پرداخت دیه از بیت المال

پرداخت دیه از بیت المال

پرداخت دیه از بیت المال


امروز با موضوع پرداخت دیه از بیت المال با شما هستیم.

پرداخت دیه از بیت المال، در مواردی مطرح می‌شود که به یکی از دلایل مندرج در قانون، پرداخت دیه و جبران خسارت توسط مسبب حادثه امکان‌پذیر نیست و اجبار وی به پرداخت دیه هم میسور نیست.

بحث بر سر این موضوع که پرداخت دیه مجازات است و یا نوعی جبران خسارت، مورد اختلاف نظر بسیاری است و هر کدام از نظریه ها طرفدارانی دارد. اما بحث بر سر شرایط پرداخت دیه از بیت المال، تقریبا مورد اجماع حقوقدانان و فقها است.

نکات مهم در بررسی نحوه پرداخت دیه از بیت المال

  • آیا سوال شما در خصوص پرداخت دیه از بیت المال است؟
  • آیا می دانید دیه در چه شرایطی از صندوق بیت المال پرداخت می گردد؟
  • آیا می دانید دستور پرداخت دیه از بیت المال در رویه قضایی چگونه انجام می‌شود؟
  • آیا مراحل حقوقی پرداخت دیه از بیت المال در دستگاه های قضایی را می دانید؟
  • آیا از رویه بررسی درخواست پرداخت دیه از بیت المال مطلع هستید؟
  • آیا موارد پرداخت دیه از بیت المال را می دانید؟ آیا شما به وکیل متخصص جهت درخواست مطالبه دیه از بیت المال نیاز دارید؟

در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر ان شده است که موارد پرداخت دیه از بیت المال به صورت کامل با توجه به قانون ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و به سوالات احتمالی شما عزیزان در این خصوص پاسخ جامع داده شود.

موارد پرداخت دیه از صندوق بیت المال

یافتن جسد مقتول بدون وجود قاتل

در صورتی که جسد مقتولی در اماکن عمومی و خیابان پیدا شود و یا شخصی بر اثر ازدحام کشته شود به شکلی که نتوان این قتل را به کسی نسبت داد، پرداخت دیه از بیت‌المال انجام می گیرد.

همچنین تفاوتی ندارد که متوفی به صورت عمدی کشته شده باشد یا غیرعمدی. در خصوص توضیح در این مورد می توان قتل ناشی از بی‌احتیاطی و بی مبالاتی در رانندگی را مثال زد.

مانند اینکه جسد فردی در اتوبان و یا جاده ای یافت شود و پس از تحقیق مشخص شود که ان شخص در تصادف کشته شده و تلاش پلیس و مراجع انتظامی و قضایی برای شناسایی قاتل بی ثمر بماند در این صورت دیه شخص به ورثه ی وی از بیت المال پرداخت خواهد شد.

چنانچه بعد از پرداخت دیه توسط بیت المال، قاتل شناسایی شود برابر مقررات تعقیب و مجازات خواهد شد و می‌بایست دیه را به بیت ‌المال مسترد نماید. 

خطای قاضی

اگر در اثر خطای قاضی، در حكم صادر شده و يا تشخيص موضوع و تطابق حكم بر موضوع، ‌شخص بی‌گناهی محكوم به مرگ یا قصاص شود و خسارت بدنی متوجه اوگردد ديه مقتول یا مجروح از بيت ‌المال پرداخت می گردد.

خطای قاضی شامل مواردی است که قاضی شرايط قضاوت را ندارد و يا بر خلاف قانون و سنت حكم نموده است.

عدم وجود بینه در اثبات دعوی و ممانعت از انجام قسامه

در صورتی که هيچ يك از طرفین دعوی یعنی مدعی و مدعی‌عليه، در خصوص دعوی مطرح شده بينه و دلیل ندارند و مدعی هم به جهت اثبات دعوی، حاضر به قسم ياد كردن نيست و قسم را منوط به قسم مدعی ‌عليه كرده است، با قسم خوردن مدعی عليه، دعوی پايان خواهد یافت و با این شرایط دیه ی مقتول بايد از بيت ‌المال پرداخت گردد.

عبور عابران پیاده از محل عبور ممنوع

در خصوص فوت عابران پیاده در حوادث رانندگی مواقعی كه عبور عابران پیاده از محل ممنوع است اگر عابر عبور كند و راننده‌ای با سرعت مجاز و مطمئنه از محل عبور نموده باشد و وسیله نقلیه او نيز نقص فنی ننداشته باشد و منجر به فوت شخص گردد مسئولیتی در مورد دیه نخواهد داشت.

واریز مبلغ دیه توسط محکوم علیه به حساب بیت المال

هنگامی که شخصی فوت می‌نماید و صدمه وارد شده به وی غیر عمدی است، اگر شخص مصدوم یا مقتول مجهول الهویه باشد یا اولیای دم وی شناسایی نشوند دادستان می‌بایست به نمایندگی از اولیای ‌دم تقاضای تعقیب ‌کند، پس از بررسی و صدور حکم پرونده برای اجرا ارسال می‌گردد.

در صورتی که محکوم علیه دیه را پرداخت کرد، دیه ابتدا به حساب بیت ‌المال (که یک حساب سپرده مخصوص است) واریز می‌شود و تا زمان شناسایی اولیاء دم در این حساب می‌ماند و بعد از شناسایی اولیاء دم و ارائه گواهی انحصار وراثت دیه به آن‌ها پرداخت می‌ گردد.

در صورتی که محکوم علیه از پرداخت دیه ممانعت کند دادستان تقاضای بازداشت آن‌ها را تا پرداخت دین یا اثبات اعسار از دادگاه صادرکننده حکم می‌نماید.

همچنین حالت دیگری وجود دارد که با فوت شخص در اثر رانندگی نه اولیای دم متوفی شناسایی می‌شود و نه مقصر حادثه.

در این حالت تا زمانی که اولیاء دم متوفی یا مقصر حادثه شناسایی شوند پرونده با دستور قضایی بایگانی می‌ شود و در صورتی که یکی از آن‌ها شناسایی شد مطابق توضیح فوق عمل خواهد شد.

عدم توانایی عاقله از پرداخت دیه

در مواردی که عاقله مسئول پرداخت دیه از سوی مرتکب جرم باشد، مانند موردی که شخصی که دیوانه یا کودک است مرتکب قتل شود، اگر مرتکب جرم دارای عاقله نباشد یا عاقله نتواند دیه را در مدت سه سال بپردازد، پرداخت دیه از بیت المال خواهد بود.

  • اگر در اثر سقوط غير ارادی شخصی، فرد دیگری فوت نماید دیه ی وی از بیت المال پرداخت خواهد شد.
  • ديه افرادی كه در اثر آشوب و اغتشاش مصدوم يا کشته شده‌اند از بیت المال پرداخت خواهد شد.

سوالات متداول در باب پرداخت دیه از بیت المال

در صورتی که مرتکب قتل غیرعمدی، فاقد تمکن مالی باشد و اعسار وی از پرداخت دیه ثابت شود، آیا می‌توان دیه او را از بیت ‌المال دریافت کرد؟

خیر_ ناتوانی مالی محکوم به پرداخت دیه و صدور حکم اعسار ، از موارد پرداخت دیه از بیت‌ المال نمی‌باشد.

  وکیل متخصص در مطالبه دیه از بیت المال

آیا شما به وکیل متخصص در مطالبه دیه از بیت المال نیاز دارید؟

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و تشکیل دپارتمان تخصصی وصول مطالبات، اعم از مطالبه مهریه، مطالبه چک، مطالبه سفته و یا مطالبه دیه، آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد. گروه وکلای مهر، با مشاوره مستقیم محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از بهترین موسسات حقوقی در ایران و در زمینه وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

  • 021-88796143
  • 021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

  • 09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *