شکایت آدم ربایی در دادسرای جرایم رایانه‌ای

شکایت آدم ربایی در دادسرای جرایم رایانه‌ای

 

یکی از جرایم علیه اشخاص، جرم آدم ربایی می‌باشد. این نکته که آیا آدم ربایی از طریق فضای مجازی قابل تحقق می باشد یا خیر و در صورت تحقق، کدام دادگاه صالح به رسیدگی می باشد، موضوع مقاله‌ی حاضر می باشد که دپارتمان حقوق و جرایم سایبری گروه وکلای مهر، ضمن بررسی شرایط و ارکان جرم آدم ربایی، قابلیت تحقق جرم آدم ربایی در فضای مجازی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

ارکان و شرایط تحقق جرم آدم ربایی

به ربایش برخلاف قانون و بدون رضایت شخص، آدم ربایی گفته می‌شود. آدم ربایی ممکن است با استفاده از زور و تهدید، و یا فریفتن طرف مقابل صورت بگیرد. در خصوص انگیزه های آدم ربایی، می توان به موارد مختلفی اشاره نمود از جمله: زورگیری، تجاوز، انتقام، درخواست پول در قبال آزادی و غیره اشاره نمود.
آدم ربایی از جمله ی جرایم ساده می‌باشد. به این معنا که مجموعه ی عملیاتی باید انجام بگیرد تا جرم آدم ربایی محقق شود.
باید گفت که برای تحقق جرم آدم ربایی، سو نیت عام کفایت می کند و نیازی به سو نیت خاص در این خصوص نیست. هم چنین، مهم ترین رکن تحقق آدم ربایی، رضایت نداشتن مجنی علیه است که در صورت فقدان این شرط، جرم آدم ربایی قابل تحقق نیست.
نکته ی دیگر این که، آدم ربایی، از جمله جرایم انی است و در یک لحظه از زمان اتفاق می افتد. هم چنین، جرم آدم ربایی به دلیل ارتباط با نظم و امنیت جامعه، از جمله جرایم غیر قابل گذشت محسوب می‌شود.
آدم ربایی به دو شکل ساده و مشدد قابل تحقق است. آدم ربایی وقتی مشدد محسوب می‌شود که شخص مجنی علیه، کمتر از15 سال باشد، یا ربودن با وسیله ی نقلیه اتفاق افتاده باشد و یا در جریان آدم ربایی، آسیب و صدمه به شخص مجنی علیه وارد آید.
در جرم آدم ربایی، شخصیت طرف رباینده، شرط نیست. به این معنا که هر کسی می‌تواند این جرم را انجام دهد. هم چنین، همکاری مجرم نیز، شرط نمی‌باشد. به طوری که بزهکار می‌تواند به وسیله ی یک شخص دیگر، حتی به وسیله ی مجنون نیز، عمل آدم ربایی را انجام دهد.که در این فرض، بزه کار، به عنوان مباشر معنوی جرم آدم ربایی شناخته خواهد شد.

مجازات کلاهبرداری اشخاص حقوقی در فضای مجازی

 

قابلیت تحقق جرم آدم ربایی در فضای مجازی

باید گفت که جرم آدم ربایی، از جمله جرایمی است که با فعل انجام می‌شود. پس یعنی باید عملی انجام شود تا آدم ربایی محقق شود. به این ترتیب، جرم آدم ربایی از طریق فضای مجازی قابل تحقق نیست. اما باید به این نکته اشاره کرد که فضای مجازی، می‌تواند به عنوان یک وسیله در ارتکاب جرم آدم ربایی، مطرح باشد. به این صورت که شخص، از طریق فضای مجازی، دیگری را بفریبد و با کشاندن وی به یک مکان دور افتاده، وی را برباید. بنابراین با توجه به سنگین بودن جرم عملیات آدم ربایی، فضای مجازی صرفا می‌تواند تنها وسیله‌ای برای تحقق آسان سونیت متهم باشد و بدین وسیله شخص با رضایت خود در مکانی حاضر و در نتیجه جرم واقع شود.

 

مجازات جرم آدم ربایی

قانون‌گذار در ماده ی 621 از قانون مجازات اسلامی، این گونه مقرر کرده که هرکس به قصد مطالبه‌ی وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری، به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر، شخصا یا توسط دیگری، شخصی را برباید یا مخفی کند، به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد. البته که اگر آدم ربایی به صورت مشدد و با شرایط گفته شده صورت گیرد، مرتکب، به حداکثر این مجازات محکوم خواهد شد.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم آدم ربایی

همانطور که اشاره کردیم، جرم آدم ربایی از طریق فضای مجازی، قابل تحقق نیست. پس دادسرای جرایم رایانه‌ای نیز، صالح به رسیدگی به این جرم نمی‌باشد. در خصوص مرجع صالح برای رسیدگی به جرم آدم ربایی باید گفت که دادسرای عمومی و انقلاب صالح به رسیدگی است که پس از تحقیق و بررسی و در صورت نیاز کمک گرفتن از پلیس فتا برای رد یابی و پیگیری سامانه های مخابراتی، پرونده را حسب مورد به دادگاه کیفری یک یا دادگاه کیفری دو، ارجاع خواهد داد.

تمکین خاص

 

قابلیت تعلیق مجازات در جرم آدم ربایی

آدم ربایی از جمله جرایمی است که ارتباط مستقیم با حفظ نظم و امنیت اجتماع دارد. قانون‌گذار نیز در ماده ی 47 از قانون مجازات اسلامی، تعیین تکلیف کرده و مقرر داشته که آدم ربایی و هم چنین، شروع به آدم ربایی، قابل تعلیق نمی‌باشد.

 

بهترین وکیل و موسسه ی حقوقی در تهران

پیگیری پرونده‌های مرتبط با جرایم علیه اشخاص و از جمله آدم ربایی، نیازمند داشتن تجربه و تخصص در این زمینه می‌باشد. گروه وکلای مهر با داشتن کادر قوی و وکلای با تجربه در زمینه ی امور کیفری، به شما مشاوره‌ی حقوقی ارائه می‌نماید. چنانچه شما عزیزان در خصوص پرونده‌های مرتبط با جرایم علیه اشخاص و به طور مشخص، آدم ربایی، سوال یا سوالاتی داشتید، حتما با وکیل متخصص مشورت نمایید.گروه وکلای مهر، آمادگی خود را برای قبول پرونده‌های شما عزیزان اعلام می دارد. هم چنین جهت ارتباط با ما، می توانید با شماره های موسسه‌ی طلیعه ی عدالت و مهر پارسیان، تماس حاصل فرمایید.

دپارتمان حقوق و جرایم سایبری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *