وکیل چک صیادی

وکیل چک صیادی

وکیل چک صیادی


امروز در مورد موضوع وکیل چک صیادی و اجراییه و مطالبه وصول آن با شما همراه هستیم.

طبق اصلاحات جدید قانون صدور چک، بانک‌ها مکلفند برای ارائه دسته چک به مشتریان صرفاً از طریق سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک  (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام نمایند.

تمام دسته چک‌ها از طریق اعتبار سنجی متقاضیان دسته چک در قالب سامانه صیاد تنظیم و صادر می‌شود.

این سامانه پس از اطمینان از صحت مشخصات متقاضی با استعلام از سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی و  نبود ممنوعیت بانکی، حسب مورد نسبت به دریافت گزارش اعتباری از سامانه ملی اعتبار سنجی موضوع “قانون تسهیل اعطای تسهیلات و کاهش هزینه‌های طرح و تسریع در اجرای طرح‌های تولیدی و افزایش منابع مالی و کارایی بانک‌ها ” یا رتبه بندی اعتباری از موسسات موضوع قانون بازار اوراق بهادر جمهوری اسلامی ایران، اقدام نموده و متناسب با نتایج دریافتی، سقف اعتبار مجاز متقاضی را محاسبه و به هر برگه چک شناسه یکتا و مدت اعتبار اختصاص می‌دهد.

چک از زمان دریافت دسته چک سه سال است و چک‌هایی که مندرج در آن‌ها پس از مدت اعتبار باشد مشمول این قانون نمی‌شوند.

تمامی مقررات مانند تعقیب کیفری و مسئولیت تضامنی صادرکننده و ضامن در مورد این چک حاکم است و همچنین درخواست اجراییه از داگاه حقوقی میسر است.

وکیل فسخ معامله ملک

نکات مهم در مورد موضوع وکیل چک صیادی

سامانه صیاد به چه شکلی است؟

اعتبار سنجی برای دادن دسته چک بر چه اساسی است؟

چک موردی چه جور چکی می‌باشد؟

صدور اجراییه برای وصول چک به چه نحو می‌باشد؟

سامانه صیاد

برای صدور و ظهرنویسی چک، سامانه‌ای رایانه‌ای، به نام سامانه صیاد پیش‌بینی شده است. این سامانه دارای عملکرد‌های مختلفی از جمله موارد ذیل می‌باشد.

۱-بانک مرکزی نام اشخاص ورشکسته و معسر از محکوم‌به یا اشخاصی را که چک برگشتی صادر کرده‌اند و هنوز رفع سوء‌اثر نشده، در سامانه صیاد درج کرده و از دریافت دسته چک توسط آن‌ها و صدر چک در سامانه صیاد و استفاده از چک موردی جلوگیری می‌کند.

این ممنوعیت درباره چک‌هایی که به وکالت صادر شده نیز جاری است.

۲- صدور هر برگ چک منوط به آن است که مبلغ و تاریخ مندرج در چک و نام دارنده آن چک همراه با شناسه ویژه (یکتا) آن چک در سامانه صیاد درج می‌شود. چنان‌چه صدور چک در سامانه صیاد درج نشود، یک سند تعهد ‌آورمدنی خواهد بود.

۳- انتقال چک قبل از تسویه آن با ثبت هویت شخصی جدید برای همان شناسه یکتا امکان‌پذیر است.

۴- مبلغ چک نباید از اختلاف سقف اعتبار مجاز و تعهدات چک‌های تسویه نشده بیشتر باشد.

به عبارت دیگر، مجموع مبالغ چک‌های تسویه نشده بیشتر باشد.

به عبارت دیگر، مجموع مبالغ چک‌هایی که یک شخص از دسته چک خود صادر می‌کند و در سامانه صیاد درج می‌کند و هنوز پرداخت نشده‌اند، نمی‌تواند از سقف اعتباری که در سامانه اعتبار سنجی برای او در نظر گرفته شده است، بیشتر باشد.

همه چیز درباره دادستان انتظامی مالیاتی

۵- بانک مرکزی باید امکان استعلام آخرین وضعیت صادر‌کننده چک، شامل سقف اعتبار و سابقه چک برگشتی ظرف سه سال اخیر و میزان تعهدات تسویه نشده را صرفا برای کسانی که قصد دریافت چک را دارند فراهم کند.

۶- ثبت انتقال چک در سامانه صیادد، جایگزین ظهرنویسی چک می‌شود، بنابراین بعد از ایجاد این سامانه، انتقال چک، نیازمند امضا و ظهرنویسی در پشت چک نیست، بلکه صرفا به موجب درج مشخصات منتقل‌الیه در سامانه انجام می‌شود.

اعتبار سنجی برای دادن دسته چک

تمام دسته‌ چک‌ها باید در قالب سامانه صیاد تنظیم شود. با توجه به اعتبار‌سنجی متقاضیان دسته چک به آن‌ها دسته چکی با اعتبا مشخصی داده می‌شود.

مجموع مبالغ چک‌هایی که صادرکنندگان چنین چک‌هایی صادر کرده و هنوز پرداخت نشده‌اتد، نمی‌تواند از سقف اعتبار مزبور بیشتر باشد در غیر این صورت سامانه صیاد چک را به رسمیت نمی‌شناسد.

اگر شخصی اعتبار سنجی خود را غیرواقعی جلوه دهد یا دریافت دسته چک نامتناسب شخص دیگر را تسهیل کند، به مجازات تا سه سال محرومیت از دریافت دسته چک و صدور چک موردی و جزای نقدی درجه پنج،  محروم می‌شود.

مدت اعتبار این چک‌ها بر روی آن درج می‌شود و حداکثر مدت اعتبار چک از زمان دریافت دسته چک، سه سال است.

چک موردی

اشخاصی که دارای دسته چک نیستند امکان صدور چک موردی پیش‌بینی شده است. برای صدور چک موردی نیازی به اعتبار سنجی و داشتن دسته چک نیست.

احکام چک مانند صدور اجراییه، ضمانت، مسئولیت تضامنی و غیره درباره چک موردی نیز جاری است.

چک موردی برای پرداخت‌های وعده دار می‌باشد.. چک موردی در وجه حامل قابل صدور و ظهرنویسی نیست.

وکیل چک برگشتی شمال تهران

صدور اجراییه برای وصول وجه چک

قانون مزیت جدیدی برای چک در نظر گرفته است و آن، این است که دارنده چک می‌تواند برای وصول چک به جای طرح دعوی، درخواست اجراییه نماید.

درخواست صدور اجراییه بدین نحو است که:

دارنده چک با رجوع به دادگاه صالح درخواست می‌کند که دادگاه برای وصول چک و حق‌الوکاله وکیل، بدون نیاز به رسیدگی قضایی و بدون نیاز به صدور حکم، اجراییه صادر کند و وجه چک را وصول کند.

اجراییه فقط علیه صادرکننده صاحب حساب صادر می‌شود نه ضامن و ظهرنویس ودر مواردی که چک به نمایندگی صادر شده است، اجراییه علیه صاحب حساب یا صادرکننده یا به نحو تضامن علیه هر دو قابل صدور است.

صدور اجراییه برای وصول چک منوط به این است که، در متن چک، چک به صورت مشروط یا بابت تضمین نباشد و دلیل برگشت خوردن چک، عدم دستور پرداخت نباشد.

وکیل متخصص چک صیادی

نشانی وکیل و مشاور حقوقی

تهران- گاندی جنوبی- خیابان ۱۴- پلاک۱۴- طبقه۴- واحد ۹- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران، وکیل همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری، وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره های همراه مشاوره حقوقی وکیل چک صیادی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

مشاوره حقوقی تعدیل اجاره بها

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۴.۷/۵ - (۱۸ امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!