اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

در مقاله پیش رو که توسط دپارتمان تخصصی حقوق مهاجرت و بین‌الملل موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تهیه شده است، شرایط اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند در این کشور مورد بررسی قرار می گیرد. در ضمن مشاورین مهاجرتی گروه وکلای مهر به تعدادی از سوالات شما درباره نحوه اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند و سرمایه گذاری پاسخ می دهند.


تولد فرزند در استرالیا

بعضی از کشورها، جهت اعطای تابعیت و پاسپورت از قانون خاک پیروی می کنند. به این معنی که در این کشورها سیستم اعطای تابعیت، با تولد فرد در این کشور آغاز می‌شود. قاره اقیانوسیه و کشور استرالیا که تابع نظام حقوقی کامن لا یا حقوق عرفی هستند، با تبعیت از اعطای حق شهروندی با تولد فرد در این کشورها موافقند. برزیل، کانادا، نیوزیلند و ایالات متحده آمریکا، از مهم ترین کشورهایی هستند که با تولد فرزند در خاک این کشورها، امکان دریافت پاسپورت و تابعیت وجود دارد. حال باید بررسی نمود که در صورت تولد فرزند در استرالیا، والدین کودک هم موفق به دریافت اقامت دائم استرالیا خواهند شد یا خیر.

 

قانون خون و خاک در استرالیا

شرط دریافت پاسپورت استرالیا در صورت تولد فرزند در استرالیا، شرط مطلقی است. بلکه در صورت تولد فرزند در استرالیا و داشتن اقامت دائم یا پاسپورت استرالیا توسط یکی از والدین، و یا صرف تولد در استرالیا امکان دریافت شهروندی و پاسپورت استرالیا برای فرزند تازه متولد شده وجود دارد. بر اساس حقوق بین‌الملل خصوصی، کشورها ملزم هستند که یکی از روشهای تابعیت را به عنوان سیستم اصلی بپذیرند و در مواردی استثنایی و بر اساس قانون تابعیت فرعی را نیز بپذیرند. به عنوان مثال، هر چند سیستم اعطای تابعیت استرالیا یا آمریکا خاک است اما اگر فرزندی از یک آمریکایی در کشور دیگری به دنیا بیاید، بر اساس سیستم فرعی پذیرفته شده، ان فرزند آمریکایی محسوب می‌شود. هر چند ممکن است بر اساس قانون خاک تابعیت کشور محل تولد را نیز به دست آورده باشد. هیچ کشوری حق ندارد که اتباع خود را بدون تابعیت رها کند و یا از آن‌ها سلب تابعیت کند. البته این رویه نامیمون در کشوری مانند بحرین و ترکیه در سالهای اخیر دیده شده است.

ویزای کار پس از تحصیل در استرالیا

هزینه‌های تولد فرزند در استرالیا

با توجه به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2015 کشور استرالیا بالاترین سطح رفاه و تامین اجتماعی را داراست، تمامی هزینه‌های تولد فرزند در استرالیا توسط دولت پرداخت می‌شود. البته ذکر این نکته ضرورت دارد که امکان تعیین بیمارستان جهت زایمان توسط شخص وجود ندارد و ادراه بهداشت محل سکونت، فرد را جهت زایمان به یکی از بیمارستآن‌های منطقه محل سکونت معرفی خواهد کرد.

سوالی که پیش خواهد آمد این است که اگر شخص با ویزای توریستی وارد استرالیا شود و در استرالیا فرزندی به دنیا بیاورد، آیا فرزند استرالیایی محسوب می‌شود؟ آیا پدر و مادر فرزند به واسطه تولد فرزند در استرالیا، دارای اقدامت دائم استرالیا خواهند شد؟ بررسی حقوقی قوانین تابعیت استرالیا نشان می‌دهد که در هر صورت نوزاد متولد شده در استرالیا شهروند استرالیا محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت خانواده در استرالیا، طبیعی است که در صورت تمایل والدین به حضور در استرالیا و اقامت در این کشور، امکان کار و اقامت برای والدین وجود خواهد داشت. اما تولد فرزند در استرالیا باعث اخذ تابعیت توس والدین نخواهد شد و والدین پس از سه سال اقامت و قبولی در آزمون شهروندی استرالیا امکان دریافت پاسپورت این کشور را خواهند داشت.

اخذ تابعیت استرالیا برای والدین و خواهر برادران از طریق تولد فرزند در استرالیا

حال سوال دیگری که شاید به ذهن افراد خطور کند این است که آیا تنها پدر و مادر نوزاد امکان اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند را دارا می‌باشند؟ در پاراگراف قبلی توضیح داده شد که تولد فرزند در استرالیا، به والدین او، امکان اقامت در استرالیا را خواهد داد. تحت شرایطی که شرح ان داده شد، پدر و مادر فرزند متولد شده در استرالیا امکان اخذ اقامت دائم و پاسپورت استرالیا را دارند. خواهر و براد فرزند متولد شده در استرالیا نیز، با تولد وی، در صورتی که با والدین وارد استرالیا شده باشند و کمتر از۱۸ سال سن داشته باشند، امکان اقامت در استرالیا و پس از گذراندن شرایط فوق، امکان اخذ پاسپورت استرالیا را دارند. اما با تولد فرزند در استرالیا، بدون حضور در خاک استرالیا، این حق برای آن‌ها قابل اجرا نیست.

شرایط اخذ اقامت استرالیا

تحصیل رایگان در استرالیا

بر اساس قوانین استرالیا، تولد نوزاد در استرالیا باعث ایجاد حق تحصیل رایگان برای فرزند خواهد شد. اما والدین حق تحصیل رایگان در استرالیا را ندارند و برای تحصیل موظف به پرداخت شهریه می‌باشند. بعد از 8 سالگی و تا سن 16 سالگی امکان تحصیل فرزندان در مدارس بین‌المللی استرالیا وجود دارد و معمولا والدین نیز با ویزای همراه امکان همراهی فرزندان خود جهت تحصیل در استرالیا را دارند. به این ویزای ویزای گاردین گفته می‌شود که تحت شرایطی می‌تواند تبدیل به اقامت دائم استرالیا نیز بشود.

تابعیت استرالیا از طریق تولد فرزند

  • تولد فرزند از پدر یا مادر دارای تابعیت استرالیا در هر نقطه دنیا باعث اخذ تابعیت استرالیا خواهد شد.
  • تولد فرزند از پدر و مادر دارای اقامت دائم استرالیا باعث اخذ تابعیت فرزند متولد شده خواهد شد.
  • تولد فرزند از پدر یا مادری که اقامت دائم استرالیا دارند در خارج از خاک استرالیا باعث اخذ تابعیت استرالیایی فرزند نخواهد شد. در این صورت فرزند به تبعیت از والدین می‌تواند از مزایای اقامت در استرالیا برخوردار شود.
  • افرادی که در استرالیا متولد می‌شوند و والدین آن‌ها در زمان تولد، ویزای دائم استرالیا یا تابعیت این کشور را ندارند، تنها در صورتی می‌توانند پاسپورت استرالیا را اخذ کنند که ده سال پس از تولد، در این کشور اقامت داشته باشند.

 

وکیل معتبر مهاجرت به استرالیا در ایران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری بهترین وکیل مهاجرت به استرالیا در ایران، تمامی خدمات مربوط به ویزای سرمایه گذاری استرالیا، ویزای کار آفرینی استرالیا، ویزای تحصیلی استرالیا،اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند ،مشاوره درباره نحوه اخذ بورسیه از دانشگاه های استرالیا، خرید ملک و ثبت شرکت در استرالیا، را با بهترین کیفیت و کوتاه ترین زمان ممکن به انجام خواهد رساند. ویژگی و وجه تمایز گروه وکلای بین‌الملل و مهاجرت مهر در این است که تمامی خدمات این گروه حقوقی در ایران و سایر کشورهای جهان از طریق استخدام وکلای رسمی مهاجرتی انجام می‌شود.

شغل‌های مورد نیاز استرالیا

دپارتمان حقوق مهاجرت و بین‌الملل گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *