قرارداد جوینت­ ونچر

قرارداد جوینت­ ونچر

قرارداد جوینت­ ونچر


در مقاله قرارداد جوینت­ ونچر با بررسی قراردادهای سرمایه ­گذاری بین­ المللی جوینت­ ونچر JV (Joint Venture) همراهتان هستیم.

با بررسی موضوع قراردادهای سرمایه ­گذاری مشترک بین­ المللی همراهتان هستیم.

قرارداد جوینت ­ونچر یا سرمایه‌گذاری مشترک از جمله قراردادهای بین­ المللی در حوزه تجارت است. قرارداد جوینت ­ونچر نوعی همکاری تجاری است که طی آن طرفین قرارداد به انجام فعالیت خاصی به صورت مشترک می­پردازند. و در سود و زیان آن به نحو اشتراکی سهیم هستند.

انواع جوینت ­ونچر

جوینت ونچر(joint venture) که نام دیگر آن سرمایه‌گذاری مشترک یا مشارکت انتفاعی است به معنی تشکیل یک شرکت تجاری مشترک توسط دو یا چند شرکت به منظور دست­یابی به اهداف تجاری، مالی، یا فنی خاص است.که بسته به نوع مشارکت طرفین می‌­تواند همکاری در جهت ایجاد یک واحد اقتصادی بزرگ­تر با ترکیب آورده‌­های طرفین باشد. مفهوم«آورده» شامل هرگونه آورده مالی یا غیر­مالی مانند: فن­آوری و تکنولوژی و… می­شود. عنصر مهم این قرارداد وجود مشارکت طرفین برای سوددهی بیش­تر است.

به­طورکلی جوینت ­ونچر به دو دسته تقسیم می­شود که عبارت اند از:

جوینت ­ونچر قراردادی

 این نوع از جوینت ­ونچر طبق قرارداد فعالیت مشترک یا قرارداد همکاری شکل می‌گیرد بدون این­که طرفین برای اجرای قرارداد اقدام به تأسیس یک بنگاه اقتصادی مشترک جدید نمایند. هر یک از طرفین این قرارداد به اسم خود و به مسئولیت خود بخشی از فعالیت را به سرانجام می‌رساند و مسئولیت انجام بخشی را بر عهده می‌گیرد و یک کمیته مدیریت مشترک، بر کل فعالیت طرفین قرارداد نظارت می­کند.

جوینت ­ونچر شرکتی

در این نوع از جوینت ­ونچر اراده طرفین برای تأسیس یک شرکت تجاری است. طرفین قرارداد آورده‌­های خود را در این شرکت متمرکز می­کنند و کلیه امور شرکت در این موسسه یا بنگاه اقتصادی انجام می‌پذیرد.

وکیل دیوان عدالت ونک

انواع دیگر جوینت ­ونچر به شرح زیر می­باشد :

  1. جوینت ­ونچر تأمینی:طرفین برای تأمین هزینه­ های مالی و کاهش و تعدیل هزینه‌ها به مشارکت بایکدیگر می‌­پردازند.
  2. جوینت ­ونچر متمرکز: طرفین برای ایجاد واحد اقتصادی بزرگ­تر بایکدیگر همکاری می­نمایند.
  3. جوینت ­ونچر مکمل:طرفین برای یکسان­سازی مهارت­ ها، فناوری‌ها و دانش­فنی خود با یکدیگر در جهت تنوع­سازی در محصولات این قرارداد را منعقد می­نمایند.
  4. جوینت ­ونچر تحقیق و توسعه: از آنجایی که هزینه می‌تواند عامل مهمی در پایداری استراتژی تحقیق و توسعه باشد، بسیاری از شرکت‌های کوچک برای مشارکت با شرکت‌ها یا کارشناسان دیگر روی می‌آورند تا به آنها در پیشبرد اهداف تحقیق و توسعه کمک کنند.
  5. جوینت ­ونچر فروش:طرفین برای فروش و توزیع محصولات تولیدی یکدیگر در بازار سایر کشورها اقدام به انعقاد قرارداد حقوقی می­نمایند.
  6. جوینت ­ونچر یکپارچه:در این نوع قرارداد مشارکت تمامی ارکان یک تجارت مانند: سرمایه­ گذاری، ساخت، توزیع، بازاریابی و فروش مورد معامله قرار می­گیرد.

کاربرد جوینت ­ونچر

اشخاص با هدف افزایش سرمایه، کاهش ریسک و تقویت قدرت رقابت در بازار اقدام به عقد قرارداد جوینت ­ونچر می­نمایند تا بنوانند در سرمایه­ گذاری معینی مشارکت نمایند. اشخاص ضمن پذیرش تعهدات قراردادی دارای حقوق و تکالیف متعددی می­شوند. حقوقی مثل: حق مشارکت در منافع و سود، حق مدیریت

مزایای قرارداد جوینت ­ونچر عبارت اند از:

  • دسترسی به منابع و بازارهایی که پیش از ایجاد جوینت ­ونچر وجود نداشتند.
  • سرعت بخشیدن به معرفی و ارائه محصول به بازار.
  • کاهشریسک مشارکت.
  • سرمایه‌گذاری اولیه‌ محدود.مسیر جدید خروج از بازار از طریق عرضه اولیه سهامیا فروش سهام.

نحوه تنظیم قرارداد جوینت ­ونچر

قلمرو قرارداد

 طبق شرط قلمرو قرارداد که در برخی از موارد از آن به عنوان قلمرو خدمات نیز ذکر می‌­شود حدود تعهدات شرکا مشخص می­شود.

وکیل طلاق توافقی قیطریه

طرفین قرارداد

 هویت مالی و تکنولوژیک طرفین مشارکت از یک سو و مشخصات کامل حقوقی آن­ها از طرف دیگر، از ابتدای شروع مذاکره قرارداد تا اتمام اجرای پروژه موضوع قرارداد اثرگذار است و برای طرفین حائز اهمیت است.

موضوع قرارداد

گاه موضوع قرارداد جوینت ­ونچر اجرای پروژه‌ای مشخص و یا سرمایه­ گذاری است که در هرصورت باید صریح بیان شود.

مسئولیت شرکاء

در جوینت ­ونچر شرط مسئولیت به دو بخش تقسیم می­شود؛

  • مسئولیت شرکا در برابر یکدیگر
  • مسئولیت شرکا در برابر اشخاص ثالث. مسئولیت شرکا می­بایست صراحتا در قرارداد ذکر گردد.

حقوق و تعهدات شرکاء در قرارداد جوینت­ ونچر

حقوق و تعهدات شرکا بسته به موضوع، اهداف و الزامات اجرایی پروژه متغیر می­باشد.حقوق آن­ها شامل: دریافت سود، انتقال سهم ­الشرکه، حق تقدم در خرید سهم الشرکه، حق دسترسی به اطلاعات می­باشد. تعهدات آن­ها شامل: مشارکت در آورده می­باشد.

تغییر شرکا جوینت ­ونچر

تغییر شرکا به شکل گوناگون محقق می­شود که عبارت اند از: ورود شریک جدید، جانشینی شریک جدید به جای شریک قبلی، خروج یکی از شرکا، اخراج یکی از شرکا و فوت یکی از شرکا.

خاتمه قرارداد جوینت­ ونچر

  • انقضا زمان از قبل مشخص شده.
  • انجام موضوع قرارداد
  • فوت یکی از طرفین.

حکم دادگاه که جوینت ­ونچر را به دلیل اختلافات عمیق طرفین از نظر عملی غیرممکن دانسته.

ویژگی جوینت ­ونچر

  • استقلال شخصیت اشخاص حقیقی و حقوقی در مشارکت با یکدیگر.
  • مشارکت در سرمایه ­گذاری.
  • مشارکت در تصمیم­گیری و نظارت.
  • تقسیم سود و زیان بر مبنای میزان سرمایه ­گذاری و مفاد قرارداد.
  • وجود شرط عدم رقابت شرکا با جوینت ­ونچر.
  • لزوم هماهنگی پیوسته و همکاری شرکا با یکدیگر.
  • اهمیت شخصیت شرکا از ابعاد مختلف مانند: اعتبار مالی، شهرت تجاری، دارا بودن تکنولوژی خاص و… .
  • امکان تعیین مدت زمان برای قرارداد.
فرم قرارداد کار موقت

نحوه تقسیم جوینت ­ونچر

بعد از اتمام قرارداد جوینت ­ونچر و پرداخت وام­های دریافتی و تسویه بدهی­ ها، اموال و دارایی باقی­مانده جوینت ­ونچر به نسبت سهم­الشرکه اشخاص بین آنان تقسیم می­شود. اقلام غیرنقدی بر حسب توافق شرکا ممکن است فروخته شود و مبلغ حاصل از فروش بین آن­ها تقسیم گردد. یا اینکه توافق کنند هر یک از شرکا که اقلام غیر نقد را وارد مشارکت کرده است در خرید آن­ها نسبت به دیگر شرکا و اشخاص ثالث حق تقدم داشته باشد.

خروج از جوینت ­ونچر

خروج از جوینت ­ونچر زمانی اتفاق میفتد که یکی از شرکا قصد کناره­ گیری از مشارکت را دارد ولی انتقال سهم او امکان­پذیر نیست. به همین جهت شرکا گاها بنا به مصلحت توافق می­کنند که از زمان امضاءقرارداد تا مدت معین، خروج از جوینت ­ونچر برای هیچ­یک از شرکا مقدور نباشد. همچنین اگر خروج یکی از شرکا باعث ایجاد اختلال شود یا عملیات اجرایی را مختل سازد، مجمع شرکا می­توانند با دلایل موجه و قراردادی خروج شریک مزبور را تا مدت معین به تعویق اندازند.

اخراج از جوینت ­ونچر

مقصود از اخراج خاتمه قرارداد جوینت ­ونچر نسبت به شرکا یا متاثر از قوه قاهره(فورس ماژور) است. ممکن است ارادی یا از سوی شرکا باشد. گاه ممکن است در قرارداد پیش­بینی شود که درصورت بروز اتفاقی هم­چون ورشکستگی یکی از شرکا قرارداد نسبت به وی منفسخ و شخص به صورت خود به خود از جوینت ­ونچر اخراج شود.

همانطور که ملاحظه نمودید قرارداهای بین­ المللی پیچیدگی­های زیادی دارند. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته  باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان در حوزه قراردادهای بین­ المللی، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان همراهی می نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص قرادادها و سرمایه ­گذاری های بین­ المللی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل قرارداد جوینت­ ونچر در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام من ترم پنج حقوق هستم استادمون گفته در مورد فرق جوینت ویچر و کنسرسیوم یک صفحه بنویسید میشه راهنماییم کنین مررررررررررررررررررررسی

    • سلام وقت بخیر، دانشجوی گرامی دقت داشته باشید که توصیه می‌شود به منابع اصلی درسی مراجعه نمایید، اما اختصارا توضیح می دهیم که اگر آورده ی شرکا، در گروه اقتصادی با منافع مشترک، کار آن ها باشد، این نهاد حقوقی، کنسرسیوم نامیده می شود؛ در مقابل، جوینت ونچر، گروه اقتصادی با منافع مشترکی است که شامل آورده ای از جنس تخصص و مهارت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *