محکومیت موثر کیفری

محکومیت موثر کیفری

در مواقع استخدام دولتی و یا اخذ جو از کسب و پروانه های شغلی، یکی از مدارکی که از متقاضی خواسته می‌شود، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری می‌باشد. برای دریافت گواهی سو پیشینه کیفری، نداشتن محکومیت موثر کیفری شرط است. اگر شخصی به عنوان متهم به دادسرای عمومی و انقلاب فراخوانده شود و با لحاظ عجز از تودیع وثیقه یا معرفی کفیل و یا صدور قرار بازداشت موقت، بازداشت و به زندان معرفی شود، در قوانین ایران، به عنوان محکومیت موثر کیفری به مرجع استعلام کننده اعلام می‌شود. هر چند که طبق قانون مجازات اسلامی جدید و قانون آیین دادرسی کیفری جدید، مرور زمان در محکومیت موثر کیفری پیش‌بینی شده است و محکومیت های غیر موثر کیفری و همچنین معرفی به زندان متهم حتی با صدور رای برائت نیز در سجل کیفری درج و به مرجع استعلام کننده اعلام می‌شود که نقص اجرای قانون در نظام قضایی ایران، به واسطه عدم تعیین مرجعی صالح و مشخص برای اعلام صرفا محکومیت های موثر کیفری اشخاص، قابل مشاهده است. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی مهر پارسیان با همراهی گروه وکلای مهر، پژوهشی با مشاوره دفتر حقوقی محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی درباره محکومیت موثر کیفری انجام داده است که در وب سایت موسسه حقوقی مهر پارسیان درج می‌شود.

سوالات واصل شده درباره محکومیت موثر کیفری

  • محکومیت موثر کیفری چیست و بر چه مبنا و قانونی تعریف می‌شود؟ محکومیت غیر موثر کیفری چیست؟
  • محکومیت موثر کیفری، محکوم را از چه حقوقی محروم می کند؟ مدت زمان اعتبار محکومیت موثر کیفری چه زمانی است؟
  • در موضوع محکومیت موثر کیفری کدام مرجع موظف به اعلام محکومیت موثر کیفری است و در چه مواردی اتمام محرومیت از حقوق اجتماعی و گواهی عدم سوء پیشینه کیفری صادر می‌شود؟
  • برای رفع اثر از محکومیت موثر کیفری چه باید کرد؟
  • وکیل و مشاور حقوقی متخصص درباره محکومیت موثر کیفری کیست؟
نحوه شکایت کیفری ترک انفاق

تعریف محکومیت موثر کیفری

محکومیت موثر کیفری محکومیتی است که محکوم را به تبع اجرای حکم، از حقوق اجتماعی محروم می سازد. حقوق اجتماعی که در پی محکومیت موثر کیفری سلب می‌شوند عبارتند از:

  • نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا از جمله این موارد است.
  • انتصاب به ریاست قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، رییس دیوان عالی کشور، رییس دیوان عدالت اداری با داشتن محکومیت موثر کیفری ممنوع است.
  • عضویت در فقها و حقوقدانان شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام یا هیات دولت و تصدی معاونت رییس جمهور. انتخاب شدن یا عضویت در انجمن ها، شوراها، احزاب و جمعیت ها به موجب قانون یا با رای مردم. عضویت درهیات های منصفه و امنا و شوراهای حل اختلاف.
  • اشتغال به عنوان مدیر مسوول یا سردبیر رسانه های گروهی. استخدام و اشتغال در کلیه دستگاه های حکومتی اعم از قوای سه گانه و سازمآن‌ها و شرکت های وابسته به آن‌ها، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نیروهای مسلح و سایر نهادهای تحت نظر مستقیم رهبری، شهرداری ها و موسسات مامور به خدمات عمومی و دستگاه های مستلزم تصریح با ذکر نام برای شمول قانون بر آن‌ها.
  • اشتغال به عنوان وکیل پایه یک دادگستری و سردفتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و دفتریاری. انتخاب شدن به عنوان قیم، امین، متولی، ناظر یا متصدی موقوفات عام. انتخاب شدن به عنوان داوری یا کارشناسی در مراجع رسمی. استفاده از نشان ها و مدال ها و عناوین افتخاری.
  • تاسیس، اداره یا عضویت در هیات مدیره شرکت های سهامی دولتی، تعاونی، خصوصی با ثبت نام تجارتی یا موسسه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی.
وکیل اعاده دادرسی کیفری

مجازات ها در محکومیت موثر کیفری

  • هر نوع محکومیت به حد، محکوم را از حقوق اجتماعی محروم می کند.
  • محکومیت قطعی در جرایم عمدی به پرداخت جزای نقدی از بیست میلیون ریال و بالاتر محکومیت موثر کیفری محسوب می‌شود.
  • محکومیت قطعی و لازم الاجرا در جرایم عمدی به تحمل حبس از یکسال و بالاتر نیز محکومیت موثر کیفری محسوب شده و موجبی برای محرومیت از حقوق اجتماعی است.
  • محکومیت به قصاص در جرایم نقص عضو.
  • هر نوع محکومیت مشابه در جرایم عمدی مشابه با هر میزان مجازات برای دوبار و بیشتر که اجرای مجازات لازم باشد.

عدم اجرای کامل مجازات و یا شروع به اجرای مجازات، عفو عمومی و یا تعلیق اجرای مجازات، مرتکب و محکوم را از حقوق اجتماعی محروم نمی کند.

مدت زمان اعتبار محکومیت موثر کیفری

محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، در مدت زمان مقرر، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم به عنوان مجازات تبعی را در پی دارد:

  1. تا هفت سال شمسی در محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد در مواردی که اجرای حکم اصلی متوقف شده باشد.
  2. تا سه سال در محکومیت قطعی به قطع عضو و قصاص عضو، در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، مجازات تبعید و تحمل حبس درجه4.
  3. تا دو سال در محکومیت به حد، و قصاص عضو،  در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از ان باشد و حبس درجه 5.

    

رفع اثر از محکومیت موثر کیفری

وکیل کیفری خیابان پاسداران

بر اساس قانون مجازات اسلامی، رفع اثر از محکومیت موثر کیفری و اعاده حیثیت محکوم، نیازی به حکم دادگاه ندارد و با اجرای حکم و منقضی شدن محرومیت شخص از حقوق اجتماعی، طی فرآیندی اداری، موضوع باید به مراجع ذیربط اعلام شود. با اعاده حیثیت، شخص محکوم به اعتبار گذشته خود بر می گردد و از تمامی حقوقی که محروم شده است بهره مند می‌شود. برای اطلاع کامل از چگونگی رفع اثر از محکومیت موثر کیفری و نحوه درخواست گواهی عدم سو پیشینه با گروه وکلای مهر مشورت فرمایید.

کاربرد گواهی عدم سو پیشینه و محکومیت موثر کیفری

  1. در پرونده‌های کیفری، یکی از مهم ترین بخش های تصمیم گیری قضات تحقیق ( دادیار و پرس ) استعلام سابقه کیفری متهم است. این دستور، از جنبه های مختلف کاربرد دارد. یکی این که در پرونده متهم درج می‌شود و شناخت بازپرس را از متهم سهل می کند. بازپرس یا دادیار پس از اطلاع از سوابق متهم، در صدور قرار تامین و نحوه انجام تحقیقات با توجه به سابقه شخصیتی متهم اتخاذ تصمیم بهتری خواهد نمود.
  2. در بعضی از پرونده‌ها، اطلاع از سوابق محکومیت موثر کیفری و محکومیت غیر موثر کیفری، در تصمیم بازپرس یا دادستان در صدور قرار بازداشت موقت، موثر است. چرا که بر اساس شرایط مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری قدیم و جدید، دارا بودن سوابق کیفری خاص متهم، موجب الزامی شدن صدور قرار بازداشت موقت برای متهم می‌شود. در این گونه موارد، لازم است سوابق کیفری متهم و نه سوابق احضار یا تفهیم اتهام و صدور قرار تامین برای متهم استعلام شود.
  3. لازمه استخدام در اداره های دولتی و برخورداری از حقوق اجتماعی، ارائه گواهی عدم سو پیشینه موثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی است که از طریق این گواهی مشخص می‌شود. در بدو ورود متقاضی جهت استخدام، با ارسال نامه ای به دادسرای محل سکونت متقاضی، سوابق کیفری وی استعلام می‌شود که البته ساز و کار مناسبی در ایران پیش‌بینی نشده و امیدواریم که این نقیصه هر چه سریعتر مرتفع شود.
وکیل دادگاه انقلاب تهران

در عمل مشاهده می‌شود وقتی که از سوابق کیفری متهم استعلام می‌شود، در پشت برگه انگشت نگاری، فقط کلاسه آثار انگشتان و صدور قرارهای تامین کیفری منجر به بازداشت قید می‌شود و هیچ گاه مشخص نمی‌شود که این بازداشت به محکومیت منجر شده و یا متهم از اتهام انتسابی برائت حاصل نموده است. منظور از اخذ سوابق کیفری متهم، محکومیت قطعی وی به مجازاتی است که محکومیت موثر کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی را در بر داشته باشد نه اینکه سوابق بازداشت متهم ولو با اثبات بس گناهی در مرجع بالاتر قضایی.

وکیل متخصص جهت مشاوره درباره محکومیت موثر کیفری

مشاوره حقوقی با وکیل متخصص کیفری می‌تواند کمک بزرگی جهت تشخیص موارد محکومیت موثر کیفری و موارد محرومیت از حقوق اجتماعی به عزیزان نماید. آیا شما به وکیل کیفری جهت مشاوره حقوقی محکومیت موثر کیفری نیاز دارید؟ دفتر وکالت محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری در تهران، با همکاری موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از صد وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران، آماده ارائه خدمات مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد. گروه وکلای مهر، با مشاوره محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 15 سال سابقه حقوقی و یکی از موسسات حقوقی ایران، پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است. لذا با توجه به امور تخصصی، پرونده‌های کیفری، محکومیت موثر کیفری، چگونگی رفع اثر از محکومیت موثر کیفری، بیان موارد محکومیت موثر کیفری و موضوعات محکومیت غیر موثر کیفری و استفاده از وکلای متخصص و مجرب در این زمینه ، شما عزیزان می توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید.

کلاهبرداری

 

5/5 - (11 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *