مسئولیت یا عدم مسئولیت کیفری کودکان قاتل

مسئولیت یا عدم مسئولیت کیفری کودکان قاتل

مسئولیت یا عدم مسئولیت کیفری کودکان قاتل


امروز با موضوع مسئولیت یا عدم مسئولیت کیفری کودکان قاتل با شما خواهیم بود.

طی روزهای گذشته خبری تکان‌دهنده شنیدیم که در پی آن کودک سیزده ساله‌ای، به کودک پنج ساله تجاوز کرده و سپس او را خفه کرده است.

سوالات بسیاری من باب این موضوع به وجود می‌آید که ابتدا به طرح آن می‌پردازیم و سپس با مشورت با کارشناسان و تحقیق در قانون، آرا و رویه‌ها به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. در این مقاله در صدد تبیین مسئولیت کودکان قاتل هستیم. شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص مسئولیت یا عدم مسئولیت کیفری کودکان قاتل

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

کودک به چه کسی اطلاق می شود؟

در فرض وقوع جرم توسط کودک(اطفال)، آیا مسئولیت کیفری بر وی مترتب است؟

تکلیف در مورد کودکی که قتل انجام داده است، چیست؟

آیا دادسرای انقلاب صلاحیت رسیدگی به این جرایم را دارد؟

[/stextbox]

 

تعریف کودک در قانون ایران

در قانون ایران تعریف مشخصی از سن کودک ارایه نشده است، اما طبق تعریف قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران،‌ کودک کسی است که بالغ نشده است. طبق تعریف قانون مدنی، این بلوغ در پسران سیزده سال تمام قمری و در دختران نه سال تمام قمری است.

شکایت از پزشک اورژانس بیمارستان

مونا رزمی کارشناس حقوقی موسسه مهر پارسیان، در باب موضوع مسئولیت کودکان بیان داشتند: از جمله موضوعات بحث‌انگیز قانون مجازات اسلامی سال۱۳۷۰، پایین بودن حداقل سن مسئولیت کیفری اطفال بود. احتساب سن بلوغ جنسی به عنوان حداقل سن مسئولیت کیفری باعث شده بود که به‌‌ویژه دختران در سنی مشمول مسئولیت کیفری شوند که از توانایی‌های ذهنی لازم برای انتساب مسئولیت بی‌بهره‌اند.

از سوی دیگر، عدم تفکیک حداقل سن مسئولیت کیفری و سن بلوغ کیفری، باعث می‌شد که اطفال به ‌یکباره از عدم مسئولیت مطلق به عرصه‌ی مسئولیت کیفری کامل گام بگذارند.

قانونگذار در سال ۱۳۹۲ اقدام به تغییرات مهمی در موضوع مسئولیت کیفری اطفال کرد؛

نخست، در جرایم تعزیری، بین حداقل سن مسئولیت کیفری و سن بلوغ کیفری تفکیک قایل شد و سپس آزادی عمل قضات برای عدم اجرای حد و قصاص در مورد مرتکبان زیر سن ۱۸ سال را افزایش داد.

اما در خصوص این کیس سیزده ساله، افزودند که: پرونده به این خاطر که متهم به قتل، طفل است در صلاحیت دادگاه (دادگاه کیفری ویژه اطفال) است و تحویل دادگاه داده می‌شود تا بررسی کنند که این پسر بالغ است یا خیر.

به این دلیل که شناسنامه متهم زیر ۱۵ سال است محکومیت کیفری شامل او نمی‌شود. در این مورد بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: اگر این پسر ۱۳ ساله به بلوغ رسیده باشد پرونده به دادگاه تحویل داده می‌شود و اگر به این نتیجه برسند که قاتل به بلوغ نرسیده است، پسر ۱۳ ساله تحویل خانواده می‌شود.

قانون آیین دادرسی در صلاحیت رسیدگی به جرایم اطفال در ماده ۳۰۴ چنین بیان داشته:

«به کلیه جرایم اطفال و افراد کمتر از هجده سال تمام شمسی در دادگاه اطفال و نوجوانان رسیدگی می‌شود. در هر صورت محکومان بالای سن هجده سال تمام موضوع این ماده، در بخش نگهداری جوانان که در کانون اصلاح و تربیت ایجاد می‌شود، نگهداری می‌شوند.

وکیل جرایم پزشکی کرج

تبصره ۱- طفل، کسی است که به حد بلوغ شرعی نرسیده است.

تبصره ۲- هرگاه در حین رسیدگی سن متهم از هجده سال تمام تجاوز نماید، رسیدگی به اتهام وی مطابق این قانون در دادگاه اطفال و نوجوانان ادامه می‌یابد. چنانچه قبل از شروع به رسیدگی سن متهم از هجده سال تمام تجاوز کند، رسیدگی به اتهام وی حسب مورد در دادگاه‌کیفری صالح صورت می‌گیرد. در این صورت متهم از کلیه امتیازاتی که در دادگاه اطفال و نوجوانان اعمال می‌شود، بهره‌مند می‌گردد.»

پس عملا اگر کودکی قتل انجام دهد و سابقه بزه در سنین کودکی هم داشته باشد، مسئولیتی بر او مترتب نیست و به خانواده سپرده می‌شود……!!!!!!!!!!.

و مصداق بارز بزه‌دیده، بزه‌کار می‌شود در این پرونده مشاهده می‌شود… .

وکیل متخصص جرایم اطفال در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در امور کیفری و معرفی بهترین وکیل کیفری در تهران، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس دفتر وکیل کیفری در تهران

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *