انواع وکالت و جزییات مربوط به آنها

انواع وکالت و جزییات مربوط به آنها

انواع وکالت و جزییات مربوط به آنها


امروز با موضوع انواع وکالت و جزییات مربوط به هر کدام از آنها با شما هستیم.

قانون مدنی وکالت را چنین تعریف می‌کند که، عقدی که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را جانشین انجام کار خود قرار می‌دهد.

با انعقاد عقد وکالت، وکیل و موکل در برابر یکدیگر حق و تکلیف پیدا می‌کنند و دارای روابط حقوقی، تکالیف و مسئولیت‌های متقابلی می‌شوند. وکالت در لغت به معنای واگذار کردن یا تفویض کردن می‌باشد.

وکالت یکی از عقود بسیار رایج می‌باشد، که نیاز به ایجاب موکل و قبول وکیل دارد.

موسسه حقوقی مهر پارسیان با همراهی وکلای مجرب، به توصیف انواع وکالت و جزییات مربوط به آنها پرداخته است.

نکات مهم در مورد انواع وکالت و جزییات مربوط به هر کدام از آنها

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

انواع وکالت کدام است؟

وکالت اتفاقی در چه مواردی است؟

فرق بین وکالت تسخیری و معاضدتی چیست؟

[/stextbox]

 

وکالت به طور کلی به وکالت مطلق و مقید تقسیم می‌شود.

وکالت مطلق: در وکالت مطلق شخصی را برای تمام امور وکیل می‌کند و این وکالت شامل امور اداری و مالی موکل می‌شود؛ مثل فروش و یا خرید که در این موارد وکیل نیاز به اجازه موکل ندارد.

وکالت مقید: در وکالت مقید، مورد وکالت مشخص و معین است و وکیل باید در همان مورد معین، اقدام نماید. مثل خریدن ملک یا فروختن ماشین.

وکالت از جهت شکلی نیز به وکالت رسمی، عادی و شفاهی تقسیم می‌شود.

وکالت تعیینی

دروکالت تعیینی یا وکالت قراردادی، که هریک از اصحاب دعوا برای اقامه و تعقیب دعوا و دفاع از حق، به وکیل دادگستری مراجعه و با او قرارداد وکالت منعقد می‌کنند.

سوالات متداول درباره طرح مالزی خانه دوم من

وکالت اتفاقی

درمقابل وکالت تعیینی، وکالت اتفاقی یا موقت قرار دارد. در این نوع وکالت اشخاصی که معلومات و دانش کافی حقوقی برای وکالت کردن داشته باشند اما پروانه دایم وکالت را دارا نباشند یعنی وکیل محسوب نمی‌شوند، می‌توانند در صورت صدور مجوز از کانون وکلا، در هر سال سه دفعه برای اقوام و نزدیکان نسبی و سببی در مراجع قضایی وکالت نمایند.

البته صرف داشتن تحصیلات حقوقی برای اخذ مجوزکفایت نمی‌کند وکانون وکلا می‌تواند قبل از مجوز دادن برای وکالت اتفاقی، با شخص مصاحبه علمی کند و در صورت نداشتن اطلاعات کافی، از دادن مجوز خودداری کند.

وکالت تسخیری

در وکالت تسخیری یا وکالت انتخابی، از طرف دادگاه در امور کیفری برای رعایت حقوق متهم و نتیجه‌ی عادلانه‌ی آن، متهم به وکلای دادگستری ارجاع می‌شود. اختیارات وکیل تسخیری با وکیل تعیینی تفاوتی ندارد و فقط در مرجع تعیین‌کننده متفاوت هستند.

وکالت معاضدتی

وکالت معاضدتی یا انتخابی در امور مدنی مثل: انحصار وراثت و تقسیم ارث، نکاح و طلاق می‌باشد و برای خواهان دعوا قابل استفاده می‌باشد. در این نوع وکالت دادگاه شرایط خواهان را بررسی می‌کند و اگر خواهان در پرداخت حق‌الوکاله شرایط مالی مناسب را نداشته باشد، او را به کانون وکلا معرفی می‌نماید.

وکیل معاضدتی باید با موکل قرارداد حق‌الوکاله تنظیم کند و نسخه‌ای از آن را برای واحد معاضدت قضایی در کانون وکلا ارسال نماید و در صورت اتمام دعوا و برنده شدن موکل یا اخذ محکوم‌به، باید یک پنجم ازحق‌الوکاله را وصول و به صندوق کانون پرداخت کند؛ مگر اینکه اثبات کندکه دریافت حق‌الوکاله قانونا ممکن نیست.

موسسه حقوقی تهران

شماره و روزهای تماس با دفتر وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب بهترین وکیل مهاجرتی در ایران، بهترین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88795408

021-88796143

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

5/5 - (11 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *