قرارهای تامین و نظارت قضایی

قرارهای تامین و نظارت قضایی

قرارهای تامین و نظارت قضایی


امروز با موضوع  قرارهای تامین و نظارت قضایی همراه شما هستیم.

در وهله نخست وظیفه خود میدانیم توضیحی کلی در این رابطه خدمت شما سروران ارایه نماییم.

چنانچه رایی در دادگاه صادر شود وآن رای در رابطه با ماهیت آن موضوع باشد و آن را به طور کلی یا جزیی قطع کند حکم است در غیر این صورت قرار میباشد.

در این رابطه قرار هایی وجود دارند که انواع آن و توضیح کوتاهی از هر کدام خدمت شما بزرگواران ارایه می شود.

با توجه به تعداد کثیری از انواع قرار ها به تعدادی از مهمترین قرار ها و پرکاربردترین آنها تحت عنوان قرار های نهایی اشاره خواهیم کرد.

 قرارهای تامین و نظارت قضایی

قرارهای پایانی:

قرار های نهایی به قرا هایی گفته می شود که موجب پایان یافتن انجام تحقیقات مقدماتی شده به بایگانی و یا جهت رسیدگی به دادگاه می فرستند.

این قرارها عبارتند از قرار منع تعقیب، قرار موقوفی تعقیب، قرار بایگانی پرونده، قرار توقف تحقیقات،قرار جلب به دادرسی.

قرار های نهایی اعم از اینکه توسط بازپرس صادر شود و یا دادیار به دلیل اهمیت آنها و تاثیری که در سرنوشت پرونده دارد به تایید دادستان نیز برسد.

شکایت در دادسرای جرایم رایانه‌ای

قرار منع تعقیب:

این قرار اظهار نظر ماهوی و صریح مرجع تحقیق مبنی بر کافی نبودن دلایل اثبات اتهام متهم است و در مواردی صادر می گردد که جرمی واقع نگردیده و یا متهم مرتکب آن نشده باشد باشد

قرار موقوفی تعقیب:

این قرار یک قرار شکلی است و به عنای عدم امکان ادامه تعقییب کیفری و انجام تحقیقات مقدماتی قطع نظر از دلایل اثبات اتهام  به عبارتی این قرار زمانی صادر می شود که از نظر مرجع تحقیق متهم به دلایل شکلی غیر مرتبط با ارتکاب عمل ،غیر قابل تعقیب کیفری است.

تعقیب امر کیفری که طبق قانون شروع شده است و همچنین اجرای مجازات موقوف نمی شود مگر در موارد زیر.

فوت متهم یا محکوم علیه ،گذشت شاکی یا مدعی خصوصی در جرایم قابل گذشت، شامل عفو شود، نسخ مجازات قانونی، شامل مرور زمان در مواردی که در قانون پیش بینی شده باشد ،توبه متهم در موارد پیش بینی شده در قانون ،اعتبار امر مختومه نباشد.

قرار بایگانی پرونده

این قرار نه توسط دادستان بلکه توسط قاضی دادگاه صادر می شود و در واقع وسیله ای برای مختومه ساختن پروندهای کم اهمیتی است که اوضاع و احوال جرم، وضعیت متهم و همچنین فقدان پیشینه موثر کیفری او عدم تعقیب کیفری متهم را مناسب تر و موجه تر میسازد.

قرار توقف تحقیقات:

گاه نحوهی ارتکاب جرم به نحوی است که با وجود تلاش های فراوان نمیتوان مرتکب را شناسایی نمود تنها در این فرض یعنی اگر هویت مرتکب معلوم نشود پس از گذشت دوسال بازپرس می تواند با موافقت دادستان در برخی از جرایم تعزیری می تواند قرار توقف تحقیقات صادر نماید.

جرائم ناشی از تخلفات رانندگی

قرار توقف تحقیقات چه زمانی صادر می شود؟

اصل بر این است که بازپرس نمیتواند به عذر آن که متهم معین نیست، مخفی شده، و یا دسترسی به او مشکه است تحقیقات خود را متوقف کند.

درجرایم تعزیری درجه جهار پنج شش و هفت و هشت هرگاه با انجام تحقیقات لازم مرتکب جرم معلوم نشود و دو سال تمام از وقوع جرم بگذرد با موافقت دادستان قرار توقف تحقیقات صادر و پرونده شاکی دارد ،به شاکی ابلاغ می شود.

آیا متهم باید به طور کامل مجهول المکان باشد یا اینکه این معیاری در این رابطه وجود دارد؟

معلوم شدن مرتکب منوط به معلوم شدن هوبت رسمی او حداقل با دو جزء نام و نام خانوادگی است تا بدان وسیله بتوان اقدام به احضار و تفهیم اتهام به او نمود بنابراین اگر از متهم تنها نام کوچک او یا نامی که در محل سکونت خود به آن مشهور است معلوم باشد یا فقط تصویر فیلمبرداری شده توسط دوربین های مدار بسته ز وی در دست باشد ،نمی توان گفت که هویت مرتکب جرم معلوم شده است

قرار جلب به دادرسی:

زمانی که برای مرجع تحقیق وقوع جرم و مجرمیت متهم وجود داشته باشد و وی شایسته محاکمه در دادگاه باشد قرار جلب به دادرسی صادر می شود

آیا برای سفیرهای سایر کشور ها و یا اشخاص محجور که مصونیت کیفری دارند نیز قرار صادر می شود؟

وقتی که متهم در ایران به دلیل مصونیت سیاسی در ایران غیر قابل تعقیب کیفری باشد.

در این حالت عمل وی اگرچه جرم است و لیکن به دلیل صونیت سیاسی که دارد و بنا به ملاحظات مربوط به نزاکت بین المللی و تامین خدمت ماموران دیپلماتیکخارجی و بر اساس اسناد بین المللی و تامین شرایط خدمت ماموران دیپلمات خارجی بر اساس اسناد بین المللی مورد قبول ایران، متهم قابل تعقیب نبوده و باید در مورد او قرار موقوفی تعقیب صادر گردد.

مجازات اخاذی و تهدید با چاقو

همچنین در صورت احراز جنون متهم در زمان ارتکاب ارتکاب جرم ،وی به دلیل فقدان مسولیت کیفری ،قابل تعقیب نیست و به دلیل فقدان مسولیت کیفری قابل تعقیب نیست و در مورد ائ قرار موقوفی تعقیب صادر می شود

مشاوره حقوقی قرارهای تامین و نظارت قضایی

تهران- گاندی جنوبی- خیابان ۱۴- پلاک۱۴- طبقه۴- واحد ۹- دفتر وکالت دکتر مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره های همراه وکیل  قرارهای تامین و نظارت قضایی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *