ورود غیر مجاز به ملک غیر

ورود غیر مجاز به ملک غیر

ورود غیر مجاز به ملک غیر


امروز با موضوع ورود غیر مجاز به ملک غیر با شما هستیم.

از جمله جرایمی که علیه شخصیت معنوی یا روانی اشخاص جامعه محسوب می‌شود و نحوه ارتکاب ان در بیشتر موارد همراه با اجبار مادی است هتک حرمت منازل یا ورود به ملک غیر است که حسب مورد توسط اشخاص عادی جامعه یا توسط کارمندان دولت یا به طور کلی افراد رسمی انجام می گیرد.

پیش از اینکه در مورد ورود به ملک غیر قانونی وضع شود همواره مسکن و منازل افراد جامعه مورد احترام بوده و در طول زمان حق آزادی ملک شخصی و حفظ حرمت ان جنبه قانونی به خود گرفته است.

قانون‌گذار کیفری در مواد متعدد در قانون مجازات اسلامی نسبت به ارتکاب جرم ورود غیر قانونی به ملک غیر  واکنش نشان داده است و مرتکبین جرم ورود غیر قانونی به ملک غیر را مستحق مجازات دانسته است

گروه وکلای مهر و دفتر وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری در تهران، مواردی در باب مجازات ورود غیر مجاز، ورود به عنف به اماکن خصوصی، مجازات ورود به حریم شخصی را مورد بررسی حقوقی قرار داده است که در ادامه خواهید خواند.

سوالات متداول در مورد جرم ورود غیر مجاز به ملک غیر

  • چنانچه ضابطان دادگستری، ماموران نیروی انتظامی، نیروهای اطلاعاتی و دیگر ماموران قضایی یا غیر قضایی بدون رعایت قوانین و مقررات وارد منزل یا ملک اشخاص شوند قانون چه ضمانت اجرایی پیش‌بینی کرده است؟
  • آیا در این حالت می توان در برابر مامور متخلف مقاومت کرد؟
  • چنانچه شخصی به قصد سرقت وارد ملک غیر شود و قبل از سرقت دستگیر شود می توان وی را با عنوان جرم ورود به عنف تعقیب و مجازات کرد؟
  • چنانچه شخصی به قهر و اجبار به منزل و حریم خصوصی دیگری وارد شود قابل مجازات است؟
  • آیا صاحب ملک می‌تواند بدون اذن و اجازه مستاجر وارد ملک استیجاری شود؟
مهمترین روش‌های پولشویی

ورود غیر مجاز کارمندان دولت به ملک غیر

جرم ورود به ملک غیر از جمله جرایمی است که نه تنها توسط افراد عادی جامعه صورت می‌گیرد بلکه توسط ماموران رسمی نیز صورت می‌گیرد. در مورد ورود غیر قانونی مستخدمین و مامورین قضایی  و غیرقضایی ماده 580 قانون مجازات اسلامی 1375 بیان داشته است چنانچه مستخدمین دولت و مامورین قضایی و غیر قضایی بر خلاف مقررات قانونی و بدون اذن و اجازه صاحب ملک وارد منزل دیگری شود مجازات حبس از یک ماه تا یک سال حبس برای مرتکبین پیش‌بینی شده است.

البته اگر مامور بتواند ثابت نماید به دستور مافوق خود که شایستگی حکم را داشته است ناخواسته و برحسب شرایط مرتکب جرم شده است، رییس یا مافوق مجازات می‌شود و مجازات در حق مامور اجرا نخواهد شد.

ماده 580 در انتها شرایط تشدید مجازات را بیان داشته که مطابق ان اگر ورود به ملک غیر در شب حادث شود حسب مورد مامور یا آمر مشمول تشدید مجازات بوده و به حداکثر مجازات قانونی مقرر محکوم می‌شوند.

ورود به عنف و تهدید به ملک غیر

ماده 694 نیز در بیان جرم انگاری ورود به ملک غیر توسط اشخاص عادی برآمده است و برای اشخاصی که با توسل به تهدید یا عنف وارد ملک یا منزل غیر می‌شوند مجازات 6 ماه تا 3 سال حبس در نظر گرفته است.

ماده 694 برای اشخاصی که با سلاح ورود به عنف کرده باشند را مستحق شدید مجازات دانسته و مجازات یک تا شش سال حبس تعزیری  را پیش‌بینی کرده است.

دفاع مشروع در موارد ورود غیر مجاز مامورین دولت به ملک اشخاص

مطابق قانون مجازات اسلامی چنانچه مامورین نیروهای مسلح، مامورین اطلاعاتی و به طور کلی تمامی کارمندان دولت در حال انجام وظیفه هستند اشخاص عادی نبایست اخلال در انجام وظایف انان ایجاد نمایند چرا که مقاومت اشخاص در برابر قوای دولتی نه تنها دفاع محسوب نمی‌شود بلکه تمرد محسوب شده و از این حیث بر اساس ماده 607 قانون تعزیرات مصوب 1375 مجازات می‌شوند.

قانون مبارزه با پولشویی ایران چیست؟

اما گاها مامورین دولت از حیطه وظایف خویش خارج شده و شاید عملیات مامورین منجر به قتل، جرح و تعرض به عرض یا ناموس اشخاص شود از این رو قانون‌گذار در ماده 157 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392شرایط دفاع مشروع در برابر مامورین دولت را پیش‌بینی نموده است.

بنابر مقررات دفاع مشروع چنانچه اشخاص اموال، نوامیس و نفس خویش را در معرض خطر قریب الوقوع مشاهده نمایند به طوریکه به مامورین دیگر جهت کمک دسترسی نداشته باشند می‌توانند از مقررات دفاع مشروع مطابق قانون مجازات اسلامی بهره مند شوند.

مواردی که قانون گذار ورود به ملک غیر مجاز معرفی کرده است:

ورود به منزل غیر در موارد اضطراری ( فورس ماژور )

گاهی اوقات حوادث ناگوار و غیر قابل پیش‌بینی ( قوه قهریه )  همانند سیل، زلزله، آتش سوزی و . . . به قوع می پیوندد که مستلزم مداخله مامورین دولتی ا مطابق قوانین و عرف حاکم بر جامعه است.

به عنوان مثال چنانچه در منزلی آتش سوزی رخ دهد، مامور آتش نشانی جهت انجام وظیفه قانونی برای اطفای حریق بدون اذن یا اجازه مالک وارد منزل یا ملک شود به عنوان جرم ورود غیر مجاز به ملک غیر قابل تعقیب و مجازات نیست حتی اگر برای وارد شدن مجبور به تخریب ( شکستن قفل ذر یا وسایل دیگر ) یا جرایم علیه اموال شده باشد چرا که قانون‌گذار مطابق ماده 152 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 حالت اظطرار یا ضرورت را از علل موجهه جرم دانسته و از این حیث مرتکب قابل تعقیب و مجازات نیست.

تفتیش منزل در موارد جرایم مشهود

مطابق قوانین آیین دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری که دارای کارت ویژه هستند وظایفی حساس و خطیری بر عهده دارند از همین رو اداره حقوقی قوه قضاییه تفتیش منازل و املاک اشخاص را در جرایم غیر مشهود به اجازه مقامات صالح قضایی موکول کرده است و تفتیش منزل در جرایم غیر مشهود بدون اذن مقام قضایی را فاقد وجاهت قانونی دانسته است. اما در جرایم مشهود این اختیار را به ضابطان دادگستری داده است تا از امحا اثار جرم، تبانی شریک و معاون جرم و فرار متهم جلوگیری به عمل آورند.

وکیل شکایت از تاخیر پرواز

البته لازم به ذکر است بر اساس اصل 22 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ حرمت منزل یا ملک اشخاص می‌بایست توسط مامورین حفظ شود همچنین در صورتی می توان در جرایم مشهود به ملک غیر جهت تفتیش وارد شد که ُبر حسب دلایل و قراین کافی بتوان تصور نمود که آلات و ادوات جرم در ان منزل وجود دارد.

مستندات قانونی دفاع از حریم خصوصی در قوانین بین‌المللی

در عقود و قراردادهای بین‌المللی حفظ و حرمت حریم خصوصی اشخاص و دفاع از ان مورد توجه دول گوناگون قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به برخی از کنوانسیون های دفاع از حریم خصوصی پیوسته و با الحاق به کنوانسیون های موضوع دفاع از حریم خصوصی تعهد خویش را نشان داده است.

در همین راستا مطابق قانون اساسی و قوانین موضوعه از شهروندان ایرانی انتظار می رود که به حریم خصوصی دیگران احترام گذاشته و چنانچه حریم خصوصی توسط شهروندان ایرانی ( اعم از اشخاص عادی، مامورین دولتی و غیر دولتی ) نقض شود، مرتکب قابل تعقیب و مجازات است.

مهمترین مقررات بین‌المللی در باب دفاع از حریم خصوصی

اعلامیه اسلامی حقوق بشر مصوب 5 اوت 1990 میلادی ( ماده 18 )

ماده 18 در بند سه گانه تصویب شده است که در بند اول حریم خصوصی افراد  به طور کامل و به دور از تعلقات دینی محترم شناخته شده است. در بند دوم امنیت افراد و حفظ حریم خصوصی اشخاص جامعه را از وظایف دولت دانسته است.

بر همین اساس نباید حریم خصوصی اشخاص یا به عنوان مثال حساب بانکی اشخاص و امثالهم را بدون مجوز قانونی کنترل کرد. بند سوم به دامنه حریم خصوصی وسعت داده و حریم خصوصی را فقط مختص مالک ندانسته و ساکنین ملک را نیز شامل حریم خصوصی دانسته است.

نمونه شکایت از موسسه حقوقی غیرمجاز

میثاق بین‌المللی حقوق مدنی وسیاسی ( ماده 17 )

ماده 17 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اشخاص را از مداخله خودسرانه و ورود غیر مجاز منع کرده است. این ماده در واقع در بیان این امر بوده است که ورود به ملک غیر تحت شرایطی و با صلاحدید مراجع صلاحیتدار  مثل قضات دادگستری امکان‌پذیر است.

اعلامیه جهانی حقوق بشر ( ماده 12 )

ماده 12 اعلامیه جهانی حقوق بشر اقامتگاه اشخاص را در زمره حریم خصوصی می داند و هیچکس حق تحقیق و تفتیش اماکن خصوصی و اقامتگاه را به جز در موارد مصرحه قانونی نخواهد داشت.

بهترین وکیل دادگستری در جرم ورود غیر مجاز به ملک غیر

طرح شکواییه در دادسرا جهت پیگیری جرم ورود غیر مجاز به ملک غیر و دفاع در دادسرا و دادگاه کیفری در تخصص وکیل پایه یک دادگستری است. در  اکثر موارد جرم ورود غیر مجاز به ملک غیر با جرایم دیگر از جمله تخریب و سرقت و ورود خسارات همراه است که به علت تخصصی بودن این نوع پرونده‌ها، می توان گفت مداخله وکیل پایه دادگستری الزامیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

  • 021-88795408
  • 021-88796143

شماره های همراه

  • 09121281014
  • 09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

دادسرا

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (11 امتیاز)

36 دیدگاه

  • ایا ورود بی اجازه به ملک شخصی دیگران و عکاسی از آب جرم محسوب میشود؟اگر میشود مجازات و تبصره های قانونی آن چیست

  • سلام وقت بخیر
    در منزل پدرهمسرم مهمان بودیم که پسر خاله همسرم و خانواده اش ناگهانی آمدند و در درگیری بینی بنده رو شکستند. شکایت کردیم و پرونده در جریان هست. متوجه شدم که مادرهمسرم از بنده و خانمم به عنوان ورود به عنف شکایت کرده تا ما از پرونده شکستگی بینی ام کوتاه بیام.
    اظهارات همه اینطور هست که که نوشته اند من و همسرم مهمانشون بودیم که درگیری صورت گرفته است.
    درضمن پدر همسرم و خواهرهمسرم گواهان این موضوع هستند.
    چجوری میتونم دفاع کنم از این موضوع؟ چه مدارک و مستنداتی و یا شواهدی میخواد؟

    ممنون میشم پاسخ بدین.
    سپاسگذارم

  • سلام دونفر باوجود مانع ورودی و وجود نوار زردرنگ ولد ساختمان نیمه کاره در مرحله اسکلت دند و کار تعطیل بوده که یکی از آنها از طبقهاولافتاده و دستش شکسته شد و از بنده شکایت کرده و دادیارپرونده پرونده را به کارشناس دادگستری ارجاع داد وکاشناس چهل درصد بنده را مقصر اعمال کرده است بنده اعتراض کردم ولی قاضی مجددا درخواست سه کارشناس دیگر را کرده است البته من به قاضی گفتم بین من مشخص مصدوم رابطه کارگری و کارفرما وجود نداردچرا دوبار پرونده را به کارشناس ارجاع می‌دهد در ضمن شخص مصدوم اقرار کرده که بدون اجازه وارد ملاک شده است لطفا راهنمایی کنید که بندهچطوری قاضی را قانع کنم من تقصیری ندارم باکادم ماده قانونی با تشکر از لطف شما

  • سلام همسايه زمين ما بدون اجازه و توافق ما نقشه تفكيكى تهيه كرده ايا تصرف عدوانى محسوب ميشود؟ ممنون از پاسخگويي شما

  • باسلام.من مستاجر هستم.صاحبخانه ما روزها بدون اجازه ما به قصد دزدی و یا آزار ما بدون اجازه وارد منزل ما می شود و ما با نشانه گذاری متوجه این موضوع شده ایم اما فعلا حرفی نزدیم تا بتونیم درموقعیت مناسب اونو گیر بندازیم.اگر روزی که اون تو منزل ماست ما از راه برسیم و تو خونه گیرش بندازیم چه حکمی براش در نظر گرفته میشه؟

    • سلام … یک شخص آپارتمانی اجاره کرد و من یک اتاق را به صورت دوستانه و بدون سند از او گرفتم و ماهانه مبلغی پرداخت کردم … الان قفل را عوض کرده و نمیزاره که وسایلم رو بردارم …. میگه باید پول بدی …. اگر بدون اجازه در را باز کنم جرمه ؟؟؟ بنظرتون شکایت کنم ؟؟؟

      • سلام وقت شما بخیر
        بله با توجه به اینکه ایشان اذن عبور و مرور داده بودند می‌توانند از اذن خود رجوع کنند البته وسایل شما نزد ایشان امانت است و باید با حکم قضایی آن وسایل را مسترد نمایید ولیکن شما اجازه ورود ندارید.

  • سلام یک قطعه باغی هست که حصارکشی و فنس کشی ندارد‌ . من و دو نفر از دوستانم در روزی تعطیل وارد باغ شدیم و تفریح کردیم و عکاسی تفریحی کردیم‌ . صاحب باغ متوجه شده و از ما شکایت کرده. ایا مجازاتی شامل حال ما میشود؟

  • سلام اگر ملکی تجاری را شراکتی با خانمی داشته باشیم
    و با تماس قبلی اطلاع از نبود اون شخص حاصل شده باشد و پس از وارد شدن به ملک متوجه حضور شخصی باشیم و بعد از وارد شدن متوجه حضور شریک خود شویم ان شخص میتواند از بنده ک شریک در ملک هستم و قرار داد ملک به اسم بنده است شکایت کند ب جرم ورود غیر قانونی؟

  • سلام بنده ناظر ساختمانی هستم که امروز متوجه شدم شخصی یک سال پیش شبانه به طور غیر مجاز و بدون اجازه مالک ساختمان وارد این ساختمان شده و متاسفانه از چاله آسانسور سقوط کرده و بعد از ۴ماه در کما بودن فوت میکند آن شخص هم هیچ گونه ارتباطی به این ساختمان نداشته و هیچگونه رابطه کارگر کار فرما با مالک ندارد امروز کارشناس دادگستری که سر ملک حاضر شد از بنده سوال کرد که شما به مالک و پیمانکار اخطار داده اید که محیط کارگاه را بسته نگه دارید که خود مالک و پیمانکار هم اقرار کردند که بنده تذکرات ایمنی لازم را بهشون داده ام آیا در این پرونده ناظر ساختمان تقصیری متوجه او است و اگه هست در نهایت چند درصد دیه فرد فوت شده به عهده ناظر ساختمان می افتد با تشکر

  • سلام .وقت بخیر .شخصی از جوی آب زمین خودم که در وسط زمینم قرار داره آب برده و بنده جلوگیری کردم .و ایشان شکایت کرده و بدون اینکه پرونده به دادگاه یا شورا حل اختلاف بره بدون حکم و اذن بنده .شخص شاکی با مامور انتظامی وارد باغ شدن .و از روستا ریش سفید به باغ برده‌اند و یک صورت جلسه گرفتن .آیا آنها این اجازه داشتن بدون اطلاع بنده وارد ملکم شوند .

  • با سلام یه شخص نظامی که بازنشسته‌ شده ملکی که نا ۳۲ سال است خریدیم امسال به خاطر خشکسالی که آب کمبوده ۳ ساعت با زورگیری و بدون هیچ مدرکی تهدید میکنه و میخواد ۳ ساعت آب بهش بدیم .ما فعلا چون اقوام هستیم ازش شکایت نکردیم ولی خیلی از لحاظ روحی خانواده ما رو بهم ریخته باید چکار کرد ولی خیلی نفرینش میکنیم آیا این نفرینها در زندگی خود وبچه هاش تاثیر دارد؟

    • سلام و عرض احترام
      اگر قرار بود همه با نفرین حقشون رو بگیرند دستگاه عریض و طویل عدلیه و دادگستری به وجود نمیومد.

  • سلام
    آیا ورود به باشگاه زنانه در حال تعمیر بدون زور و با در زدن برای مردها ها پیگرد قانونی داره؟
    با وجود چندین کارگر داخل سالن باشگاه بدنسازی که تعطیل و در دست تعمیر بود اما بعد ۲ ساعت صاحب باشگاه تهدید به شکایت کرد در صورتی که به ما اخطاری برای ورود نداده بود و ما از ایشان طلب مالی داشتیم و برای وصول طلب بدون هماهنگی قبلی وارد شدیم
    ممنون

    • سلام در هر صورت برای ورود به باشگاه یا هر ساختمان دیگری که ملک خصوصی اشخاص و در تصرف آنهاست اجازه لازم است.

  • سلام .
    من با شخصی زمین زراعی (داری حصار و پرچین ) معاوضه نموده ودر حضور شهود زمین های معاوضه را متر کرده و قرارداد معاوضه نوشتیم در حضور شاهدان امضا شده و شهود هم امضا کردند .اما بعد ده روز طرف زیر قول نامه زد و بهمراه یکی از دوستانش وارد باغ شده و دوباره شروع به متراژ زمین زراعی میکنند در صورتی که ده روز قبل به من قرداد معاوضه امضا شده را داده بود .آیا من می توانم علاوه بر جرم یک طرفه فسخ قرارداد (عقود لازم ) به جرم ورود بدون اطلاع من به باغ خودم هم شکایت کنم ؟ در ضمن نامبرده ابعاد زمین را در نسخه کاربنی دستی درستکاری کرده و مشخص است . آیا در این کار من ادعای سه جرم بکنم ؟ ممنون می شوم جواب و راهنمایی بدهید .
    اگر جواب آره است اقدام به گرفتن وکیل بکنم ؟

    • سلام روزتون به خیر دوست عزیز
      بدون مطالعه قراردادی که مابین شما امضا شده است امکان اظهارنظر صحیح قطعا وجود نخواهد داشت.
      محبت بفرمایید با شماره های موسسه تماس بگیرید.
      09120067661

  • در ضمن زمین زراعی راه دسترسی ماشین رو نداشت .من با خرید مقداری از زمین همسایه راه ماشین رو برای باغ درست کردم و. در سال ۸۵ نزدیک ۱۵ ملیون هزینه کردم .برای همسایه دیوار و یک چشمه سرویس بهداشتی درست کردم .
    طرف ادعایش این بود ۵۰۰ متر از باغ مورد معاوضه مال خواهرم بوده است به همین خاطر به ابعاد قرارداد دست برد و دستکاری کرد ..من حالا هم نسخه دست‌نویس با خط خودش و هم نسخه کاربنی دستکاری شده را دارم .
    با این اوصاف من ادعای چند جرم علیه او می توانم بکنم ؟

  • با سلام
    واحدی وجود دارد که بیش از ۷ سال از مالک آن خبری نیست و از محل کار بگیرید تا سازمانهای امنیتی پیگیر مالک بوده ایم اما به نتیجه ای نرسیدیم و به دلیل اینکه برای اخذ سند واحدها مالک این واحد باید ۷ میلیون پرداخت میکرد و بابت سایر هزینه های مشاع چندین ملیون بدهکار بود حال برای جبران این هزینه ها آیا مدیر ساختمان میتواند این واحد را به فرد دیگری اجاره دهد و اگر زمانی مالک پیدا شد هزینه های این مدت اجاره بصورت قانونی به ایشان پرداخت گردد؟یا طبق ضوابط قانون مالک میتواند شکایت نماید و…؟

    • سلام و احترام
      خیر امکان اجاره مال غیر رو ندارین و در این صورت ممکنه با شکایت مالک یا ذینفع به اتهام انتقال منافع مال غیر تحت تعقیب و محکومیت قرار بگیرید.
      میتونین خسارات و وجوه بدهی رو مطالبه کنید و همین ملک رو به عنوان مال معرفی و از محل فروشش در اجرای احکام طلب رو وصول کنید.

  • سلام ما یک زمین کشاورزی داریم که امسال کشت کردیم حالا همسایه ما میگه من میخام تانکر آب از زمین شما رد کنم و تانکر تو حصارمو پر کنم و شروع مبکنه به تهدید کردن که من تو فلان اداره آشنا دارم نمیدونم تو‌جهاد کشاورزی رفیق دارم و کاری نمیتونید بکنید ایشون هم وارد ملک ما میشن و هم به محصول ما آسیب میزنن واقعا دیگه از دستش کلافه شدیم

  • سلام پارکینگ و راه روی ساختمان شخصی که طرف تعدادی از واحد ها شو اجاره داده یا فروخته ملک شخصی حساب میشه یا عمومی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *