مجازات رانندگی در حال مستی

مجازات رانندگی در حال مستی

در سال های اخیر بسیاری از تصادفات رانندگی در ایران در اثر استفاده از مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر  یا روان گردان بوده است.

در سال ۱۳۹۴، بیش از سه هزار فقره تصادف در حال مستی راننده از سوی دادستان وقت تهران گزارش شده است.

حتی در خیلی از کشورها که استعمال مشروبات الکلی موضوعی معمول است، با وجود این نیز شخصی که شرب خمر نموده و مست است از رانندگی ممنوع شده است و چنانچه در حال مستی رانندگی کند مجرم محسوب شده و مجازات می‌شود.

گروه وکلای کیفری موسسه حقوقی مهر پارسیان به عنوان تخصصی ترین گروه وکالت در ایران با دارا بودن کادر تخصصی وکیل پایه یک دادگستری، که سال ها سابقه مشاوره حقوقی و وکالت را دارا می‌باشند در این مقاله، مجازات رانندگی در حال مستی را بررسی نموده اند.

سوالات متداول در خصوص مجازات رانندگی در حال مستی

  • مجازات رانندگی در حال مستی در قانون ایران چیست؟ آیا مجازات مصرف مشروبات الکلی ساقط می‌شود؟
  • مجازات رانندگی در حال مستی در چه مواقعی تشدید می‌شود؟
  • مرجع صالح برای رسیدگی و تعیین مجازات رانندگی در حال مستی کجاست؟
  • بهترین وکیل پایه یک دادگستری جهت پیگیری پرونده‌های کیفری چه خصوصیاتی دارد؟
  • تعلیق اجرای مجازات رانندگی در حال مستی و قتل شبه عمد در حال مستی امکان‌پذیر است؟
  • قتل عمدی با استفاده از مشروبات الکلی به قصد مستی و قتل قابل اثبات است؟
  • مجازات راننده مقصر در حوادث رانندگی چگونه اعمال می‌شود؟
  • چه مجازاتی در انتظار راننده مست است؟

مجازات مستی در قانون مجازات اسلامی

اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری

مصرف مشروبات الکلی بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ توسط دولت ایران منع شده و قانون‌گذار نیز برای مصرف مشروبات الکلی، حمل و نگهداری، خرید و فروش مشروبات الکلی و قاچاق آن مجازات تعیین کرده است.

در حال حاضر مطابق قانون مجازات اسلامی مصرف مشروبات الکلی چه موجب مستی شود یا نشود، هشتاد ضربه شلاق حدی است که بعد از اثبات در دادگاه، اصولا ساقط نمی‌شود مگر اینکه مصرف کننده مجنون یا صغیر (کودک) بوده باشد و یا پس از ارتکاب جرم توبه نماید.

مجازات حدی، مجازاتی است که میزان و نوع و کیفیت و نحوه اجرای آن در شرع تعیین شده است.

چنانچه مصرف کننده به نحو علنی و در معابر و اماکن عمومی اقدام به شرب خمر (مصرف مشروبات الکلی) نماید، علاوه بر مجازات شلاق حدی، به حبس (زندان) تعزیری نیز محکوم خواهد شد.

تشدید مجازات برای رانندگی در حال مستی

قانون مجازات اسلامی در فصل بیست و نهم اقدام به وضع مقرراتی در خصوص جرایم ناشی از تخلفات رانندگی نموده است که مطابق آن چنانچه راننده متخلف با بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم مهارت یا عدم رعایت نظامات دولتی با هریک از وسایل نقلیه موتوری مرتکب قتل غیر عمد شود علاوه بر پرداخت دیه به مجازات حبس نیز محکوم می‌شود.

قانون گذار برای کسانی که مشروبات الکلی استفاده می‌نمایند و در حال مستی مشغول به رانندگی هستند مجازات شدید تعیین نموده است.

چرا که در حال مستی امکان وقوع تصادف افزایش می یابد و تعیین مجازات شدید برای راننده مست، از جمله اقدامات صحیح قانون گذار بوده است.

وکیل دادسرای یافت آباد

این مقرره در ماده ۷۱۸ نمود پیدا می‌نماید و چنانچه راننده متخلف در حال مستی مرتکب جرم شود به بیش از دوسوم حداکثرمجازات محکوم می‌شود.

به عنوان مثال چنانچه متصدی وسیله نقلیه در حالت مستی مرتکب قتل غیر عمد شود دادگاه می‌تواند وی را به بیش از ۵ سال حبس تعزیری محکوم می‌نماید.

لازم به ذکر است علاوه بر مجازات تعزیری، راننده به شلاق حدی که از مجازات شرب مسکر در قانون ایران است نیز محکوم می‌شود.

ضمنا قانون به دادگاه اجازه داده شده است که چنانچه لازم بداند راننده متخلف را از حق تصدی یا رانندگی وسیله نقلیه به مدت یک تا پنچ سال ممنوع و محروم نماید.

چگونگی اثبات استعمال مشروبات الکلی

 جهت صدور حکم مبنی بر مجازات شلاق حدی و همچنین تشدید مجازات، راننده‌ای که در حال رانندگی مست یا مسلوب الاراده (بی اختیار) بوده است، می‌بایست مستی راننده در مرجع صالح ثابت شود.

جهت اثبات مستی دادسرا می‌تواند با تکیه بر اقرار (اعتراف) راننده یا نظریه پزشکی قانونی قرار مقتضی (مناسب) صادر نماید.

البته بدیهی است چنانچه در گزارش پلیس یا ضابطان دادگستری، حالت مستی راننده تصریح شود، دادسرا یا دادگاه بدون اقرار یا نظریه پزشکی قانونی هم می‌توانند به استناد ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، حکم اشد (شدید) صادر نمایند.

مرجع صالح جهت رسیدگی مجازات رانندگی در حال مستی

چنانچه متصدی وسیله نقلیه موتوری با بی مبالاتی یا بی احتیاطی یا عدم مهارت یا عدم رعایت نظامات دولتی مرتکب قتل غیر عمدی شود دادسرای عمومی محل وقوع جرم در تهران دادسرای ویژه راهور، تحقیقات مقدماتی را عهده دار خواهند بود.

مشاوره حقوقی پلیس امنیت اخلاقی

پس از صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده کیفری جهت محاکمه راننده متخلف به دادگاه کیفری ۲ ارسال می‌شود.

اگر در قرار جلب به دادرسی تنها قتل غیر عمد باشد راننده متخلف تنها به حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم محکوم می‌شود و چنانچه راننده متخلف در حال مستی مشغول به رانندگی بوده و مرتکب قتل غیرعمد شود مجازات، ۸۰ ضربه شلاق حدی و حداقل ۵ سال حبس تعزیری می‌باشد.

پرداخت خسارت و دیه توسط شرکت بیمه

مطابق قانون بیمه اجباری در پرونده‌های تخلفات رانندگی که منجر به خسارت و صدمات بدنی یا قتل غیرعمد می‌شود چنانچه راننده مقصر، بیمه شخص ثالث داشته باشد، بیمه مکلف به پرداخت خسارات می باشد.

لیکن شرکت بیمه می‌تواند پس از پرداخت خسارت، مبالغ پرداختی را از راننده مقصر مطالبه نماید.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران

همانطور که بیان شد استعمال مشروبات الکلی و اقدام به رانندگی در حال مستی خطرات جانی و مالی دارد و حتی در بسیاری از کشورهای خارجی که استعمال مشروبات الکلی آزاد است، قانون گذاران کشورهای مذکور، رانندگی در حال مستی را ممنوع کرده و برای رانندگانی که در حال مستی رانندگی می‌نمایند مجازات در نظر گرفته اند.

در ایران نیز در صورتی که راننده متخلف مست باشد می‌تواند از علل تشدید مجازات واقع شود.

چنانچه در خصوص جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، مجازات رانندگی در حال مستی، علل تشدید و تخفیف مجازات راننده و مانند اینها سوالاتی دارید با وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل بفرمایید.

گروه وکلای مهر پارسیان به عنوان تخصصی ترین گروه وکلا با بهره مندی از وکلای پایه یک دادگستری که با دانش مطلوب پرونده‌های کیفری و حقوقی را دارا می‌باشند در تمامی پرونده‌های مطروحه در دادگاه ها و دادسراها به شما همراهان گرامی مشاوره حقوقی ارائه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

جرم تهمت و افترا

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *