آیا دیه زن و مرد برابر می شود؟

آیا دیه زن و مرد برابر می شود؟

آیا دیه زن و مرد برابر می شود؟


امروز با بررسی موضوع آیا دیه زن و مرد برابر می شود؟ با شما خواهیم بود.

آیا دیه زن و مرد برابر شده است؟

امروزه در سطح بین المللی تلاش گسترده ای برای برقراری تساوی حقوق بین زن و مرد در همه زمینه ها صورت می گیرد و در اسناد بین المللی حقوق بشری بویژه کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان بر لغو و یا اصلاح قوانینی که مقررات تبعیض آمیز علیه زنان دارند تاکید شده است.

در قانون مجازات اسلامی ایران مقررات متفاوتی نسبت به زن و مرد وجود دارد که هر چند برخی از آنها نسبت به زن جنبه حمایتی دارد ولی برخی هم به ظاهر تبعیض آمیز به نظر می رسد و جا دارد که مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و بخصوص چون این مقررات بر اساس مبانی اسلامی و موازین فقهی تنظیم شده، لازم است این مبانی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و احیانا نظریات اصلاحی جدیدی ارائه گردد تا زیر لوای یکسان قانون همگان قرار گیرند، چه زن، چه مرد.

موسسه حقوقی بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با نگرشی نوع به موضوع برابری دیه زن و مرد، اقلیتهای دینی با مسلمانان، و سایر موارد پرداخته و نتیجه در سایت گروه وکلای مهر منتشر خواهد شد.

نکات مهم در بررسی سوال آیا دیه زن و مرد برابر می شود؟

د[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

ر صورت برابری دیه زن و مرد بر اساس قوانین جدید چه آثار حقوقی در انتظار است؟

آیا می توان به موضوع برابری دیه زن و مرد به کنوانسیون های بین المللی و حقوق بشری استناد نمود؟

وکیل مهریه خیابان گاندی

بهترین وکیل و مشاور حقوقی جهت مشاوره حقوقی درباره بحث دیه زن و مرد کیست

[/stextbox]

نظریه برابری دیه زن و مرد در قوانین

«دیه زن و مرد» و برابری یا نابرابری آن چیزی است که به کرات در مورد آن شنیده‌ایم اما برای اینکه بدانیم به درستی تکلیف دیه چیست و چه قوانینی درباره آن وجود دارد، سراغ محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری در موسسه مهر پارسیان رفتیم تا اطلاعات جامعی را در اختیارمان بگذارد.

ایشان در تعریف دیه بیان داشتند: دیه یا خونبها در لغت به معنای پرداخت کردن و ادا کردن است؛ و در اصطلاح حقوقی به معنای مالی است که به‌عنوان بدلِ نفس یا عضو، در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص، به قربانی یا اولیای دم او پرداخت می‌شود.

 از عوامل مهمی که در تعیین میزان دیه نقش بسزایی دارد جنسیت قربانی است.

بر اساس قانون مجازات، دیه‌ی قتلِ زن، نصف دیه‌ی مرد است و در اعضا و منافع تا کمتر از ثلث دیه‌ی کامل مرد یکسان است و چنانچه ثلث یا بیشتر شود دیه‌ی زن به نصف تقلیل می‌یابد. به بیان ساده‌تر تا زمانی که دیه‌ی زن در جنایت بر اعضا و منافع کمتر از یک‌سوم دیه‌ی کامل باشد دیه‌ی زن و مرد برابر است اما زمانی که میزان دیه یک‌ سوم یا فراتر رود دیه‌ی زن به نصف دیه‌ی مرد کاهش پیدا می‌کند.

اما قانونگذار در قانون جدید(مصوب سال 1392) برای رفع چنین تبعیضی تبصره‌ای وضع نموده است که به موجب آن در تمام جنایاتی که مجنی‌علیه مرد نیست مابه‌ التفاوت دیه تا سقف دیه‌ی کامل مرد از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌شود. (صندوق تأمین خسارت‌های بدنی صندوق مستقلی است که تحت نظر بیمه‌ی مرکزی ایران تشکیل شده و اداره می‌شود و در موارد معینی پرداخت دیه را برعهده دارد

ستاره ونک

تاریخ برابر شدن دیه زن و مرد در تصادفات رانندگی

البته تساوی به معنای برابری نیست و طبق قانون مجازات اسلامی مصوب 92، دیه زن و مرد تقریبا سه سالی می‌شود که یکسان شده است، ولی در تصادفات رانندگی نه در سایرجنایات…..

همانطور که می‌دانید دیه زن و مرد در دین اسلام متفاوت است و دیه زن کمتر از دیه مرد است؛ اما نکته مهم این است که طبق قوانین جدید، و طبق دیه سال ۹۷ ، در تصادفات دیه زن و مرد برابر است!! یعنی در صورتی که در اثر حوادث مربوط به خودرو شخص ثالث فوت کند یا دچار نقص عضو شود؛ چه زن باشد چه مرد، برای آنها دیه یکسانی پرداخت می‌شود.

بنابراین دیه تصادف برای تمام افراد جامعه برابر است؛ مطابق ماده ۱۰ قانون بیمه شخص ثالث،

«بیمه‌گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارده به زیان‌دیدگان را بدون در نظر گرفتن جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند. مراجع قضایی موظفند در انشای حکم پرداخت دیه، مبلغ مازاد بر دیه موضوع این ماده را به عنوان بیمه حوادث درج کنند

تبصره ماده ۵۵۵ قانون جديد مجازات اسلامي، در تمامي جناياتي که مجني عليه مرد نيست، تفاوت ديه تا ديه مرد از محل صندوق جبران خسارت‌هاي بدني که زير مجموعه بيمه مرکزي است، پرداخت مي‌شود.

طرح تساوی دیه زن و مرد در مجلس کلید خورده و در حال بررسی است که دیه زن در تمامی موارد برابر با مرد شود.

وکیل و مشاور حقوقی دیه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل و مشاور حقوقی دیه، مشاوره آنلاین با وکیل و مشاور حقوقی دیه، معرفی بهترین وکیل و مشاور حقوقی دیه، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

مدارک لازم جهت بخشش مهریه

شماره تماس دفتر وکیل و مشاور حقوقی دیه

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *