قرارداد نمایندگی بین المللی

قرارداد نمایندگی بین المللی

قرارداد نمایندگی بین المللی


قرارداد نمایندگی بین المللی، از آن دسته قرارداد‌‌هایی محسوب می‌شود، که هدف از تنظیم آن، جذب نمایندگی در مناطق مختلف می‌باشد. این قرارداد یکی از انواع قرارداد نمایندگی است و برای تنظیم قرارداد نمایندگی بین المللی ، ابتدا باید عقد قرارداد نمایندگی انجام شود. البته اینطور قرارداد‌ها، شکل مشخصی ندارند و با‌ توجه به شرایط شخص متقاضی نوشته می‌شود. در واقع در نمونه قرارداد نمایندگی بین المللی ، نمایندگی موظف است با توجه به شرایط تعیین شده، اقدام به توزیع کالاهای شرکت کرده و خدمات لازم را انجام دهد.

با توجه به گسترش روابط بین المللی اقتصادی و تجاری، انعقاد قرارداد نمایندگی بین المللی بیشتر از قبل رویت می شود. در بسیاری از موارد لازم است، که اشخاص (حقیقی یا حقوقی) قرارداد‌هایی با کشور‌های خارجی منعقد کنند که در این‌گونه قرارداد‌ها توجه به مسائل حقوقی و نکات ریز آن و همچنین تنظیم اصولی آن، اهمیت فراوان دارد، چرا که در مواقع نیاز (وقوع اختلاف و مشکلات احتمالی‌) باید امکان پیگیری و طرح دعوا در شعب مختلف دادگاه‌ها (داخلی و خارجی) وجود داشته باشد.

در حقیقت یک قرارداد نمایندگی بین المللی را وقتی می‌توان بین المللی دانست، که حداقل یک عضو خارجی در آن دیده شود یا به عبارتی دیگر، طرفین قرارداد هرکدام در دو کشور مختلف اقامت داشته یا محل مشخص شده برای اجرای قرارداد، محل انعقاد قرارداد یا تابعیت طرفین با یکدیگر، متفاوت باشند.قرارداد‌ی نمایندگی بین‌ المللی، از آن دسته قراردادهایی است که، محل اجرا یا محل انعقاد آن در دو کشور متفاوت باشد.

قانون حاکم بر قرارداد نمایندگی بین المللی

معامله هایی که بر اساس این قرارداد انجام می‌شود، در واقع تحت قوانین بین المللی قرارداد، شکل می‌ گیرد، البته در این خصوص طرفین می‌توانند توافق کنند که قرارداد بر اساس قانون یکی از کشور‌ها باشد.تنظیم قرارداد نمایندگی بین المللی در تجارت بین‌المللی، جزو مهم‌ترین امور تلقی می‌شود و حوزه‌های دیگر موجود در تجارت بین‌ المللی، در حقیقت در حاشیه قرارداد و در راستای آن قرار می‌گیرند. بنابراین از ابتدا شکل گیری یک قرارداد بین المللی، یک رابطه تجاری بین‌ المللی شروع شده و تمامی موضوعات مختلف در سطح بین‌ المللی را شامل می‌شود و تنظیم این قرارداد، با توجه به مسائل حقوقی و نکات ریز آن، در‌واقع چکیده ای از مباحث و موضوعات تجارت بین‌ المللی است.

وکیل ملکی در صادقیه | وکیل در صادقیه

شرایط اخذ نمایندگی شرکت های خارجی

در واقع، در قرارداد نمایندگی بین المللی به این خاطر که هر دو طرف قرارداد، از دو کشور متفاوت با اصول حقوقی متفاوت هستند و شناخت چندانی از قانون ملی کشور متبوع طرف مقابل ندارند، کم‌تر اتفاق می‌افتد که قانون یکی از طرفین قابل قبول و توافق طرف دیگر قرار بگیرد؛ البته این بدین معنا نیست که همیشه پذیرش قانون طرف مقابل، قرار است به ضرر طرف دیگر باشد، بلکه در بسیاری موارد مشاهده شده که حاکم بودن قانون طرف مقابل، نه‌ تنها به ضرر و زیان شخص واقع نمی‌شود، بلکه می‌تواند با توجه به مسائل مختلف، مساعد‌تر نیز به نظر بیاید.

در صورتی که طرفین برای انتخاب قانون حاکم بر قرارداد نمایندگی بین المللی به توافق نرسند. برای حل اختلاف به وجود آمده، قانون یک کشور ثالث را بر قرارداد حاکم می‌کنند، که در این خصوص، کنوانسیون قرارداد بین‌ المللی وین، در بسیاری از قرارداد‌های بین‌ المللی به چشم می‌خورد. در هر حال روشن شدن قانون حاکم بر قرارداد نمایندگی بین المللی بسیار اهمیت دارد و در‌واقع تنظیم این‌گونه قرارداد‌ها یک جانبه نبوده و نیاز به مشارکت فعال هر دو طرف قرارداد دارد.

شرایط تنظیم قرارداد نمایندگی بین المللی

در تنظیم قرارداد نمایندگی بین المللی توجه به نکات و شرایط زیر ضروری است؛

  • تفسیر قرارداد؛
  • شروط قرارداد؛
  • عنصر و ارکان قرارداد؛
  • نحوه تعهدات طرفین قرارداد؛
  • نحوه داوری قرارداد؛
  • نحوه پرداخت.

خصوصیات قرارداد‌های نمایندگی بین‌ المللی

قرارداد‌های نمایندگی بین‌ المللی دارای خصوصیاتی هستند که در قرارداد‌ها‌ی داخلی مشاهده نمی‌شود،که عبارتنداز؛

  • برای تنظیم این قرارداد بیش از هرچیز لازم است که اهداف و خواسته‌های طرفین مشخص شود.
  • ریسک‌ها و ارزش‌ها بیان گردد.
  • چارچوب کلی قرارداد مشخص ممی شود.
  • مطابق آن پیش نویس اولیه که موضوعات مورد مذاکره مشخص شده ،قرارداد نمایندگی بین المللی تنظیم می‌شود.
  • در مرحله مذاکرات، مدیریت حقوقی قرارداد یاد شده صورت می‌گیرد،
وکیل ورشکستگی به تقلب

شعبه یا نمایندگی خارجی در قراردادهای نمایندگی بین المللی

در شرایط نمایندگی، شخص نماینده(حقیقی یا حقوقی) که مقیم کشور متبوع خود است، بر اساس قرارداد منعقد شده وظیفه دارد که بخشی از مسئولیت و وظایف شرکت خارجی را بر عهده بگیرد. بنابراین شخص نماینده، دارای شخصیتی مستقل است و مسئولیت حقوقی انجام کار، برعهده او قرار می‌گیرد و از طرف دیگر، شعبه یکی از واحد‌های همان شرکت به حساب می‌آید که خدمات و فروش خود را در منطقه‌ای که به دلیل فاصله زیادی با مرکز اصلی شرکت دارد، افزایش می‌دهد. باید گفت که میزان استقلال و اختیارات هر شعبه، با صلاحدید مرکز اصلی شرکت تعیین می‌شود و همچنین مسئولیت حقوقی هر شعبه نیز برعهده مرکز اصلی(مادر) شرکت قرار خواهد گرفت.

قرارداد نمایندگی انحصاری بین ‌المللی

به هنگام صحبت درباره انعقاد قرارداد نمایندگی بین‌ المللی ، مهمترین نکته‌ای که باید در متن قرارداد مورد توجه قرار بگیرد، بحث انحصاری یا غیر انحصاری بودن آن است.
منظور از قرارداد نمایندگی انحصاری، قراردادی برای اعطای نمایندگی فروش و ارائه محصول در یک موقعیت جغرافیایی به اشخاص(حقیقی یا حقوقی) است .طرف قرارداد این اجازه را خواهید داشت تا محصول مورد نظر را به‌صورت اختصاصی و بدون رقیب در یک محدوده جغرافیایی که در قرارداد تنظیم می‌شود برای فروش عرضه کند. هدف از محدود و مشخص کردن حق نمایندگی، تنها برای یک شخص خاص است. در تنظیم نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بین المللی ، شرکت یا کسب و کار مورد نظر، نمی‌تواند در محدوده جغرافیایی مشخصی، نمایندگان دیگری برای خود داشته باشد.شرط انحصار در نمونه قرارداد نمایندگی انحصاری بین المللی ، سبب می‌شود که نماینده، رقیبی در محدوده فعالیت خود حس نکند و فعالیت خود را به شیوه موثرتری انجام ‌دهد. در مقابل نیز شرکت خارجی اصلی نیز، از داشتن سود و پتانسیل بالای داشتن نمایندگان بیشتر صرف‌نظر می‌کند.

وکیل وصول مطالبات غرب تهران

شرایط نمایندگی کالا

یکی از مهم‌ترین نکات در این قراردادها شرایط نمایندگی کالا است. هر شرکتی بنا به ماهیت و امکانات موجود، شرایط را برای نمایندگی به نمایندگان خود اعطا می‌نماید. تمام نکات و موارد توافق شده باید در قالب بند در قرارداد و با ‌عنوان شرایط نمایندگی در قرارداد انحصاری بین‌المللی قید گردد.

تعهدات نمایندگی

در هر رابطه قراردادی دو طرف قرارداد تعهداتی دارند که هنگام تنظیم قرارداد باید موردتوجه قرار گیرد. تعهدات نمایندگی به‌نوعی مشخص‌کننده وظایفی هستند که در قبال شرکت مادر انجام می شود. عدم دقت به مفاد آن می‌تواند موجبات فسخ قرارداد را برای طرف مقابل فراهم آورد.

مدت قرارداد نمایندگی بین المللی

در تمام قراردادهای حقوقی و تجاری مدت قرارداد یکی از بندهای بسیار مهم محسوب می‌شود اما در قراردادهای انحصاری نمایندگی این بعد اهمیت بسزایی دارد. با توجه به اینکه بعد از پایان زمان قرارداد ممکن است شرکت مذکور این قرارداد را با فرد یا شرکت دیگری تنظیم نماید، این مهم می‌تواند آسیب‌های مالی بسیار زیادی برای کسب‌وکار شما به دنبال داشته باشد.

مخارج قراردادهای نمایندگی بین المللی

هزینه‌های بسیاری در بخش‌های مختلف این قراردادها وجود دارد. هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی برای برندینگ نمایندگی، هزینه‌های حمل‌ونقل و تبلیغات و… باید از قبل بررسی شده و در هنگام تنظیم قرارداد به آن ها اشاره شود.

کمیسیون

برای قراردادهای نمایندگی انحصاری حق‌الزحمه نمایندگی به‌صورت کمیسیون در نظر گرفته می‌شود.

محدوده انحصاری

این بند از قرارداد به محدوده‌ای اشاره دارد که در آن کاربران مجاز به ارائه محصول به‌صورت انحصاری هستند. با توجه به اینکه امکان امضای قرارداد برای شرکت مادر در محدوده‌های اطراف وجود خواهد داشت، در تعیین محدوده موردنظر بایستی نهایت دقت را داشته باشید.

بطلان رای داوری در قراردادهای ملکی

فورس ماژور

یکی دیگر از بندهای قراردادهای تجاری و حقوقی بند مربوط به فورس ماژور است. در این بند مواردی پیش‌بینی می‌شود که ممکن است در طول زمان قرارداد برای هر یک از طرفین به‌صورت ناخواسته پیش آید. مواردی از قبیل بلایای طبیعی مؤثر بر روند قرارداد و مواردی ازاین‌دست که امکان اجرای تعهدات را برای هر یک از طرفین سخت می‌نماید، در این بند قرار می‌گیرند.

داوری در قرارداد

یکی دیگر از بند های مهم در قراردادهای تجاری مانند قرارداد انحصاری، داوری در این قراردادها است. در این بند طرفین توافق می‌نمایند در صورت بروز اختلاف از موارد مندرج در این بند برای داوری کمک گرفته و از این طریق به اختلاف خود رسیدگی کنید.

تبلیغات

یکی از موارد مهم در قراردادهای تجاری مربوط به تبلیغات است. هم هزینه تبلیغات و هم مشارکت در این امر از جمله توافقاتی است که طرفین باید به آن اذعان داشته باشند. با توجه به اینکه ارائه بنرهای تبلیغاتی از طرف شرکت مادر می‌تواند تأثیرات چند برابری روی کسب‌وکارهای نمایندگی انحصاری داشته باشد، باید در این مورد نیز توافقات لازم صورت پذیرد.

موارد فسخ قرارداد

در این بند به مواردی باید اشاره شود که طرفین در صورت وقوع آن ها می‌توانند به‌صورت یک‌طرفه اقدام به فسخ نمایند.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل قرارداد نمایندگی بین المللی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *