نمونه قرارداد آزمایشی کار

نمونه قرارداد آزمایشی کار

نمونه قرارداد آزمایشی کار


امروز با موضوع نمونه قرارداد آزمایشی کار با شما خواهیم بود.

اگر به عنوان جویای کار صفحه ی نیازمندی‌های روزنامه را باز کرده‌اید و ورق می‌زنید و با کارفرمایان در حال تماس هستید این مقاله می‌تواند راهنمای شما در این موضوع باشد. اگر این جمله را از زبان کارفرما شنیدید کمی مکث کنید «شما باید مدتی به عنوان آزمایشی در کسب و کار ما فعالیت نمایید تا در صورت رضایت با شما قرارداد دیگری ببندیم.».

این موضوع می‌تواند برای شما به عنوان کارمند یا کارگر مسایلی ایجاد کند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص نمونه قرارداد آزمایشی کار

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا قرارداد آزمایشی قانونی و صحیح است؟

آیا کارفرما می‌تواند بدون دلیل قرارداد آزمایشی را فسخ کند؟

[/stextbox]

 

نمونه قرارداد آزمایشی کار

اگر به عنوان یک تازه‌وارد به محیط دوره کار آزمایشی وارد شده‌اید باید حتما قرارداد دوره آزمایشی کار با شما منعقد شود؛ هرچند قرارداد‌های شفاهی هم در صورت اثبات وقوع برای مراجع ذی صلاح از اعتبار قابل ذکری برخوردار است. یادمان باشد در قرارداد آزمایشی کار باید مدت قید گردد.

موسسه حقوقی دعاوی بانکی و اقتصادی

در قانون کار پیش‌بینی قرارداد کار آزمایشی نشده است. آنچه در ماده یازده این قانون آمده در ارتباط با اختیار طرفین (کارگر و کارفرما) برای تعیین دوره‌ای در ابتدای قرارداد به نام دوره آزمایشی کار است.

به عبارت دیگر در صورت توافق کارگر و کارفرما برای پیش‌بینی دوره آزمایشی، دوره مزبور مقطعی از یک قرارداد کار خواهد بود؛ نه قراردادی جدای از قرارداد کار.

ضمنا با توجه به امکان قطع رابطه کار در خلال دوره آزمایشی و عدم امکان فسخ از سوی هیچ یک از طرفین در قراردادهای با مدت موقت و یا انجام کار معین، پیش‌بینی دوره آزمایشی در اینگونه قراردادها که مستلزم پیش‌بینی حق فسخ برای طرفین است، در قراردادهای مزبور پذیرفته نشده است.

اگر شما یک کارفرما هستید بدانید انعقاد قرارداد آزمایشی برای شما مزیت خاصی ندارد. بعضا دیده شده است که با تعابیر اشتباه از قانون و مشورت با افراد غیرمتخصص کارفرمایان این پندار را داشته اند که قرارداد آزمایشی، قراردادی بی‌پایه و اساس است و هیچ تاثیری در حقوق کارفرما ندارد.

از این روی می‌توانید بخش اعظمی از پرسش‌هایی که در ذهنتان در خصوص نمونه قرارداد آزمایشی کار به وجود آمده در پرسش و پاسخ‌های زیر بیابید:

آیا کار آزمایشی مستحق اجرت و دستمزد است؟

بله در حقوق ایران اصل بر این است که هیچگونه عملی مجانی و رایگان انجام نمی‌گیرد.

قرارداد آزمایشی کار می‌تواند به صورت سه ماه باشد؟

علیرغم اینکه بسیار مشاهده شده که افراد غیرمتخصص با راهنمایی‌های اشتباه به کارجویان می‌گویند مدت خاصی برای قرارداد آزمایشی پیش‌بینی نشده، اما در رویه مدت دوره آزمایشی در نمونه قرارداد کار آزمایشی برای کارگر ساده و نیمه‌ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سه ماه در نظر گرفته شد.

وکیل جعل و کلاهبرداری پاسداران

اگر تاکنون در خصوص اهمیت تنظیم قرارداد آزمایشی کار اطلاع دقیقی نداشتید، هم اکنون می‌توانید با مشاوران و وکلای مجرب موسسه مهرپارسیان تماس بگیرید.

اگر کارفرما قرارداد آزمایشی کار را در اثنای مدت مذکور بدون اخطار قبلی یکجانبه فسخ نماید چه آثاری دارد؟

می‌بایست کل دستمزد کارگر را یکجا بپردازد.

حال اگر کارمند قرارداد آزمایشی کار را به صورت یکجانبه و بدون اعلام قبلی ترک نماید چه آثاری دارد؟

کارگر فقط به اندازه مدتی که کار کرده مستحق اجرت است نه بیشتر و نمی‌تواند کل حقوق دوره آزمایشی را در این صورت از کارفرمای خود مطالبه کند.

و اما توصیه ما به افراد تازه‌وارد به محل‌های کار این است که به خاطر داشته باشید اگر از شما دو یا سه مرحله مصاحبه پیش از کار گرفته شده، انتظارات کارفرما از شما در سطح بالایی است و باید بتوانید در دوره آزمایشی‌ای که برایتان در نظر گرفته‌اند خود را به آن مجموعه ثابت کنید. برای رسیدن به این هدف و گذر از دوره آزمایشی کار موارد ذیل را بخاطر داشته باشید:

  • از آنچه در محل کارتان می‌گذرد مطلع باشید.
  • چارت سازمانی و آیین‌نامه‌های محل کار خود را بشناسید.
  • وامدار فرد یا گروهی نباشید.
  • رگ‌های حیاتی شرکت را بشناسید.
  • معقول باشید.
  • با همه سازگار باشید.
  • صادق باشید.
  • انتظارات معقول داشته باشید.

برای شما کارجویان و کارفرمایان و کارگران در محیط کار که خانه‌ی دوم افراد است آرزوی موفقیت و آرامش روزافزون داریم شما می‌توانید برای برقراری نظم و آرامش هرچه بیشتر در محل کار از خدمات مشاوره با وکلای مجرب موسسه طلیعه عدالت و مهرپارسیان بهره‌مند شوید.

وکیل ملک شمیران
[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

۳/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *