آیا دریافت وجه اضافه پس از ثبت نام از خریداران خودرو قانونی است؟

آیا دریافت وجه اضافه پس از ثبت نام از خریداران خودرو قانونی است؟

آیا دریافت وجه اضافه پس از ثبت نام از خریداران خودرو قانونی است؟


امروز با موضوع بررسی این سوال که آیا دریافت وجه اضافه پس از ثبت نام از خریداران خودرو قانونی است؟ با شما خواهیم بود.

این روزها که خودروسازان در تب و تاب افزایش قیمت محصولات خود و در حال چانه زنی با دولت به سر می‌برند، برای خریداران این سوال به وجود آمده است که آیا دریافت وجه اضافه پس از ثبت نام خودرو قانونی است یا خیر؟

تجمع برخی خریداران و اعتراض آنها به دریافت وجه مازاد پس از ثبت نام و درخواست مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری از وکلای موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان، ما را بر آن داشت تا با تهیه نوشتاری از منظر قانون، موضوع قانونی بودن یا نبودن دریافت وجه اضافی از خریداران خودرو را به چالش بکشانیم.

نکات مهم در بررسی موضوع آیا دریافت وجه اضافه پس از ثبت نام از خریداران خودرو قانونی است؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

چگونه می توان وجه اضافی دریافتی از خریداران خودرو را پس گرفت؟

آیا نمایندگی مجاز حق اضافه دریافتی خواهد داشت؟

بهترین وکیل جهت طرح شکایت در سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده کیست؟

[/stextbox]

 

شرایط تحویل خودرو به خریداران

از آنجا که عده‌ای از خریداران خودرو در تماس با موسسه مهر پارسیان مدعی هستند که برخی از نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی با وجود فرارسیدن موعد تحویل، از تحویل خودروهای ثبت نامی به خریداران طفره رفته و در جواب خریداران عنوان کرده‌اند که بعد از اعلام قیمت‌های جدید از طرف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، اقدام به تحویل خودرو به خریداران خواهند کرد.

وکلای برتر حوزه پولی و بانکی

برای مثال یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در تماس تلفنی با خریداران خود بیان داشته است که برای تحویل خودرو ثبت نامی، مشتری خودرو ثبت نامی علاوه بر مبلغ قرارداد، باید مبلغ سی میلیون تومان دیگر نیز پرداخت نمایند.

در حالیکه قیمت خودرو در قرارداد اولیه صد و چهل میلیون تومان درج شده است و خریداران نیز در ۲ مرحله مبلغ قرارداد را به حساب شرکت پرداخت نموده‌اند.

اعترض به عدم تحویل خودرو

حال خریداران نسبت به عدم تحویل خودرو اعتراض داشته و از سوی دیگر سازمان فروش خودروسازان تاکید دارد که تا زمانی که قیمت‌های جدید از طرف سازمان حمایت تولیدکنندگان اعلام نشود، اقدامی در خصوص تحویل خودروهای ثبت نامی صورت نخواهد گرفت.

اقدام به دریافت وجه مازاد نسبت به قرارداد اولیه توسط شرکت‌های خودروسازی شایبه‌هایی را به وجود آورده است؛ از مهمترین شایبه‌ها قوت گرفتن اتهام احتکار نسبت به شرکت‌ها است. هرچند شرکت‌های خودروسازی معتقدند دریافت وجه مازاد با توجه به وضعیت تورم، غیرقانونی نیست و با قواعد قراردادها و عرف اقتصادی مطابقت دارد. موضوعی که هیات مدیره شرکت‌های خودروسازی بر آن تاکید می‌نمایند، این است که دریافت وجه مازاد توسط شرکت‌های خودروسازی نسبت به روش فروش خودروی مربوطه اعمال خواهد شد.

افزایش نرخ خودروها هرچند به صورت رسمی اعلام نشده و معلوم نیست که هر خودرو به چه مقدار بر قیمت آن افزوده خواهد شد، اما شرکت‌های خودروسازی برای بیشتر محصولات تولیدی خود درخواست افزایش قیمت ارایه نموده‌اند.

با پذیرش درخواست افزایش قیمت، ثبت نام کنندگان می‌بایست برای خرید خودروی مورد نظر، وجه بیشتری پرداخت نمایند. این موضوعی است که قانونی بودن یا نبودن آن توسط وکیل موسسه مهر پارسیان مورد بررسی قرار گرفته است.

مشارکت در آدم ربایی

آیا قرارداد پیش فروش خودرو قانونی است؟

در خصوص قراردادهای پیش‌فروش اتومبیل می‌توان به قواعد عمومی قراردادها استناد نمود. در واقع قراردادهای پیش‌فروش اتومبیل نوعی عقد بیع است با شرایط خاص و ویژه؛ به این ترتیب که مطابق قرارداد توافق می‌شود که پیش خریدار مبلغی را ابتدای ثبت نام و انعقاد قرارداد به شرکت خودروسازی پرداخت نماید و در مرحله تحویل اتومبیل نیز باقیمانده وجه را پرداخت نماید.

این قرارداد، لازم است و تنها در صورت وجود ضرر قابل فسخ و یا طرفین با تراضی و توافق می‌توانند اقدام به اقاله قرارداد نمایند. حال چنانچه شرطی ضمن عقد باشد که در صورت وجود شرایطی، میزان وجه پرداختی نسبت به مبلغ مورد توافق بیشتر شود می‌بایست به صراحت در قرارداد درج شود، یا مطابق قانون مدنی چنین شرطی از نظر عرف قراردادی وجود داشته باشد تا بتوان از این طریق به تعدیل قرارداد اقدام نمود وگرنه به هیچ عنوان نمی‌توان بدون هیچ شرطی در ضمن عقد یا عدم عرف قراردادی مبادرت به دریافت وجه مازاد نسبت به وجه قرارداد نمود. بنابراین در این موارد دریافت وجه مازاد به شرکت‌های خودروسازی بدون تصریح در قرارداد قانونی نمی‌باشد.

وکیل حمایت از حقوق مصرف کننده

چنانچه شما عزیزان در خرید خودرو به صورت ثبت نامی، قولنامه‌ای یا تحت هر عنوان دیگری، متضرر شده‌اید و یا فروشنده از تحویل و تسلیم خودرو به شما امتناع می‌نماید، می‌توانید با موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید. گروه وکلای مهر با بهره‌مندی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری در پرونده‌های حقوقی، همراه شما عزیزان می‌باشد.

وکیل رابطه نامشروع در شهریار
[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس وکیل تعزیرات تهران

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

موسسه حقوقی مهر پارسیان

 

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *