موانع الزام به تنظیم سند رسمی

موانع الزام به تنظیم سند رسمی

موانع الزام به تنظیم سند رسمی


با بررسی موضوع موانع الزام به تنظیم سند رسمی همراهتان هستیم.

موانع الزام به تنظیم سند رسمی شامل عناوین مختلفی چون بازداشت و یا رهن ملک مورد معامله، عدم مالکیت فروشنده و وجود بدهی به نهادها و ارگان‌ها و غیره می‌باشد که همه موارد در این مقاله به اختصار توضیح داده شده است.

همان‌گونه که می‌دانید تنظیم سند رسمی یکی از مهم‌ترین دعاوی ملکی است با این توضیح که معمولاً در یک معامله خرید و فروش ملک و اموال غیر‌منقول در صورت عدم پایبندی فروشنده به ایفای تعهد خود مبنی بر تنظیم و انتقال سند رسمی به نام خریدار پیش می‌آید.

در گروه وکلای حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی موضوع موانع الزام به تنظیم سند رسمی پرداخته و همچنین آماده ارایه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موانع الزام به تنظیم سند رسمی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

موانع اجرایی حکم الزام به تنظیم سند رسمی

گاهی خواهان با موانعی در خصوص اجرای حکم الزام به تنظیم سند رسمی رو به رو است که این موانع شامل موارد ذیل می‌باشد:

شورای عالی اداری کشور

در رهن بودن ملک مورد معامله

گاهی اوقات ملک مورد معامله در رهن بانک یا هر شخص حقیقی یا حقوقی است، که در صورت عدم فک رهن امکان تنظیم سند رسمی وجود ندارد، بنابراین خریدار می‌بایست قبل از طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ابتدا در صورت امکان از مورد معامله فک رهن به عمل بیاورد و در غیر این صورت در دادخواست خود علاوه بر الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به فک رهن را نیز از دادگاه مطالبه نماید.

بازداشت بودن ملک مورد معامله

در صورتی که سند مورد معامله بازداشت باشد امکان طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در مورد آن ملک وجود ندارد، می‌بایست قبل از طرح دعوا به طور قانونی از ملک مورد نظر رفع بازداشت شود.

عدم مالکیت فروشنده

پیش از هر چیزی در ابتدا باید ثابت شود که انتقال مال به خریدار، کاملا قانونی صورت گرفته است. یعنی در واقع خوانده مالک قانونی ملک مورد معامله بوده و تا زمانی که انتقال شرعی و قانونی ملک به خواهان اثبات نشود، حکم به تنظیم سند رسمی صادر نخواهد شد.

در صورت نوساز بودن ملک، عدم وجود پایان کار ساختمان وصورت مجلس تفکیکی

در صورتی که ملک مورد معامله از املاک نوساز و کیلید نخورده باشد، می‌بایست خریدار پایان کار ساختمان را از فروشنده درخواست نماید و در صورت عدم وجود پایان کار خریدار نمی‌تواند درخواست الزام به تنظیم سند رسمی را مطرح نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موانع الزام به تنظیم سند رسمی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

عدم وجود بدهی به نهادها و ارگان‌هایی همچون اداره مالیات و شهرداری

نکات مهم در مورد موانع  اجرایی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

  • باید به این نکته توجه داشت، در مواردی که ملک در رهن یا بازداشت است، طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، قابلیت استماع ندارد.
  • نکته بعدی از موانع اجرایی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی است که باید به‌ طرفیت همه مالکین مشاعی طرح شود و گرنه قرار رد دعوا صادر می‌گردد.
  • توجه داشته باشید در صورتی‌ که چندین نقل‌ و انتقال عادی در خصوص مبیع (مورد معامله) صورت گرفته است، خریدار نهایی باید در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را علیه مالک اولیه مطرح کند و سلسله نقل ‌و انتقالات، تا مالک رسمی را اثبات نماید، در غیر این صورت دعوا قابلیت استماع ندارد.
  • در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی باید علاوه بر متعهد، افرادی که ملک به نفع آنها بازداشت شده است نیز خوانده قرار بگیرند، در غیر این صورت دعوا قابلیت استماع ندارد.
  • در دعوای الزام به تحویل مبیع غیرمنقول، قبل از تنظیم سند رسمی به نام خواهان و بدون تقاضای الزام به تنظیم سند رسمی قابلیت استماع ندارد.
  • صرف در رهن بودن عرصه ملک مورد اختلاف مانع از رسیدگی به دعاوی ابطال سند رسمی، فک رهنو الزام به تنظیم سند رسمی بر اساس مبایعه‌نامه عادی نخواهد بود.
دادستانی انتظامی مالياتی

مدارک لازم برای الزام به تنظیم سند رسمی

دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، با توجه به نحوه تنظیم قرارداد، شامل موارد ذیل است:

۱- اگر خوانده سند و مدراک کتبی، دال بر خرید و فروش ملک اعم از مبایعه‌نامه و قول‌نامه را داشته باشد، در این صورت می‌بایست دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی، به طرفیت فروشنده یا فروشندگان را تقدیم محاکم قضایی نماید.

۲- در صورتی که توافق طرفین، به صورت شفاهی باشد و هیچ مدرک کتبی، دال بر خرید و فروش وجود نداشته باشد، خواهان می‌بایست دادخواست اثبات وقوع بیع شفاهی و الزام به تنظیم سند رسمی را با استناد به شهادت شهود و فیش و چک‌های پرداختی را تقدیم محاکم قضایی نماید.

۳- اگر ملک سابقه ثبتی نداشته باشد یعنی در منطقه‌ای که ملک وجود دارد اکثر ملک‌ها به صورت قولنامه‌ای مورد معامله قرار می‌گیرد، می‌بایست دادخواست، اثبات مالکیت را تقدیم محکمه نماید .

اثبات مالکیت و الزام به تنظیم سند رسمی

طبق قانون، مالک کسی است که سند به نام او ‌می‌باشد، اما در برخی موارد بین دارندگان سند، اختلاف در مالکیت پیش می‌آید که در این صورت، دعاوی اثبات مالکیت مطرح می‌شود .

مطابق ماده ۲۲ قانون ثبت: همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید، دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی را که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد، مالک خواهد شناخت.

پس به طور کلی اثبات مالکیت، زمانی موضوعیت پیدا می‌کند که تعارض در مالکیت مطرح باشد.

بیمه اجباری تامین اجتماعی

برای اثبات مالکیت و الزام به تنظیم سند رسمی لازم است شرایط ذیل وجود داشته باشد:

  • وجود قرارداد کتبی یا شفاهی
  • اثبات اعتبار قرارداد

در زمینه‌ی انتقال مالکیت اموال، سند رسمی نسبت به سند عادی برتری دارد ولی همواره در بسیاری از موارد، انتقال مالکیت طی یک سند عادی صورت می‌پذیرد.

با این حال، هر مالکی باید نسبت به اخذ سند رسمی اقدام کند تا مالکیت خود را اثبات نمایدو از مزایای سند رسمی بهره‌مند گردد.

باید توجه داشت حتی اگر در یک سند عادی قید نشده باشد، که فروشنده مکلف به تنظیم سند رسمی و انتقال مالکیت می‌باشد، این تکلیف بر عهده او است، چرا که تنظیم سند رسمی انتقال، تعهدی مازاد بر انتقال مالکیت نیست.

جهت دریافت مشاوره در خصوص موانع الزام به تنظیم سند رسمی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل متخصص در زمینه موانع الزام به تنظیم سند رسمی کیست و دارای چه ویژ‌گی‌هایی می‌باشد؟

اگر به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد موضوع موانع الزام به تنظیم سند رسمی هستید، می‌توانید از وکلای متخصص و با تجربه در این زمینه کمک دریافت نمایید تا شما را از ابتدا تا انتهای مسیر راهنمایی و کمک کنند.

بنابراین، ما به شما موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را معرفی می‌کنیم که دارای بهترین و باتجربه‌ترین وکلا در این زمینه می‌باشد.

آیا در رهن بودن ملک می‌تواند از موانع الزام به تنظیم سند رسمی باشد؟

بله، یکی از موانع الزام به تنظیم سند رسمی در رهن بود ملک مورد معامله در بانک یا هر شخص حقیقی و یا حقوقی می‌باشد.

کارهای بدون سرمایه‌گذاری در بوسنی

طبق قانون ثبت مالک ملک چه کسی است؟

مالک کسی است که سند مطابق قانون در دفتر املاک به نام ایشان به ثبت رسید باشد.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *