وکیل فسخ قرارداد در مشهد

وکیل فسخ قرارداد در مشهد

وکیل فسخ قرارداد در مشهد


امروز با موضوع وکیل فسخ قرارداد در مشهد با شما خواهیم بود.

بسیاری از عزیزان بعداز انعقاد قرارداد به دلایل متعددی ممکن است از ادامه قرارداد منصرف شده و خواهان برهم خوردن قرارداد باشند.

تماس‌های زیادی در خصوص معرفی وکیل فسخ قرارداد در مشهد با موسسه حقوقی مهر پارسیان برقرار شده و از همین رو وکیل فسخ قرارداد در مشهد، همکار گروه وکلای مهر را بر آن داشت تا نوشتاری در خصوص تشریفات فسخ قرارداد در مشهد تهیه و تنظیم نماید.

نکات مهم معرفی وکیل فسخ قرارداد در مشهد

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

فسخ قرارداد در چه مواردی امکان پذیر است؟

آیا جهت فسخ قرارداد در مشهد نیاز به مراجعه به دادگاه است؟

بهترین وکیل فسخ قرارداد در مشهد کیست؟

[/stextbox]

موارد ممکن برای فسخ قرارداد

هر کسی برای معامله با طرف یا طرفین معامله، لازم است تا قراردادی را منعقد نموده و انعقاد قراردادها، به صورت عقد لازم و جایز منعقد می‌شوند.

قرارداد لازم، به این معناست که اصولا هیچیک از طرفین قرارداد، حق فسخ آن را ندارند جز در موارد قانونی، و قرارداد جایز نیز به این معناست که هر یک از طرفین هر وقت که بخواهند می‌توانند فسخ کنند مگر اینکه عقد جایز به صورت شرط ضمن عقد لازم آمده باشد که در این صورت به تبعیت از عقد لازم، عقد جایز نیز غیر قابل فسخ می‌شود.

انواع بیمه تامین اجتماعی

مطابق اصل لزوم، اصل بر این است که قراردادها لازم است مگر اینکه جایز بودن قرارداد در قانون تصریح شده باشد.

به عنوان مثال، قراردادهایی مانند وکالت، شرکت، مضاربه از جمله قراردادهای جایز می‌باشند که در قانون مدنی به جایز بودن آن اشاره شده است و قراردادهایی همچون بیع (خرید و فروش)، اجاره، رهن و ضمانت از جمله قرارداد های لازم می‌باشد.

موارد بیشتر برای امکان فسخ قرارداد

جایز بودن یا لازم بودن قرارداد آثار و نتایج متعددی به همراه دارد که از مهمترین آنها می‌توان به امکان فسخ یا عدم فسخ قرارداد  اشاره نمود.

همانگونه که بیان شد عقود برای فسخ قرارداد جایز نیاز به هیچ ضرری نیست و طرفین معامله پس از انعقاد به هر دلیلی می‌توانند فسخ کنند.

فسخ از موارد انحلال قرارداد است و نتیجه فسخ، ناظر بر آینده است به این معنا که طرفین بعد از انعقاد قرارداد بر اساس اصل نیروی الزام آور عقد باید به مفاد قرارداد پایبند باشند و پس از اینکه قرارداد فسخ شود هر طرف عوضی که از عقد به دست آورده است را باید به طرف مقابل برگرداند.

فسخ  قرارداد با یک اراده محقق می شود و کسی که حق فسخ قرارداد دارد می‌تواند از حق خود استفاده نماید و قرارداد را یک جانبه فسخ نماید.

البته لازم به ذکر است مبحث اصلی و کاربردی در فسخ معاملات، ناظر به فسخ در عقود لازم می‌باشد، عقود جایز به هر دلیلی از طرف هر یک از متعاملین، قابل فسخ می‌باشد.

فسخ قرارداد لازم

ماده ۲۱۹ قانون مدنی بیانگر اصل لزوم قرارداد هاست و به موجب ماده ۲۱۹ تمامی قرارداد های لازم و جایز در صورتی که خلاف قانون و نظم عمومی نباشد از زمان ایجاد و برقراری، طرفین و قایم مقام ایشان را متعهد می‌نماید.

ابطال رای قاضی کمیسیون ماده 56

عقود جایز قابل فسخ هستند اما عقود لازم قابل اقاله و فسخ و انفساخ ( انحلال قهری ) می‌باشند.

بنابراین عقود لازم به سه سبب قانونی امکان فسخ دارد: فسخ، اقاله، انفساخ

چنانچه طرفین بخواهند عقود لازم را فسخ نمایند مطابق اصل لزوم قراردادها امکان پذیر نیست، مگر اینکه در قرارداد برای یکی از طرفین خیار شرط شده باشد یا اینکه در اثر قرارداد، از جانب یکی از طرفین به طرف دیگر خسارت و ضرر جبران ناپذیر بوجود آمده باشد که در این صورت می توانند با توجه به یکی از خیارات فسخ کنند.

اعمال حق فسخ در عقود لازم

فسخ عقد لازم ممکن نیست، مگر آنکه ضمن معامله خیار شرط شده باشد یا اینکه ضرر جبران ناپذیری به یکی از طرفین وارد شده باشد که به طرف حق فسخ داده می‌شود.

به حق فسخی که برای طرفین در ضمن معامله ایجاد می‌شود در اصلاح حقوقی خیار فسخ یا اختیار فسخ گفته می‌شود.

فسخ قرارداد به موجب خیار شرط

مطابق ماده ۱۸۸ قانون مدنی در صورتی که در قرارداد برای یکی از طرفین یا هردو، یا شخص ثالث، امکان فسخ پیش بینی شده باشد، به آن عقد خیاری گفته می‌شود.

به عنوان مثال در قرارداد بیع اتومبیل شرط شود فروشنده تا سه ماه حق فسخ قرارداد را دارد یا مثلا در اجاره آپارتمان شرط شود مستاجر تا یک ماه حق فسخ قرارداد را دارد.

لازم به ذکر است که خیار شرط ممکن است با برخی از خیارها از جمله خیار تخلف شرط اشتباه شود.

جهت تمیز این دو خیار باید گفت خیار تخلف شرط در موردی کاربرد دارد که یکی از متعاملین از شرط ضمن عقد تخلف کنند به عنوان مثال در قرارداد بیع آپارتمان شرط شود که خریدار اتومبیل خود را به فروشنده بفروشد، چنانچه خریدار تخلف از شرط نماید و اتومبیل را به فروشنده نفروشد، فروشنده می تواند با خیار تخلف شرط قرارداد بیع آپارتمان را فسخ نماید.

وکیل شبانه روزی

اما در شرط خیار، نیاز به احراز و اثبات تخلف نمی باشد و البته نکته ای که حایز اهمیت است این است که در شرط خیار، حتما باید مدت تعیین شود به جز عقود مدت دار مانند مزارعه، مساقات و اجاره، که تعیین خیار شرط در این عقود نیاز به مدت ندارد.

فسخ قرارداد با اعمال خیار

به جز خیار شرط که مبنای قراردادی دارد و همین مبنای قراردادی آن را از سایر خیارات متمایز می نماید، سایر خیارات بر مبنای ضرر جبران ناپذیر است.

به عبارت بهتر برای اعمال خیار یا حق فسخ، حتما باید ضرر جبران ناپذیر به یکی از طرفین وارد شود و الا بنابر اصل لزوم قراردادها چنانچه ضرر قابل جبران باشد حق فسخ ایجاد نمی‌شود.

به عنوان مثال در قرارداد اجاره چنانچه عیبی در عین مستاجره حادث شود که قابلیت انتفاع را سلب نماید به مستاجر به موجب خیار عیب، حق فسخ داده می شود مگر آنکه قبل از فسخ موجر رفع عیب نماید که در اینجا به واسطه جبران ضرر حق فسخ نیز ساقط می‌شود.

بنابراین چنانچه ضرر وارده جبران ناپذیر باشد حق فسخ به قوت خود باقیست و چنانچه ضرر قابل جبران باشد و قبل از فسخ، رفع ضرر شود حق فسخ نیز ساقط می‌شود.

نحوه فسخ قرارداد

به موجب قانون مدنی فسخ معامله با لفظ یا فعل متضرر یا صاحب حق خیار به وجود می آید یعنی اجرای حق خیار با اعلام اراده صورت می گیرد و دادگاه در وقوع فسخ نقشی ندارد، با این وجود نقش دادگاه را در رفع اختلاف نباید فراموش کرد.

قرارداد مشارکت مدنی خصوصی

در حقیقت هر چند فسخ قرارداد نیاز به مراجعه به دادگاه ندارد اما چنانچه طرف قرارداد حاضر به پذیرش فسخ نباشد طرف دیگر ناچار به مراجعه به دادگاه است به خصوص اینکه معامله اصلی در دفتر اسناد رسمی ثبت می شود، صدور حکم بر اعلام تایید فسخ معامله توسط دادگاه الزامی است.

خدمات ما در معرفی وکیل فسخ قرارداد در مشهد

در پایان می توان گفت فسخ قرارداد در عقود جایز نیاز به اعمال حق خیار ندارد اما در عقود لازم باید یا در معامله شرط خیار شده باشد یا به یکی از طرفین ضرر ناروا و جبران ناپذیر وارد شود که حسب مورد می تواند به موجب یکی از خیارات غبن، عیب، تدلیس، تفلیس، تخلف شرط و غیره معامله را فسخ نماید.

چنانچه در خصوص فسخ قرارداد تصمیم گرفته اید حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره نمایید، موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره مندی از گروه وکلای مهر به همراه کادر تخصصی وکلای پایه یک دادگستری به شما عزیزان در خصوص فسخ قرارداد مشاوره حقوقی ارایه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب و معرفی وکیل فسخ قرارداد در مشهد، وکیل و مشاور حقوقی خوب در مشهد، وکیل طلاق توافقی در مشهد، وکیل ملکی مشهد، مشاوره با وکیل تلفنی مشهد، مشاوره با وکیل آنلاین مشهد، در ساعات اعلامی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

دپارتمان حقوقی گروه وکلای مهر

[/stextbox]
۵/۵ - (۲۵ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *