نحوه شناسایی و اجرای اسناد خارجی

نحوه شناسایی و اجرای اسناد خارجی

نحوه شناسایی و اجرای اسناد خارجی


با بررسی موضوع نحوه شناسایی و اجرای اسناد خارجی در نظام حقوقی ایران همراهتان هستیم.

رویای جهانی شدن و ایجاد یک دهکده جهانی که ناشی از عزم و اراده کشورهای آسیب دیده از آثار مخرب جنگ جهانی دوم، با هدف بازسازی کشورهای خود به منظور برون‌رفت از وضعیت بد اقتصادی که دامن آن کشورها را گرفته بود سبب شد که این کشورها در اولین گام اقدام به تاسیس صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی کنند و با رشد سریع ارتباطات و نیاز به تعامل و همکاری میان کشورهای مختلف در امر بازرگانی، ضرورت تاسیس نهادی جهت ساماندهی به سازوکار بازرگانی و تجارت بین‌المللی، احساس میشدکه توافقات بین المللی کشور ها سبب تشکیل نهادی بین المللی تحت عنوان سازمان تجارت جهانی بین‌الملل گردید و عمده اهداف این سازمان را میتوان به شرح ذیل برشمرد:

  • بالابردن سطح کیفی و کمی زندگی مردمان کشورهای عضو.
  • فراهم آوردن بستر اشتغال کامل در کشورهای عضو.
  • رشد و توسعه تولید، تجارت بین المللی و بهینه بهره بردن از منابع جهانی.
  • دست یافتن به توسعه پایدار با هدف بهینه بهره‌برداری کردن از منابع جهانی.
  • حفظ محیط زیست.
  • افزایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه ‌یافته، از رشد تجارت بین‌المللی.

جهت دریافت مشاوره در امور اجرای احکام و اسناد و دعاوی خارجی با گروه مشاوره تخصصی بین المللی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

فراهم کردن تسهیل در روابط تجاری بین المللی از یک طرف در گرو وضع قوانین تجاری یكنواخت و از طرف دیگر نهاد حل و فصل اختلافات تجاری و حقوقی براساس قوانین متحدالشكل می باشد که یكی از ابعاد یكنواخت شدن قوانین، سعی در تنظیم قوانین یك شكل برای امکان اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در یک کشور خارجی است.

بررسی نظام حقوقی كشورهای مختلف در این بعد و تلاش برای حل مشكلات اجرایی آن كه   حاصل كنفرانس های جهانی می باشد در برداشتن قدم هایی در این راستا موثر است.

دپارتمان داوری

باید همگام با این بسط رشد و توسعه روابط بین المللی در ابعاد مختلف از جمله در حوزه اقتصادی- بازرگانی، توانایی نظام قضایی ایران در اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در یک کشور خارجی در ایران برای جلب اطمینان و اعتماد نظام های قضایی كشورهای خارجی در جهت تضمین حقوق اتباع خود فراهم شود.

بررسی امکان اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در یک کشور خارجی در نظام حقوقی ایران

طبق قانون زمانی که با بروز اختلاف به آن دعوا در یک دادگاه داخلی رسیدگی شود و یکی از طرفین اختلاف به سند رسمی تنظیم شده در یک کشور خارجی استناد کند، دادگاه های ایران، به سند به دیده اعتبار اسناد تنظیم شده در مراجع صالح داخلی نگاه کرده و بنا به درخواست طرفی که به آن سند استناد کرده و درصورتی که امکان اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا بخواهند، رسیدگی میکند و در ایران قابلیت اجرای آن منوط به این است که موافق با نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند. محاکم ایران اسناد تنظیم شده در کشور خارجی را از حیث اعتبار و تعارض نداشتن با نظم عمومی و اخلاق حسنه بررسی کرده و سپس اقدام به صدور حکم می نمایند.

نکته: قوانین مربوط به نظم عمومی، قوانینی است که هدف از وضع آن حفظ منافع عمومی است و نقض آن، نظم لازم برای حسن جریان امور اداری یا سیاسی و اقتصادی یا خانوادگی را بر هم می زند.اخلاق حسنه نیز بخشی از نظم عمومی است که هنوز به شکل قانون درنیامده و ضامن وجدان اجتماعی است.

دادگاه های ایران نیز امکان اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا را از حیث اعتبار و تعارض نداشتن با نظم عمومی بررسی میکنند و سپس حکم به اجرای آن صادر می نماید. نفوذ این اسناد منوط به همین بررسی و حکم است. در واقع نظارت محاکم داخلی بر امکان استناد و اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در یک کشور خارجی راه را بر روی اجرای اسنادی که مخالف نظم عمومی و قوانین یک کشور باشد میبندد.

جهت دریافت مشاوره در امور اجرای احکام و اسناد و دعاوی خارجی با گروه مشاوره تخصصی بین المللی موسسه مه رپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

منظور از شناسایی و استناد به اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در یک کشور خارجی چیست؟

اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده از نهاد رسمی یک کشور خارجی (مبدا) در دادگاه های کشور دیگر (مقصد) از مباحث مطرح و چالشی در حقوق بین‌الملل است. درباره امکان شناسایی و استناد به اسناد رسمی لازم الاجرا خارجی دو مساله مهم در حقوق بین‌الملل خصوصی مطرح می‌باشد؛

وکیل مجتمع قضایی شهید باهنر

اول- شناسایی یک سند خارجی

یعنی اینکه دادگاه یک کشور اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در یک کشور خارجی را با توجه به قوانین و مقررات کشور متبوع خود معتبر بداند و به رسمیت بشناسد. در واقع دادگاه داخلی اسناد رسمی لازم الاجرا خارجی را ابتدا با قوانین داخلی تطبیق میدهد و در صورت عدم مغایرت (عدم مخالفت با نظم عمومی و اخلاق حسنه و یا سبب جریحه دار شدن احساسات عمومی نباشد) آن را معتبر اعلام میکند و با احراز قطعیت و لازم الاجرا بودن سند دستور اجرا صادر میکند.

دوم-  اجرای سند خارجی

یعنی اینکه از دادگاه یک کشور خواسته شود تا قابلیت استناد به اسناد رسمی لازم الاجرا تنظیم شده در یک کشور خارجی و اجرای آن را مثل اسناد صادره از مراجع صالح داخلی، داخلی تلقی کند و دستور اجرای آن را صادر نماید.

اجرای اسناد تنظیم شده در یک کشور خارجی

بنا به نظر قانونگذار، اسناد رسمی لازم الاجرای تنظیم شده در خارجه را نمی توان در ایران اجرا نمود. مگر اینکه مطابق قوانین ایران، امر به اجرای آنها صادر شده باشد.محاکم ایران اسناد و احکام صادره در محاکم خارجی را از حیث اعتبار و تعارض نداشتن با نظم عمومی بررسی کرده و سپس حکم به اجرای آن صادر می کنند.

شرایط اجرای اسناد رسمی لازم الاجرای تنظیم شده در یک کشور خارجی در ایران

دادگاه های ایران برای اسناد تنظیم شده درکشورهای خارجی همان اعتباری را در نظر میگیرندکه آن اسناد مطابق قوانین کشوری که در آنجا تنظیم شده دارا می‌باشد. این اسناد رسمی لازم الاجرای صادره درکشور خارجی در صورت داشتن شرایط ذیل که به موجب قوانین خود یا معاهدات یا قراردادهای بین المللی دوجانبه یا چندجانبه، اسناد صادره شده در ایران نیز در آن کشور قابل اجرا باشد یا در مورد استناد و اجرای اسناد معامله متقابل شده باشد، در ایران قابل اجرا هستند، مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری برای اجرا یا استناد یا عدم اجرای یا عدم استناد آن مقرر شده باشد:

  1. سند رسمی لازم الاجرا، صادره از کشوری باشد که به موجب قوانین خود یا عهود یا قراردادها، اسناد رسمی تنظیم شده در ایران در آن کشور معتبر و قابل استناد یا اجرا باشد یا در مورد اجرای احکام معامله متقابل نماید.
  2. مفاد اسناد مخالف با قوانین مربوط به نظم عمومی یا اخلاق حسنه نباشد.
  3. استناد و اجرای اسناد مخالف با عهود بین المللی که دولت ایران آن را امضا کرده یا مخالف قوانین مخصوص نباشد.
  4. اسناد در کشوری که صادر شده لازم الاجراء بوده و به علت قانونی از اعتبار نیفتاده باشد.
  5. از مراجع صالح قضایی ایران حکمی مخالف اسناد صادر نشده باشد.
  6. رسیدگی به موضوع دعوی مطابق قوانین ایران اختصاص به دادگاه های ایران نداشته باشد.
  7. اسناد راجع به اموال غیر منقول واقع در ایران و حقوق متعلق به آن نباشد.
  8. دستور استناد و اجرای اسناد از مقامات صلاحیتدار کشور صادره کننده حکم صادر شده باشد.
  9. نماینده سیاسی یا کنسولی ایران در کشوری که سند در آنجا تنظیم شده یا نماینده سیاسی و یا کنسولی کشور مزبور در ایران تصدیق کرده باشد که سند موافق قوانین محل تنظیم شده است.

جهت دریافت مشاوره در امور اجرای احکام و دعاوی خارجی با گروه مشاوره تخصصی بین المللی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

مدارک مورد نیاز جهت استناد و اجرای اسناد رسمی لازم الاجرای تنظیم شده در یک کشور خارجی

  • مدارک شناسائی جهت اهراز هویت.
  • تصویر مصدق سند رسمی لازم الاجرای خارجی،که انطباق آن با اصل سند به وسیله مامور سیاسی یا کنسولی کشور تنظیم کننده سند در ایران گواهی شده باشد.
  • ترجمه مصدق سند رسمی لازم الاجرای خارجی.
  • تصویر مصدق دستور اجرای سند خارجی صادر شده توسط مقام صلاحیتدار خارجی.
  • تصویر مصدق گواهی نماینده سیاسی یا کنسولی ایران در کشور صادر کننده سند یا نماینده رسمی و کنسولی کشور صادرکننده سند در ایران مبنی بر صدور دستور استناد و اجرا سند رسمی لازم الاجرا خارجی.
  • تصویر مصدق گواهی امضاء نماینده سیاسی کشور خارجی صادر کننده سند لازم الاجرا، مقیم در ایران از طرف وزارت امور خارجه.

جهت دریافت مشاوره در امور اجرای اسناد و دعاوی خارجی با گروه مشاوره تخصصی بین المللی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

منظور از اعتبار اسناد تنظیم شده در یک کشور خارجی چیست؟

اعتبار اسناد تنظیم شده در کشور خارجی، ناشی از حكمی است كه مطابق قانون بر آن حكومت میكند و تمام شرایطی كه مطابق قانون محل برای تشكیل آن لازم است رعایت شده و معتبر باقی بماند. اگر طبق قانون دادگاه با احراز صحت صدور اسناد لازم الاجرا خرجی، حكم دستور اجرا صادركند، بنای اعتبار یک حکم خارجی گذاشته میشود و اگر آن سند را مغایر با قوانین داخلی بداند، بایستی تقاضا استناد و اجرای آن را رد نماید. که به این سبب سند اعتبار خود را از دست میدهد. به هر علت قانونی كه تنظیم شده در کشور خارجی، اعتبار خود را از دست بدهد، قابلیت اجرایی خود را نیز طبق قانون از دست خواهد داد. بطور کلی عواملی که سبب بی اعتباری یک حکم تنظیم شده در کشور خارجی و قابلیت اجرایی آن را زایل میکند. عواملی همچون؛

  1. مغایرت با قوانین آمره، نظم عمومی و اخلاق حسنه.
  2. اسناد در کشوری که صادر شده، به علت قانونی از اعتبار نیفتاده باشد.
  3. سند تنظم شده در کشور خارجی مربوط به اموال غیرمنقول داخل ایران باشد.

جهت دریافت مشاوره در امور اجرای احکام و دعاوی خارجی با گروه مشاوره تخصصی بین المللی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل نحوه شناسایی و اجرای اسناد خارجی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (31 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *