مجازات تقصیر پزشک

مجازات تقصیر پزشک

مجازات تقصیر پزشک


امروز با بررسی شرایط مجازات تقصیر پزشک همراه شما هستیم.

دادسرای جرائم پزشکی تهران به عنوان تنها مرجع شکایت از پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان و پرستاران شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی تهران و همچنین مطب های خصوصی در تهران، شکایت از وضعیت بهداشتی اصناف و به ویژه فروشندگان مواد غذایی و بهداشتی، شکایت از داروخانه ها و داروسازان و همچنین شکایت از کارخانه های مستقر در تهران بابت عدم رعایت موارد بهداشتی معرفی شده است.

در شهرستان هایی که دادسرای ویژه جرائم پزشکی وجود ندارد، دادسرای عمومی و انقلاب، متکفل رسیدگی به پرونده‌های جرایم پزشکی و دارویی می‌باشد.

اما سوالات کاربران تار نماهای گروه وکلای مهر تهران درباره شرایط تقصیر پزشک، قصور پزشکی و نحوه جبران خسارت در موارد قصور و تقصیر پزشکی، راه‌های جبران خسارت توسط پزشک، نتیجه حقوقی خطای پزشکی و مبانی مسئولیت کیفری و حقوقی پزشک، توسط بهترین وکیل پرونده پزشکی در ایران در قالب نوشته پیش رو، در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت.

مبانی تعیین مجازات در تقصیر پزشک

بر اساس بند ج ماده 158 قانون مجازات اسلامی جدید، یکی از رفتارهایی که علیرغم جرم انگاری قانونی، در شرایطی خاص جرم نیست.

نداشتن تقصیر پزشکی و اخذ رضایت از شخص بیمار یا اولیای وی و یا سرپرست وی در ایراد جرح بدنی و یا صدمه بدنی به بدن بیمار از سوی پزشک و کادر درمانی است.

شرط عدم جرم انگاری در این بخش علاوه بر نداشتن تقصیر و قصور پزشکی و به صورت کلی خطای پزشکی، رعایت نظامات دولتی و مو ازین علمی، قید شده است.

وکیل تخصصی جرایم رایانه ای تهران

اثر اخذ برائت در موارد تقصیر پزشکی

باید توجه داشت که اخذ رضایت با اخذ برائت متفاوت است. در صورت رضایت بیمار یا سایر افراد ذی سمت و بروز صدمه بدنی، پزشک و کادر پرستاری و بیمارستانی از بابت کیفری مسئولیتی ندارند ولی آیا مسئولیت مدنی و حقوقی نیز با اخذ رضایت منتفی می‌شود؟ پاسخ به این سوال منفی است.

اگر پزشک قبل از انجام معاینات پزشکی و یا عمل جراحی از بیمار یا بستگانی که ذی سمت محسوب می‌شوند، برائت اخذ نماید، در صورت نداشتن تقصیر و قصور پزشکی و رعایت نظامات دولتی، مشکل کیفری نخواهد داشت، مسئولیت مدنی و حقوقی نیز نخواهد داشت.

البته در صورتی که خطای پزشکی در بین نباشد و تمامی مو ازین علمی نیز بنا به تشخیص کمیسیون پزشکی قانونی رعایت شده باشد، حتی در صورت عدم اخذ رضایت و برائت، باز هم بنا به ظاهر ماده مذکور پزشک مسئولیتی ندارد.

مسئولیت پزشک در صورت عدم امکان اخذ رضایت بیمار

بنا به صراحت تبصره 1 ماده 495 قانون مجازات جدید، در صورتی که بیمار نابالغ باش یا به واسطه جنون یا بیهوشی، امکان اخذ رضایت و برائت وجود نداشته باشد، می توان از یکی از اولیای وی، سرپرست بیمار و یا در مواردی که هیچ کدام امکان ندارد از دادستان اخذ اجازه و تحصیل رضایت نمود.

البته در موارد فوری، نیازی به اخذ رضایت و برائت از بیمار یا بستگان وی نیست.

مسئولیت پرستار و کادر درمانی در صورت دستور خلاف موازین پزشک

اگر پزشک به پرستار و کادر درمانی دستوری دهد که اشتباه باشد و پرستار از اشتباه بودن دستور پزشک مطلع باشد و دستور را انجام دهد، مسئولیتی متوجه پزشک نیست.

فروش مشروبات الکلی توسط اقلیت های دینی

در صورتی که پرستار طبق ماده 54 قانون استخدام کشوری، تذکر لازم را به پزشکی که دستور اشتباه صادر نموده، بدهد، ولی پزشک همچنان اصرار به انجام دستور داشته باشد، پزشک مسئولیت کامل دارد.

در این گونه موارد، سبب قوی تر از مباشر که پرستار است بوده و تقصیر و خطای پزشک، موجب مجازات وی خواهد شد.

اگر در حالتی که به  فرض مثال شخصی خواهان عمل زیبایی بینی باشد و بنا به تشخیص پزشک معالج و جراح امکان نقص در عضو و یا صدمه بدنی باشد و این موضوع به بیمار اطلاع داده باشد و وی با اصرار درخواست ادامه عمل جراحی را بنماید، در صورتی که صدمه بدنی وارد شود، پزشک مسئولیتی نخواهد داشت.

در این گونه موارد ممکن است موضوع در سازمان نظام پزشکی به دلیل تخلف پزشکی و عدول از سوگندنامه تخلف دانسته شود ولی به لحاظ کیفری و حقوقی مسئولیتی متوجه پزشک نخواهد کرد.

جهت دریافت هرگونه مشاوره حقوقی درباره نحوه شکایت از پزشک زیبایی، اطلاع از مجازات های جرایم پزشکی و مجازات خطای پزشکی، با بهترین گروه وکلای جرایم پزشکی ایران تماس بگیرید.

اعتراض به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی

در مواردی که شکایتی از پزشک در جرایم پزشکی شده باشد، دادسرای ویژه جرایم پزشکی با ارجاع پرونده به کمیسیون پزشکی قانونی، اقدام به جلب نظر کارشناسان متخصص در رشته مورد نظر می‌نماید.

پس از جمع آوری مدارک از مراکز درمانی و پزشک معالج طرف شکایت، کمیسیون پزشکی قانونی نظریه خود را مبنی بر وقوع قصور یا خطای پزشکی و یا عدم قصور پزشک، به مرجع قضایی تسلیم می‌نماید.

مهاجرت آسان به سوئیس

در این گونه موارد، طرفین می‌توانند در صورتی که اعتراض به نظریه کمیسیون پزشکی قانونی دارند، ظرف یک هفته پس از ابلاغ، نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام نمایند تا موضوع در کمیسیون بالاتری مورد رسیدگی قرار گیرد.

وکیل تقصیر و خطای پزشکی

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، پس از تشکیل گروه وکلای مهر، با هدف ارائه خدمات حقوقی منسجم و با قیمت مناسب، اقدام به گردآوری مطالب حقوقی مناسب در قالب دپارتمان تخصصی حقوق کیفری نموده است.

جهت دریافت هرگونه مشاوره حقوقی درباره جرایم پزشکی، شکایت از باشگاه های بدنسازی، شکایت از آرایشگاه های زنانه که در امور پزشکی دخالت می کنند، شکایت از آرایشگاه های مردانه، شکایت از مراکز بهداشتی و درمانی، شکایت از رستوران ها و اغذیه فروشی ها به دلیل عدم رعایت بهداشت، می توانید با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (32 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *