مطالبه دیه از کارفرما

مطالبه دیه از کارفرما

مطالبه دیه از کارفرما


در مقاله مطالبه دیه از کارفرما با بررسی نحوه مطالبه دیه ناشی از حادثه حین انجام کار از کارفرما همراهتان هستیم.

در ابتدا لازم به ذکر است که، مبحث مطالبه دیه ناشی از حوادث حین انجام کار، فارغ و جدای از قواعد عمومی، مسئولیت مدنی نیست و برای تبیین مطالبه دیه ناشی از سانحه حین انجام کار، بایستی بین فعل زیان­ بار و سانحه به­ وجودآمده که حسب مورد منتهی به فوت یا ایجاد صدمه بدنی غیر­عمدی به کارگر شده، رابطه سببی برقرار باشد و تقصیر کارفرما ثابت شود.

سانحه ناشی از انجام کار ممکن است، در اثر قصور خود کارگر زیان دیده یا فوت­شده اتفاق افتاده باشد،که دراین موارد نمی­توان قائل به مسئولیت کارفرما شد، البته مشروط به آن­که کارفرما همه پیش­بینی ­های لازم را برای ایمنی ­کار مدنظر داشته و طبق استانداردهای مبتنی بر آیین­نامه­ هایی چون ایمنی ­کار، بهداشت و ایمنی و ایمنی دستگاه­ها، عمل­کرده و آموزش­های لازم را به ­کارگران در این خصوص داده باشد.

طبق قوانین مدنی و مجازات اسلامی؛ تقصیر اعم از بی­‌احتیاطی(تعدی) و بی­‌مبالاتی(تفریط) است. مسامحه، غفلت، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی و مانند آن­ها، حسب مورد، از مصادیق بی­‌احتیاطی(تعدی) و بی­‌مبالاتی(تفریط) محسوب می­‌شوند.

طبق قانون تأمین اجتماعی منظور از حادثه؛”حادثه اتفاقی است پیش­بینی نشده که تحت تأثیر عامل یا عوامل خارجی در اثر عمل یا اتفاقی ناگهانی رخ می­دهد و موجب صدماتی بر جسم یا روان بیمه شده می­گردد.”،یعنی حوادث ناشی از انجام کار را حوادثی اعلام نموده که در حین انجام وظیفه یا به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می­افتد. لذا واضح است که انجام کار یا رفتارهای عمدی ومغرضانه که منتهی به صدمات جسمی و فوت بشود، شامل موضوع بحث و عنوان سانحه کاری نمی­شوند.

وکیل در شمال تهران

نکته: منظور از حین انجام وظیفه، تمام اوقاتی است که بیمه شده در کارگاه یا موسسه ­های وابسته یا ساختمان­ ها و محوطه آن مشغول به ­کار باشد یا حتی به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده ­دار انجام مأموریتی باشد.

تقصیر منجر به مسئولیت کارفرما در پرداخت دیه سانحه ناشی از انجام کار

منظور از تقصیر این است که، باید از ناحیه کارفرما رخ دهد تا موجب مسئولیت او به ­پرداخت دیه در حق اولیاء­دم یا فرد صدمه دیده گردد. مهم­ترین احکام دائر بر تکالیف کارفرمایان به پیشگیری از بروز سوانح­کاری و صدمه به­ تمامیت جسمانی و بهداشتی کارگران یک ضرورت­ و الزام قانونی است که تخلف از آن­ها سبب می­گردد، بازرس اداره کار و کارشناسان رشته حوادث کار، در نظرات خود به علت عدم رعایت آن­ها به تقصیرنامه یا جزئی کارفرما در بروز سانحه نظر دهند.

نکته: آیین­ نامه ­های حفاظتی و بهداشتی که در مورد انواع کارگاه­ ها تصویب می­گردد، حاوی جزئیات فنی و بایسته­ هایی هستند که عدم رعایت آن­ها به معنای تقصیر کارفرما و درنتیجه محکومیت او خواهدبود.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل مطالبه دیه از کارفرما در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام خدا شما را حفظ کنه واقعا مطالب سایتتون خوبه من توی کانالتونم عضوم ، من پرس کار بودم و با پرس دستی کار میکردم یازده سال، مهره گردنم زده بیرون این اخری هم با صاحب کارخونه سر اختلافاتی که با برادر خودش داشت به مشکل خوردیم ما اومدیم بیرون حق و حقوقمون را نداد حالا از کارم بیکار شدیم با این درد گردن با اسنپ کار میکنم می تونم دیه گردنمو از این کارفرما بگیرم خدا خیرتون بده منو راهنمایی کنید.

    • سلام وقتتون بخیر شما جهت ایراد صدمه غیر عمدی ناشی از حوادث کار شکایت کیفری مطرح نمایید، سپس موضوع به پزشکی قانونی و سپس به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می شود کارگاه بررسی می شود و میزان تقصیر کارفرما لحاظ می گردد البته نقش شاهد و سایر عوامل نیز تاثیر گذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *