نمونه استشهادیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه

نمونه استشهادیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه

نمونه استشهادیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه


امروز با موضوع نمونه استشهادیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه با شما خواهیم بود.

مهریه حق زن است و او می‌تواند حتی در حین استمرار زندگی خود مهریه خود رامطالبه کند.

چنانچه زوجه برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه اقدم کند بایستی هزینه دادرسی بابت مطالبه مهریه پرداخت کند که میزان آن به مقدار مهریه بستگی دارد.

اعسار از تادیه هزینه دادرسی بدین معنی است که شخص دادخواست دهنده ادعا کند که از تادیه هزینه دادرسی عاجز است. این دادخواست ممکن است در مرحله بدوی، واخواهی، تجدیدنظر و … باشد.

ممکن است برخی خانم‌ها از عهده هزینه دادرسی بر‌نیایند و این امر باعث شود از مطالبه مهریه خودداری کنند، قانون‌گذار در راستای تحقق حق دادخواهی برای همه افراد، راهکاری به نام اعسار از هزینه دادرسی پیش‌بینی کرده است که با دادخواست اعسار و رعایت شرایط آن که استشهادیه شهود را می‌توان از شرایط آن دانست، می‌توانند روند مطالبه مهریه را در دادگاه ادامه دهند. با اثبات معسر بودن مدعی و قبولی اعسار توسط دادگاه، شخص معسر می‌تواند از آثار آن برخوردار شود.

مدعی اعسار از هزینه دادرسی مهریه می‌تواند با ارایه دادخواست اعسار و با اثبات معسر بودن آن که معمولی‌ترین راه اثبات استفاده از شهود است که همراه با دادخواست، برگه استشهادیه شهود را نیز باید ضمیمه کند.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص نمونه استشهادیه اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

تفاوت اعسار مهریه با اعسار از هزینه دادرسی مهریه در چیست؟

چه مواردی باید در متن استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی رعایت شود؟

 وکیل زن در شیراز

طرح دعوای اعسار به چه شکلی می‌باشد؟

[/stextbox]

 

اعسار از هزینه دادرسی مهریه

هرگاه زن عدم تمکن مالی داشته باشد و خواهان مطالبه مهریه باشد و از آن‌ جایی که مهریه دعوای مالی محسوب می‌شود و باید با توجه به میزان آن هزینه دادرسی پرداخت شود، می‌تواند دادخواست اعسار از هزینه دادرسی بدهد و با قبول آن توسط دادگاه، از هزینه دادرسی معاف و بتواند طرح دعوی مطالبه را انجام دهد.

از آثار اعسار از هزینه دادرسی مهریه می‌توان معاف بودن از پرداخت هزینه دادرسی و برخورداری از وکیل معاضدتی نام برد؛ حتی گاهی ممکن است دادگاه شخص معسر را از پرداخت حق‌الزحمه کارشناسی دادگستری معاف کند.

اعسار از پرداخت مهریه

منظور از اعسار مهریه، عدم توانایی پرداخت مهریه توسط زوج به میزان حکم دادگاه و با اثبات معسر بودن خود در دادگاه بر اساس شرایط و قوانین مربوطه و حکم به قبولی آن توسط قاضی دادگاه، مهریه تقسیط می‌شود.

مواردی که باید در متن استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی رعایت شود از قرار زیر است:

حداقل دو شاهد، با ذکر مشخصات کامل و اقامتگاه دقیق در فرم استشهادیه الزامی است.

مشخصات کامل، شغل، وسیله امرار معاش و میزان میلغ پرداختی باید به طور دقیق ذکر شود.

یکی از ارکان شکلی متن استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی، درج نسبت شهود با مدعی اعسار و ذکر منشاء اطلاعات شهود در زمینه عدم تمکن مالی خواهان و منبع در‌آمد خواهان اعسار است.

باید توجه داشته باشید که عدم رعایت موارد قانونی در استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی، باعث رد شدن دادخواست اعسار شود.

وکیل خانواده در صاحبقرانیه

طریق دادن دادخواست اعسار از هزینه دادرسی

مدعی اعسار با ارایه دادخواست و ضمیمه کردن نمونه متن استشهادیه اعسار و تکمیل آن به طور دقیق و روشن به مرجع مربوطه، ادعای خود را طرح می‌کند.

باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات دلایلی غیر از شهود برای اثبات اعسار می‌توان ارایه داد؛ حتی گاهی اوقات قاضی دادگاه مربوطه بدون شهود اعسار را می‌پذیرد و به سوگند مدعی اعسار اکتفا می‌کنند و چنانچه حضور شاهدین لازم باشد، مدعی اعسار باید با شهود نام برده در نمونه متن استشهادیه ارایه شده، در دادگاه حاضر شوند و شهود بایستی در حضور قاضی در دادگاه با سوگند، شهادت خود را به عدم تمکن مالی مدعی اعسار اعلام می‌دارند.

نتیجه حکم ادعای اعسار را در 3 حالت می‌توان در نظر گرفت

1)اعسار ثابت نمی‌شود در نتیجه دعوا رد می‌شود.

2)اعسار مورد قبول واقع می‌شود و معسر معاف از پرداخت هزینه دادرسی می‌شود.

3)دادگاه حکم به تقسیط پرداخت می‌دهد

به این نکته باید توجه کردکه اعسار نهادی موقتی است، و در صورت رد شدن آن می‌توان مجدد آن را طرح کرد و اعسار از امر مختومه برخوردار نیست.

اگر در خصوص شخصی، حکم اعسار از هزینه دادرسی صادر شود، می‌تواند از این حکم در سایر مراحل همان پرونده مانند تجدیدنظر استفاده کند.

وکیل متخصص در زمینه راهنمایی و مشاوره اعسار از هزینه دادرسی مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

دقت درمتن استشهادیه اعسار از هزینه دادرسی مهریه از اهمیت بالایی برخوردار است که شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو

برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

021-88663927

021-88795408

021-88796143

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

2.5/5 - (4 امتیاز)

5 دیدگاه

  • شخصی ادعای اعسار از هزینه دادرسی نموده است. دادگاه این ادعا را پذیرفته است. خواهان در جلسه اول رسیدگی به اصل دعوی، افزایش خواسته می‌دهد. آیا برای افزایش خواسته نیز باید جداگانه ادعای اعسار از هزینه دادرسی بنماید یا همان اعسار اولیه قابل استفاده است؟

    • سلام و عرض احترام

      به نظر می رسد به دو دلیل نیاز به طرح مجدد دعوای اعسار نیست.
      ۱- طبق ماده ۵۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی اعسار از هزینه دادرسی یک مرحله در سایر مراحل نیز قابل استناد است ازطریق اولی اعسار از هزینه خواسته اولیه نسبت به افزایش خواسته نیز موثر است.
      ۲- وقتی اعسار شخص نسبت به خواسته اولیه اثبات شود به قیاس اولویت نسبت به بقیه هزینه دادرسی نیز اعسار او ثابت است.

    • سلام وقت شما بخیر اعسار در حقوق ایران به وضعیت شخص عادی غیر تاجری گفته می‌شود که به دلیل عدم دسترسی به مال خود یا کافی نبودن دارایی، قدرت پرداخت بدهی‌ها یا هزینه دادرسی خود را نداشته باشد.. اعسار بدهکار معمولاً با شهادت دو مرد عادل ثابت می‌شود.

  • سلام
    بنظر میرسد با توجه به ماده 5 قانون حمایت خانواده مدعی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی موضوع دعاوی خانواده نیاز به فرم استشهادیه الزامی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *