مشاوره حقوقی بین مالکین آپارتمان

مشاوره حقوقی بین مالکین آپارتمان

مشاوره حقوقی بین مالکین آپارتمان


امروز با موضوع مشاوره حقوقی بین مالکین آپارتمان با شما خواهیم بود

از جمله مشکلات آپارتمان نشینی، اداره امور آن می‌باشد. طبق قانون تملک آپارتمان‌هاکه مقررات حاکم بر این موضوع را مشخص نموده است، کلیه مجتمع‌های مسکونی، اداری، تجاری و شهرک‌هایی که فاقد شهرداری هستند را ملزم به رعایت ضوابط و مقررات حاکم بر آن نموده است.

در آپارتمان‌ها اداره امور به عهده مدیر یا هیت مدیره می‌باشد که این مدیر یا هیت مدیره باید توسط مجمع عمومی مالکین تعیین می‌گردد. چنانچه تعداد مالکین بیش از 3 تفر باشد، مالکین وظیفه دارند مدیری از بین خود یا از خارج انتخاب کنند که نحوه انتخاب مدیر در آیین نامه تملک آپارتمان‌ها ذکر شده است.

مالکیت در آپارتمان‌ها به دو بخش مالکیت خصوصی و مالکیت مشترک قسمت می‌شود. مالکیت اختصاصی به بخشی از ملک گفته می‌شود که تنها صاحب آپارتمان حق استفاده دارد مثل بالکن، مالکیت مشترک به قسمت‌هایی از ساختمان است که کلیه مالکین حق استفاده از آن را دارند مانند مرکز حرارت و تهویه

نکات مهم در زمینه مشاوره حقوقی بین مالکین آپارتمان

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

حق مالکین در ساختمان به چه صورتی است؟

اعمال تغییرات ساختمان توسط مالکین به چه شکل می‌باشد؟

هزینه‌های آپارتمان به عهده مالک یا مستاجر می‌باشد؟

ایا می‌شود از سازنده آپارتمان و مدیر ساختمان شکایت کرد؟

[/stextbox]

حقوق مالکین آپارتمان

حق مالکین برای استفاده از قسمت‌های مشترک ساختمان برابر با نسبت مساحت قسمت اختصاصی آن‌ها به مجموعه مساحت اختصاصی کل ساختمان می‌باشد.

در تصمیم‌گیری قسمت مشترک آپارتمان اگر بین مالکین ساختمان قراردادی نباشد، تصمیمات مربوط با اکثریت صاحبانی است که بیش از یک دوم مساحت تمام قسمت‌های اختصاصی را مالک هستند.

دادخواست اعلام بطلان قرارداد مشارکت

از موارد رعایت حقوق مالکین آپارتمان، می‌توان به ممنوعیت گذاشتن اشیاء در قسمت‌های مشترک ساختمان، ممنوعیت نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ساختمان و موارد دیگر اشاره نمود.

تغییرات ساختمان

در تغییرات ساختمان هیچ مالکی بدون موافقت اکثریت سایر مالکین در ظاهر ساختمان حق اعمال تغییری ندارد. اگر تعداد کمی از صاحبان واحد‌ها نسبت به تغییرات ساختمان رضایت ندهند، مالکینی که موافق هستند با اخذ مجوز از دادگاه می‌توانند اقدام کنند.

هزینه‌های مشترک ساختمان

مالکین آپارتمان‌ها موظفند هزینه‌های مشترک ساختمان که برای قسمت‌های مشترک ساختمان ضروری است مانند برق، آب و گاز و … پرداخت کنند.

پرداخت هزینه آپارتمان توسط مالک یا مستاجر، به قرارداد و توافقی که بین آن‌ها صورت گرفته بستگی دارد و چنانچه مستاجر از پرداخت هزینه‌ها امتناع کند، هیت مدیره می‌تواند برای دریافت آن به مالک مراجعه کند. تعهدات مربوط به مالک یا مستاجر در اداره ساختمان یکسان است و استفاده کننده قانونی خواه مالک یا مستاجر در این باره متعهد هستند.

چنانچه هزینه‌ها مشترک ساختمان پرداخت نشود هیت مدیره برای وصول وجه، اظهارنامه رسمی ابلاغ می‌کند و بعد از ابلاغ، اجراییه صادر خواهد شد و طبق اجراییه صادر شده از دادگاه، بدهکار از دریافتی خدمات دولتی محروم شده و تا 2 برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه می‌شود.

شکایت از سازنده

ساختمان در حال ساخت اگر باشد، بدون پابان کار و در ید مالکیت سازنده باشد، قابل شکایت در مراجع قضایی می‌باشد. اما در ساختمان‌های قدیمی لذا سازننده، آپارتمان را به دیگری واگذار کرده باشد، امکان شکایت نیست، مگر در قرارداد دوره تضمین و رفع عیب ساختمان با مسولیت سازنده، به همراه جبران خسارت مالی و جانی ذکر شده باشد.

مراحل بعد از تجدید نظر خواهی

شکایت از مدیر یا مدیران ساختمان

وظایف مدیر ‌آپارتمان، حفظ ساختمان از صدمات و خسارات احتمالی ناشی از بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات و مقررات دولتی می‌باشد. مدیر یا مدیران آپارتمان به مدت یک سال توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شود.

در مورد تخلفات مدیر ساختمان و عدم انجام وظایف که طبق ماده 14 قانون تملک آپارتمان‌ها، مدیر ساختمان که از سوی مالکان برای امور مجموعه ساختمان انتخاب شده است و کتبا یا عملا این مسولیت را پذیرفته است، به واسطه پذیرش این مسولیت به صورت ضمنی یا صورت ‌جلسه مدیریت ساختمان قبول مسولیت کرده است و قانونا مسئول امور ساختمان است و چنانچه خسارتی به وجود آید امکان شکایت ازایشان وجود دارد.

عمر مفید ساختمان

ساختمان با توجه به مصالح و از حیث کارکرد و با توجه به نظر کارشناسی از نظر فنی اصطلاحا سن واقعی ساختمان گویند. چنانچه مالکان ساختمان بر سر تجدید بنای آن اختلاف داشته باشند باید به کارشناس رسمی دادگستری رجوع و نظر و راهکار قانونی را جویا شوند. بعد از پایان عملیات بازسازی سهم هر یک از واحد‌ها و هزینه‌های بازسازی مشخص می‌شود.

وکیل تخصصی و مشاوره حقوقی بین مالکین آپارتمان

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قوانین و استفاده از مشاوره حقوقی در مورد مالکین آپارتمان، برای مشاوه و کسب اطلاعات لازم در زمینه مهریه با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص در این زمینه مشورت و مشاوره داشته باشید. برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید. برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

لیست بهترین وکلای ملکی

88799562-021

88795408-021

88796143-021

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

5/5 - (20 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام. در آپارتمان ما برای هر واحد یک پارکینگ در نظر گرفته شده است، یکی از این واحدها خودرو ندارد و یکی دیگر علاوه بر جای پارک خود دو ماشین دیگر نیز در پارکینگ پارک میکند. حالا 9 خودرو در پارکینگ ما پارک میشود و این موجب شده است تا تردد بسیار دشوار شود. حالا میخواهم بروم شکایت کنم که چرا جای همسایه ما پارک میکند. علاوه بر آن، این همسایه هنگام باز نمودن درب خودرو خود، به صورتی آن را باز میکند که به بدنه خودرو بنده ضربه وارد میکند و این سبب شده که درب سمت شاگرد خودرو بنده خسارت ببیند. چطور میتوانم از او شکایت کنم؟

    • سلام. حدود و ثغور اختیارات مالکانه افراد در حدودی است که سند مالکیت واحد مربوطه اقتضا دارد. شما نمی‌توانید به نیابت از همسایه خود که از پارک خودرو امتناع می‌نماید طرح دعوا نمایید. چراکه شما ذینفع نبوده و شرایط تقدیم دادخواست را ندارید. ولی می‌توانید به عنوان مزاحمت در بهره برداری از حق، از همسایه خود در شورای حل اختلاف محل سکونت شکایت کرده و ایشان را ملزم به برداشتن خودرو مذکور نمایید و علاوه بر آن می‌توانید ضمن دادخواست جداگانه‌ای دعوای خسارت مطرح کنید.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

  • سلام وقتتون بخیر، مدیر ساختمان ما از رفت و آمد مالکین ساختمون جلوگیری می‌کنه، می‌خواستم بدونم آیا مدیر ساختمان می‌تونه مانع استفاده ساکنین از پشت بوم مجتمع بشه؟ آیا امکان طرح شکایت کیفری هست؟

    • سلام، مطابق ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‎ها:
      «قسمت‌هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکاء می‌باشد قسمت‌های مشترک محسوب می‌گردد و نمی‌توان‏ حق انحصاری بر آنها قائل شد.»
      براساس ماده فوق پشت بام جزء مشاعات ساختمان است و هیچ کسی حق چنین کاری را ندارد ولی در صورتی که مدیر ساختمان با جلب حمایت و توافق اکثریت ساکنان ساختمان تصمیم می‌گیرد که برای حفظ امنیت وسایل پشت بام مانند کولر، آنتن و… در پشت بام را قفل کند و با هماهنگی او رفت و آمد صورت گیرد، در این صورت چون با توافق اکثریت اعضاء ساختمان صورت گرفته است، در این حالت امکان طرح شکایت وجود ندارد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *