وکیل تصرف عدوانی تهران

وکیل تصرف عدوانی تهران

وکیل تصرف عدوانی تهران


امروز با موضوع وکیل تصرف عدوانی تهران با شما خواهیم بود.

تصرف عدوانی از جمله دعاوی مهمی است که هم از جنبه کیفری و هم جنبه حقوقی قابل بحث و بررسی می‌باشد. چنانچه تصرف عدوانی با سونیت همراه باشد از جنبه کیفری قابل طرح است و اگر مرتکب فاقد سوء نیت باشد، جزو دعاوی حقوقی محسوب می‌شود.

تشخیص و تمیز دعوای تصرف عدوانی کیفری با دعاوی همچون خلع ید و تخلیه ید و تنظیم دادخواست یا طرح شکواییه کیفری در محاکم، در حیطه فعالیت وکیل تصرف عدوانی می‌باشد.

در این نوشتار که توسط وکیل موسسه حقوقی داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان تهیه و تنظیم شده است، به بررسی شرایط تحقق تصرف عدوانی، تمایز آن از دعوای خلع ید، دادگاه صالح به رسیدگی دعوای تصرف عدوانی، معرفی وکیل تصرف عدوانی تهران پرداخته‌ایم.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص وکیل تصرف عدوانی تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت طرح دعوای تصرف عدوانی در تهران به چه مرجعی می‌بایست مراجعه نمود؟

تفاوت دعوای خلع ید با تصرف عدوانی چیست؟

آیا در ملک مشاع، امکان طرح دعوای تصرف عدوانی وجود دارد؟

بهترین وکیل تصرف عدوانی تهران کیست؟

[/stextbox]

 

چنانچه فردی بدون مجوز قانونی مال غیرمنقولی را از تصرف متصرف قانونی خارج نماید، در اصطلاح حقوقی تصرف عدوانی است. تصرف عدوانی هم از جنبه کیفری و هم از جنبه حقوقی قابلیت پیگیری در محاکم را دارد.

تصرف عدوانی کیفری

تصرف عدوانی در قانون مجازات اسلامی جرم‌انگاری شده است. به موجب ماده 690 قانون مجازات اسلامی، تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق موجب حبس تعزیری از یک ماه تا یکسال می‌گردد و همچنین محکوم‌علیه علاوه بر حبس به رفع تصرف یا رفع مزاحمت نیز محکوم می‌شود.

وکیل املاک

تصرف عدوانی از جنبه حقوقی

دعوای رفع تصرف عدوانی در مراجع حقوقی به سه رکن نیاز دارد:

اول اینکه خواهان باید ثابت کند ملک مورد تصرف سابقا تحت تصرف وی بوده است؛ در این خصوص باید توجه داشت که خواهان الزامی به اثبات مالکیت خود در دادگاه عمومی ندارد، بلکه اثبات سابقه تصرف کفایت می‌کند. همچنین تصرف پیشین خواهان باید تصرفی بوده باشد که دایمی و ماندگار باشد، بنابراین تصرفات منقطع و مورد تردید نمی‌تواند مبنای دعوای تصرف عدوانی قرار گیرد.

دوم اینکه تصرف خوانده باید پس از تصرف خواهان باشد؛ بدین معنی که در حال اقامه دعوا در دادگاه عمومی حقوقی، ملک در تصرف خوانده باشد.

در واقع خوانده نباید به صرف ادعای مالکیت، ملک را از تصرف متصرف خارج نموده و لازم است ابتدا اقدام به طرح دعوا و اثبات مالکیت خود نماید؛ در غیر این صورت متصرف عدوانی محسوب می‌گردد.

سوم اینکه تصرف خوانده در ملک باید بدون رضایت خواهان و بدون حکم دادگاه صالح باشد.

بنابراین چنانچه شخصی بدون آنکه به دادگاه مراجعه نماید، با قهر و غلبه به ملکی که تحت تصرف دیگری است وارد شود، حتی اگر سند مالکیت داشته و مالک باشد، رفتار او مصداقی از تصرف عدوانی است.

تفاوت دعوای خلع ید با دعوای تصرف عدوانی

دعوای خلع ید از جانب مالک ملک غیرمنقول قابل طرح در محاکم است. در حقیقت چنانچه شخصی به صورت غاصبانه و بدون داشتن حقی، ملک را از تصرف مالک خارج نماید، مالک می‌تواند برای اخراج شخص غاصب از ملک، اقدام به طرح دعوا نماید؛ به چنین دعوایی در اصطلاح حقوقی دعوای خلع ید گفته می شود. دعوای خلع ید دعوای غیرمنقول و مالی است و در دادگاه محل وقوع مال غیرمنقول قابل طرح و پیگیری است.

مراحل رسیدگی دعوی کیفری

در تفاوت دعوای خلع ید و تصرف عدوانی می‌توان گفت مبنای دعوای تصرف عدوانی، حمایت از تصرفات متصرف سابق است و مبنای دعوای خلع ید، حمایت از مالکیت است. در واقع در دعوای تصرف عدوانی اینکه متصرف سابق یا خواهان مالک است یا نیست، اهمیتی ندارد و تنها اثبات تصرف پیشین مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما در دعوای خلع ید با توجه به رویه قضایی و رای وحدت رویه شماره 672 مورخ 1/10/1383 اثبات مالکیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت زمانی حکم به خلع ید صادر می‌شود که دادگاه مالکیت را احراز نموده باشد.

دعوای تصرف عدوانی با دعوای تخلیه ید نیز دارای تفاوت می‌باشد. چنانچه شخصی بر حسب قراردادی که در آن قرارداد نحوه و موعد تخلیه ملک تعیین شده است در ملک دیگری تصرف نماید ( مانند قرارداد اجاره )؛ ولی در تاریخی که باید تخلیه کند از تخلیه ملک مورد نظر خودداری کند، موجر می‌تواند به طرفیت وی دعوای تخلیه ید اقامه نماید، اما چنانچه این رابطه فاقد قرارداد باشد دعوای تخلیه ید وجاهت قانونی ندارد و باید دعوای تصرف عدوانی مطرح نمود.

دعوای تصرف عدوانی در ملک مشاع

چنانچه دو یا چند شخص در ملکی با یکدیگر شریک باشند و در آن ملک مشترکا تصرف داشته باشند و یکی از آنها، دیگری را از ملک بدون سبب قانونی اخراج نماید، شریکی که اخراج شده است می‌تواند به استناد مالکیت خود در ملک، دعوای خلع ید مطرح نماید. همچنین شریک اخراج شده به استناد ماده 167 قانون آیین دادرسی مدنی می‌تواند دعوای رفع تصرف عدوانی طرح کند.

نمونه دادخواست اصل 49

دفتر وکیل تصرف عدوانی تهران

در دعاوی ملکی، نحوه نگارش دادخواست تصرف عدوانی، تنظیم لایحه دفاعیه در دعوای تصرف عدوانی و البته اینکه از طریق کیفری یا حقوقی دعوای تصرف عدوانی را مطرح نماییم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

موسسه حقوقی داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری دپارتمان حقوقی گروه وکلای مهر با دارا بودن کادر تخصصی وکیل تصرف عدوانی تهران و سایر شهرستان‌ها در تنظیم دادخواست دعوای تصرف عدوانی، تجدیدنظر از دعوای تصرف عدوانی، اجرای حکم رفع تصرف عدوانی و غیره به شما عزیزان مشاوره حقوقی ارایه داده و قبول وکالت می‌نمایند.

شماره تماس وکیل تصرف عدوانی تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره با وکلای موسسه مهر پارسیان، با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

گروه وکلای مهر تهران

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *