بذل مهریه در طلاق توافقی

بذل مهریه در طلاق توافقی

بذل مهریه در طلاق توافقی


امروز با موضوع بذل مهریه در طلاق توافقی با شما خواهیم بود

اگر زن و مردی با رسیدن به تفاهم مایل به طلاق و جدایی باشند می‌توانند با طلاق توافقی از یکدیگر جدا شوند.

بسیاری از افراد گمان میکنند در طلاق توافقی، زن باید تمام حقوق مالی خود را ببخشد، در حالی که اصلا این طور نیست. زوجه و زوج با توافق هم نسبت به حقوق مالی اقدام می‌کنند.

در طلاق توافقی قبل از ثبت و مراجعه به دادگاه لازم است که زوجین درباره تمام امور مشترک اعم از مالی و غیر مالی مانند مهریه و نفقه و دیدار با فرزندان مشترکبه توافق برسند.

در مورد مهریه در طلاق توافقی پرداخت مهریه کامل یا جزیی و یا بذل مهریه کاملا وابسته به توافق زن و مرد است. که زن با توافق مرد می‌تواند بخشی از مهریه را ببخشد و بخشی دیگر را از مرد مطالبه کند.

گذشت یا بذل مهریه توسط زن در طلاق توافقی معمولا به این علت است که مرد راضی به طلاق توافقی شود و بذل مهریه در طلاق توافقی الزامی نیست.

نکات مهم در مورد موضوع بذل مهریه در طلاق توافقی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

امکان رجوع به مهریه بذل شده پس از طلاق توافقی است؟

در چه شرایطی مهریه در طلاق توافقی به زن تعلق نمی‌گیرد؟

مراحل بذل مهریه در طلاق توافقی چه می‌باشد؟

ضمانت اجرایی قسمتی از مهریه که در طلاق توافقی بذل نشده است؟

[/stextbox]

رجوع به مهریه بذل شده پس از وقوع طلاق توافقی

پس از طلاق توافقی، ممکن است زن بخواهد از بذل مهریه‌ای که انجام داده است رجوع کند و رجوه به مهریه صورت گیرد. این رجوع صحیح است اما با شرایطی، که این رجوع فقط در مدت زمان عده طلاق می‌باشد.

وکالت در توکیل چیست

دلیل آن این است که طلاق توافقی یک طلاق خلع و از نوع طلاق بائن است و زن بابت طلاق تمام یا قسمتی از مهریه خود را بخشیده است و از همسر خود جدا شده است و زن می‌تواند مطابق قواعد طلاق بائن، در مدت عده به میزان مالی که بابت مهریه بخشیده است رجوع کند و دوباره آن را از همسر خود طلب کند و ناگفته نماند که با این رجوع طلاق از حالت بائن به طلاق رجعی تبدیل شده و امکان رجوع برای مرد نیز مهیا و قانونی شده که در صورت تمایل، می‌تواند در زمان عده به همسر خود رجوع کند.

عدم تعلق مهریه در طلاق توافقی

بر طبق قانون مدنی مهریه به مجرد عقد به مالکیت زن در‌آمده و پرداخت مهریه در سند ازدواج یا عندالمطالبه است یا عندالستطاعه که در هر دو مورد زن استحقاق مطالبه تمام مهریه را دارد. در مهریه عندالستطاعه زن باید استطاعت مالی مرد را برای پرداخت مهریه اثبات کند .

بر طبق قانون مدنی هر گاه به دلیلی نکاح بین زوجین فسخ گردد و چنانچه بین آن‌ها نزدیکی صورت نگرفته باشد، مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد.

مراحل بخشیدن مهریه در طلاق توافقی

موضوعی دیگر که در اینجا می‌توان مطرح کرد این است که زن می‌تواند بصورت سند عادی در یک برگه بنویسد که مهریه خود را به همسر خود بخشیده است و امضا و اثر انگشت بزند و این خودش می‌تواند مدرک باشد.

راه دیگر برای بذل مهریه این  است که این بخشیدن در دفتر اسناد رسمی انجام وثبت شود که این راه بهتر و کم دردسرتر می‌باشد.

وکیل پایه یک قرارداد شفاهی

در بذل مهریه در طلاق توافقی، شوهر حق رجوع ندارد و زن با بخشیدن مالی معادل مهریه، یا کمتر یا بیشتر از آن با توافق فی مابین از هم جدا می‌شوند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که بخشیدن مهریه بصورت هبه باشد تا اگر بعد از آن پشیمون شدید بتوانید از این هبه رجوع کنید چنانچه بخشیدن مهریه در غالب ابراء باشد و زن تکلیف مرد را برای پرداخت مهریه به طور کلی مبرا کند، دیگر نمی‌تواند از این نوع بخشش رجوع کند .

تکلیف قسمتی از مهریه که در طلاق توافقی توسط زوجه بخشیده نشده است

چنانچه قسمتی از مهریه در طلاق توافقی بذل نشده باشد، زوجه می‌تواند آن را از طرق مختلف قانونی مطالبه کند. چنانچه حکم پرداخت مهریه قطعی و به اجرا درآمد، مرد می‌تواند طبق قانون محکومیت‌های مالی در صورت عدم تمکن مالی،  دادخواست اعسار داده و از حبس با شرایط مقرر در قانون جلوگیری کند.

وکیل متخصص در زمینه بذل مهریه در طلاق توافقی

شما عزیزان در زمینه مهریه و بذل مهریه و طلاق توافقی و شرایط آن با مشکل روبه رو هستید و یا نیازمند مشاوره در این زمینه هستید، می‌توانید برای مشاوه و کسب اطلاعات لازم در این زمینه با مشاوران حقوقی و وکلای متخصص در این زمینه مشورت و مشاوره داشته باشید.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید. برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

مشاور حقوقی طلاق

88799562-021

88795408-021

88796143-021

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *