مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک

مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک

مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک


امروز با بررسی موضوع مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک با شما هستیم.

مبارزه با جرایم مالی سازمان یافته و یا عادی در همه کشورهای دنیا پذیرفته شده است و اکثر مردم با درآمدهای مشخص از قوانین پولی و بانکی کشور خود پیروی می نمایند.

بدون ایجاد زیر ساخت ها برای تنویر (مشخص کردن) صورت اموال و دارییهای اشخاص حقیقی (انسان) و حقوقی (شرکت و موسسه)، مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک، به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت دکتر محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی جرایم مالی و اقتصادی در تهران، با توجه به تصویب قانون جدید مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سلسله مقالاتی درباره مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک را برای مطالعه و آگاهی عزیزان تهیه و منتشر خواهد نمود.

نکات مهم در موضوع مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک

جرم منشا در پولشویی به چه جرمی گفته می شود؟

آیا امکان تخفیف در مجازات جرم پولشویی و یا امکان تعلیق اجرای مجازات پولشویی وجود دارد؟

تفاوت قانون جدید مبارزه با پولشویی با قانون قدیم در چیست؟

مجازات رابطه نامشروع مادون زنا

تفاوت ماده دو قانون تشدید مجازات جرایم ارتشاء (رشوه گرفتن) اختلاس و کلاهبرداری با جرم پولشویی در چیست؟

تحصیل (به دست آوردن) مال از طریق نامشروع چه تفاوتی با پولشویی دارد؟

تعریف انواع و اقسام پول کثیف

پول خاکستری در جرم پولشویی و معاملات مشکوک

درآمد و وجوه حاصل از انجام کارهای تولیدی یا فروش کالا و خدمات به صورت قانونی یا غیر قانونی، به قصد فرار از پرداخت مالیات به دولت اظهار نمی شود، تحصیل (به دست آوردن) مال از طریق نامشروع مانند رباخواری و دریافت رشوه، که در ایران رواج زیادی دارد، از موارد پول خاکستری قرار می گیرند.

پول سیاه در جرم پولشویی

پول حاصل از رانت خواری آقازاده های دولتی، اخذ پورسانت و رشوه در معاملات کلان دولتی و مناقضات و مزایده ها، درآمدهای حاصل از قاچاق کالا و قاچاق کالاهای ممنوعه، در دسته پول سیاه قرار می گیرد.

پول سرخ در پولشویی

جرایم مانند قاچاق مواد مخدر، تروریسم، قاچاق سلاح و مهمات، آدم ربایی و قاچاق انسان که در قبال آن درآمد و پولی حاصل می شود، به پول آغشته به خون یا پول سرخ شهرت دارند.

شرایط تحقق جرم پولشویی و معاملات مشکوک

وجود جرم منشا و جرم اولیه در تحقق جرم پولشویی موثر است.

پولشویی معمولا جرمی سازمان یافته و گروهی است که با دخالت افراد وابسته به حکومت و دولت قابلیت تحقق دارد و بدون حمایت از جانب کارکنان دستگاههای دولتی و بانکها تقریبا غیر ممکن است.

پولشویی و معاملات مشکوک، جرمی بین المللی است و مبارزه با این جرم در سطح بین الملی مهم است چرا که در بسیاری از موارد، پولهای کثیف حاصل از پولشویی توسط نظام بانکی و صرافان مجاز و غیر مجاز به خارج از کشور منتقل می شود.

مجازات قتل عمد با رضایت شاکی

مراحل پولشویی

مرحله اول: سپردن پول نقد در بانک

اولین مرحله جهت شروع پولشویی و مخفی کردن مال حاصل از جرم، معمولا از طریق خرید طلا، ارز خارجی، اتومبیل های گران قیمت و ملک یا سرمایه گذاری در سهام کارخانجات و شرکتها است تا از این طریق پول کثیف در کشورهایی که نظارت کافی به روند سپرده گذاری در بانکها و موسسات اعتباری ندارند وارد شده و ارتباط بین پول کثیف با دنباله آن قطع شود.

مرحله دوم: پنهان کردن منشا پول کثیف

انجام تراکنش های مالی پیاپی، خرید و فروش صوری (غیرواقعی) داراییهای منقول (اموالی که امکان جابجایی دارند مثل اتومبیل) و غیر منقول (اموالی که امکان جابجایی ندارند مثل خانه و زمین) و دست به دست کردن جهت مفقود نمودن و پوشاندن منشا پولهای کثیف از طریق لایه های معاملاتی، مرحله بعدی در پولشویی محسوب می شود.

مرحله سوم: تزریق سرمایه تطهیر شده به اقتصاد

در این مرحله مال نامشروع با انجام عملیات در مراحل قبلی، تبدیل به پول به ظاهر مشروع شده و از طریق ارائه کالا یا خدماتی که در جامعه موجه به نظر می رسد، پولهای تحصیل شده (به دست آمده) وارد چرخه اقتصاد می شود.

قوانین مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک

قانون مبارزه با پولشویی در ایران، اولین بار در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و پس از آن ایین نامه مربوطه تنظیم و به تصویب رسید و به این ترتیب مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک آغاز شد.

اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در سال ۱۳۹۷ و اجرایی شدن آن در ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۷، نویدی بر عزم جدی تر دستگاه‌های قضایی و امنیتی جهت مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک در ایران دارد.

بهترین وکیل منطقه ۲ تهران

ضمن اینکه هنوز آیین نامه جدید تصویب نشده و نحوه انجام این موضوع مشخص نیست.

اما جرایم منشا پولشویی و افرادی که موظف به گزارش دادن در معاملات مشکوک به پولشویی هستند کاملا معین شده است.

مشاوره حقوقی پرونده های پولشویی و معاملات مشکوک

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

موسسه حقوقی مهر پارسیان

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *