نحوه دفاع در مورد کلاهبرداری

نحوه دفاع در مورد کلاهبرداری

نحوه دفاع در مورد کلاهبرداری


دفاع در جرم کلاهبرداری چگونه است؟

در مواردی ممكن است كه متهم به جرم (بزه) كلاهبرداری با اين ادعا از ناحيه شاكی مواجه شود كه مشتكي عنه (کسی که علیه او دعوا طرح شده یا متهم به انجام جرمی است) مالی از ايشان گرفته شود و و در موعدی كه بايد مسترد (پس دهند) می‌نموده است با صحنه سازی و توسل به مانورهای متقلبانه، چنين وانمود كرده كه مال يا وجه را سابقاً مسترد كرده و دينی در قبال وی ندارد.

ممكن است كه شاكی در شكواييه تقديمی يا اظهاراتی كه در صورتجلسات بازجويی و تحقيق بيان كرده است، به كيفيتی ديگر مبادرت به انتساب جرم كلاهبرداری به متهم كرده باشد و در واقع صرفاً عنوان كرده باشد كه مشتكی عنه «متهم» با توسل به رفتار و مانور های متقلبانه، مال وی را برده است.

در چنين مواردی و در مقام دفاع و رفع اتهام كلاهبرداری، اگر شاكی پرونده صراحتا به توسل به صحنه سازی و مانورهای متقلبانه بعد از بردن مال اشاره كرده باشد، كار سختی در پيش نخواهيم داشت.

کلاهبرداری از طریق فروش مال مشاعی

اما چنانچه شاكی پرونده در مورد زمان توسل به صحنه سازی و مانورهای متقلبانه توسط موكل اشاره ای نكرده و آن را به ابهام برگزار كرده باشد.

می بايست با مطالعه دقيق اظهارات شاكی و يا حضور در جلسات تحقيق از شاكی و با طرح سوال از طريق بازپرس يا در صورت وجود پرونده در دادگاه از طريق قاضی دادگاه، تلاش نمود كه كشف شود متهم در چه زمانی متوسل به صحنه سازی و مانور متقلبانه شده است.

در صورتی كه احراز شود بردن مال شاكی مقدم بر توسل به اعمال و وسايل متقلبانه بوده است، بايد با دفاعی مستدل (با دلیل) به شرح آتی مبادرت به دفاع نمود:
نحوه دفاع در مورد کلاهبرداری

کلاهبرداری از طریق شرکت موهوم

بررسی ماده ١ قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء، اختلاس و كلاهبرداری

قانونگذار در مقام تبيين (تعریف) بزه (جرم) كلاهبرداری مقرر داشته است كه هركس از راه حيله و تقلب و يا با وسايل تقلبی،  وجوه و يا اموال يا اسناد يا حوالجات يا قبوض يا مفاصا حساب (صورت حساب) و امثال آنها را تحصيل كرده (به دست آورده) و از اين راه مال ديگری را ببرد كلاهبردار محسوب می شود.

از اين رو در جرم كلاهبرداری ضروری است كه توسل به اعمال و مانورهای متقلبانه، مقدم بر بردن مال صورت گرفته باشد و در واقع بردن مال بايد نتيجه توسل متهم به اعمال و مانورهای متقلبانه بوده و رابطه سببيت (سببی که باعث وقوع جرم شده است) بين مانور متقلبانه و بردن مال، مال باخته وجود داشته باشد.

نمونه رای اعاده دادرسی کیفری

به بيانی ديگر مال ديگری بايد از طريق توسل به حيله و تقلب و مانور متقلبانه برده شده باشد.
لذا با توجه به آنچه که گفته شد، بردن مال، مقدم بر صحنه سازی و توسل به مانورهای متقلبانه بوده است.

عنوان كلاهبرداری بر رفتار متهم صدق نمی‌کند و با اين استدلال و دفاع تقاضای صدور قرار منع تعقيب يا حكم برائت بی‌گناهی) متهم از بزه (جرم) كلاهبرداری را حسب مورد از دادسرا يا دادگاه نمائيم.

نمونه دفاع در مورد بزه کلاهبرداری

ریاست محترم شعبه    تجدید نظر استان
سلام علیکم

احتراماَ پیرو لایحه شماره ………..مورخ ………… در اعتراض به دادنامه (حکم) … مورخ …… پرونده کلاسه ….. با رعایت احترام به مقام رسیدگی کننده و دستگاه قضایی علاوه بر دفاعیات موجود، طی لوایح متعدد در یک بررسی موشکافانه ادعای شاکی را واهی (پوچ) و ترفندهای مشارالیه (ایشان) برای نپرداختن دین مسلم خود مابقی ثمن (مبلغ قرارداد) می باشد .

وکیل کلاهبرداری در تهران

فرض بی گناهی یکی از مهم ترین اصول و قواعد عمومی هدایتگر حقوق جزاست و هدف نهایی از آن جلوگیری از صدور احکام محکومیت مبتنی بر دلایل ظنی (گمان و احتمال) و توام با شک و تردید می باشد و غرض از مفهوم اصل برائت (بی‌گناهی) کیفری مصونیت بخشیدن به شهروندان و افراد جامعه با رعایت برابری افراد در مقابل قانون و دسترسی به وسایل لازم دفاعی است.

رعایت اصل برائت کیفری و حاکمیت بخشیدن به آن در حقیقت یکی از مظاهر حرمت گذاشتن به اصل کرامت انسان و انسانیت است.

وکیل پایه یک مرزداران

از مهم ترین آثار اصل برائت (بی‌گناهی) کیفری که باید در اجزاء یک سیستم دادرسی متبلور و ظاهر باشد و از حقوق دفاعی در دعوی محسوب می شود:

  • الزام شاکی یا نماینده محترم دادستان به اثبات اتهام وارائه دلایل قانونی آن.
  • ضرورت تفسیر مضیق (محدود) قوانین و توسل به اصل تفسیر شک به نفع متهم و حاکمیت علم یقیینی در مجرمیت.
  • منع الزام متهم به اثبات بی گناهی خود.
  • اصل شفافیت در دادرسی . استثنا در رسیدگی تفتیشی (بازرسی)
  • منع توسل به روش‌های غیر قانونی و مخفیانه جهت تحصیل (به دست آوردن) دلیل

نحوه دفاع در مورد کلاهبرداری

حاکمیت اصل برائت (بی‌گناهی) در رسیدگی به جرایم

حاکمیت اصل سیستم دلایل قانونی و تشریفات رسیدگی و اعطاء اختیار ارزیابی اعتبار دلایل قانونی مبتنی بر سیستم اقناع (قانع شدن) وجدان قاضی.

جایگاه اصل برائت (بی‌گناهی) در حقوق اسلام قاعده معروف (تدرا الحدود بالشبهات و قاعده ترجیح اشتباه در عفو براشتباه در کیفر) معنا و محتوا این قواعد فقهی وعقلی این می‌باشد، محکومیت متهم تنها در صورتی موجه و صحیح بنظر می رسد که انجام جرم از ناحیه متهم ثابت شده، و نص (بیان) تحریم کننده منطبق برجرم ارتکابی باشد.

بهترین وکیل کلاهبرداری تهران

پس از توصیف و تشریحات کلی چگونگی انتساب جرم و انطباق مقررات جزائی بر آن نوبت به بررسی جزء جزء دادنامه صادره که به صورت مخدوش و دارای ایرادات شرعی و قانونی بوده می رسد.

دفاع از متهم در پرونده کیفری به معنی دفاع از جرم نیست.

شاکی طبق مبایعنامه (قرارداد خرید و فروش) …. پس از تحقیق و بررسی مدارک و اسناد مورد معامله و علم و اطلاع کامل از صحت و سلامت آنها اقدام به خرید نموده‌اند.

همچنین با بررسی در مبایعنامه درمی‌یابیم که مبیع (مورد معامله) دارای اجزاء متعددی می‌باشد اعم از زمین ،کارخانه آجر،…. دستگاه تراکتور ،…. عدد سوخت پاش، ….. هکتار اراضی ،400 آمپر برقی صنعتی ، تانک نفت ،دو طبقه بنا و…. اطاق کارگری چاه عمیق و چاه دستی، تانکرهای متعدد هوایی و زمینی و واگن های خشک کن و……..

ولی هرگز به صورت صریح (واضح) یا ضمنی از پروانه بهره‌برداری اعم از صنایع روستایی یا وزارت صنایع و هر مرجع دیگر حرفی به میان نیامده است.

بهترین وکیل کلاهبرداری تهران

شاکی به شیوه‌های مختلف و لطایف الحیل (حیله‌های باریک و لطیف) از ابتدای امر از سادگی و بی اطلاعی ما سوءاستفاده فراوان نمود و دنبال مفری (راه فرار) که وجوه معامله را نپردازد.

حتی حاضر به باز پس گرفتن وجوه و فسخ (بر هم زدن معامله) معامله نیز نبوده با اینکه اینجانب (الف) مالک ثبتی و رسمی ملک بودم اظهار نمودند که برادران شما نیز باید مبایعنامه را امضاء نمایند، هرچند که مشارالیه (نامبرده) (ب و ج) هیچ‌گونه سمت شرعی و قانونی در انتقال ملک نداشتند.

وکیل اعاده دادرسی جرایم رایانه ای

ولی برای احترام به اینجانب امضاء نمودند که یک سال و اندیست دردسر این احترام را از شاکی دارند می کشند.
نحوه دفاع در مورد کلاهبرداری

شکایت کلاهبرداری جهت فرار از پرداخت دین

همچنین طبق مکاتبات مختلف و شرایط و اوضاع و احوال معامله و تعدد اجزاء مبیع (مورد قرارداد) خاطر خطیر (بزگوار) را متوجه این امر می نمایند که حرف و بحثی از موافقت اصولی نبوده و شاکله و اصول معامله هم براین موضوع استوار نبوده است.

در این صورت در بیعنامه (قرارداد خرید و فروش دستی) می‌بایستی علاوه بر الزام به تنظیم سند رسمی انتقال نیز الزامی بر تغییر نام موافقت اصولی بنام خریدار می آمد.

باز نکته مهمتر اینکه در نامه ……..مورخ …. مدیر صنایع روستایی استان است به شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی ناحیه …. بدین شکل بیان می دارد:

احتراماَ به استحضار می‌رساند بنا به درخواست آقای ( الف) متصدی کوره آجرفشاری … واقع در خصوص پروانه بهره برداری جهت واحد مذکور و در نظر گرفتن مراحل اداری تا صدور مجوز مربوطه تامین سوخت مورد نیاز بلامانع می باشد.

وکیل کلاهبرداری در میرداماد

در مورد دفاع در جرم کلاهبرداری توضیحات کاملی را دادیم ما همیشه اینگونه مسائل شامل پیچ و خم‌هایی هست که هیچکدوم از ما به آن ها مسلط نیستیم و باید با کسی مشورت کنیم که در رابطه با این موضوع دارای تجربه و تخصص باشد.

دکتر محمدرضامهری و گروه وکلای مهرپارسیان در رابطه با این زمینه‌های کیفری و حقوقی دارای سابقه‌ی درخشانی هستند و می‌توانند شما را در رسیدن به آن نتیجه مطلوب که انتظارش را دارید همراهی کنند.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

3/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام استاد گرامی من وکیل دادگستری هستم و در پرونده ای قرار است به عنوان شاکی طرح دعوی نمایم آیا نیاز هست من در شکواییه به طور دقیق و جزیی به تشریح مانور های متقلبانه رخ داده بپردازم ؟

    • سلام بهتره که در شکواییه تمام جزییات مطرح بشه تا قاضی ارجاع دقیقا متوجه بشه که بهتره چه دستوراتی صادر کنند.
      به نظر میرسه که اینجوری زمان رسیدگی به پرونده و ارجاع بی دلیل به کلانتری یا آگاهی کمتر خواهد شد.

  • سلام سوالی داشتم از طریق سامانه -برای من پیام آمد که (برای دریافت کارت خود تماس بگیرید دو تا شما ره هم داخل متن پیامک بود) و من تماس گرفتم و گفتند داخل قرعه کشی شرکت کارچر ( لوازم خانگی ) برنده شدید و برای ثبت نام در قرعه کشی باید یکی از محصولات لوازم خانگی شون را به قیمت کارخانه که هست ( اتو بخار 760 هزار تومان )خریداری کنید و من پول را کارت به کارت کردم به شماره کارت و رسید را برای شماره واتساپ فرستادم و بعد با همون خط ثابت به من زنگ زدن و کد شش رقمی 894552 را به من دادند و گفتند به سامانه این کد را پیامک کنم تا در قرعه کشی شرکت داده بشم و من این کار را انجام دادم و بعدش متوجه شدم که کلاهبرداریه چطور میتونم پولم را پس بگیرم؟

    • سلام از طریق طرح شکایت در دادسرای جرائم رایانه ای و سپس ارجاع به پلیس فتا موضوع قابل ردگیری و احقاق حق خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *