تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک

تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک

تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک


با موضوع تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک همراهتان هستیم.

برای اثبات هر دعوایی باید یکسری دلایل به دادگاه ارائه دهیم، تامین دلیل به این معنی است، که از دادگاه بخواهیم، از دلایلی که می‌خواهیم برای اثبات ادعای خود، به دادگاه ارائه دهیم، ملاحظه و صورت‌برداری نمایند.

حال که متوجه شدیم تامین دلیل چیست، بررسی می‌نماییم که در تصرف غیر بودن چیست؟ در تصرف غیر بودن یعنی هر نوع مالی اعم از خانه و ماشین و…. بدون رضایت و اجازه صاحب مال در دست شخص دیگری باشد.

قبل از طرح هرگونه دعوایی ما باید این آگاهی را داشته باشیم که دلایلی که به دادگاه ارائه می‌دهیم مناسب با موضوع دعوی است یا خیر؟

در گروه وکلای حقوقی ، موسسه حقوقی مهرپارسیان، تیم پژوهشی، به بررسی موضوع تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک پرداخته و همچنین آماده ارائه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

چرا دادخواست تامین دلیل می دهیم؟

برای طرح هرگونه دادخواست یا شکایت، همیشه این‌گونه نیست که دلیلی می‌خواهم، به دادگاه ارائه دهیم، در دست ما باشد، ممکن است دلیلی که می‌خواهیم به دادگاه ارائه دهیم در دست شخصی باشد که از آن شکایت داریم و باید آن دلیل را به نوعی قبل از این‌که به دادگاه برویم و دادخواست ارائه بدهیم، محافظت نماییم. برای جلوگیری از، از بین رفتن دلیل، می‌توانیم، تحت عنوان دادخواست تامین دلیل، از دادگاه بخواهیم که از دلیل ما محافظت و نگهداری نماید. از این رو ما دادخواست تامین دلیل می‌دهیم.

به طور مثال خانمی که مهریه‌اش، ۳۰۰ سکه است و قصد دارد از همسرش جدا شود و مهریه هم بگیرد، چنانچه همسر این خانم ملک و اموالی داشته باشد، برای اینکه بتواند در دادگاه از همسرش مهریه بگیرد، می‌تواند از دادگاه بخواهد که از این ملک و املاک صورت بر‌داری شود.

سوالات مهم

  1. چرا بهتر است قبل از طرح دعوی، تامین دلیل انجام بدهیم؟
  2. چه اشخاصی می‌توانند دادخواست تامین دلیل دهند؟
  3. چه زمانی می‌توانیم درخواست تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک بدهیم؟
  4. دادخواست تامین دلیل را باید به کجا بدهیم ؟
  5. آیا شورای حل اختلاف می‌تواند به درخواست تامین دلیل رسیدگی نماید؟
  6. تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک، در چه جاهایی کاربرد دارد؟
  7. تامین دلیل در شورای حل اختلاف توسط چه کسی انجام می‌شود؟
  8. چگونه درخواست تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک را تنظیم نماییم؟
  9. آیا شورای حل اختلاف در دعوای تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک طرف دعوی را مطلع می‌کند؟
  10. چگونه می‌توان از وکیل متخصص در زمینه تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک مشاوره دریافت نمود؟
اعاده دادرسی کیفری

چرا بهتر است قبل از طرح دعوی، تامین دلیل انجام بدهیم؟

شاید این پرسش پیش بیاید که مگر دادگاه نباید در مورد وضعیت هر دلیل استعلام بگیرد و یا، در دادگاه ما می‌توانیم از نظر کارشناس در خصوص ثابت کردن ادعای خود استفاده کنیم. پاسخ به این پرسش این است که تامین دلیل یک مزیت است به این علت که احتمال دارد که دلیل شما دقیقا در دست طرف مقابل باشد و به محض طرح دعوای شما، طرف مقابل دعوا، بخواهد آن دلیل را ضعیف کند و یا از بین ببرد به همین دلیل است که ما می‌توانیم، فورا از دادگاه بخواهیم قبل از طرح دعوا با امکانات قانونی و اختیاراتی که دارد دلیلی را به صورت تثبیت شده به دست ما برساند.

وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری

پس این مطلب خیلی مهم است که بدانیم اولا در چه جاهایی می‌توانیم از تامین دلیل استفاده کنیم و تامین دلیل تا چه حد می‌تواند برای دادگاه در دعوایی که در آینده قصد طرح آن را داریم مورد پذیرش باشد.

 مطابق ماده ۱۴۹ قانون آیین دادرسی مدنی: در مواردی که اشخاص ذی نفع (شخصی که از طرح دعوا سود و نفعی می‌برد) احتمال دهند که در آینده استفاده از دلایل و مدارک دعوای آنان از قبیل تحقیق محلی و کسب اطلاع از مطلعین و استعلام نظر کارشناسان یا دفاتر تجاری یا استفاده از قرائن و امارات موجود در محل و یا دلایلی که نزد طرف دعوا یا دیگری است، متعذر یا متعسر (یعنی به دست آوردن دلایل با سختی و دشواری مواجه گردد) خواهد شد، می‌توانند از دادگاه درخواست تامین آنها را بنمایند. مقصود از تامین در این موارد فقط ملاحظه و صورت برداری از اینگونه دلایل است.

چه اشخاصی می‌توانند دادخواست تامین دلیل دهند؟

مطابق ماده ۱۴۹ از قانون آیین دادرسی مدنی که در بالا بدان اشاره شد افراد ذی نفع می‌توانند درخواست تامین دلیل بدهند و تشخیص ذی نفع بودن یا نبودن با شورای حل اختلاف است. ذینفع به شخصی گفته می‌شود که از طرح هر دعوا یا تامین دلیل، سود و منفعتی ببرد، که این منفعت می‌تواند به صورت مالی باشد یا غیرمالی، مثلا شخصی که دعوای مطالبه مهریه طرح می‌کند، از گرفتن مهریه سود و منفعت می‌برد.

کانون وکلای مرکز

چه زمانی می‌توانیم درخواست تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک بدهیم؟

مطابق ماده ۱۵۰ قانون آیین دادرسی مدنی:
درخواست تامین دلیل را می‌توان در زمانی که در دادگاه به دعوا رسیدگی می‌شود و یا قبل از اینکه دعوا را دادگاه مطرح کنیم، ارائه نماییم.

دادخواست تامین دلیل را باید به کجا بدهیم ؟

گفته شد که در‌خواست تامین دلیل را هم قبل از طرح دعوا و هم در هنگام رسیدگی به دعوا می‌توان مطرح کرد، در مواردی که قبل از طرح دعوا، می‌خواهیم درخواست تامین دلیل نماییم، باید به شورای حل اختلاف مراجعه نماییم. وقتی که درخواست تامین دلیل را در هنگام رسیدگی به دعوا مطرح می‌نماییم، می‌توانیم باز هم از شورای حل اختلاف، درخواست تامین دلیل نماییم یا در راستای قرار کارشناسی، از دادگاه تامین دلایل خود را بخواهیم.

مطابق بند چ از ماده ۱۴ قانون شورای حل اختلاف مقرر گردیده است که تامین دلیل باید از شورای حل اختلاف درخواست شود.

آیا شورای حل اختلاف می‌تواند به درخواست تامین دلیل رسیدگی نماید؟

براساس ماده ۹ قانون شورای حل اختلاف: در موارد زیر، قاضی شورا با مشورت اعضای شورا رسیدگی و اقدام به صدور رأی می‌نماید:

الف – دعاوی مالی (منشا آن یک مال باشد) راجع به اموال منقول (اموالی که بتوان آن‌ها را جابجا کرد، مثل ماشین) تا نصاب دویست میلیون ریال (۲۰۰۰۰۰۰۰۰) به جز مواردی که در تاریخ اجرایی شدن این قانون در دادگستری مطرح می‌باشند.
ب – تمامی دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره ( یعنی هر مالی که اجاره شده اعم از خانه یا اتومبیل) به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه
پ – دعاوی تعدیل (برابرسازی) اجاره‌بها به شرطی که در رابطه مالک و مستاجر اختلافی وجود نداشته باشد.
ت – صدور گواهی حصر وراثت ، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن.
ث – ادعای اعسار (نداشتن دارایی) از پرداخت محکومٌ به (آنچه که به پرداخت آن توسط دادگاه محکوم شده است) در صورتی که شورا نسبت به اصل دعوی رسیدگی کرده باشد.
ج – دعاوی خانواده راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه (هزینه و مخارج زندگی) تا نصاب (میزان) مقرر (بیان شده) در بند (الف) در صورتی که مشمول ماده (۲۹) قانون حمایت خانواده مصوب ۱ /۱۲ /۱۳۹۱ نباشند.
چ – تأمین دلیل
ح – جرایم تعزیری (جرایمی که میزان و نوع و شرایط تحقق جرم و مجازات آن در قانون تعیین شده است و در مقابل جرایم حدی می‌باشند که شرایط و مجازات آن را شرع تعیین کرده است.) که فقط مستوجب مجازات جزای نقدی درجه هشت باشد.

تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک در چه جاهایی کاربرد دارد؟

یکی از دعاوی ملکی که مورد توجه بسیاری از اشخاص در املاک مشاعی ( اموالی که یک مالک ندارند و چند مالک دارند) است دعوای خلع ید می‌باشد و خلع ید به معنای بیرون راندن متصرف از ملک است. و ما برای اینکه بتوانیم ثابت کنیم که ملک مورد دعوا در حال حاضر در تصرف فرد دیگری است باید دست به اخذ تامین دلیل بزنیم. بدین جهت ما می‌توانیم در این موارد دادخواستی با موضوع تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک را به شورای حل اختلاف بدهیم و در نتیجه کارشناس با صادر کردن قرار، دقیقا مشخص نماید که ملک در تصرف چه کسی است.

وکیل منابع طبیعی تهران

با مشخص شدن این موضوع که ملک در تصرف غیر (هر شخصی غیر از مالک) است، این حق برای ما ایجاد می‌شود که به دادگاه دادخواست خلع ید  یا رفع تصرف را بدهیم و از طرف دیگر این مزیت را نیز دارد که ما آگاه می‌شویم دقیقا دعوی را علیه چه کسی مطرح نماییم.

تامین دلیل

همچنین تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک در دعاوی مطالبه مهریه، دعاوی مربوط به اجاره، احراز مستثنیات دین (اموالی که در زمان محکومیت شخص نسبت به آنها استثنا قائل می‌شوند و توقیف نمی‌شوند.) بودن یا نبودن ملک کاربرد فراوانی دارد.

بنابراین درخواست تامین دلایل و امارات (نشانه‌هایی که در رسیدن به حق موثر است.) از دادگاهی می‌شود که دلایل و امارات مورد درخواست در حوزه همان دادگاه باشند. با توجه به این‌که ما قصد تقدیم دادخواست تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک را داریم باید در دادگاه محل ملک مورد نظر، درخواست تامین دلیل را به شورای حل اختلاف آن محل بدهیم.

تامین دلیل در شورای حل اختلاف توسط چه کسی انجام می‌شود؟

مطابق ماده ۲۲ از قانون شوراهای حل اختلاف: شورا علاوه بر رسیدگی به دلایل طرفین می‌تواند تحقیق محلی، معاینه محل، تامین دلیل را نیز با ارجاع قاضی یا رئیس شورا توسط یکی از اعضاء شورا به عمل آورد.

این عضو که در شورا تکلیف انجام تامین دلیل را دارد مشهور به عضو مجری قرار است و در شوراها به جای این‌که به این فرد بگویند عضو مجری قرار تامین دلیل به طور خلاصه به این فرد می‌گویند عضو مجری قرار.

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

و به نحو دقیق‌تر باید بگوییم که  مطابق ماده ۱۵۳ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه می‌تواند تامین دلیل را به دادرس علی البدل یا مدیر دفتر دادگاه ارجاع دهد. مگر در مواردی که فقط تامین دلیل مبنای حکم دادگاه قرار گیرد (دادگاه براساس تامین دلیل رای صادر کند و دلیل دیگری نباشد)، در این صورت قاضی صادرکننده رای باید شخصا اقدام به تامین دلیل نماید یا گزارش تامین دلیل موجب اطمینان دادگاه باشد.

اگر عضو مجری قرار درست به تکلیف خود عمل نکرد می‌توان از او شکایت کرد؟

مطابق ماده ۳۳ قانون شورای حل اختلاف چنانچه اعضاء یا کارکنان شورا در انجام وظایف قانونی خود مرتکب تخلف شوند و یا حضور و مشارکت مناسب در جلسات شورا نداشته باشند یا شرایط عضویت در شورا را از دست بدهند، رئیس حوزه قضائی مراتب را با دلیل، جهت رسیدگی به هیات رسیدگی کننده به تخلفات اعضاء و کارکنان شورا موضوع ماده (۳۴) این قانون اعلام می‌کند.

قرار رد دعوا

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری

چگونه درخواست تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک را تنظیم نماییم؟

مطابق ماده ۱۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی درخواست تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک، دلیل چه کتبی یا شفاهی باید حاوی نکات زیرباشد :

  1. مشخصات درخواست کننده و طرف او.
  2. موضوع دعوایی که برای اثبات آن درخواست تامین دلیل می‌شود، یعنی اشاره به نشانی و پلاک ثبتی دقیق ملک شود.
  3. اوضاع و احوالی که موجب درخواست تامین دلیل شده است، لذا باید بگوییم که ما تامین دلیل را برای چه چیزی می‌خواهیم تا تشخیص بدهند که ما ذی‌نفع هستیم که درخواست را بپذیرند یا خیر.

نمونه دادخواست

خواهان : خانم …………..
خوانده :  آقای …………..

وکیل : محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

تعیین خواسته و بهای آن :

تامین دلیل و امارات راجع به احراز سکونت خوانده در ملک واقع (درخواست تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک)در خیابان چهاردهم گاندی

دلایل و منضمات :
دادخواست
شرح دادخواست
ریاست محترم شورای حل اختلاف
با سلام و تقدیم احترام

بدینوسیله از آن مقام تقاضا می‌شود جهت حفظ دلایل و امارات راجع به تصرف خوانده (کسی که علیه او طرح دعوا شده است.) در ملک واقع در خیابان چهاردهم گاندی در مقام تامین دلیل، توسط مقام رسمی آن مرجع، دستور مقتضی را صادر فرمایند.

رای شورا تامین دلیل در دعوای مطالبه مهریه

در خصوص درخواست خانم ………. با وکالت محمدرضا مهری به طرفیت آقای ………… به خواسته صدور قرار تامین دلیل به منظور احراز سکونت (درخواست تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک) با توجه به تمام اوراق و محتویات پرونده، نظر به فراهم بودن ارکان و شرایط صدور قرار، با اختیار حاصله از بند ۵ ماده ۷ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ماده ۱۴۹ و بعد قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، قرار تامین دلیل را صادر و اعلام می‌نماید. اجرای قرار با اجازه حاصله از ماده ۱۵۳ قانونی، به عهده عضو حوزه آقای ………… می‌باشد تا به همراه خواهان به محل اجرای قرار مراجعه و همه مشاهدات و ملاحظات خویش را در صورت‌جلسه اجرای قرار بنویسند و نتیجه را گزارش نماید.

عضو اول:(رئیس)
عضو دوم:
عضو سوم:

آیا شورای حل اختلاف در دعوای تامین دلیل مبنی بر، در تصرف غیر بودن ملک طرف دعوی را مطلع می‌کند؟

مطابق ماده ۱۵۲ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه طرف مقابل را برای تامین دلیل احضار می‌نماید ولی حضور نیافتن او مانع از تامین دلیل نیست. در مواردی که فوریت داشته باشد دادگاه بدون احضار طرف دعوی اقدام به تامین دلیل می‌نماید. پس نگران نباشید که حتما طرف مقابل شما آگاه می‌شود اما این قبیل مسائل با توجه به ظرافت خاصی که دارد باید توسط وکیل انجام شود.

توقیف سرقفلی در محکومیت های مالی

چگونه می‌توان از وکیل متخصص در زمینه تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک مشاوره دریافت نمود؟

دریافت مشاوره از وکیل متخصص و باتجربه باعث می‌شود که اطلاعات دقیق و مستند در زمینه تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک را به دست آورد و با اقدامات اصولی، پرونده با سرعت بالاتر و با ریسک کمتر به نتیجه برسد.

شورای حل اختلاف

چنانچه به دنبال دریافت مشاوره درباره موضوع تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک هستید، ما موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری را به شما معرفی می کنیم که دارای وکلای متخصص و باتجربه در زمینه موضوع تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک است.

جهت دریافت نوبت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع تامین دلیل مبنی بر در تصرف غیر بودن ملک، می‌توانید با شماره تماس‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان نیز، تماس حاصل نمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۴.۸/۵ - (۲۰۱ امتیاز)

۴ دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر، من حدود دو سال است آپارتمانی خریداری کردم. از همان ابتدا که ساختمان نوساز بود ساختمان هر روز مشکلاتی داشت، لوله آب واحد ما برای سومین بار از قسمت‌های مختلف ترکیده است. حتی دو واحد دیگر هم همین مشکل را دارند، فاضلاب دستشویی سیفون داخل دیوار ندارد و وقتی باران می‌باره بوی چاه بالا می‌آید، آسانسور همیشه خراب است و با هزینه شخصی ساکنان تعمیر می‌شود و در کل کیفیت مصالح به کار رفته پایین می‌باشد. می‌خواستم بدونم می‌تونیم شکایت کنیم حتی همسایه‌ها هم حاضرن شهادت بدهند، می‌خواستم بدونم از کجا باید شروع کرد؟

    • سلام، باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و دادخواست تامین دلیل با جلب نظر کارشناس تقدیم کنید و کارشناس رسمی دادگستری مربوطه تعیین می‌شود و نواقص ساختمان را بررسی می‌کند و خساراتی که به شما وارد شده را برآورد می‌کند و سپس می‌توانید براساس نظری که کارشناسی در اختیار شما قرار می‌دهد دادخواست مطالبه خسارت مطرح کنید.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

  • سلام ما یه زمین موروثی داریم که توسط فرد دیگه ای ساخته شده ،شکایت با موضوع تصرف عدوانی ثبت کردیم ولی دعوای ما رد شد به این دلیل که ما نتونستیم تصرف خودمون رو اثبات کنیم ،میشه برای این موضوع درخواست تامین دلیل ثبت کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *