مطالبه مهریه پس از فسخ نکاح


مطالبه مهریه پس از فسخ نکاح

 

پاسخ به سوالات درباره مطالبه مهریه پس از فسخ نکاح و معرفی وکیل متخصص مطالبه و وصول مهریه در تهران در ادامه این مقاله که توسط دپارتمان تخصصی حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران مطالعه فرمایید.

حقوق مالی زوجه در مواردی که فسخ نکاح بعد از داشتن رابطه جنسی محقق می‌شود، محل چالش و بحث است. در مواردی که فسخ نکاح پس از نزدیکی و رابطه جنسی واقع می‌شود و همچنین در مواردی که زوجه قبل از ازدواج باکره نبوده، محل سوال و اختلاف نظر حقوقدانان می‌باشد. آثار حقوقی فسخ نکاح در صورتی که مرد با انجام تدلیس در ازدواج، موجبات تحقق شرایط فسخ را ایجاد کرده است به چه صورتی می باشد؟

محمدرضا مهری وکیل متخصص مطالبه مهریه در تهران و مشاور ارشد حقوقی موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به این سوالات با استناد به نظریه اداره حقوقی قوه قضاییه پاسخ خواهد داد.

 

موارد قانونی فسخ نکاح

اگر در هنگام عقد ازدواج، صفتی برای فردی شرط شود و پس از عقد نبود ان صفت خاص کشف شود، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. حق فسخ در صورتی محقق می‌شود که عقد بر مبنای ان صفت منعقد شده باشد و یا در عق به صفت خاص تصریح شده باشد. شرط صفت خاص در عقد نکاح و یا مبنا قرار گرفتن صفت خاص در یکی از طرفین در ازدواج، که موجب فسخ خواهد شد، به استناد ماده 1128 قانون مدنی برای ذینفع مقرر شده است.

با این اختیار فسخ در حقوق، خیار تخلف وصف می گویند. ماده 438 قانون مدنی در تعریف تدلیس بیان می دارد: عملیاتی که موجب فریب طرف مقابل شود تدلیس است. هر چند نظارت این ماده در عقد بیع قابل پذیرش است اما از ملاک ان استنباط می‌شود که تدلیس در ازدواج و نکاح عبارت است از: هرگونه عملی که نسبت به زن یا مرد موجب فریب طرف دیگر در ازدواج با او شود.

همه چیز درباره بخشیدن مهریه

 

مرجع تشخیص تدلیس در ازدواج و تحقق اختیار فسخ نکاح

با توجه به اینکه اثبات تدلیس در ازدواج ملازمه با پنهان کاری وصف یا صفت دارد و همچنین توصیف به صفت خاصی که در طرف مقابل وجود ندارد، نیاز به احراز قصد فریب در ازدواج می باشد، اعلام فسخ در نکاح، بدون مراجعه به دادگاه خانواده و رسیدگی قضایی امکان‌پذیر نیست

آیا فریب در ازدواج موقت هم باعث فسخ نکاح موقت می‌شود؟

در موضوع تدلیس در ازدواج، تفاوتی بین ازدواج موقت و دائم وجود ندارد و اطلاق قانون در تدلیس در ازدواج، تقویت کننده این نظریه می‌باشد. نمونه رای تدلیس در ازدواج موقت که توسط وکلای پایه یک و مشاورین گروه وکلای مهر اخذ شده است مبین این موضوع می‌باشد.

مطالبه مهریه پس از فسخ نکاح

ماده 1101 قانون مدنی در بررسی شرایط قانونی مطالبه مهریه بعد از فسخ عقد ازدواج، تعیین تکلیف نموده است. اگر عقد نکاح قبل از رابطه جنی=سی و نزدیکی بین زن و شوهر فسخ شود، مطالبه و وصول مهریه امکان‌پذیر نیست. اما اگر دلیل فسخ نکاح، ناتوانی جنسی مرد یا عنن باشد، مطالبه نصف مهریه پس از فسخ امکان‌پذیر خواهد بود.

فسخ نکاح قبل از نزدیکی و بعد از نزدیکی، آثار حقوقی متفاوتی دارد. مطالبه مهریه بعد از فسخ در صورت نزدیکی امکان‌پذیر است و اگر دختر غیر باکره، پس از عقد ازدواج اقدام به فسخ نکاح با وجود شرایط قانونی نماید، حق مطالبه مهریه را ندارد.

با توجه به اینکه پرداخت نفقه در ازدواج دائم و قبل از فسخ طبق ماده 1106 قانن مدنی به عهده مرد گذاشته شده است، بعد از فسخ نکاح، نفقه ساقط می‌شود ولی قبل از فسخ، مرد مکلف به پرداخت نفقه می‌باشد.

تفاوت دعوای حقوقی با دعوای کیفری

مهلت اعلام فسخ نکاح و تقدیم دادخواست فسخ نکاح

با علم به وجود عیب قبل از عقد ازدواج و یا عدم اقدام بعد از اطلاع حق اعلام فسخ طرف از بین خواهد رفت. اما اگر شخصی که دارای اختیار فسخ است، از وجود عیب اطلاع حاصل نماید ولی به فوری بودن اعلام فسخ آگاه نباشد، حق و اختیار فسخ وی زائل نخواهد شد و می‌تواند اعلام فسخ خود را در قالبدادخواست فسخ نکاح به دادگاه خانواده ارائه نماید.

وکیل مطالبه و وصول مهریه در تهران

مباحث تخصصی حقوق خانواده  درباره مطالبه و وصول مهریه پس از فسخ، دارای نکات حقوقی قابل توجه می‌باشد. گروه وکلای مهر تهران با همکاری موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، جهت مشاوره تخصصی حقوق خانواده و همچنین نحوه مطالبه و وصول مهریه توسط وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، آمادگی خود را اعلام می‌نماید.

موسسه حقوقی و پژوهشی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از 15 سال سابقه کار قضایی و حقوقی، دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنعت، معدن و تجارت، و نماد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تنها موسسه حقوقی معتبر در سطح کشور و دارنده افتخارات مذکور می‌باشد.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر تهران

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *