مجازات اعدام جرایم مواد مخدر

مجازات اعدام جرایم مواد مخدر

مجازات اعدام جرایم مواد مخدر


امروز با بررسی مجازات اعدام جرایم مواد مخدر با شما هستیم.

افزایش جرایم مربوط به مواد مخدر به ویژه حمل و قاچاق مواد مخدر در سالل های پیشین و مجازات جرایم مواد مخدر که غالبا منجر به حکم اعدام یا حبس های تعزیری بلند مدت می‌شده است انتقادات بسیاری از سوی جامعه شناسان و جرم شناسان و همچنین مجامع بین المللی به همراه داشته است که موجب شده است قانون‌گذار در سال‌های اخیر به اصلاح قسمتی از مجازات های اعدام  و سلب حیات برآید.

در این نوشتار که توسط وکیل جرایم مواد مخدر از وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر تهیه و تنظیم شده است به رویکرد و تحولات جدید قانون مبارزه با مواد مخدر و اصلاحاتی که در مجازات اعدام جرایم مواد مخدر مد نظر قانون‌گذار بوده، پرداخته شده است.

سوالات متداول

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

مجازات اعدام مواد مخدر نسبت به قوانین قبلی چه تغییراتی داشته است؟

کدام دسته از مجرمان مزبور به مواد مخدر با تصویب قانون جدید اعدام نمی‌شوند؟

کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به جرایم مواد مخدر را دارد؟

بهترین وکیل جرایم مواد مخدر کیست؟ خدمات گروه وکلای مهر در معرفی وکیل پایه یک دادگستری در پرونده های مواد مخدر چیست؟

[/stextbox]

 

جرایم مربوط به مواد مخدر

به طور کلی رفتارهای مجرمانه ای که در قانون مبارزه با مواد مخدر به آنها اشاره شده است مربوط به مواد مخدر سنتی و روان‌گردان های صنعتی می‌باشد. ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر اعمال مجرمانه مربوط به مواد مخدر را تعیین و جرم انگاری نموده است که عبارتند از:

کشت خشخاش و کوکا مطلقا و کشت شاهدانه به منظور تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های غیر دارویی

وارد کردن، ارسال، صادر کردن و تولید و ساخت انواع مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی

نگهداری، حمل، خرید، توزیع، اخفا، ترانزیت، عرضه و فروش مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی

دایر کردن یا اداره کردن مکان برای استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی

استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان های صنعتی غیر دارویی به هر شکل و طریق مگر مواردی که قانون مستثنی کرده باشد

تولید، ساخت، خرید، فروش، نگهداری آلات و ادوات و ابزار مربوط به ساخت و استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی

فراری دادن با پناه دادن متهمین، محکومین مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی که تحت تعقیب اند یا دستگیر شده اند.

امحا یا اخفا ادله جرم مجرمان

فراری دادن یا پناه دادن متهمین، محکومین مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی که تحت تعقیب‌اند یا دستگیر شده‌اند

قراردادن مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیر دارویی یا آلات و ادوات استعمال در محلی به قصد متهم کردن دیگری

اقسام مختلفی از جرایم مربوط به موادمخدر با توجه به اهمیت مخرب بودن در قانون مبارزه با مواد مخدر جرم انگاری شده است. مواد مخدر سنتی مانند تریاک، شیره، بنگ، چرس، گراس، سوخته و تفاله تریاک مجازات کمتری نسبت به روان‌گردان‌های صنعتی از جمله شیشه، آمفتامین، ال اس دی و هرویین دارند.

تحولات قانونی مجازات اعدام

مجلس شورای اسلامی طرحی را به منظور کاهش مجازات اعدام و حبس ابد متهمان و محکومان موضوع جرایم مواد مخدر تصویب نموده است که به موجب آن برخی از متهمین و محکومان مشمول تخفیف در مجازات اعدام می‌شوند. این طرح از ابتدا موافقان و مخالفانی داشته اما در نهایت در سال 96 به قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق شده است.

در واقع قانون پیشین که در سال 1389 لازم الاجرا گردید در حدود 20 مورد از جرایم منجر به اعدام می‌شد. به موجب ماده 4 قانون سال 89 کسانی که اقدام به ارسال، توزیع، ساخت و فروش تریاکريال شیره، سوخته، تفاله تریاک و حشیش تا 5 کیلوگرم می‌نمودند به مجازات اعدام محکوم می‌شدند.

همچنین به موجب ماده 8 کسانی که به تولید، ارسال، خرید و فروش هرویین، کوکایین و انواع روان‌گردان‌ها مانند شیشه، ال اس دی به بیش از 30 گرم مبادرت می‌نمودند مشمول حکم اعدام می ‌شدند اما قانون جدید تغییراتی اعمال نموده است که با توجه به آن مجازات اعدام مواد مخدر در موارد زیر امکان‌پذیر است:

مطابق بند 4 ماده 2 قانون مبارزه با مواد مخدر، کسانی که برای چهارمین بار اقدام به کشت کوکا و حشخاش نماید یا به منظور تولید مواد مخدر صنعتی به کشت شاهدانه اقدام نماید به مجازات اعدام محکوم خواهند شد.

مجازات مواد مخدر در قانون جدید

اما قانون‌گذار با الحاق یک ماده که در مهر ماه سال 96 به قانون مبارزه با مواد مخدر الحاق نمود مواردی را از شمول اعدام استثنا کرده است. مطابق ماده 45 قانون مبارزه با مواد مخدر:

« مرتکبان جرایمی که در این قانون دارای مجازات اعدام یا حبس ابد هستند در صورت احراز یکی از شرایط ذیل در حکم مفسد فی الارض می‌باشند و به مجازات اعدام و ضبط اموال ناشی از مواد مخدر یا روانگردان محکوم و در غیر این صورت حسب مورد مشمولین به اعدام به حبس درجه یک تا 30 سال و جزای نقدی درجه یک تا دوبرابر حداقل آن و مشمولین به حبس ابد به حبس و جزای نقدی درجه 2 و در هر دو مورد به ضبط اموال ناشی از جرایم مواد مخدر و روان‌گردان محکوم می‌شوند:

موارد مربوطه

الف: مواردی که مباشر جرم و یا حداقل یکی از شرکا حین ارتکاب جرم سلاح کشیده یا به قصد مقابله با ماموران، سلاح گرم و یا شکاری به همراه داشته باشند.

ب: در صورتی که مرتکب نقش سردستگی یا پشتیبان مالی و یا سرمایه‌گذار را داشته یا از اطفال و نوجوانان کمتر از هجده سال یا مجانین برای ارتکاب جرم استفاده کرده باشد.

پ: در صورتی که مرتکب به علت ارتکاب جرایم موضوع این قانون، سابقه محکومیت قطعی اعدام یا حبس ابد یا حبس بیش از پانزده سال داشته باشند.

پ ـ مواردی‌ که مرتکب به علت ارتکاب جرائم موضوع این قانون، سابقه محکومیت قطعی اعدام یا حبس ابد یا حبس بیش از پانزده سال داشته باشد.

ت: کلیه جرایم موضوع ماده 4 این قانون مشروط بر اینکه بیش از پنجاه کیلو گرم باشد و مواد موضوع 8 این قانون مشروط بر اینکه بیش از 8 کیلو گرم باشد و در خصوص سایر جرایم موضوع ماده 8 در صورتی که بیش از سه کیلو گرم باشد.

اجرای این بند نسبت به مرتکبان، متهمان و مجرمان قبل از لازم الاجرا شدن این ماده منوط به داشتن یکی از شرایط بند‌های الف، ب، پ نیز می‌باشد.

نگاه قانون جدید مواد مخدر به صادرات و واردات مواد مخدر

در قانون جدید وارد کردن، صادر کردن، تولید، توزیع، خرید و فروش و در معرض فروش قراردادن مواد مخدری همچون تریاک، شیره، سوخته تریاک، گرس، بنگ، چرس مجازات اعدام ندارد مگر اینکه  بیش از 50 کیلو باشد.

 

همچنین در خصوص مواد مخدری همچون شیشه، ال اس دی، متادون، هرویین و کوکایین نیز دیگر تا 30 گرم اعدام مطرح نمی‌باشد بلکه کسانی که مبادرت به تولید، توزیع، واردکردن، صادر کردن، نگهداری، مخفی و حمل بیش از 2 کیلوگرم نمایند به اعدام محکوم می‌شوند.

مواد مخدر به دلیل اثراتی که در اجتماع، خانواده و فرهنگ هر جامعه ای دارد در اکثر کشورها به عنوان یکی از جرایم مهم توسط قانون‌گذار شناخته می‌شود.

قوانین مجازات مواد مخدر در ایران

در ایران نیز با توجه به اثرات مخرب و غیر قابل جبران مواد مخدر، قانون‌گذار همواره شدیدترین مجازات از جمله اعدام را برای استعمال، حمل‌، نگهداری‌، خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر در نظر گرفته است.

از طرف دیگر قانون‌گذار مرجع صالح به رسیدگی به تمامی جرایم مربوط به مواد مخدر از جمله استعمال، تولید، فروش، حمل، مخفی، نگهداری و قاچاق را دادگاه انقلاب دانسته است.

با توجه به اصلاحاتی که در قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است چنانچه ابهامات و سوالاتی در این خصوص دارید با وکیل جرایم مواد مخدر مشاوره حقوقی داشته باشید.

وکیل پرونده مواد مخدر در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره مندی از گروه وکلای مهر که از وکلای پایه یک دادگستری می‌باشند و در پرونده های مربوط به مواد مخدر تخصص و تجربه دارند در تمامی پرونده ‌های کیفری به شما عزیزان مشاوره حقوقی ارایه داده و قبول وکالت می‌نمایند.

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

 

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *