پنج دلیل برای اینکه در جایگاه شهود دروغ نگوییم!

پنج دلیل برای اینکه در جایگاه شهود دروغ نگوییم!

پنج دلیل برای اینکه در جایگاه شهود دروغ نگوییم!


امروز با موضوع پنج دلیل برای اینکه در جایگاه شهود دروغ نگوییم! با شما خواهیم بود.

شهادت شهود، یکی از دلایل اثبات دعوا است که می‌توان به این دلیل، در مراجع قضایی استناد و دعوا را ثابت نمود؛ بنابراین شهادت جایگاه مهمی در نظام قضایی ایران ایفا می‌نماید، چرا که بسیاری از دعاوی مطروحه در مراجع دادگستری را می‌توان به وسیله شهادت شهود اثبات نمود.

با این حال، بعضاً شهادت شهود به عنوان یکی از ادله، دستمایه حیله و فریب برخی افراد قرار می‌گیرد.

این افراد با دریافت وجوهی یا امتیازاتی مبادرت به ادای شهادت دروغ می‌نمایند؛ از همین رو قانون، شهادت دروغ را به عنوان جرم معرفی نموده است.

شهادت دروغ عواقبی را به دنبال دارد که چنانچه افراد از عواقب آن آگاه باشند، هرگز حاضر به ادای شهادت دروغ نمی شوند.

وکیل موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان در این نوشتار به بررسی عواقب شهادت دروغ پرداخته است.

نکات مهم و توضیحات کامل در موضوع پنج دلیل برای اینکه در جایگاه شهود دروغ نگوییم!

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

به چه دلایلی نباید در جایگاه شهود دروغ بگوییم؟

آیا شهات دروغ جرم است؟ مجازات شهادت دروغ چیست؟

تکلیف قاضی دادگاه در خصوص جلوگیری از ادای شهادت کذب چیست؟

جبران خسارت شهادت دروغ به عهده چه کسی است؟

[/stextbox]

شرایط شهادت مطابق قانون

قانون مدنی در ماده 1313 شرایط شهادت شهود را بیان نموده است.

عقل، ایمان، عدالت و طهارت از شرایطی است که شاهد باید داشته باشد، بنابراین شهادت اشخاصی که فاقد اوصاف و شرایط مزبور باشند بی‌اعتبار می‌باشد.

همچنین ادای شهادت باید واقعی و حقیقی باشد و چنانچه شهادت شهود، با نیرنگ، فریب و دروغ همراه باشد، نه تنها هیچگونه اثری ندارد بلکه ادا کننده شهادت دروغ به عنوان مجرم شناخته می‌شود و قانونگذار برای شهادت دروغ مجازات تعیین کرده است.

وکیل دادسرای ناحیه چهار تهران

تکلیف قاضی دادگاه در جلوگیری از ادای شهادت دروغ

به موجب قانون، قاضی دادگاه هم در پرونده‌های کیفری و هم دعاوی حقوقی، پیش از ادای شهادت، مکلف است حرمت شهادت دروغ و مسولیت مدنی آن و مجازاتی که برای شهادت دروغ مقرر شده است را به شهود تذکر دهد.

شهادت دروغ

شهادت دروغ عبارتست از مبادرت به ادای گواهی دروغ و خلاف واقع توسط شهود و مطلعین نزد مقامات رسمی دادگستری. حال که شرایط ادای شهادت و تعریف شهادت کذب بیان شد به بررسی بحث اصلی نوشتار حاضر می‌پردازیم. در واقع در این نوشتار عواقب شهادت دروغ برای ادا کننده شهادت بررسی می‌شود:

مجازات شهادت دروغ

اولین نتیجه مبادرت به ادای شهادت دروغ مجازات تعیین‌شده توسط قانونگذار می‌باشد.

مطابق ماده 650 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ ادا نماید به حبس تعزیری درجه شش، یعنی از سه ماه تا دو سال یا به جزای نقدی از یک میلیون و پانصدهزار ریال تا دوازده میلیون ریال محکوم می‌شود.

بطلان حکم صدر شده در نتیجه شهادت دروغ

دومین نتیجه مبادرت به ادای شهادت دروغ این است که مطابق قانون ادای شهادت دروغ موجب بطلان حکم صادره می‌گردد. در این خصوص باید توجه داشت:

  • چنانچه قبل از صدور رای، شهادت دروغ اثبات شود، شهادت شهود بلااثر می‌شود.
  • چنانچه پس از صدور رای بدوی، کذب شهود اثبات شود در صورتی که از رای بدوی، شکایت (واخواهی، تجدید نظر، فرجام‌خواهی) شده باشد، آن شهادت بلااثر شده و دادگاه بدون در نظر گرفتن شهادت دروغ، به پرونده رسیدگی می‌کند.
  • اگر پس از صدور رای قطعی شهادت دروغ اثبات شود، کذب شاهد از موارد اعاده دادرسی نیست؛ اما اگر شهود با طرف مقابل تبانی کرده باشند، این امر به منزله حیله و تقلب است و مشمول بند 5 ماده 426 قانون آیین دادرسی مدنی است و در نتیجه موجب اعاده دادرسی می‌گردد.
مبلغ دیه سال 1399

تکلیف به جبران خسارت توسط شاهد دروغین

سومین نتیجه ادای شهادت دروغ این است که ادا کننده شهادت کذب باید خسارات وارده را جبران نماید. در حقیقت به موجب قواعد عام مسولیت مدنی، چنانچه کسی موجب ورود خسارت به دیگری شود باید خسارت وارده را از باب مباشرت یا تسبیب جبران نماید. در شهادت دروغ اداکننده شهادت باید خسارات وارده به طرف دعوا را از باب تسبیب جبران نماید.

 امکان نقض حکم در هر مرحله از رسیدگی

چهارمین نتیجه شهادت دروغ در پرونده‌های کیفری نمود پیدا می‌کند؛ به موجب بند الف ماده 434 قانون آیین دادرسی کیفری ادعای عدم اعتبار ادله یا مدارک استنادی دادگاه، از موجبات تجدیدنظر و فرجام خواهی است.

به عبارت دیگر چنانچه طرفین دعوا ادعا نمایند شهادت شهود طرف دیگر کذب و دروغ است این امر از موجبات شکایت از رای است.

حرمت شرعی شهادت دروغ و سوگند دروغ

پنجمین نتیجه شهادت دروغ این است که اگر شاهد بعد از اتیان سوگند، مبادرت به ادای شهادت دروغ نماید و این موضوع برای دادگاه اثبات شود، مجازات سوگند دروغ و شهادت دروغ قابل جمع است. همچنین باید توجه نمود چنانچه شهادت دروغ در پرونده‌های حدود، قصاص و دیات حادث شود قاعده جمع مجازات‌ها اعمال می‌شود.

خدمات گروه وکلای مهر ایران

همانطور که بیان شد شهادت دروغ موجب مسولیت کیفری و مدنی برای ادا کننده شهادت است.

در مواردی نیز حسب مورد موجبات تجدیدنظر از رای یا اعاده دادرسی را فراهم می‌آورد. چنانچه شما عزیزان یکی از طرفین دعاوی حقوقی یا کیفری می‌باشید و با شهادت کذب رای دادگاه بر علیه شما صادر شده است، حتماً جهت تجدیدنظر از رای یا اعاده دادرسی با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره نمایید.

نحوه مطالبه دیه

موسسه حقوقی داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره‌مندی از گروه وکلای مهر در تمامی پرونده‌های کیفری، دعاوی حقوقی، خانواده، دعاوی ملکی و ثبتی مشاوره حقوقی به صورت تلفنی، حضوری و آنلاین ارایه نموده و قبول وکالت می‌نماید.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت برقراری ارتباط جهت مشاوره در این خصوص، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس دفتر بهترین وکیل کیفری تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

09120067665

موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • سلام. یکی از اقوام ما از روی لج و لجبازی به من تهمت زده است که مقداری طلا به من داده و من آن را پس نمیدهم. برادرش هم در دادگاه شهادت دورغ داد. در صورتی که من هیچ طلایی از او دریافت نکرده ام و برادرش هم متوجه اهداف شوم او شده است و حالا میگوید قبول دارد که شهادتش به دروغ و کذب بوده است و حاضر است از شهادت خود رجوع کند. آیا قاضی به شهادت اول او که حقیقت نداشت ترتیب اثر خواهد داد؟

    • سلام. مطابق ماده ۱۳۱۹ قانون مدنی، در صورتی که شاهد از شهادت خود رجوع کند یا معلوم شود بر خلاف واقع شهادت داده است به شهادت او ترتیب اثر داده نمی‌شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *