پلمپ اماکن توسط شهرداری


 

پلمپ اماکن توسط شهرداری

 

در بسیاری از موارد این سوال از طریق موکلین گروه وکلای مهر تهران مطرح شده است که آیا شهرداری اختیار و صلاحیت پلمپ اماکنی که خلاف مندرجات پروانه ساختمان و یا بدون اخذ مجوز ساختمان در حال احداث هستند را دارد؟ در صورتی که شهرداری اقدام به پلمپ ساختمان نموده و ذینفع با فک پلمپ وارد ساختمان شود، تحت عنوان جرم فک پلمپ قابل تعقیب و مجازات است؟ مرجع رسیدگی به شکایت از ماموران شهرداری کجاست؟ آیا کمیسیون ماده صد قانون شهرداری ها اجازه صدور دستور پلمپ تا اتمام رسیدگی را دارد؟

محمدرضا مهری، برترین وکیل شکایت از شهرداری و دستگاههای دولتی در تهران و سرپرست گروه وکلای مهر تهران در پاسخ به پرسش های بالا معتقد است که پلمپ اماکن توسط شهرداری به دلیل نداشتن پروانه ساختمان و احداث ساختمان بدون اخذ پروانه ساختمانی، در صلاحیت شهرداری نیست. بنابراین و با توجه به غیر قانونی بودن پلمپ ساختمان ها و اماکن توسط ماموران شهرداری، فک پلمپ توسط ذینفع جرم محسوب نمی‌شود. نظریه شماره 1744/95/7 بیست و شش مهرماه 95 اداره کل حقوقی قوه قضاییه هم این نظریه را تایید می‌نماید.

 

متن کامل نظریه مشورتی شماره 1744 /95/7- 26/7/1395 اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ماده 543 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 درباره فك پلمپی بحث می کند است كه حسب امر مقامات صالح رسمی پلمپ شده باشد. در ماده 100 قانون شهرداری مصوب 1334 با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره های ان، مجوزی برای پلمپ اماکن و ساختمان هایی كه بدون پروانه يا مخالف مفاد پروانه احداث می‌شوند، توسط مأمورين شهرداری پيش بینی نشده و اختيار جلوگيری از عمليات ساختمانی ساختمان های بدون پروانه يا مخالف مفاد پروانه كه در ماده 100 به ان تصريح شده است، مجوز پلمپ ساختمان های مورد نظر نيست و شهرداری  بايد به كيفيت مناسب ديگری از عمليات ساختمانی غير مجاز جلوگيری كند.

نمونه شکایت چک بلامحل

همانطور كه در قسمت آخر تبصره 7 ماده مذكور آمده است، در مواردی كه شهرداری مكلف به جلوگيری از عمليات ساختمانی است و دستور شهرداری اجرا نشود، می‌تواند با استفاده از مأموران اجرائيات خود و در صورت لزوم مأموران انتظامی براي متوقف ساختن عمليات ساختمانی اقدام نمايد؛ در نتيجه پلمپ محل هایی كه بدون پروانه يا مخالف مفاد پروانه احداث می‌شوند، جو از قانونی نداشته و فك پلمپ در این گونه موارد، جرم و قابل تعقیب نیست.

 

بهترین وکیل شکایت از شهرداری در تهران

در صورتی که با پلمپ غیر قانونی اماکن توسط شهرداری روبرو شدید و یا نیاز به مشاوره حقوقی جهت طرح دعوای علیه شهرداری دارید، با برترین موسسه حقوقی و داوری ایران، دارای نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره و ثبت شده در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس حاصل فرمایید.

دپارتمان حقوق عمومی گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (13 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *