وکیل چک بانکی

وکیل چک بانکی

وکیل چک بانکی به طور تخصصی در حوزه تنظیم چک، وصول و مطالبه چک، چک برگشتی، ضمانت‌نامه بانکی و کلیه اسناد تجاری بانکی مانند سفته و برات و… فعالیت می‌نماید.

استفاده از چک بانکی در معاملات به قدری رواج پیدا کرده است که هر شخص حتی اگر خودش دسته ‌چک ندارد؛ بهتر است نسبت به قوانین مربوط به آن آگاهی داشته باشد.

قوانین صدور چک، برگشت خوردن و موارد راجع به چک بانکی از موضوعات مهمی هستند که برای جلوگیری از سوءاستفاده و ایجاد شبهه در معاملات و تغییر قانون صدور چک باید از آنها آگاهی داشته باشیم.

با راه‌اندازی سامانه صیادی چک، از وقوع خیلی از مشکلات بانکی جلوگیری شد؛ اما باز هم افرادی در خصوص وصول و مطالبات چک بانکی خود دچار مشکل می‌شوند.

رعایت مواعد و مدت در اسناد تجاری و بالاخص چک بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر در مدت تعیین شده در قانون گواهی عدم پرداخت (واخواست) دریافت ننمایید دیگر امکان طرح شکایت کیفری در خصوص صادرکننده چک یا ضامن آن وجود ندارد.

گاهی اوقات بدون اطلاع از عواقب کار خود اقدام به صدور چک جهت ضمانت از فردی می‌نماییم و پس از اینکه آن فرد به تعهد خود عمل نکند، ضامن تعهد او هستیم و باید تعهد را انجام دهیم اما اگر قبل از صدور چک با وکیل چک بانکی مشورت نموده بودیم یا به نحوه صحیح چک را تنظیم نموده بودیم؛ هیچ مسئولیتی در خصوص چک متوجه ضامن نمی‌بود.

لیست قوانین مبارزه با فساد

چنانچه در خصوص صدور چک یا برگشت خوردن چک یا مفقودی چک و… دچار مشکل شده‌اید و نیازمند مشاوره با وکیل چک بانکی هستید؛ با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

مشاورین ما به صورت تمام وقت پاسخگوی شما خواهند بود و متناسب با مشکل شما، وکیل متخصص معرفی می‌نمایند.

سوالات مهمی که در این مقاله توسط وکیل چک بانکی، پاسخ داده خواهند شد:

چک چیست؟

چند نوع چک در معاملات وجود دارد؟

صدور چک بلامحل چیست و مجازات آن چیست؟

نحوه شکایت از چک چگونه است؟

بهترین وکیل چک بانکی کیست؟

چک چیست:

چک نوعی سند تجاری است که برای پرداخت وجه از طرف صادر کننده آن صادر می‌شود و دارنده چک با ارائه آن به بانک خواستار دریافت مبلغ موجود در چک خواهد شد.

تعریف قانونی چک: براساس ماده ۳۱۰ قانون تجارت، چک نوشته ‌ای است که به سبب آن صادر کننده وجهی را که نزد بانک دارد کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می‌کند.

در ادامه این مطلب وکیل چک بانکی به بررسی انواع چک می‌پردازد:

انواع چک

چک‌هایی که در قانون تجارت و قانون صدور چک از آنها نام برده عبارتند از موارد زیر و غیر از این موارد چکی صادر نمی‌شود:

  • چک عادی: چکی است که اشخاص از طرف بانک‌ به ‌حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادر کننده آن ندارد.
  • چک تایید‌ شده‌: چکی است که اشخاص از طرف بانک ها به‌ حساب جاری خود صادر کرده و توسط بانک محال‌ علیه ‌پرداخت وجه آن تایید می ‌شود.
  • چک تضمین ‌شده‌: چکی است که توسط بانک به عهده ‌همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن ‌توسط بانک تضمین می ‌شود.
  • چک مسافرتی: چکی است که توسط بانک صادر و وجه ‌آن در هر یک از شعب آن بانک توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت می‌ شود.
چگونه چک خود را نقد کنیم؟

صدور چک بلامحل چیست و مجازات آن چیست

محل به معنی اعتبار است و چک بلامحل چکی است که در حساب مربوط به آن هیچ وجهی وجود ندارد یا وجه در حساب از میزان وجه تعیین شده در چک کمتر است.

وکیل چک بانکی بیان نمودند که در صورتی که صادر کننده چک از نداشتن اعتبار در حساب اطلاع داشته باشد اما اقدام به صدور چک نماید؛ مرتکب جرم صدور چک پرداخت نشدنی شده است و مجازات حبس و جزای نقدی در پیش خواهد داشت.

نحوه شکایت از چک چگونه است

همان گونه که در ابتدا وکیل چک بانکی عنوان نمودند؛ با توجه به اینکه چک در چه تاریخی صادر شده است و سررسید چک چه تاریخی است و در تاریخ سررسید چه اقدامی انجام دهیم؛ برای طرح شکایت چک حقوق متفاوتی داریم.

برای مطالبه و وصول چک و دعاوی بانکی از سه طریق می‌توان اقدام نمود؛ وصول چک از طریق مرجع ثبتی، وصول چک از طریق دادگاه حقوقی و وصول چک از طریق شکایت کیفری.

طرح شکایت کیفری علیه صادرکننده چک، منوط به رعایت مدت زمانی است که در آن دارنده اقدامات قانونی را انجام دهد.

اما طرح دادخواست حقوقی که منجر به مطالبه وجه چک می‌شود منوط به رعایت مدت خاصی نیست.

شکایت کیفری چک

برای ثبت شکایت کیفری ۶ ماه از تاریخ سررسید چک فرصت داریم که به بانک مراجعه نماییم و گواهی عدم پرداخت دریافت نماییم و پس از آن ظرف مدت ۶ ماه فرصت داریم که شکایت خود را در دادگاه ثبت نماییم در غیر این صورت دیگر حق شکایت کیفری نخواهیم داشت اما می‌توان از دادگاه حقوقی پیگیر شد.

جایگاه حقوقی بیت کوین در ایران

 چگونه چک خود را نقد کنیم

مشاوره گرفتن از وکیل چک بانکی

تنظیم دادخواست در تنظیم دادخواست وکیل چک بانکی کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی و حق‌الوکاله وکیل را قید می‌کند و دادگاه رای میزان آن را محاسبه و طرف مقابل را محکوم به پرداخت آن می‌نماید.

شروع دادرسی: پس از ثبت دادخواست، پیامکی به دست خواهان می‌رسد که نشان می‌دهد پرونده برای رسیدگی به کدام شعبه ارجاع داده شده است.

رای دادگاه: دادگاه پس از رسیدگی به خواسته و دفاعیه متهم اقدام به صدور رای می‌نماید.

با توجه به اینکه رای در چه مقطعی و از کجا صادر شده است؛ امکان تجدیدنظر و اعاده دادرسی نسبت به آن رای وجود دارد.

به طور مثال اگر رای از دادگاه حقوقی شهرستان صادر شده باشد؛ در دادگاه تجدیدنظر استان قابل اعتراض خواهد بود.

موسسه حقوقی مهر پارسیان با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگشتری، دارای وکلای متخصص بانکی و ملکی و کیفری در تمام امور داخلی و بین‌المللی می‌باشد.

چنانچه نیازمند دریافت مشاوره از وکیل چک بانکی هستید؛ با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند؛ تماس بگیرید.

چک سفید امضا چیست؟

چکی که فقط امضا دارد و هیچ مبلغ و تاریخی در آن درج نشده است.

نحوه رفع سواثر از چک چگونه است؟

شیوه رفع سواثر از چک متفاوت می‌باشد و بهترین شیوه را در خصوص هر چک، وکیل چک بانکی تشخیص خواهند داد.

 

 

 

 

 

۵/۵ - (۲۶ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • با سلام. یه سوال از وکیل چک داشتم، ماشین من رو که تنها منبع درآمد من است، می‌خوان به دلیل چک برگشتی توقیف کنن، ولی فقط پلاک ماشین به نام من هست و سند قطعی به نام کسی دیگه ای است، با این اوصاف آیا حق به مزایده گذاشتن خودرو به دلیل چک برگشتی توسط دادگاه وجود دارد یا خیر؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بستگی دارد که توقیف اموال از طریق اجرای ثبت انجام شده باشد یا دادگاه، اگر توقیف اموال از طریق اجرای ثبت انجام شود، خودرو باید طبق سند رسمی به نام صادر کننده چک باشد و پلاک خودرو ملاک نیست اما از طریق دادگاه با مبایعه نامه یا پلاک می‌شود شکایت کرد و در صورت حکم محکومیت، خودرو در اجرای احکام به مزایده گذاشته می‌شود. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل در امور چک با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *