الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی


با موضوع بررسی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی با شما هستیم.

اگر در موقع خرید آپارتمان و یا تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان به این نکته توجه نکنیم که در صورت عدم اقدام فروشنده یا سازنده ملک به دریافت پایانکار و صورت مجلس تفکیکی ضرر وزیان وارده را چه کسی جبران خواهد نمود ممکن است با خسارت های غیر قابل جبران روبرو شویم.

جهت دریافت مشاوره تخصصی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی، با موسسه حقوقی مهر پارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

تفکیک

تفکیک در لغت به معنی جداکردن قطعات از یکدیگر و در حقوق ثبت به معنی، کوچکتر کردن مال غیرمنقول و تقسیم به قطعات کوچکتر است. به این معنی که اگر زمینی دارای یک مالک شش دانگ به مساحت ۶۰۰متر مربع باشد، با لحاظ راه و سایرحقوق ارتفاقی، مالک امکان تقسیم ملک خود به قطعات کوچکتر و اخذ سند مالکیت برای هریک از قطعات را دارد.

افراز

هرگاه دو یاچند مالک در ملکی به صورت مشاع دارای سهم باشند و توافقی برای تقسیم سهم اختصاصی مابین خود نداشته باشند، هریک از مالکین مشاعی می‌توانند از اداره ثبت اسناد و املاک و یا دادگاه محل وقوع ملک، درخواست صدور رای افراز نمایند.
یعنی، سهم خود را از سایر شرکا جدا نموده و به صورت اختصاصی سند مالکیت دریافت نمایند.

دفتر وکالت محمد رضا مهری

تقسیم

کلمه تقسییم، عام تر از افراز و تفکیک است و شامل کلیه اموال اعم از منقول و مال غیرمنقول می‌شود.
مانند جایی که سهم الارث چندین مورث، به صورت قهری باهم درآمیخته و هیچ کدام از طرفین، حاضر به مصالحه درباره سهم الارث خود نیستند.
در این حالت ورثه می‌توانند درخواست تقسیم مال مشترک که به ارث برده اند را به دادگاه صالح تقدیم نمایند. دادگاه صالح در این فرض محل فوت مورث است.

تفاوت های افراز و تفکیک

  • افراز، بین دو یاچند شریک مشاعی قابل طرح است اما تفکیک نیازی به مشارکت چند نفر ندارد ویک مالک می‌تواند درخواست تفکیک ملک خو درانماید.
  • درافراز، مرافعه واختلاف در موضوع افراز، شرط است اما تفکیک برپایه صلح است و نیازی به وجود اختلاف بین شرکا نیست و هرجا که شرکا، اتفاق نظر در نحوه تقسیم ملک مشاعی نداشته باشند، چاره کار درخواست افراز است.
  • درافراز، چه از اداره ثبت اسناد و چه دادگاه رای به افراز صادر می‌شود ولی درتفکیک، صورت مجلس تفکیکی وتقسیم‌نامه صادر می‌شود . اعتراض به تفکیک در اداره ثبت اسناد و املاک رسیدگی می‌شود اما اعتراض به افراز قابل طرح در دادگاه است.
  • پس از صدور صورت مجلس تفکیکی، تقسیم‌نامه صادر و به امضا شرکا می‌رسد اما پس از صدور رای افراز و عدم اعتراض در مهلت مقرر، کارافراز به اتمام رسیده و قابل بازبینی نیست.
  • اعتراض به تفکیک، درحین انجام عملیات اجرایی باعث توقف کار تفکیک می شود اما اعتراض به روند افراز حین عملیات اجرایی افراز، مسموع نیست و فقط پس از صدور، رای افراز قابل اعتراض در دادگاه صالح است.
وکیل دیوان عدالت تهران

صورت مجلس تفکیکی

صدور صورت مجلس تفکیکی برای املاکی که تبدیل به چند واحد آپارتمان شده اند، پس از اخذ پایان کار از شهرداری مربوطه قابل انجام است.
به این معنی که پس از پایان عملیات ساختمانی و تایید مهندس ناظر و صدور پایانکار، مالک به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و درخواست صدور صورت مجلس تفکیکی، تسلیم دفتر اسناد رسمی می‌نماید.

سردفتر اسناد رسمی، تقاضای مالک یا مالکین را به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک ارسال می‌نماید و اداره ثبت اسناد و املاک با ارجاع به کارشناس مربوطه، نسبت به صدور صورت مجلس تفکیکی، اقدام می‌نماید.

وکیل الزام به تنظیم سند نیاوران

اما صدور صورت مجلس تفکیکی، برای مالک یا مالکین عرصه خالی (زمین) هم امکان‌پذیر است و در این حالت نیازی به صدور پایان‌کار نیست و فقط نقشه زمین از شهرداری دریافت شده و ضمیمه درخواست می‌شود.

پس از صدور صورت مجلس تفکیکی، مالک یا مالکین، نسبت به تهیه و امضا تقسیم‌نامه به نسبت سهم خود اقدام می‌نمایند و اگر تقسیم‌نامه مورد توافق طرفین قرار نگیرد، صدور صورت مجلس تفکیکی، کار عبث و بیهوده‌ای می باشد. در این مرحله، امکان انتقال سندرسمی ملک به نام اشخاص ثالث وجود دارد.

استنکاف فروشنده از اخذ صورت مجلس تفکیکی

گاهی اوقات ساختمان درحال ساخت توسط سازنده و یا سرمایه گذار و یا مالک، پیش فروش می‌شود. در این حالت معمولا فروشنده اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی و انتقال سند رسمی ملک را متعهد می‌شود.

حال فرض کنیم بین شرکای سازنده ملک اختلافی ایجاد شد و نسبت به اخذ پایانکار و صورت مجلس تفکیکی وامضا تقسیم‌نامه و همچنین انتقال سند رسمی اقدامی انجام ندادند. در این حالت که صورت مجلس تفکیکی صادر نشده است تکلیف خریدارچیست؟

 مطالبه خسارت ناشی از عدم النفع

آیا خریدار می‌تواند دعوی الزام به تنظیم سند رسمی تقدیم دادگاه نماید؟

پاسخ به این سوال منفی است ، چرا که دفتر اسناد رسمی بدون داشتن پایانکار صورت مجلس تفکیکی و همچنین تقسیم‌نامه ای که سهم هر یک از مالکین را مشخص نموده باشد، مجاز به تنظیم و انتقال سند رسمی ملک نیست از طرفی با عنایت به عدم انجام مقدمات انتقال سند رسمی، دادگاه نیز نمی‌تواند حکم به الزام به انتقال سند رسمی به نام خریدار صادر نماید. طرح دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی، پایانکار و سایر ملزومات انتقال سند رسمی در این حالت، ضروری است.

دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

قبل از ورود به دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، خواهان می‌بایست دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی، تقدیم دادگاه صالح نماید. دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی، به طرفیت کلیه مالکین ملک، اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک و همچنین اگر فروشنده وکیل داشته باشد به طرفیت وکیل هم، طرح می‌شود.

قرارداد منعقد شده بین طرفین و تصویر سند مالکیت و همچنین درخواست استعلام از اداره ثبت اسناد و تصویر کارت ملی از مدارک مورد نیاز طرح دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی می‌باشد.

در صورتی که رای قطعی دادگاه مبنی بر الزام خوانده به اخذ صورت مجلس تفکیکی و پایان‌کار باشد و محکوم علیه از اجرای رای دادگاه استنکاف نماید بنا به دستور دادگاه، محکوم له نسبت به انجام این امور و پرداخت هزینه ها اقدام نموده و می‌تواند کلیه هزینه‌های انجام شده و خسارات دادرسی ازجمله حق الوکاله وکیل را از مستنکف مطالبه نماید.

خرید ملک وقفی

بازداشت موقت چیست

_

نشانی دفتر وکالت وکیل الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملک در نیاوران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۲۶ امتیاز)

۸ دیدگاه

  • آیا امکان دارد سازنده پس از دریافت صورت مجلس تفکیکی و انتقال سند بعدا اقدام به تغییر در صورت مجلس تفکیکی نمایدسازنده بدون کسب اجازه می خواهد ۲ پارکینگ رایکی کند و در قسمتی از مشاعات ساختمان پارکینگ جدید بگیرد

  • با سلام.من یک واحد آپارتمان قولنامه کردم.ارزیاب بانک مسکن که از ملک دیدن کرد، اعلام کرد که متراژ پارکینگ در سند ملک و صورتمجلس تفکیکی همچنین شماره سند، مغایرت دارد.به فروشنده اعلام کردیم که از طریق اداره ثبت اسناد پیگیری و مشکل را رفع کند.احساس نگرانی شدیدی دارم.آیا ممکن است مساله خاصی باشد و ملک دچار مشکلی باشد؟

    • سلام
      با توجه به مواردی که فرمودین مغایرت متراژ پارکینگ، شماره سند با سند مسئله ی مهمی است و در ابتدا به اداره ی ثبت وقوع ملک برای اطلاع از صحت سند صادره در مورد ملک استعلام بگیرید و ممکن است که یک اشتباه در نگارش سند ثبتی بوده باشه و اگه در اداره ثبت ملک صدور سند برای همان ملک رو تایید کرد فقط اشتباه ثبتی صرف هست. در غیر این صورت سند می تونه جعلی باشه.

  • بعد از تکمیل ساختمان و قبل از تنظیم صورتمجلس تفکیکی و اخذ سند تک‌برگ برای واحدها، من یکی از واحدها را همراه پارکینگ از مالک آن ساختمان خریداری کردم.
    در صورتمجلس تفکیکی، به واحد من هیچ پارکینگی اختصاص داده نشده سند واحد وقتی به نام من خریدار شد دقیقا بلافاصله بعد از تنظیم سند، متوجه شدم که واحد خریداری شده من فاقد پارکینگ است. من چیکار می تونم بکنم حالا ؟

    • سلام و عرض احترام

      چون پارکینگ ها در سند سایر واحدها واقع شده است بنابر این الزام به تحویل پارکینگ ممکن نیست از آنجایی که پارکینگ جز مبیع بوده است و در مبایعنامه هم به وجود پارکینگ اشاره شده است با توجه به آنکه پارکینگی در واقع برای مبیع وجود نداشته شما می توانید هم معامله را طبق خیار تبعض صفقه فسخ کنید و هم می توانید بخشی از ثمن را به نسبت ارزش ای که پارکینگ از کل مبیع داشته کسر کنید.
      جهت انتخاب استراتژی صحیح برای طرح مطالبات خود هرچه سریعتر از طریق موسسه وقت مشاوره دریافت نمایید.

      محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

      شماره تماس ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *