مسدود کردن کو چه و خیابان

مسدود کردن کو چه و خیابان

حجم بالای خو درو در معابر شهری و عدم تعبیه پارکینگ مناسب در فضاهای شهری و مرکز شهر، موجب کمبود جای پارکینگ خو درو در معابر عمومی کلان شهر ها و سایر شهرهای ایران شده است. در بعضی موارد شاهد جلوگیری از پارک خو درو جلوی منزل یا اداره توسط اشخاص و صاحبان املاک هستیم که گاهی نیز منجر به درگیری و نزاع می‌شود. در تعدادی از پرونده‌های قتل عمد در تهران و بعضی از شهرستآن‌ها، دلیل ارتکاب قتل عمد، نزاع بر سر جای پارک خو درو عنوان شده است. به دلیل اهمیت موضوع، گروه وکلای مهر با مشاوره محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری در تهران، اقدام به تهیه مطلبی با عنوان مسدود کردن کو چه و خیابان، جلوگیری و ممانعت از پارک خو درو در معابر عمومی، بستن کو چه بن بست با زنجیر، مشکل پارک خو درو جلوی پارکینگ و ایجاد مزاحمت ملکی، قرار دادن اجناس مغازه در پیاده رو، جلوگیری از پارک خو درو جلوی منزل و اداره نموده است. سوالاتی درباره مسدود کردن کو چه و خیابان توسط مالکین املاک مجاور به موسسه حقوقی مهر پارسیان واصل شده است که به شرح زیر به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

سوالات مرتبط با مسدود کردن کو چه و خیابان

  • جلوگیری از پارک خو درو در معابر عمومی و جلوگیری از پارک خو درو جلوی منزل یا اداره، قانونی است؟
  • بستن کو چه بن بست به وسیله زنجیر و استخدام نگهبان جهت ممانعت از ورود افراد به کو چه چه حکمی دارد؟
  • وظیفه رفع سد معبر به عهده چه نهادی است و آیا سد معبر جرم است؟
  • مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری درباره شرایط تخلف سد معبر و مسدود کردن کو چه و خیابان چگونه است؟
  • آیا فروشگاههای مواد غذایی و سوپر مارکت حق قراردادن اجناس در پیاده رو را دارد؟
  • آیا جلوگیری از پارک خو درو جهت تخلیه بار سوپر مارکت و سایر مشاغل قانونی است؟
  • مرجع رسیدگی به شکایت ممانعت از پارک خو درو در معابر عمومی و سد معبر عمومی کجاست؟
دفتر وکیل تخصصی اعاده دادرسی

بستن کو چه بن بست با زنجیر

بر اساس ماده 24 قانون مدنی، نمی توان کو چه ها و شوارعی که مسدود نیست را به تملک در آورد. بنا براین و با استفاده از مفهوم مخالف این ماده، می توان نتیجه گرفت که مسدود کردن کو چه بن بست با توافق ساکنین، منع قانونی ندارد. اما خیابان های عمومی که محل تردد افراد است را نمی توان بست و محدودیتی در ان ایجاد نمود چرا که حق طبیعی همه افراد، استفاده از شوارع و کو چه های عمومی است و توافق چند نفر نمی‌تواند ناقض حقوق افراد جامعه باشد. اما نگهبان محله که معمولا جهت نظارت بر رفت و امد افراد در کو چه های بن بست توسط اهالی استخدام می‌شود، ضابط قضایی نیست و اجازه نیروی انتظامی در استخدام نگهبان برای کو چه بن بست صلاحیت ضابط دادگستری بودن را برای وی ایجاد نمی‌نماید. بلکه در مواقع مشاهده جرم، فقط می‌تواند به پلیس اطلاع دهد و حق درگیری و مداخله و یا بازداشت افراد را ندارد. پس اگر جرمی در منظر نگهبان محله به وقوع پیوندد، از موارد جرم مشهود مصرح در ماده 45 قانون آیین دادرسی کیفری جدید محسوب نمی‌شود. البته نکته مهم این است که شهرداری جهت ساماندهی به کو چه های بن بست و نگهداری فضای سبز کو چه های بن بست نیز از محل درآمدهای عمومی استفاده می کند و بستن کو چه های بن بست ولو با رضایت همه ساکنین، می‌تواند بر اساس اصل 40 قانون اساسی کسی نمی‌تواند اعمال حق خود را وسیله اضرار غیر قرار دهد. اما حکم کلی ماده 24 دلالت بر جو از مسدود کردن کو چه های بن بست با توافق همه ساکنین دارد هر چند نمی توان عقیده داشت که ممانعت از پارک خو درو در کو چه های بن بست نیز حق ساکنین است.

نمونه شکایت از موسسه حقوقی غیرمجاز

جلوگیری از پارک خو درو جلوی منزل یا اداره

به نظر محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و متخصص امور ملکی، جلوگیری از پارک خو درو جلوی درب منزل یا اداره، نقض آشکار حقوق شهروندی و ممانعت از حق می‌باشد. چرا که کو چه و خیابان عمومی به هیچ شخصی تعلق ندارد و همه افراد جامعه جهت استفاده از جای پارک در شرایط مساوی قرار دارند. پس ایجاد مانع جلوی منزل، اداره یا مغازه و ممانعت از پارک خو درو قابل شکایت کیفری در دادسرای عمومی محل وقوع جرم می‌باشد. در صورتی که شخصی از پارک خو دروی شما در کو چه و خیابان جلوگیری نمود بدون ایجاد درگیری می توانید با پلیس 110 تماس گرفته و با تهیه صورتجلسه توسط پلیس و داشتن دلایل کافی به دادسرا مراجعه نمایید. گاهی نیز کسبه به بهانه امکان تخلیه بار در طول روز از پارک خو درو جلوی مغازه که کو چه یا خیابان عمومی است، ممانعت به عمل می آورند که این عمل غیر قانونی نیز قابل شکایت در دادسرا می‌باشد.

سد معبر در گذرگاه های شهری و پیاده رو

گاهی دیده شده است که کسبه، تعدادی از اجناس خود را در پیاده رو قرار می دهند و یا با تخلیه نخاله های ساختمانی در پیاده رو و پارک خو درو در پیاده رو، موجب سد معبر و تغییر مسیر عابرین پیاده به خیابان می‌شوند. مسوولیت رفع سد معبر به عهده شهرداری قرار داده شده است. در این گونه موارد در صورت سد معبر با ایجاد دکه غیر مجاز و یا دستفروش، و همچنین در مواردی که کسبه اقدام به قرار دادن اجناس در پیاده رو نموده اند می‌تواند با تلفن 137 شهرداری تماس بگیرید و در صورت پارک خو درو در پیاده رو  با پلیس 110 تماس بگیرید.

آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی

پارک خو درو جلوی درب پارکینگ

ایجاد مزاحمت ملکی و پارک خو درو جلوی درب منازل و پارکینگ که مانع عبور و مرور ساکنین شود، جرم محسوب می‌شود و امکان طرح شکایت کیفری از مالک و راننده خو درو در دادسرا وجود دارد. در صورت پارک خو درو جلوی درب منزل، هرگز مرتکب پنچر کردن لاستیک خو درو نشوید، چرا که تخریب عمدی اموال محسوب می‌شود و امکان محکومیت به حبس برای مرتکب وجود دارد. بهترین راه تماس با پلیس 110 جهت تهیه صورتجلسه و عکس و فیلم برداری از خو دروی پارک شده و شکایت به دادسرای عمومی محل وقوع جرم می‌باشد. بنا بر این تهدید به پنچر کردن خو درو، تهدید به تخریب خو درو جرم محسوب می‌شود و کسی حق نصب تابلوی پارک ممنوع را از طرف خود ندارد.

مشاوره حقوقی ممانعت از حق و مزاحمت ملکی

دفتر وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری در تهران، با همکاری وکلای سایر شهرهای ایران، جهت مشاوره حقوقی ممانعت از حق و مزاحمت ملکی و همچنین قبول پرونده‌های ملکی عزیزان در همه نقاط ایران، آماده ارائه مشاوره حقوقی تخصصی می‌باشد. گروه وکلای مهر با هدف بالا بردن سطح آگاهی های حقوقی شهروندان، اقدام به تهیه فیلم های آموزشی حقوقی نموده است که با مراجعه به وب سایت گروه وکلای مهر امکان استفاده از آن‌ها برای شما فراهم شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تخصصی ملک و مشاوره با بهترین وکیل ملکی در شمال ایران و تهران، با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

4.9/5 - (411 امتیاز)

14 دیدگاه

  • سلام
    من حقوقدان نیستم، ولی اینکه در شهرها، برخی بن بست ها را با گذاشتن راه بند یا زنجیر برای ساکنین آن اختصاصی کرده اند، اگر غیر قانونی نباشد لااقل منطقی به نظر نمی رسد و مانند حکومت ملوک الطوایفی است و به نظر می رسد از مصادیق بی قانونی در کشور ماست.
    آیا بن بست هم جزو ملک ساکنین آن محسوب می شود؟ اگر اینطور باشد چه بسا در آینده ای نه چندان دور و پس از بستن آن بر روی خودروی دیگران، شاهد بستن ورودی بن بست حتی برای ورود اشخاص پیاده غیر ساکن هم باشیم!
    اساسا شهرداری بر اساس چه قانونی حق دارد به ساکنین یک بن بست اجازه نصب راه بند یا زنجیر در ابتدای آن را بدهد؟
    آیا چنین روالی باعث نمی شود که اشخاص صاحب نفوذ، با مسدود کردن کوچه ها، آنها را هم به بن بست تبدیل کرده و بعد هم جلویش راه بند یا زنجیر بگذارند؟!
    اشاره شده که استنباط از ماده 24 قانون مدنی باعث چنین برداشتی شده. به نظر نمی رسد چنین برداشتی منطقی باشد و چنین نتیجه ای از این ماده نمی توان گرفت. اصلا در سال تصویب این قانون، مشخصا مسأله یا معضلی به نام محل پارک وجود نداشته. از سوی دیگر آیا اگر انجام کاری غیر قانونی باشد، نباید برای آن مجازات مشخصی هم تعیین شده باشد؟
    و در پایان در صورت داشتن اعتراض به این رویه آیا الزاما و مشخصا بایستی شخص در مورد نمونه ای مشخص به دیوان عدالت اداری شکایت کند و خود مسؤولین، خصوصا در قوه مقننه موظف نیستند در این مورد «عمومی» و به نوعی بلاتکلیف، قانونی شفاف تعیین کنند؟

    • سلام در تهران هم در بعضی از کوچه های شهرک غرب این اتفاق افتاده بود که شهرداری ممنوع اعلام کرد و باز شدند
      اگه موردی دیدین میتونین از طریق شهرداری و یا دادستانی اقدام بفرمایید

  • سلام، من ساکن تهران هستم، محله مجیدیه، دو تا از خیابونهای مارو سازمان پدافند غیرعامل غصب کرده، علمک گذاشتن و اجازه پارک ماشین به ساکنین محل نمیدن، منی که ماشین دارم، پارکینگ ندارم، ماشینم رو کجا بذارم؟ شما میگید کوچه بن بست رو مسدود میکنن!؟ من میگن اینا صاحب خیابون شدن و خیابونها رو تصاحب کردن، خودشون پارکینگ دارن، کلا میگن کسی اینجا نباید پارک کنه، این ایا قانونیه؟

    • سلام اطلاعی از وضعیت کوچه شما نداریم که بتونیم نظر دقیقی بدیم ولی قانونا کسی حق ممانعت نداره

  • سلام ما خونمون هست رویه یه خیابون فرعی بعد بیشتر اوقات همسایمون ماشینشو میزاره در خونمون البته در پارکینگ نه پشت دیوار بعد خواستم بدونم که جزمه؟

    • سلام بله پارک کردن به شکلی که سد معبر بشه و یا مانع ورود شما به پارکینگ بشه مزاحمت محسوب میشه.
      ابتدا میتونین با تذکر دادن موضوع رو حل کنید و اگر نشد از طریق پلیس 110 اقدام بفرمایید

      • سلام بنده تذکر دادم دو بار هم مامور اومده راه باز میکنن فردا باز همین وضع داریم اصلا اهمیت نمیده طرف مامور هم میاد یک تذکر بعد میره الان باید من چکار کنم

        • سلام وقت به خیر… میتونین از طریق دادسرای محل طرح شکایت کیفری کنید.

  • سلام وقت بخیر. من یک زمین ۲ نبش تجاری در شمال دارم .
    یک نبش آن اتوبان و خیابان اصلی است و نبش دوم آن کوچه ۸ متری و بن بست هست .‌ساکنین داخل کوچه قصد دارند سر کوچه یک درب بزرگ ریموتی و کیوسک نگهبانی نصب کنند. مشکل اینه که ملک تجاری ۲ نبش ما یک نبش آن کلا دیگه دید از بیرون ندارد .لطفا راهنمایی کنید چه کار کنم ؟

  • سلام من یک مغازه تجاری دارم داخل شهر وجاده ترانزیت است بیشتر وقت ها ماشین های دیگر میان سد معبر میشن ومیرن جای دیگر غذا می‌خورند یعنی کل مغازه بسته می‌شود تا آنها غذا می‌خورند آیا من چکار کنم لطفاً برای جلوگیری از دردسر رهنمایی بفرمائید ممنون میشم

    • سلام وقت شما بخیر
      وظیفه گشایش معابر در وهله اول با شهرداری می‌باشد، چنانچه خودرویی معبری را سد نماید ضمن اعلام به راهنمایی و رانندگی می‌توانید این موضوع به شهرداری اطلاع دهید، به هر حال تمهیداتی می‌تواند از سوی شهرداری اندیشیده شود تا مشکل شما نیز رفع شود چرا که قطعا هربار تماس برای رفع مسدودی معبر توجیه پذیر نبوده و نمی‌تواند اثر مناسبی در پی داشته باشد.

  • سلام . با کسی که ماشینش رو وسط خیابون و یا وسط کوچه میزاره راه رو برای ما میبنده و با پررویی میگه نمیرم هرکار میکنی بکن باید چه اقدامی کرد که قانونی باشه ؟!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *