وکیل قاچاق کالا و ارز

وکیل قاچاق کالا و ارز

وکیل قاچاق کالا و ارز


امروز با معرفی وکیل قاچاق کالا و ارز با شما هستیم.

وکیل قاچاق کالا و ارز، لازم است اشراف کاملی بر تعاریف قاچاق کالای ممنوع، قاچاق کالای مجاز، مصادیق کالای قاچاق و همچنین مجازات قاچاق کالا و ارز داشته باشد.

بررسی ماهیت جرم قاچاق ارز، مجازات و مرجع صالح به رسیدگی جرم قاچاق ارز

معضل جرم قاچاق از دیرباز خسارت‌ های اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ ای به یک کشور یا کشورها وارد و ملتی را از درآمدهای مشروع و قانونی قابل­ توجه محروم ساخته است. این پدیده شوم از دورانی آغاز می‌ شود که جوامع بشری و نیازمندی‌ های آنان گسترش پیدا کرد و مردم هر منطقه جغرافیایی از تأمین کلیه نیازمندی‌ های خود عاجز و ناتوان شدند، به­ همین خاطر از یک طرف برای تأمین نیازهای خود و نیز عرضه و فروش تولیدهای اضافی ناگزیر از انجام مطالعه و تحقیق در حوزه تجارت بودند و از طرف دیگر گسترش روابط تجاری و سیاسی حکومت‌ ها را بر آن داشت که به منظور کسب درآمد و نظارت و کنترل بر روابط تجارت خارجی و برای اعمال حاکمیت و تأمین منابع­ مالی حکومت و مقررات گمرکی وضع کنند.

رشد و توسعه پیچیده شدن روابط تجاری و تنوع تولیدهای ماشینی، ترویج فرهنگ مصرفی، تسهیل حمل ‌و‌ نقل و گسترش روابط سیاسی اقتصادی پدیده قاچاق روز به روز پیچیده­ تر شد و زمینه ارتکاب آن افزایش یافت و این بلای اقتصادی گریبان‌ گیر کشورها شد. ظهور پدیده قاچاق و گسترش ارتکاب آن کشورها را بر آن داشت تا مقرراتی برای پیگیری و مبارزه با این پدیده تدوین و به مرحله اجرا گذارند.

جرم قاچاق چیست؟

جرم قاچاق یا همان نهان فروشی در واقع هرگونه ورود و خروج، هر شیء یا کسی که به­ صورت مخفیانه و بدون رعایت ضوابط و مقررات مرزی و بدون اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی­ ربط بالاخص دولت از مرزهای کشور وارد یا خارج می­ شود و به شخص یا اشخاصی که مبادرت به ارتکاب جرم قاچاق می­ نمایند، قاچاقچی گفته می­ شود.

قاچاق سازمان­ یافته چیست؟

منظور جرمی است که با برنامه­ ریزی و هدایت گروهی و تقسیم کار توسط یک گروه به نسبت منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر که برای ارتکاب جرم قاچاق، تشکیل یا پس از تشکیل، هدف آن برای ارتکاب جرم قاچاق منحرف شده است صورت می­ گیرد.

قاچاقچی کیست؟

شخص یا اشخاصی که مبادرت به انجام قاچاق می‌ کنند را قاچاقچی می‌ گویند.

قاچاقچی حرفه‌ ای کیست؟

منظور شخصی است که بیش از ۳ بار مرتکب قاچاق شود و ارزش کالا یا ارز قاچاق در هر مرتبه بیش از ۱۰ میلیون ریال باشد.

ارز

رایج کشورهای خارجی، اعم از؛ اسکناس، مسکوکات، حواله‎ جات ارزی و سایر اسناد مکتوب و الکترونیکی است که در مبادله­ های مالی کاربرد دارد، اگر چه ارز، پول رسمی کشور دیگری است اما در چرخه اقتصاد و مبادله­ های پولی و بانکی پذیرفته شده است و بسیاری از معامله­ های دولتی و خصوصی کلان از طریق ارز مثل دلار و یورو به انجام می ‎رسد.

تشریفات قانونی اخذ مجوز

تشریفات گمرکی و بانکی، اخذ مجوز‌های لازم و ارائه به مراجع ذی­ ربط از جمله تشریفات قانونی­ است که اشخاص موظف به انجام آن­ ها مطابق با قوانین و مقررات به‌ منظور وارد یا خارج‌ کردن ارز می‌ باشند.
وکیل قاچاق کالا و ارز

قاچاق ارز

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج ارز در مبادی مرز یا حتی در بازارهای داخل کشور شود، قاچاق ارز محسوب می‎ شود. منظور از تشریفات قانونی، قوانین و مقررات مربوط به تشریفات بانکی و ورود و خروج ارز به کشور است.

در واقع ورود و خروج ارز در هر کشور دارای ضوابط و قواعدی است که در صورت انجام نپذیرفتن آن قواعد می‌ توان گفت که قاچاق ارز صورت گرفته است. برای مثال: دولت اعلام می‎ کند افرادی که از طریق مبادی مرز اعم از: زمینی، دریایی و هوایی وارد کشور خواهند شد، می ‎توانند میزان معین و محدودی ارز همراه خود داشته باشند و اگر این محدودیت نقض شود، قاچاق ارز تحقق یافته است.

مصادیق قاچاق ارز

  • انجام هر اقدامی در کشور که بنابر عرف معامله‌ ارز محسوب می‌ شود، از قبیل؛ خرید، فروش و حواله توسط اشخاصی غیر از صرافی، بانک یا مؤسسه مالی­ اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی در صورتی‌ که طرف معامله صرافی، بانک یا مؤسسه مالی اعتباری داخلی دارای مجوز مذکور نباشد.

نکته: معاملاتی که در حدود ضوابط بانک مرکزی توسط اشخاصی نظیر واردکنندگان و صادرکنندگان صورت می‌ گیرد از شمول این بند خارج است.

  • ورود یا خروج ارز از کشور بدون رعایت تشریفات قانونی یا از مسیر‌های غیرمجاز،
  • هرگونه اقدام به خروج ارز از کشور بدون رعایت تشریفات قانونی یا از مسیر‌های غیرمجاز به‌شرط احراز در مراجع ذی‌‌ صلاح با استناد به قرائن و امارات موجود به‌ عنوان قاچاق ارز محسوب شود،
  • معامله فردایی ارز اعم از آنکه توسط صرافی یا غیر آن انجام شود،

نکته: معامله فردایی معامله‌ هایی است که تحویل ارز و ریال به‌ روز یا روز‌ های آینده موکول شده، ولی منجر به تحویل ارز نمی‌ شود یا از ابتدا قصد تحویل ارز وجود نداشته است و قصد طرفین تنها تسویه تفاوت قیمت ارز است،

  • انجام کارگزاری خدمات ارزی در داخل کشور برای اشخاص خارج از کشور بدون داشتن مجوز انجام عملیات صرافی از بانک مرکزی است،
  • ثبت‌ نکردن معاملات ارزی در سامانه‌ ارزی یا ثبت ناقص یا خلاف واقع اطلاعات مربوط به معاملات مذکور در این سامانه توسط صرافی، بانک یا مؤسسه مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی،
  • ارائه ندادن فاکتور معتبر یا ارائه‌ فاکتور خلاف واقع یا دارای اطلاعات ناقص به مشتری توسط صرافی، بانک یا مؤسسه مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی،
  • عرضه، حمل یا نگهداری ارز فاقد فاکتور معتبر یا فاقد مجوز ورود توسط اشخاصی غیر از صرافی، بانک یا مؤسسه‌ مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی.

نکته: موارد کمتر از سقف تعیینی توسط بانک مرکزی برای ورود ارز از کشور از شمول این بند خارج است.

جهت دریافت مشاوره با وکیل قاچاق کالا و ارز با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

مجازات ارتکاب جرم قاچاق ارز چیست؟

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲، هر شخص ارز ممنوعه قاچاق کند یا ارز ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل نماید یا بفروشد، علاوه­ بر ضبط (توقیف) ارز به ‌شرح زیر مجازات می‌ شود؛

  • جریمه نقدی ارز ورودی، ۱ تا ۲ برابر بهای ریالی آن،
  • جریمه نقدی ارز خروجی، ۲ تا ۴ برابر بهای ریالی آن،
  • جریمه نقدی خرید، فروش یا حواله ارز، ۲ برابر بهای ریالی آن.

مجازات شروع به جرم قاچاق ارز چیست؟

اگر شخصی که شروع به قاچاق می­ کند، ولی به دلایل مختلفی موفق نمی­ شود که ارز مورد نظر را از کشور وارد یا خارج نمایند در این­ صورت طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فقط ارزهای متهم ضبط می­­ شود.

محرومیت­ های پیش­ بینی شده در قانون به­ عنوان مجازات تکمیلی

مرجع رسیدگی کننده ذی­ صلاح حسب مورد می­ تواند با توجه به شرایط ذیل، علاوه­ بر مجازات­ های مقرر در قانون، مرتکب جرم را به یک یا چند مورد مرتبط از محرومیت­ های پیش­ بینی شده در قانون، به­ عنوان مجازات تکمیلی محکوم نماید؛

  • نحوه ارتکاب جرم،
  • دفعات ارتکاب جرم،
  • شخصیت مرتکب.

مجازات­ های تکمیلی مرتکب جرم قاچاق ارز

الف- تعلیق موقت یا ابطال دائم؛

  • کارت بازرگانی.
  • پروانه کسب، تاسیس، بهره­ برداری یا حق­ العمل­ کاری.

ب- تعطیل موقت یا دائم محل کسب و پیشه و تجارت،

پ- محرومیت از اشتغال به حرفه یا حرف خاص از ۱ تا ۵ سال،

ت- محرومیت از تاسیس شرکت و یا عضویت در هیات­ مدیره و مدیر عاملی اشخاص حقوقی از ۱ تا ۵ سال،

ث- ممنوعیت خروج از کشور ۱ تا ۵ سال.

مجازات قاچاقچی حرفه­ ای

کسانی که طبق قانون مبارزه با قاچاق ارز قاچاقچی حرفه­ ای محسوب می شوند، علاوه­ بر ضبط ارز قاچاق، به حداکثر جزای نقدی و تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و مجازات­ های حبس به شرح ذیل به مجازات محکوم می­ شوند؛

  • ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس برای کالا و ارز با ارزش تا ۱ میلیارد ریال،
  • بیش از ۶ ماه تا ۲ سال برای کالا و ارز با ارزش بیش از ۱ میلیارد ریال.

مجازات قاچاق ارز سازمان­ یافته

در صورتی­ که کالاهای مجاز، مجاز مشروط، یارانه­ ای و یا ارز به نحو سازمان­ یافته قاچاق شود، علاوه­ بر مجازات­ های قانونی، حسب مورد مرتکب به مجازات­ های زیر نیز محکوم می­ شود؛

  • چنانچه ارزش کالای مجاز یا مجاز مشروط تا ۱۰۰ میلیون ریال باشد، به ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس و در صورتی­ که ارزش کالا بیش از مبلغ مذکور باشد به بیش از ۶ ماه تا ۲ سال حبس،
  • چنانچه ارزش کالای یارانه­ ای یا ارز تا ۱۰۰ میلیون ریال باشد، به ۲ سال تا ۵ سال حبس و در صورتی­ که ارزش کالا بیش از مبلغ مذکور باشد به حداکثر مجازات مذکور (۵ سال حبس).

نکته: کسانی که در جرایم فوق نقش سازماندهی، هدایت و یا سردستگی گروه سازمان­ یافته را بر عهده دارند، حسب مورد به حداکثر مجازات­ های مقرر محکوم می­ شوند.

مجازات قاچاق ارز به صورت انفرادی و یا سازمان­ یافته به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران

در صورتی­ که ارتکاب قاچاق ارز به صورت انفرادی و یا سازمان­ یافته به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران یا با علم به مؤثر بودن آن صورت گیرد و منجر به اخلال گسترده در نظام اقتصادی کشور شود، موضوع مشمول قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۳۶۹ می­ گردد و مرتکب طبق مقررات قانون مزبور مجازات می­ شود.

مجازات قاچاق ارز به قصد تامین مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی و تقویت گروه ­های معاند با نظام

در صورتی­ که احراز شود مرتکب جرایم قاچاق ارز با علم و عمد، عواید و سود حاصل از این جرایم را به نحو مستقیم یا غیرمستقیم برای تامین مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی و تقویت گروه­ های معاند با نظام اختصاص داده یا هزینه نموده است، علاوه­ بر مجازات­ های مقرر در این قانون حسب مورد به مجازات محارب یا مفسد فی ­الارض محکوم می­ گردد.

مجازات نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ ارز قاچاق‌ توسط صرافی ­ها چیست؟

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ ارز قاچاق‌ حسب مورد توسط صرافی ها تخلف محسوب و مرتکب علاوه ­بر ضبط کالا و ارز به شرح ذیل جریمه می‌ شود؛

  • الف‌) مرتبه‌ اول – جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ ۲ برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق،
  • ب‌) مرتبه‌ دوم – جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ ۴ برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق،
  • ج‌) مرتبه‌ سوم – جریمه‌ نقدی‌ معادل‌ ۶ ‌برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق و نصب‌ پارچه‌ یا تابلو بر سر در محل‌ کسب‌ به‌ عنوان‌ متخلف ‌صنفی‌ و تعطیل‌ محل‌ کسب‌ به‌ مدت‌ ۶ ‌ماه‌.

دلایل ارتکاب جرم قاچاق ارز

  • تقاضای داخلی و خارجی
  • کسب سود زیاد از قاچاق کالا

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم قاچاق ارز

  1. طبق قانون آئین­ دادرسی کیفری صلاحیت بررسی و رسیدگی به تمامی جرایم در زمینه قاچاق ارز با دادگاه­ انقلاب است، البته لازم به ذکر است که چنانچه شخص مجرم در محل ارتکاب جرم یافت نشود، بایستی در نزدیک­ترین استان پرونده فرد قاچاقچی مورد رسیدگی قرار بگیرد. طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی به جرایم قاچاق ارز سازمان‌ یافته و حرفه‏‌ ای، قاچاق ارزی که مجازات آن حبس یا انفصال از خدمات دولتی باشد، در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است.
  2. البته یکی دیگر از مراکز که در حوزه جرم قاچاق کالا فعالیت می­ کند، سازمان تعزیرات حکومتی می­ باشدکه حدود صلاحیت آن را قانون مشخص نموده است، و به جز مواردی که در صلاحیت دادگاه انقلاب است، سایر پرونده‏‌ های قاچاق ارز، تخلف محسوب می‌ شود و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.

جهت دریافت مشاوره با وکیل قاچاق کالا و ارز با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

– دادگاه قاچاق کالا و ارز کجاست؟

قانون تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مرجع صالح را بر اساس این که ارزش کالای قاچاق ده میلیون یا کمتر باشد تعیین می کرد و فرصت یک ماهه را به مراجع قضایی برای رسیدگی میداد.

سرقت ادبی

– نحوه رسیدگی به جرم قاچاق چگونه است؟

رسیدگی به جرایم این افراد در حیطه اختیارات سازمان تعزیرات اسلامی است. اما اگر جرم در افساد فی الارض باشد، جنبه قضایی آن تقویت شده و در صلاحیت دادگاه انقلاب خواهد بود. فعالیت سیستماتیک و منسجم سه نفر یا بیشتر و استفاده از سلاح در هنگام جرایم، گنجاندن جرایم قاچاق را در زمره افساد فی الارض می کند.

جرایم قاچاق یکی از معدود جرایم است که مجازات آن میتواند از جریمه تا اعدام متغیر باشد.

– مجازات جرم قاچاق چیست؟

چنانچه جرم عادی تلقی شود یعنی کالای مربوطه ذاتا ممنوعه نباشد، با توجه به ارزش محموله، مجازات های زیر اعمال می شود:

در صورتی که ارزش بار تا سقف ۱۰ میلیون ریال باشد، دو تا سه برابر ارزش کالا جریمه در نظر گرفته می شود.

اگر ارزش کالا ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون واقعی باشد، ۳ تا ۵ برابر ارزش کالا جریمه در نظر گرفته می شود.

چنانچه ارزش محموله ۱۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد واقعی باشد، ۵ تا ۷ برابر ارزش کالا جریمه در نظر گرفته می شود.

اگر ارزش محموله به این حد برسد، مجازات آن از ۶ ماه تا ۲ سال حبس خواهد بود.

در صورتی که مقدار کالای کشف شده بیش از یک میلیارد ریال باشد، از ۷ تا ۱۰ برابر ارزش قاچاق جریمه در نظر گرفته می شود.

این مقدار قاچاق منجر به ۲ تا ۵ سال زندان می شود.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل قاچاق کالا و ارز در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکیل قاچاق کالا و ارز

وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۶۵ امتیاز)

۱۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *