ماجرای FATA، به زبان ساده

ماجرای FATA، به زبان ساده

ماجرای FATA، به زبان ساده


امروز با موضوع بررسی ماجرای FATF، به زبان ساده  همراه با شما هستیم.

fatf گروه  یا سازمان ویژه اقدام مالی علیه پولشویی است این سازمان با ساختار بین دولتی در سال 1989 تشکیل شده است.

دفتر حقوقی و وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در این نوشتار نگاه کوتاهی به موضوع ماجرای fatf به زبان ساده خواهد داشت و آثار تصویب یا عدم تصویب لوایح چهارگانه و عدم الحاق ایران به این سازمان جهانی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نکات مهم ماجرای fatf به زبان ساده

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا قبول fatf در ایران مانع از تحریم‌های امریکا خواهد شد؟

آیا fatf کاپیتولاسیون دیگری است؟

در صورت عدم الحاق ایران به سازمان جهانی اقدام علیه پولشویی و پالرمو چه محدودیت هایی در انتظار ایران است؟

[/stextbox]

وظیفه سازمان FATF

نظارت بر قوانین و عملکرد همه کشورها در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است.

35 کشور صاحب اقتصادهای بزرگ یا توسعه یافته عضو این سازمان هستند و دست بر قضا اسرائیل و عربستان به عنوان عضو ناظر پذیرفته شده اند .! ایران و کره شمالی تنها دو کشوری هستند که در فهرسیت سیاه این سازمان قراردارند البته حدود دو سال و نیم پیش این سازمان به ایران برنامه‌ای پیشنهاد داد که با اجرای آن از لیست سیاه خارج شود.

خروج ایران از لیست سیاه FATF

از آن زمان ایران به لیست خاکستری منتقل شد، ایران طبق دستور قانون اساسی به طور مشروط الحاق به کنوانسیون بین المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم را پذیرفت، این سازمان از سال 2008 درباره ریسک بالای پولشویی و تامین مالی تروریسم در ایران هشدار داده بود.

مجازات دزدیدن نوزاد

یک از شروط قرارداد مذکور مربوط به تعریف عملیات تروریستی است، ایران نیز تعریف عمل تروریستی را مشتمل بر مبارزات مشروع مردمی علیه سلطه استعماری و اشغال خارجی نمی‌داند، این مبارزات فارغ از انگیزه آن مجاز و مشروع است و اما اعمال تروریستی به هر انگیزه ای ممنوع است.

مجلس ایران در سال 1394 قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را تصویب کرد در این قانون مصادیق تروریسم مشخص شده است.

اقداماتی همچون هواپیماربایی، دزدی دریایی و بمب گذاری در اماکن عمومی،شبکه حمل و نقل عمومی، تاسیسات دولتی و یا زیر ساختی بر اساس این قانون جرم است.

بر اساس همین قانون اگر ایران به کنوانسیونی بپیوندد  که در آن جرایم تروریستی تعیین شده است، آن جرایم از آن پس در ایران نیز تروریستی محسوب خواهد شد.

ایران آشکارا  از بعضی گروهای سیاسی مسلح با عنوان گروه‌های مقاومت حمایت می‌کند مانند حزب الله در لبنان و حماس در فلسطین، مشکل اساسی اینجاست که برخی از کشورهای عضو fatf  این دو گروه را تروریستی می دانند و تمام انگیزه‌های بشر دوستانه این سازمان را از منظر سیاست جمهوری اسلامی ایران زیر سوال می‌برد.

قبول fatf تاثیری بر تحریم‌های امریکا علیه ایران دارد؟

پاسخ به این پرسش منفی است و پیوستن و نپیوستن به این کنواسیون تاثیر در تحریم‌های امریکا علیه ایران نخواهد داشت و رفع تحریم های آمریکا مشروط به پذیرش لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی نیست.

بهانه آمریکا در جهت تحریم ایران، عدم دست یابی ایران به سلاح اتمی است که با توجه به توافق نامه برجام، این موضوع عملا منتفی شده است.

اثبات مشارکت در کلاهبرداری

آیا اف ای تی اف شبیه کاپیتولاسیون هست؟

با توجه به ماهیت این کنوایسون باید گفت خیر و ساز وکار آن کاپیتولاسیونی نیست اما در اجرا، این قدرت های سیاسی هستند که خیر و شر را تعریف می‌نمایند از این حیث اختیار ایران قطعا تحدید خواهد شد.

مخالفان پیوستن ایران به FATF نیز با توجه به اینکه امکان جاسوسی از طریق نظارت بر رفتارهای مالی نهادهای ایرانی در داخل کشور نیز برای بیگانگان فراهم خواهد شد، با تصویب این لایحه مخالف هستند.

ایران چه قدر دیگر زمان دارد تا این لایحه را بپذیرد؟

در حال حاضر چهارماه وقت تعیین شده است تا ایران به سازمان ویژه اقدام مالی علیه پولشویی بپیوندد و مقررات مورد نظر این سازمان را تصویب و اجرایی نماید.

وکیل پولشویی در ایران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث پولشویی موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر 

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *