چه کسی خسارت ناشی از سقوط هواپیمای ارتش و اصابت به منازل مسکونی را جبران می نماید؟

چه کسی خسارت ناشی از سقوط هواپیمای ارتش و اصابت به منازل مسکونی را جبران می نماید؟

چه کسی خسارت ناشی از سقوط هواپیمای ارتش و اصابت به منازل مسکونی را جبران می نماید؟


امروز با بررسی موضوع چه کسی خسارت ناشی از سقوط هواپیمای ارتش و اصابت به منازل مسکونی را جبران می نماید؟

صبح امروز دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ یک فروند هواپیمای باربری ۷۰۷ حامل گوشت قرمز، از پایتخت قرقیزستان شهر بیشکک، اقدام به فرود اضطراری در فرودگاه فتح استان البرز نموده که در هنگام فرود، از باند فرودگاه خارج شده و پس از برخورد با دیوار انتهایی باند، دچار حریق شد.

پس از این حادثه مسولان سازمان هواپیمایی کشور بیان داشته اند که مقصد اصلی  هواپیمای باربری ۷۰۷  فرودگاه پیام کرج بوده است اما خلبان به دلایل مبهمی توان کنترل هواپیما را از دست داده و به همین دلیل هواپیما از باند خارج شده است. هواپیما پس از برخورد با دیوار انتهایی باند وارد شهرک مسکونی زیبادشت شده و به ساختمانی در آن شهرک اصابت می نماید. ساختمان مزبور خالی از سکنه بوده و کسی آسیب ندیده است.

مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری گفته‌اند که این هواپیما در اصل عازم فرودگاه پیام کرج بوده است. خلبان این هواپیما به دلایل نامعلومی قادر به کنترل هواپیما نبوده و از باند خارج شده است. هواپیما پس از برخورد با دیوار انتهایی باند فرودگاه وارد شهرک مسکونی زیبادشت شده و با ساختمانی برخورد می‌کند.

همکاری در پولشویی

ظاهرا این ساختمان خالی از سکنه بوده و بنابراین کسی در آن آسیب ندیده است. اما در هواپیما ۱۶ نفر حضور داشته اند که ۱۵ نفر از آنها متاسفانه جان باخته و یک نفر به بیمارستان اعزام شده است.

در این نوشتار که توسط وکیل پایه یک دادگستری و همکار موسسه حقوقی داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان تهیه و تنظیم شده است به این موضوع پرداخته شده است که در حادثه سقوط هواپیمای ارتش، چه فرد یا افرادی مسول جبران خسارات وارده می باشند؟

نکات مهم در بررسی موضوع چه کسی خسارت ناشی از سقوط هواپیمای ارتش و اصابت به منازل مسکونی را جبران می نماید؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا دولت وظیفه جبران خسارت به منازل مسکونی و افراد آسیب دیده از سانحه سقوط هواپیما را دارد؟

آیا کشته شدگان حادثه های هوایی اینچنینی شهید محسوب می‌شوند؟

در اینگونه حوادث از چه کسی باید شکایت کرد؟

[/stextbox]

 

مسئولیت دولت و خلبان در حادثه سقوط هواپیما

ابتدا به مسولیت متصدی حمل و نقل هوایی که مشمول کنوانسیون ورشو می باشند می پردازیم و سپس به مسولیت های مدنی که خارج از شمول کنوانسیون می باشد پرداخته می شود.

در آخر مسولیت اداری و سیاسی حاصل از سقوط و سوانح هوایی را بررسی می نماییم.

مسولیت هایی که شامل کنوانسیون ورشو می شود:

تا سال ۱۳۶۴ با عنایت به اینکه قوانین عام حقوقی پاسخ گوی نیازهای صنعت حمل و نقل نبود بنابراین برای رفع این مشکل ماده واحده ای در مورد مسولیت متصدی و اجرای کنوانسیون ورشو لازم الاجرا شد.

اعاده دادرسی از رای دادگاه عالی انتظامی قضات

مسولیت متصدی حمل و نقل

متصدی حمل و نقل در این حادثه سازمان امنیت هوایی ارتش یا به اختصار « ساها » می باشد. به موجب مواد ۱۷ تا ۲۱ کنوانسیون ورشو ۱۹۲۹  مبنای مسولیت متصدی حمل و نقل هوایی فرض تقصیر می باشد.

این بدان معناست که چنانچه در مدت مسولیت متصدی خسارتی به کسی وارد شود اصولا متصدی مسول است مگر اینکه ثابت نماید خود یا عوامل تصدی تمامی تدابیر لازم را برای جلوگیری از وقوع حادثه را اتخاذ نموده اند.

بنابراین چنانچه متصدی یعنی سازمان امنیت هوایی ارتش « ساها » با اثبات عدم تقصیر می تواند از مسوولیت معاف شود.

کنوانسیون ورشو درباره مسئولیت سوانح حمل و نقل چه می‌گوید؟

به موجب کنوانسیون ورشو مسولیت متصدی زمانی محقق می شود که خسارات مزبور داخل هواپیما حادث شود. در خصوص فوت، جرح یا خسارات بدنی ماده ۱۷ کنوانسیون ورشو بیان می دارد: متصدی حمل و نقل  مسول خساراتی است که در صورت فوت یا جرح یا هر آسیب بدنی دیگری متوجه مسافر گردد مشروط بر آنکه حادثه منجر به خسارت در داخل هواپیما رخ داده باشد.

به موجب ماده ۱۸ کنوانسیون ورشو، سازمان امنیت هوایی ارتش به عنوان متصدی حمل ونقل در خصوص خسارات وارده بر لوازم و اجناس و کالاهای موجود در هواپیما نیز در صورت انهدام یا مفقود شدن آنها مسولیت دارد. مشروط بر آنکه حادثه ایجاد کننده خسارت حین حمل و نقل هوایی حادث شود.

از طرف دیگر به موجب قواعد عام مسولیت مدنی، سه عنصر در اثبات تقصیر و جبران خسارت اهمیت دارد که عبارتند از فعل زیانبار، ضرر و رابطه علیت میان حادثه و فعل مرتکب.

وکیل تصرف عدوانی کرمانشاه

جبران خسارت مطابق کنوانسیون ورشو به دو شکل امکان پذیر است:

اول: چنانچه بر اساس خطای غیر عمدی خساراتی ایجاد شود که در این فرض خسارت تا میزان معینی قابل پرداخت است.

دوم:  چنانچه خسارات وارده عمدی یا خطای متصدی حمل و نقل باشد در این مورد، جبران خسارت مخدود به میزان مشخصی است که در کنوانسیون نیست و می بایست توسط متصدی جبران شود.

مسولیت های اداری و سیاسی ناشی از سوانح هوایی

رسیدگی به موضوع سو مدیریت و عدم نظارت دقیق تخلف اداری محسوب شده و فاقد جنبه جزایی است مگر اینکه عدم نظارت از روی عمد بوده باشد که مطابق قانون مجازات اسلامی، جرم یا جتایت عمدی محسوب می شود.

معیار امنیت هواپیمایی در هر کشور به طور منطقی با نحوه نظارت سازمان هواپیمایی کشوری و توفیق در انجام این مهم ارتباط محوری دارد بنابراین در بررسی دلایل هر حادثه هوایی می بایست تاثیری در نقش مسولان امر تصدی و همچنین دست اندرکاران حاکمیتی و نظارت کنندگان و بازرسان مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد.

از طرف دیگر تعداد قابل توجهی از شرکت های حمل و نقل هوایی مستقیما وابسته به دولت اند و و یا غیر مستقیم به سازمان های دولتی و شبه دولتی و نیروهای مسلح وابسته اند.

سوال اینجاست که چرا دولتمردان و متولیان شرکت های هوایی بابت تخلفات و سیاست گذاری های فاجعه انگیز سازمان های هوایی بازخواست نمی شوند؟؟؟

موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان، ضمن اعلام تسلیت و مراتب همدردی مدیران و کارکنان و وکلای این مجموعه به بازماندگان حادثه دلخراش سقوط هواپیما و همچنین آسیب دیدگان، آمادگی خود را برای ارائه مشاوره حقوقی رایگان و قبول وکالت رایگان در پرونده های شهدا و آسیب دیدگان این سانحه اعلام می‌نماید.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]
شیوه اعتراض به احکام مالیاتی

نشانی و شماره دفتر وکیل کیفری در تهران

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

تهران- گاندی جنوبی- خیابان ۱۴- پلاک۱۴- طبقه۴- واحد ۹ و ۱۰ دفتر وکالت محمدرضا مهری

شماره همراه دفتر وکیل کیفری خیابان گاندی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

دفتر وکالت محمدرضا مهری در گاندی

موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

گروه وکلای مهر

 

[/stextbox]

 

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *