درخواست نفقه چقدر طول می‌کشد؟

درخواست نفقه چقدر طول می‌کشد؟

درخواست نفقه چقدر طول می‌کشد؟


امروز با موضوع درخواست نفقه چقدر طول می‌کشد؟ با شما خواهیم بود.

نفقه حقی است که در صورت عدم نافرمانی از همسر به زن تعلق می‌گیرد و این جمله یعنی به صرف ادعای زن و در خواست زن، او صاحب حق است و نیاز به اثبات اینکه به او نفقه تعلق می‌گیرد، نیست و این حق به واسطه رابطه زوجیت فراهم شده، اما این مفهوم تعلق نفقه وابسته به تمکین کامل است؛ یعنی تمکین عام و خاص به همراه هم باید وقوع پیدا کند.

مشاوره خانواده گروه وکلای مهر در این نوشتار به بررسی شرایط و روند دادرسی پرونده نفقه و طول زمان رسیدگی به پرونده نفقه در دادگاه خانواده، دادسرای خانواده و یا شورای حل اختلاف خواهد پرداخت.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص موضوع درخواست نفقه چقدر طول می‌کشد؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

نفقه چیست؟

نفقه در چه مواردی به زوجه تعلق می‌گیرد؟

وکیل و مشاور حقوقی خوب خانواده در تهران چگونه قابل دسترسی است؟

مراحل درخواست نفقه به چه صورت است؟

[/stextbox]

 

موارد تعلق نفقه

«نفقه» در لغت به معناى خارج و هلاک شدن است و در اصطلاح فقه عبارت است از هزینه زندگى زن و نزدیکان (مانند فرزندان، نوه‏ها، پدر و مادر و اجداد). با توجه به اینکه انسان مالى که براى افراد یاد شده، خرج مى‏کند و به شکلى از دارایى او خارج و کم مى‏شود، نفقه نام گرفته است.

قانون مهریه و طلاق

نفقه زن با حصول شرایطی بر مرد واجب می‌گردد:

عقد ازدواج دایمی باشد، نه موقت؛ زیرا زنی که عقد موقت شد حق نفقه ندارد.

زن کاملا مطیع شوهر باشد و در امر زناشویی بدون عذر از فرمان شوهر سرپیچی نکند (عذر مانند ایام عادت، حال احرام، بیماری که نزدیکی برای آن ضرر داشته باشد و یا مسافرت واجب یا مستحب با اجازه شوهر و مانند اینها که در این موارد تمکین بر زن واجب نیست ولی مرد باید نفقه او را بدهد).

زن مرتد یعنی منکر خدا، پیغمبر و یا چیزی که مانند نماز از ضروریات دین است، نشود؛ زیرا اگر مرتد شود نفقه ندارد.

نفقه شرعا اندازه‌ای ندارد بلکه قاعده این است که آنچه زن به آن احتیاج دارد از قبیل غذا، لباس، فرش محل سکونت و وسایل زندگی و آشپزخانه و نظافت حمام و مانند اینها بر عهده شوهر باشد؛ که در صورت تکمین پولش را به زوجه بپردازد و یا خودش برای او تهیه نماید.

مراحل تنظیم دادخواست نفقه

پس از اینکه دو نسخه دادخواست تهیه شد، زوجه می‌بایست خواسته را در آنها قید کند.

از آنجا که دعوای نفقه مالی است، پس زوجه می‌تواند به میزان مبلغ مورد مطالبه تمبر الصاق و آن را به دادگاه خانواده تقدیم نماید.

زوجه می‌تواند در دادخواست خود هزینه دادرسی را نیز مطالبه کند. در صورت عدم توانایی مرد به پرداخت نفقه و یا اینکه به هیچ طریق نتوان مرد را مجبور به پرداخت نفقه کرد، زن می‌تواند دادخواست طلاق تنظیم نماید.

معمولا زمان رسیدگی به درخواست نفقه دو تا سه ماه طول می‌کشد.

وکیل الزام به تنظیم سند ماشین

خدمات موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان در خصوص درخواست نفقه

برترین وکلای خانواده تهران در موسسه حقوقی و داوری مهر پارسیان گرد هم آمده‌اند تا با ارایه بهترین مشاوره حقوقی خانواده، خدمتی در راستای وظیفه وکالتی به جامعه ارایه دهند.

تماس با مشاورین حقوقی ما در گروه وکلای مهر در ساعات اعلام شده و از طریق شماره‌های تماس ممکن است و برای مشاوره حقوقی رایگان ۲۴ ساعته نیز می‌توانید از طریق چت آنلاین سایت با ما در تماس باشید.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در امور خانواده و معرفی بهترین وکیل خانواده در تهران، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس دفتر وکیل در امور خانواده در تهران

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

۴.۹/۵ - (۴۱ امتیاز)

۱۰ دیدگاه

  • سلام ما ۶ ماه نیست ازدواج کردیم اما همسرم بابت چیزایی که میخوام بهم پول نمیده، مگه نه اینکه مرد باید به زنش پول یا همون نفقه بده. میشه لطفا توضیحی بدین من برم روشنش کنم که وقتی میگم بهم پول بده واسه من بهونه نیاره؟

    • سلام وقت بخیر، بله درست می‌فرمایید. برابر ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی وظیفه اعطای نفقه در عقد نکاح دائم به عهده شوهر گذاشته شده و شما از این باب ذی حق برای دریافت نفقه هستید. اما همانطوری که مقنن پرداخت نفقه را مشخص و بر عهده مرد گذاشته در تعریف حدود نفقه نیز چنین اشعار میدارد: « نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن‌از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت‌عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.» فلذا چنانچه مشارالیه از تامین این نیازها استنکاف می‌نماید می‌توانید با کمک وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان به صورت قانونی حقوق خود را مطالبه نمایید.

  • سلام. مه دوسال ونیمه که عقد دایم کردم حالا به دلایل مختلف فعلا عروسی نکردیم حالا دوماه پیش خونواده من و اون با هم دعواشون شد،و اون هیچ سراغی از من نگرفته راه خوب و قانونی که علیه من نباشه برای مهریه و نفقه چیه؟
    تو این دوسال ونیم شاید روی هم رفته ۵_۶ماه به من خرجی(نفقه)داده

    • سلام با توجه به اینکه در عقد ایشون هستین میتونین نصف مهریه رو مطالبه کنید و تمکین از شوهر رو هم منوط به پرداخت مهریه کنید.
      این کار هیچ خطر قانونی برای شما نداره

  • سلام من حدودا تو خرداد ماه شکایت نفقه کردم بعد تو کارشناس واسه تعیین نفقه نظر داد بعد به حل اختلاف رفتیم پسره گفت از ۷ تومن ۵ تومن میدم ماام قبول کردیم گفتیم اشکال نداره بعد منصرف شدن ندادن بعد به دادگاه فرستادبم شکایتمونو الان حدود ۳ ونیم ماهه که خبری نیست فقط یه هفته پیش یه ابلاغ اومده قرار نهایی واسه نفقه ولی هنوز تعیین نشده بنظرتون چقدرم باید صبر کنیم بخدا خسته شدم شکایت اون زود میاد واسه من ۵ ماه ۵ ماه بعد نگین به دخترا حق دادیم بخدا حق ندادن به ما

    • پاسخ: سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه دادسرا نظر خود را اعلام نموده است، از سامانه ابلاغ بررسی نمایید. موضوع از دو حالت خارج نیست یا جلب به دادرسی صادر شده است که اقدامی از سوی شما نیاز ندارد یا منتهی به منع تعقیب شده است که برای شما امکان ۱۰ روز فرجه برای اعتراض وجود دارد.

  • باسلام درخواست نفقه خردادماه سال گذشته ۱۴۰۱ دادم مبلغ نفقه تعیین شد به مبلغ من اعتراض کردم وهمسرم الان نزدیک به دوسال قاضی اول عوض شد یک قاضی دیگه روی پرونده درحال بررسی کردن ولی نمیدونم چرا رایعقب میندازه از بهمن ماه افتاداسفندماه بعد شاهد بردیم ودفاعیه توسط و کیل انجام شد تاریخ به تیرتغییردادن بعدشد مرداد ماه الان دوباره قاضی رای صادرنکرده تاریخ واسه مهرماه تععین شده آخه منی که ۱۰ سال سوختم وساختم هیچ نفقهای تواین زندگی مشترک نصیبم نشده دیگه این رای قاضی کجای دلم بزارم نمیشه ازقاضی شکایت کرد

  • لطفا راهنمایی کنید ایا رای واسه یک نفقه باید دوسال طول بکشه ..وکیل بهم گفت میشه ازقاصی شکلیت کرد ولی من میترسم قاصی باهام لج کنه..لطفا یک راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *