ترک انفاق کیفری چیست؟

ترک انفاق کیفری چیست؟

ترک انفاق کیفری چیست؟


امروز با موضوع ترک انفاق کیفری چیست با شما خواهیم بود.

مقصود از انعقاد عقد نکاح، ایجاد رابطه زناشویی است. این جمله کوتاه از مهمترین اصول حقوق خانواده است، که آثاری برای زن و شوهر به همراه دارد.

با انعقاد عقد نکاح، زن باید از شوهر خود تمکین نماید و از منظر قانون اصولا زوجه ملزم به تمکین می‌باشد و چنانچه زن بدون مجوز قانونی از تمکین خودداری نماید به اصطلاح قانون، ناشزه تلقی شده و نفقه‌ای به وی تعلق نخواهد گرفت.

در مقابل، قانون، زوج را نیز مکلف به پرداخت نفقه به همسر خود نموده و برای امتناع مرد از پرداخت نفقه و عدم تهیه وسایل مورد نیاز زندگی، ضمانت‌اجرای کیفری و حقوقی پیش‌بینی نموده است. مهم‌ترین ضمانت‌اجرایی که در قانون حمایت خانواده برای خودداری از پرداخت نفقه توسط مرد، پیش‌بینی شده است ترک انفاق کیفری است؛ به همین دلیل وکیل موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان از همکاران گروه وکلای مهر، نوشتاری در خصوص ترک انفاق کیفری تهیه و تنظیم نموده است.

 نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص ترک انفاق کیفری چیست

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا راهی برای دریافت زودهنگام نفقه از مرد وجود دارد؟

زن چه زمانی می‌تواند الزام به پرداخت نفقه را از دادگاه بخواهد؟

مجازات ترک انفاق چیست؟ مدارک مورد نیاز جهت اثبات ترک انفاق کیفری چیست؟

وکیل کلاهبرداری بازار تهران

آیا دادگاه خانواده مرجع صالح به رسیدگی شکایت کیفری ترک انفاق می‌باشد یا دادسرا ؟

بهترین وکیل مطالبه نفقه کیست؟ مزایای داشتن وکیل در دعاوی ترک انفاق کیفری چیست؟

[/stextbox]

 

تعریف ترک انفاق کیفری

مطابق قانون نفقه عبارت است از تمامی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن مانند خانه، مواد غذایی، اثاث منزل، هزینه‌های بهداشتی و درمانی در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا بیماری. شوهر موظف است همه نیازهای مزبور را با توجه به وضعیت خانوادگی و اجتماعی زوجه فراهم نماید.

مطابق قانون مدنی در عقد دایم مرد موظف به پرداخت نفقه به همسر می‌باشد. این موضوع مزیتی است که قانونگذار برای زن قایل شده که به موجب آن زن می‌تواند نفقه را از شوهر دریافت کند.

چنانچه مرد از پرداخت نفقه به زن امتناع کند، زن می‌تواند حسب مورد از طریق محاکم کیفری یا محاکم حقوقی زوج را الزام به پرداخت نفقه نماید.

این نکته فراموش نشود که زن تنها در صورتی مستحق دریافت نفقه می‌باشد که از شوهر تمکین نموده باشد. تنها در یک صورت زن می‌تواند بدون تمکین، مطالبه نفقه نماید که حق حبس وی ساقط نشده باشد.

در عقد موقت مطابق قانون، مرد اصولا تکلیفی در پرداخت نفقه به زن ندارد؛ مگر اینکه ضمن عقد، شرط به پرداخت نفقه شده باشد یا توافق زوجین مبنی بر پرداخت نفقه باشد.

شکایت کیفری ترک انفاق چیست؟

در قانون حمایت خانواده برای زوج‌هایی که از پرداخت نفقه امتناع می‌نمایند مجازات در نظر گرفته شده است.

در حقیقت پیش‌بینی مجازات در راستای حمایت از منافع زن‌ها می‌باشد، تا با عدم پرداخت نفقه از جانب مرد، با شکایت کیفری ترک انفاق، وی را مجاب به پرداخت نفقه نمایند.

مشاوره تلفنی وکیل

همانطور که گفته شد مطابق قانون مدنی در عقد دایم مرد مکلف به پرداخت نفقه است. به موجب ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده چنانچه مرد توانایی مالی داشته باشد و با این وجود از پرداخت نفقه به همسر خود یا افراد واجب‌النفقه مثل فرزند یا پدر و مادر خودداری نماید به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. حبس تعزیری درجه شش به موجب قانون مجازات اسلامی از شش ماه تا دو سال است.

قانونگذار ترک انفاق کیفری را از جرایم قابل‌گذشت دانسته و تنها با شکایت شاکی در دادسرا، پرونده مفتوح و با گذشت شاکی نیز قرار موقوفی تعقیب صادر می‌شود.

تبصره ماده ۵۳ نیز مقرر داشته است که ترک انفاق کیفری در خصوص خانمی که مجاز به عدم تمکین است و فرزندانی که از طریق تلقیح مصنوعی متولد شده‌اند و همچنین فرزندان تحت سرپرستی زوج نیز لازم‌الاجراست.

مرجع قضایی صالح به رسیدگی ترک انفاق کیفری

شاکی می‌بایست دعوای ترک انفاق کیفری را در دادسرای عمومی و انقلاب مطرح نماید. بازپرس پس از تحقیقات مقدماتی اگر جرم را احراز نماید با صدور قرار جلب به دادرسی، پرونده را به دادگاه کیفری ۲ ارسال می‌نماید. چنانچه ترک انفاق کیفری احراز نشود یا مرد فاقد توانایی مالی برای پرداخت نفقه باشد، قرار منع تغقیب صادر می‌شود.

لازم به ذکر است دعوای ترک انفاق حقوقی باید در دادگاه خانواده مطرح گردد.

خدمات وکیل ترک انفاق کیفری

جهت شکایت کیفری یا حقوقی ترک انفاق، قبل از هر اقدامی با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره نمایید. قبل از مشاوره حتما از اینکه مشاور شما دارای پروانه وکالت دادگستری است، اطمینان حاصل نمایید. موسسه حقوقی داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره‌مندی از گروه وکلای مهر که همگی از وکلای پایه یک دادگستری هستند، در تمامی پرونده‌های کیفری، حقوقی و خانواده مشاوره حقوقی ارایه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

 وکیل در اتوبان امام علی
[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس دفتر وکیل ترک انفاق کیفری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *