هنگام عقد قرارداد وکالت دقت کنیم

هنگام عقد قرارداد وکالت دقت کنیم

هنگام عقد قرارداد وکالت دقت کنیم


امروز با موضوع هنگام عقد قرارداد وکالت دقت کنیم، با شما هستیم.

وکیل شخصی است که از طرف شخص دیگری اعم از حقیقی یا حقوقی به موجب عقد وکالت برای انجام کاری انتخاب می‌شود.

در هنگام عقد قرارداد وکالت باید نکاتی رعایت و دقت شود که ما در این مقاله با کمک مشاوران حقوقی موسسه مهر پارسیان به شما این نکات را یادآورخواهیم شد.

وكالت در لغت به معنی تفويض و واگذارکردن است و در اصطلاح حقوقي، وكالت عقدی است كه به موجب آن يكي از طرفين، طرف ديگر را برای انجام امری نايب یا وکیل خود قرار می‌دهد. با انعقاد عقد وکالت، وکیل و موکل در برابر یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می‌شوند و مسئولیت‌های متقابلی در قبال هم پیدا می‌کنند. وکالت یکی از عقود رایج می‌باشد، که امروزه از آن استفاده زیادی می‌شود.

وکالت عقد است و نیاز به ایجاب موکل و قبول وکیل دارد.

نکات مهمی که در هنگام عقد قرارداد وکالت باید دقت کنیم:

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

وکالت در چه زمینه‌ای است؟

حدود اختیارات وکیل چگونه است؟ باید هزینه وکالت قید شود؟

فسخ قرارداد وکالت چگونه است؟

آیا اعطای وکالت بلاعزل با سلب حق عزل وکیل، ضم امین و وکیل و سلب اختیار عمل به موضوع وکالت صحیح است؟

اگر وکیل از عزل خود مطلع نشود، آیا انجام امور اعتبار دارد؟

[/stextbox]

 

وکالت، شامل مطلق و مقید می‌باشد.

در وکالت مطلق شخصی را برای تمام امور وکیل می‌کند و این وکالت شامل امور اداری و مالی موکل می‌شود مثل فروش و یا خرید که در این نوع وکالت اعمال وکیل نیاز به اجازۀ موکل ندارد. در وکالت مقید مورد وکالت مشخص و معین است و وکیل باید در همان مورد مشخص شده عمل نماید. مثل خرید یا فروش .

⁠وکیل در دیباجی

در قرارداد وکالت، مورد وکالت باید امری باشد که به موجب قانون یا طببعتا مختص شخص نباشد مثل وکالت در مجلس معامله که باید خودش عمل نماید و نمی‌تواند دیگری را وکیل نماید.

مورد دیگر اینکه خود شخص موکل بتواند آن را انجام دهد، برای مثال، شخصی که ورشکسته شده از دخالت در اموال خود ممنوع شده پس نمی‌تواند در مورد آن به دیگری وکالت دهد.

حدود اختیارات وکیل در ضمن وکالت‌نامه، که به صورت سند رسمی‌در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده است در حدود اختیاراتی است که موکل به وکیل داده است و وکیل نمی‌تواند خارج از این اختیارات هیچگونه اقدامی‌انجام دهد واگر اقدامی‌خارج از حدود اختیارات خود انجام بدهد قابل ابطال در محاکم است و مرجع تشخیص این امر هم صرفا مراجع قضایی است.

حق‌الزحمه قرارداد وکالت شامل حق‌الوکاله و هزینه سفر و سایر هزینه‌هایی می‌شود که وکیل در جهت انجام وظیفه وکالتی خود انجام می‌دهد . این هزینه‌ها بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می‌شود که مهمترین معیار آن عرف می‌باشد.

وکالت دادگستری

همچنین در دعاوی حقوقی مثل مطالبه وجه چک، حق‌الوکاله از تعرفه قانونی کمتر نمی‌باشد چون وکلا موظف‌اند بر اساس آن تمبر مالیاتی باطل کنند.

قرارداد وكالت با عزل وکیل توسط موکل و استعفا وکیل قابل فسخ است. چون قرار‌داد وکالت، قرار‌دادی است جایز، طبق قانون، موکل می‌تواند هر زمان که بخواهد وکیلش را عزل و برکنار کند و همچنین، وکیل نیز حق دارد هر زمان ‌که می‌خواهد از سمت وکالت استعفا دهد.

در وکالت بلاعزل، وکیل در ضمن یک عقد لازمی به این سمت انتخاب می‌شود بنابراین موکل حق عزل وکیل را ندارد. مثل وکالت در طلاق که اگر به صورت بلاعزل تنظیم شده باشد، شوهر نمی‌تواند زن را عزل کند.

الزام به اخذ پایان کار

عدم اطلاع وکیل از عزل در وکالت

اگر وکیل از عزل خود مطلع نشده باشد، اموری که انجام داده، درباره‌ موکل نافذ و مؤثر است. مثلا اگر فردی به دیگری وکالت ‌دهد ماشینش را بفروشد، فردا پشیمان شود و وکیل را از سمت وکالت عزل ‌کند و وکیل نیز از این موضوع مطلع نشود و فردا ماشین شخص را بفروشد، در این حالت معامله معتبر و قانونی شناخته می‌شود.

شماره و روزهای تماس با دفتر وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب بهترین وکیل مهاجرتی در ایران، بهترین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88795408

021-88796143

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

5/5 - (12 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *