نشر اکاذیب در فضای مجازی

نشر اکاذیب در فضای مجازی

از ویژگی های فضای مجازی، گستردگی مخاطبان  و ارتباطات است. اخبار و اطلاعات بسیار وسیع در ان انتشار یافته و در دسترس همگان قرارمی گیرد. در صورتی که خبر یا مطلب کذب در این شبکه ها منتشر گردد، این موضوعات دروغین به سرعت در اختیار همگان قرار گرفته و صدمات جبران ناپذیری را به اجتماع وارد می‌نماید. برخی از مصادیق نشر اکاذیب عبارتند از اخبار غیر واقعی، تهمت، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات، که البته این موارد در فضای حقیقی نیز اتفاق می افتد. انچه  مد نظر دپارتمان حقوق و جرایم سایبری گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان بوده  و در اینجا به ان می‌پردازیم، انتشار مطالب غیر واقع در فضای مجازی است.

سوالات مرتبط با نشر اکاذیب در فضای مجازی

  • آیا نشر اکاذیب در فضای مجازی نیز جرم است؟
  • در تحقق این جرم، علم مرتکب به کذب بودن اخبار و وقایع لازم است؟
  • وکیل جرایم سایبری و وکیل متخصص دادسرای جرایم رایانه‌ای چگونه قابل دسترسی است؟
  • نشر اکاذیب در فضای مجازی چه حکمی دارد؟

جرم انگاری نشر اکاذیب در فضای مجازی

– نشر اکاذیب در فضای مجازی جرم می باشد و در این بین کسی که در ابتدا اقدام به نشر کذب کند و یا  به نقل قول ان بپردازد فرقی نیست. ماده ی 698 قانون مجازات اسلامی در خصوص نشر اکاذیب در فضای حقیقی است.

 اما وقتی نشر اکاذیب در فضای مجازی و یا با استفاده از تجهیزات رایانه‌ای رخ دهد ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای اعمال می‌شود. قانون گذار در فصل پنجم قانون جرایم رایانه‌ای، موضوع نشر اکاذیب را جرم انگاری نموده است. در واقع ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای همان تکرار ماده ی 698 قانون مجازات اسلامی است و به لحاظ اینکه این ماده ارتکاب جرم از طریق سامانه های رایانه‌ای و مخابراتی را شامل نمی شد قانون جدید به ان اضافه شد. رکن مادی جرم نشر اکاذیب انتشار در دسترس قرار دادن و یا نسبت دادن اخبار و مطالب کذب است.

مجازات جرم حیوان آزاری

در خصوص رکن معنوی باید گفت این جرم از جرایم عمدی است و بنابراین وجود عمد در فعل انتشار و یا در دسترس قرار دادن یا نسبت دادن مرتکب ضروری است و این جرم از جرایم مطلق می باشد و با انتشار مطالب کذب در خصوص فرد مورد نظر، وقوع از سوی مرتکب فعلیت می یابد و بنابراین جهت تحقق ان ، مقید به وقوع نتیجه و ورود ضرر مادی و معنوی نیست؛ یعنی برای تحقق جرم  مذکور لازم نیست ضرر مادی یا معنوی به بزه دیده وارد شده باشد و صرف ارتکاب عمل توسط مرتکب یا مرتکبان کفایت می کند.در این خصوص هم شاکی خصوصی نیاز به ارائه ی مدرک برای اثبات ورود ضرر مادی یا معنوی به خود ندارد. لازم نیست ناشر یا ارائه کننده ی اکاذیب یا نسبت دهنده ی اعمال خلاف واقع شخصا ان ها راذکر کرده باشد بلکه اقدام به باز نشر یا ارائه مطالب کذب به نقل از دیگران هم برای تحقق جرم کفایت می کند این  امربه خوبی از عبارت قانون گذار-راسا” یا به عنوان نقل قول قابل برداشت است .

در بحث فردی عمل مجرم باعث اضرار به غیر شده و در بحث اجتماعی عمل مرتکب باعث تشویش اذهان عمومی نسبت به مقامات و حتی اشخاص حقوقی می باشد لازم به ذکر است که مطالب کذب باید در بستر وسایل رایانه‌ای پخش شود یا از اینگونه وسایل برای انتشار ان استفاده کرد تا جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی تحقق یابد در غیر این صورت جرم نشر اکاذیب حقیقی و موضوع ماده ی 698 قانونن مجازات اسلامی می‌باشد.

تصرف عدوانی در مشاعات آپارتمان

شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب

برای تحقق جرم نشر اکاذیب(حقیقی و مجازی) علاوه بر کذب و دروغ بودن مطالب نشر شده باید مطالب کذب به صورت کتبی باشد و از مصادیق مذکور در مواد قانون می توان فهمید اظهارات شفاهی از شمول ماده خارج است و در این جرم لزوما توهین یا افترایی نسبت به دیگری انجام نمی‌شود ولی نسبتی به او می‌دهد که در صورت صحت نداشتن اینگونه شایعات مرتکب جرم نشر اکاذیب شده است نکته دیگر اینکه جرم ذکرشده برخلاف افترا، علیه اشخاص حقوقی نیز قابل ارتکاب است و تفاوت ان با افترا در این است که در بحث افترا موضوع ماده 697 قانون مجازات اسلامی، جرم نسبت داده می‌شود ولی در نشر اکاذیب یعنی صرف نسبت دادن کذب و دروغ به دیگری به صورت کتبی و لزوما جرم می باشد، در صورتی که جرمی به شخصی نسبت داده شود از مصادیق افترا و موضوع ماده 697 قانون مجازات اسلامی می‌باشد.

همان طور که قبلا نیز ذکر شد در جرم نشر اکاذیب قانون گذار انگیزه ارتکاب جرم را جز عناصر تشکیل دهنده ی ان قلمداد کرده است و در ماهیت و تحقق جرم موثر است و انگیزه ی ان عبارت است از اضرار به غیرو تشویش اذهان عمومی و مقامات رسمی.

شرط علم مرتکب به کذب بودن اخبار و وقایع

– درباره ی اینکه در تحقق جرم علم مرتکب به کذب بودن اخبار و وقایع لازم است یا خیر میان حقوقدانان اختلاف است و به نظر میرسد با توجه به عبارت راسا” یا به عنوان نقل قول قانون گذار تلاش کرده است از انتشار اخبار کذب در جامعه جلوگیری کند و علم به کذب بودن شرط تحقق بزه نباشد بلکه عدم اطمینان در مورد صحت موارد منتشره قبل از انتشار کافی باشد.برخی تصور می کنند برای تحقق این جرم باید مرتکب به کذب بودن مطالب منتشره ی خود آگاهی داشته باشد هرچند که اصل تفسیر قوانین به نفع متهم اقتضا میکند که عمل نشر اکاذیب را در صورتی محقق بدانیم که مرتکب با علم واطلاع به کذب بودن موارد اقدام به انتشار ان ها کند ولی با توجه به اینکه با رواج نشر اکاذیب در فضای مجازی و نقل قول های کذب سایت های مختلف از یکدیگر و زنجیره ی طولانی این نقل قول ها عملا شکات را در شناسایی و تعقیب منتشر کننده اول خبر کذب دچار مشکل میکند و هم چنین قانون گذار با ذکر عبارت به طور-مستقیم یا با نقل قول-علم به کذب بودن خبر از نظر قانون گذار شرط تحقق جرم نبوده بلکه عدم اطمینان و تحقیق در مورد صحت موارد منتشره قبل از انتشار برای تحقق جرم کفایت میکند.

مجازات فرار از صحنه تصادف

مجازات جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی

– مجازات عادی مرتکبان این جرم علاوه بر اعاده ی حیثیت شاکی محکومیت به حبس از 91 روز تا 2سال یا جزای نقدی از 5میلیون ریال تا 40میلیون ریال یا هردو مجازات خواهد بود. اما در صورتی که مرتکب از کارمندان و کارکنان اداره ها و سازمان ها نهادهای دولتی یا وابسته به دولت یا نهادهای عمومی و نیروهای مسلح و قوای سه گانه به تفصیل مقرر در ماده ی26 قانون جرایم رایانه‌ای یا از متصدیان یا متصرفان قانونی شبکه های رایانه‌ای یا مخابراتی بوده و به سبب شغل خود مرتکب جعل رایانه‌ای شده باشند یا اینکه سامانه های رایانه‌ای یا مخابراتی مورد استفاده در نشر اکاذیب متعلق به دولت یا نهادها و مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی‌باشند یا در صورتی که نشراکاذیب به صورت سازمان یافته یا در سطحی گسترده ارتکاب یافته باشد مرتکب یا مرتکبان علاوه بر اعاده ی حیثیت به 16 ماه و یک روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی بیش از 26 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.

وکیل متخصص جرایم سایبری در تهران

موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با دارا بودن جمعی از تیم وکلای تخصصی در امور کیفری آماده ی مشاوره و راهنمایی حقوقی شما عزیزان می‌باشد. در صورت بروز مشکل در زمینه ی جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی، کلاهبرداری اینترنتی، رابطه نامشروع در فضای مجازی، خرید و فروش ارز در فضای مجازی، کلاهبرداری از طریق فروش ارز مجازی، مزاحمت در فضای مجازی، اقدام علیه نظام و امنیت ملی در فضای مجازی و کلیه جرایم سایبری، می توانید از تجربه و تخصص گروه وکلای مهر با مدیریت محمدرضا مهری بهره مند شوید.

تهدید در فضای مجازی

دپارتمان حقوق و جرایم سایبری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *