مجازات اقامت غیر قانونی

مجازات اقامت غیر قانونی

گسترش مرزهای جغرافیایی بین کشورها، باعث وضع قوانین مهاجرتی و اقامتی گردید. اجازه ورود اتباع کشور دیگری به کشور ثالث، تاریخچه ای طولانی دارد. ابتدا به مجوز ورود اتباع بیگانه به کشور دیگر و اقامت در کشور مقصد، روادید خوانده می شد که انواع مختلفی داشت. در طول سالها، روادید به ویزا تبدیل شد و به برگه ای اطلاق می‌شود که بیانگر اجازه ورود اتباع سایر کشورها به کشور صادر کننده ویزا می‌باشد. ویزا معمولا به صورت برگه ای در گذرنامه اشخاص چسبانده می‌شود و گاهی نیز به صورت برگه ای جدا به متقاضی داده می‌شود. اصطلاحاتی مانند لغو روادید و یا صدور ویزای مقصد، برای مواردی کاربرد دارند که بین دو کشور با قبول تعهداتی، برای عبور و مرور و اقامت موقت، نیازی به صدور ویزا نیست. اما ورود غیر مجاز اتباع بیگانه، اقامت غیر مجاز اتباع بیگانه و فاقد پروانه اقامت، در قانون، جرم انگاری شده است. مجازات اقامت غیر قانونی و ورود غیر قانونی، در قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران، مصوب 19 اردیبهشت 1310، تعیین شده است. بهترین وکیل اتباع خارجه در ایران و بهترین وکیل مهاجرت در تهران، همکار گروه وکلای مهر به بررسی تخصصی مجازات اقامت غیر قانونی و ورود غیر قانونی اتباع خارجه به ایران پرداخته است.

سوالات درباره مجازات اقامت غیر قانونی

  • اقامت غیر مجاز اتباع بیگانه و ورود غیر مجاز اتباع خارجه به ایران چه تبعاتی دارد؟
  • جرم قاچاق انسان با ورود غیر مجاز و اقامت غیر مجاز چه تفاوتی دارد؟
  • بهترین وکیل اتباع خارجه در ایران و بهترین وکیل مهاجرت در تهران چه ویژگیهایی دارد؟
  • مجازات اقامت غیر قانونی در ایران چیست و چگونه اعمال می‌شود؟
دفتر وکالت هفت حوض

انواع مجازات اقامت غیر قانونی

اخراج از خاک ایران

 بر اساس ماده 3 قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران، پس از لغو ویزا و اجازه اقامت اتباع خارجه در ایران، اداره نظمیه ( نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) نسبت به اخراج تبعه خارجی از ایران اقدام خواهد کرد. ماده 11 از همین قانون نیز اشعار می دارد، رفتار تبعه خارجی بر خلاف قانون، و ورود غیر قانونی به ایران، نیز از مواردی هستند که باعث تصمیم به اخراج بیگانه از ایران گرفته خواهد شد.

مجازات حبس برای ورود و اقامت غیر مجاز

  • جعل ویزا و استفاده از سند ویزای جعلی، به موجب ماده 15 قانون اقامت اتباع خارجه، منجر به محکومیت به تحمل دو ما تا یکسال حبس خواهد بود.
  • ورود غیر مجاز و غیر قانونی به ایران از مرزهای مجاز و غیر مجاز و ورود قاچاقی به ایران نیز مشمول حکم همین ماده خواهد بود.
  • ورود غیر مجاز به ایران، پس از اخراج از خاک ایران و یا مخفی شدن متهم پس از صدور رای به اخراج از ایران.
  • معاونت در ورود و اقامت غیر مجاز. شروع به جرایم فوق نیز در حکم ارتکاب کامل جرم می‌باشد.

نمونه رای دادگاه درباره مجازات اقامت غیر مجاز

درباره اتهام آقای احد الله ط فرزند سعد الله، حبیب الله ح فرزند یارمحمد، چمن گل ص فرزند الف و نبی محمدی فرزند محمد ا، متهمین ردیف اول و دوم دایر بر حفاری غیر مجاز و متهمین ردیف سوم و چهارم دایر بر حفاری غیرمجاز و اقامت غیر مجاز در ایران دادگاه با توجه به شکایت اولیه شاکی و گزارش کلانتری و کشف ادوات جرم نزد متهمین و در نهایت با توجه به اقرار و اعتراف صریح و مقرون به واقع متهمین که ورود غیر مجاز و قاچاقی به ایران را پذیرفته اند و مدعی هستند با داشتن همسر و فرزند در کشور افغانستان و عدم امکان کسب درآمد در کشور متبوع خود، به صورت قاچاقی از مرز زابل بلوچستان وارد خاک ایران شده اند و هیچ گونه روادید معتبری ندارند و ابراز ندامت  در جلسات دادگاه، وقوع بزه از جانب آن‌ها را محرز و مسلم می داند و با استناد به ماده 45 قانون توزیع عادلانه آب و ماده 11 قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران و بند یک ماده 3 قانون نحوه وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف ان در موارد معین، هر یک هر یک از متهمین را به اتهام حفاری غیر مجاز به پرداخت هر کدام پانصد هزار ریال جزای نقدی و متهمین ردیف 3 و 4 را به اتهام اقامت غیر مجاز به پرداخت هر کدام پانصد هزار ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و اخراج از خاک ایران تحت الحفظ مامرین نیروی انتظامی، محکوم و اعلام می‌نماید. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می‌باشد. محمد رضا مهری دادرس شعبه 101 دادگاه عمومی جزایی

ماهیت توقیف نهاد حق سرقفلی در محکومیت­ های مالی

پناهندگی در ایران

پیوستن ایران به کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد، راه را برای مهاجرت افغانی ها به ایران و اعلام پناهندگی در ایران هموار نموده است. علیرغم مخالفت های زیادی با مهاجرت افغان ها به ایران در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بر اساس دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، پذیرش پناهجو یان افغانی در ایران شدت گرفت و مشکل عدم تحصیل کودکان افغان در ایران نیز با دستور سال 1394 مقام معظم رهبری مرتفع شد. اکنون تقریبا هیچ کودک افغانی در ایران وجود ندارد که مشمول تحصیل رایگان نباشد. اما پناهندگی در ایران نیز همانند سایر کشورها، تا رفع حالت خطرناک در کشور پناهجو معتبر است و با عادی شدن وضعیت کشور متبوع پناهنده، بازگشت اختیاری پناهنده ها به کشور خودشان آغاز می‌شود. تمامی حقوقی که به موجب آیین نامه پناهندگی در ایران و همچنین کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد برای پناهجو وجود دارد، در ایران نیز رعایت می‌شود. مجازات اقامت غیر مجاز برای پناهندگان قانونی به ایران مصداق ندارد ولی اگر بعد از رد درخواست پناهندگی در ایران، اقامت غیر مجاز شخص در ایران ادامه یابد مشمول همان قانون مذکور خواهد بود.

بهترین وکیل اتباع خارجه در ایران

ممکن است بر اثر جنگ و نا امنی که از سوی گروههای تروریستی و تکفیری در کشورهای پاکستان، عراق، بنگلادش و سوریه، ایجاد شده است، تعدادی از اتباع این کشورها به صورت غیر مجاز در خاک ایران اقامت گزیده باشند و یا پس از انقضای مدت اعتبار روادید و تذکره عبور، همچنان به اقامت خود در ایران ادامه دهند. قوانین پناهندگی در ایران و یا مهاجرت به ایران و همچنین اخذ مجوز کار برای اتباع خارجه در ایران تحت قیود و شرایطی پذیرفته شده است که نیاز به مشاوره حقوقی مهاجرت با بهترین وکیل مهاجرت در تهران را آشکار می سازد. گروه وکلای مهاجرتی مهر و موسسه حقوقی بین‌المللی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل مهاجرت در تهران و مسلط به قوانین مهاجرتی و حقوقی، راه تمدید اجازه اقامت اتباع خارجی را به صورت قانونی تشریح نموده و آماده قبول وکالت در پرونده‌های اتباع خارجی در دادسراها و دادگاه‌های ایران می‌باشد. جهت کسب اطلاعات حقوقی درباره مجازات اقامت غیر مجاز، نحوه دریافت پروانه و جو از اقامت اتباع خارجه در ایران و همچنین راههای پناهندگی در ایران و مهاجرت به ایران با مشاورین ما تماس بگیرید.

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *