوم تعهد نماید،که کالای موضوع قرارداد را بلافاصله پس از ورود تا زمان فروش و همچنین تسویه کامل حساب مشارکت از هرحیث و هرجهت به هزینه خود بیمه کامل و بیمه­نامه را به شریک اول تسلیم کند. درصورت تخلف و عدم رعایت موارد فوق، مسئول جبران کلیه خسارات وارده بر کالا و شریک اول خواهدبود.

  1. نحوه ترخیص کالا

­­ضروری است که، شریک دوم به محض اعلام وصول اسناد حمل (از طرف شعبه گشایش کننده اعتبار) در اولین فرصت کالای موضوع مشارکت را با نظارت شریک اول از گمرک ترخیص کند و آن را به نظر شریک خود برساند.

  1. شرایط پرداخت

­­ضروری است که، شریک دوم از فروش نسیه خودداری کند.

  1. تنظیم دفترهای حساب­ ها و مدارک

شریک دوم موظف است که دفاتر و حساب­ها و مدارک مربوط به مشارکت را به نحوی مرتب و تنظیم نماید تا در زمان لزوم توسط شریک اول قابل رسیدگی باشد.

  1. تسلیم اسناد فروش

شریک دوم باید به­خاطر داشته باشد،که درصورت درخواست شریک اول، باید اسناد مربوط به فروش کالای مورد مشارکت را به شریک تسلیم کند.

  1. واگذاری حق فروش

در اجرای موضوع قرارداد مشارکت، شریک دوم مباشر تلقی می‌شود و از این رو حق ندارد که انجام هیچ­یک از عملیات مشارکت را بدون موافقت کتبی شریک اول به دیگری واگذار کند.

مشاوره حقوقی اعاده دادرسی

شرایط فسخ در یک قرارداد مشارکت واردات و فروش کالا

فسخ قرارداد مشارکت واردات از دیگر بخش‌های مهمی است که حتما باید در متن قرارداد درباره آن توضیحاتی مطرح شود. ممکن است شرکا به هر دلیلی تمایل داشته باشند که این قرارداد را فسخ کنند یا اینکه پیش از موعد مقرر، آن را به اتمام برسانند.

در این خصوص لازم است که به شرایط قانونی این اقدام توجه داشته و مطابق با آن عمل شود، یعنی این­که شرکا هر زمان که بخواهند می‌توانند قرارداد را فسخ کنند و شراکت را به اتمام برسانند و سرمایه خود را از شراکت خارج کنند. بدون شک چنین شرایطی برای اشخاصی که تمایل دارند به صورت طولانی مدت در زمینه واردات فعالیت کنند، خوشایند نخواهدبود. به همین دلیل این امکان برای شرکا وجود دارد که با خواست و رضایت یکدیگر، شرطی را معین کنند که به واسطه آن، امکان فسخ قرارداد وجود نداشته باشد. به این ترتیب حق فسخ قرارداد از تمام شرکا سلب خواهدشد و ملزم می‌شوند که در شراکت باقی بمانند.

البته همانطور که این امکان وجود دارد که حق فسخ قرارداد را از شرکا سلب کنید، به همین ترتیب نیز می‌توانید شروطی را برای فسخ قرارداد نیز در نظر بگیرید. به این صورت که شروط مشخصی را بیان کنید تا فقط درصورت بروز آن شروط، امکان فسخ قرارداد مهیا شود.

همانطور که ملاحظه نمودید، قرارداد مشارکت مدنی پیچیدگی­های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته  باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، در حوزه قرارداد های مشارکت مدنی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل قرارداد واردات و فروش کالا در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام من خیلی فکرم درگیره ی پیشنهاد بهم شده ببینید یک نفری توی آذربایجان قول داده به ما که خط تولید ی شرکتی را از قزاقستان بخره بیاره ایران برا ما سوار کنه بعد گفت ما قرارداد مشارکت واردات می نویسیم میاریم خط تولید را ایران توی چهار مرحله شما پولو بزار کاراش با من و این شرکت قزاق هم از سال 1980 تعطیل شده بنظرتون با این قرارداد مشارکت در واردات ما مشکلی پیدا نمی کنیم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه واردات کالای مستهلک در گمرکات ایران ممنوع می‌باشد باید در پی رفع این مسئله باشید، و قاعدتا با توجه به اینکه فرمودین از سال 1980 خط مزبور تعطیل می باشد قاعدتا جزو کالاهای مستهلک می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *