کلاهبرداری از طریق صرافی

کلاهبرداری از طریق صرافی

کلاهبرداری از طریق صرافی


در گروه وکلای کیفری موسسه حقوقی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی جرم کلاهبرداری از طریق صرافی پرداخته است و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

صرافی به معنی داد و ستد و ارزگردانی می‌باشد. در گذشته فعالیت صرافی‌ها صرفا در خصوص مبادلات و خرید و فروش ارزها (پول) هر کشور با کشور دیگر بود اما در حال حاضر علاوه بر مبادلات رمزارزها، معامله طلا و ارزهای دیجیتال نیز در صرافی‌ها انجام می‌گیرد.
کلاهبرداری نیز نوعی جرم است که در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده است و به دلیل حساس بودن فعالیت صرافی‌ها در این حیطه امکان وقوع این جرم زیاد است.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره، با شماره تلفن‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند، تماس حاصل نمایید.

سوالاتی که پیرامون موضوع کلاهبرداری ازطریق صرافی بررسی می‌شوند:

1. صرافی چیست؟
2. کلاهبرداری چیست؟
3. شروط تحقق جرم کلاهبرداری از طریق صرافی چه می‌باشند؟
4. شیوه‌های کلاهبرداری از طریق صرافی چه می‌باشند؟
5ن دریافت مشاوره از وکیل متخصص در حوزه کلاهبرداری از طریق صرافی چه کمکی به اشخاص می‌کند؟

صرافی چیست

به موجب قانون تجارت، صرافی نوعی فعالیت تجاری است که به موجب آن افراد دارای مجوز قانونی، براساس اختیارات قانونی خود در قالب شرکت تضامنی، برای تبادل یک ارز به ارز دیگر، به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.

انواع صرافی‌های موجود در ایران

در حال حاضر دو نوع صرافی در ایران فعالیت دارند، نوع اول صرافی‌هایی هستند که صرفا خرید و فروش نقدی ارز و مسکوک (سکه های) طلا و نقره را انجام می‌دهند.
این نوع صرافی به موجب دستورالعمل تأسیس، فعالیت و نظارت بر امور صرافی‌ها، صادره از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در قالب شرکت‌های تضامنی و شرکت‌های سهامی خاص، فعالیت دارند و هرگونه فعالیت در رابطه با سایر معاملات ارزی مانند معاملات ارز دیجیتال توسط این نوع صرافی‌ها ممنوع می‌باشد.

کلاهبرداری از طریق آموزش سیگنال

صرافی نوع دوم صرافی‌هایی هستند که علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز و مسکوک طلا و نقره، به امر نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی می‌پردازند.
این چارچوب مقررات شامل انجام عملیات مربوط به حواله‌های ارزی از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران مجاز خارج از کشور می باشد.

نوع دیگر از صرافی‌ها به دلیل اینکه تا کنون در قانون به رسمیت شناخته نشده‌اند در این تقسیم‌بندی جای نمی‌گیرند اما در جامعه بسیار شایع می‌باشند و اشخاص زیادی در این حوزه فعالیت دارند.

صرافی ارز دیجیتال یا صرافی رمزنگاری نوعی کسب و کار است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری شده را با سایر دارایی‌هایی مثل پول فیات (پولی است که توسط دولت‌ها عرضه می‌شوند مثل دلار، یورو، پوند و ریال و…) یا سایر ارزهای دیجیتال معامله کرده و آن‌ها را به یکدیگر تبدیل نمایند.

کلاهبرداری چیست

کلاهبرداری جرمی است که در آن کلاهبردار با انجام فعالیت‌ها و اقدامات متقلبانه موجب فریب افراد بزه‌دیده (اشخاصی که در اثر انجام جرم متضرر شده‌اند) می‌شود و در نتیجه این فریب، اموال این اشخاص را می‌برند.
بنابراین برای تحقق جرم کلاهبرداری از طریق صرافی‌، باید چند شرط وجود داشته باشد که این شروط عبارتند از:

شروط تحقق جرم کلاهبرداری از طریق صرافی چه می‌باشند:

  1. مانور متقلبانه که همان انجام فعالیت و اقدامات متقلبانه‌ای است که موجب فریب اشخاص می‌شوند.
  2. همچنین بردن اموال ( این دو مورد رکن مادی جرم کلاهبرداری از طریق صرافی) می‌باشند.
  3. پیش‌بینی در قانون، به این صورت که در قانون، رفتار صورت گرفته توسط کلاهبردار جرم محسوب شود و برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد (رکن قانونی جرم کلاهبرداری از طریق صرافی).
  4. شرط دیگری که برای تحقق جرم کلاهبرداری از طریق صرافی باید وجود داشته باشد، قصد و سوءنیت کلاهبردار از انجام رفتار مجرمانه است، به این شکل که کلاهبردار با انجام مانور متقلبانه، قصد بردن و ضرر رساندن به اشخاص را داشته باشد. (رکن معنوی جرم کلاهبرداری از طریق صرافی)
ماهیت قراردادها

شیوه‌های کلاهبرداری از طریق صرافی

کلاهبردران به شیوه‌های مختلفی اقدام به کلاهبرداری می‌نمایند، در صرافی‌های ارز و سکه به دلیل ضمانتی که این صرافی‌ها نزد بانک مرکزی قرار می‌دهند، امکان تخلف وکلاهبرداری کم است و چنانچه که جرم و تخلفی در این موارد به وقوع بپوندد توسط مراجع صالح قابل پیگیری و رسیدگی می‌باشد.
در خصوص صرافی‌های ارز دیجیتال آنلاین با توجه به اینکه تا کنون قانون نوشته شده‌ای وجود ندارد اما نسبت به جرایمی که در این حوزه به وقوع می‌پوندد، به خصوص کلاهبرداری بارها پلیس به شهروندان اخطار داده است که در ادامه مقاله کلاهبرداری از طریق صرافی به برخی از شیوه‌های کلاهبرداری می‌پردازیم:

کلاهبرداری ارز دیجیتال از طریق صرافی‌ها و کیف پول‌های جعلی

در این شیوه کلاهبرداران، به قصد سرقت ارز دیجیتال یا پول نقد افراد به وجود می‌آیند و به روش‌های مختلف به کلاهبرداری می‌پردازند، به طور مثال صرافی‌ها در زمانی که افراد پولی را به حساب خودشان واریز می‌کنند، کارمزدهای بسیار بالایی دریافت می‌کنند.
همچنین برخی از صرافی‌ها در ابتدا محیط پلتفرم (صفحه معاملات) خود را برای کاربران تازه ورود خود جذاب جلوه می‌دهند و حتی از آن‌ها برای انجام معاملات و تراکنش‌ها کارمزد دریافت نمی‌کنند، اما پس از مدتی با مسدود کردن حساب‌های کاربران جلوی انجام معاملات را می‌گیرند.

برنامه‌ های جعلی موبایل

روش دیگری که کلاهبرداران با استفاده از آن سرمایه‌گذاران ارز رمزنگاری را فریب می‌دهند، استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی است که بر روی موبایل اشخاص نصب می‌شوند.
در ادامه مقاله کلاهبرداری از طریق صرافی، به بررسی نمونه پرونده کلاهبردری ازطریق صرافی خواهیم پرداخت.

مشاور حقوقی طلاق

در این پرونده متهمان با تأسیس شرکتی تضامنی تحت عنوان صرافی با همکاری شرکاء اقدام به افتتاح مغازه ای در …. می‌نمایند.
متهمان پس از انقضای مدت جواز صرافی با سوءنیت مجرمانه خود و طراحی نقشه، اقدام به دریافت مبالغ زیاد از افراد، تحت عناوین مختلف مانند، مشارکت در خرید و فروش ارز و پرداخت سود و یا حواله به کشورهای مختلف می‌نمودند.

متهم اصلی این پرونده پس از اقدامات مجرمانه اقدام به خروج غیر قانونی از کشور نمود که با تلاش های قوه قضاییه و همچنین پیگیری های پلیس بین‌الملل پس از شناسایی در کشور ترکیه، دستگیر و به کشور بازگردانده شد.
در جلسه دادگاه شاکیان پرونده و همچنین وکلای آنان ضمن بیان شکایات خود بر احقاق حقوق از دست رفته خود تأکید داشتند.
در جلسات دادگاه، متهمان پرونده با دستور ریاست دادگاه به بیان دفاعیات خود پرداختند.

کلاهبرداری از طریق صرافی

قاضی دادگاه پس از رسیدگی به پرونده اقدام به صدور رای نمود و متهم اصلی را به بازگرداندن اموال ربوده شده، حبس و جزای نقدی به عنوان مجازات اصلی و همچنین تبعید و منع اشتغال به فعالیت صرافی به مدت 5 سال محکوم نمود.
دریافت مشاوره از وکیل متخصص در حوزه کلاهبرداری از طریق صرافی چه کمکی به اشخاص می‌کند
دریافت مشاوره از وکیل متخصص در حوزه کلاهبرداری از طریق صرافی موجب احقاق حقوق از دست رفته اشخاص می‌شود و همچنین از ضرر بیشتر جلوگیری می‌شود.

همچنین نسبت به قوانین و مقررات مربوطه و شیوه رسیدگی به جرایم انجام شده در این حوزه آگاهی می‌یابید.
به همین منظور موسسه حقوقی مهر پارسیان با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری، که دارای وکلای متخصص و متبحر درحوزه کلاهبرداری و صرافی و رمزارزها می‌باشد، به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

استفاده از اموال یا اعتبارات بر خلاف منافع شرکت

رمزارز چیست؟ رمز ارز نوعی پول است که وجود خارجی و فیزیکی ندارد و توسط معاملات و رمزگزاریهای خاص به وجود می‌آید.
ارز دیجیتال چیست؟ پول الکترونیکی یا رمز ارز را ارز دیجیتال می‌گویند.
صرافی دیجیتال چیست؟ محیط یا بستر مجازی است که در آن افراد ارزهای دیجیتال خود را به ارز دیجیتال دیگر یا پول ملی تبدیل می‌نمایند.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *