تصرف غیر قانونی

تصرف غیر قانونی

تصرف غیر قانونی


با بررسی جرم تصرف غیر قانونی همراهتان هستیم.

یکی از جرائم مالی کارکنان دولت که مرتکبین بسیاری دارد، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی است.

استفاده غیر مجاز از اموال دولتی هم جرمی مشابه همین جرم است. وجوه تشابه جرم تصرف غیر قانونی، با اختلاس و خیانت در امانت موجب شده تا دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل تخصصی پرونده جرائم مالی کارکنان دولت، در این نوشتار به آن بپردازد.

رسیدگی به این اتهام در دادسرای کارکنان دولت نیاز به شکایت شاکی یا دستگاه دولتی ندارد.

دادگاه تجدید نظر کارکنان دولت

سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، حراست ادارات و ارگانها، حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی و سپاه، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه از جمله نهادهایی هستند که معمولا با اعلام و گزارش جرم انجام شده، رسیدگی قضایی را خواستار می شوند.

هر چند رئیس دستگاه دولتی نیز می تواند به عنوان شاکی وارد شود.

ماهیت جرم تصرف غیر قانونی و استفاده غیر مجاز از امول دولتی چیست؟

در اختیار گرفتن مال منقول (اموالی که بتوان آن‌ها را جابجا کرد مثل خودرو) دولتی که مصرف عام دارد برای مصرف شخصی توسط کارکنان دولت بدون مجوز قانونی از سوی دولتمردان و اشخاص ذیصلاح (دارای صلاحیت) در تصمیم گیری، با عنوان تصرف غیر قانونی اموال دولتی قابلیت تعقیب دارد.

هرگونه تصرف بر مال دولتی بدون اذن (اجازه) به نفع خود یا دیگری می تواند داخل در این معنی باشد.

این جرم تا حدودی با جرم مصرف اموال و وجوه دولتی در غیر مورد معین هم مشابه است.

رکن قانونی جرم تصرف غیر قانونی در امول دولتی

برای تحقق هر جرم باید شرایطی وجود داشته باشد که حقوق‌دانان به این شرایط ارکان یا عناصر تشکیل دهنده جرم می‌گویند که عبارتند از رکن یا عنصر قانونی، رکن یا عنصر مادی و رکن یا عنصر معنوی.

عنصر قانونی به این معنی است که رفتار یا عمل انجام شده توسط مجرم، در قانون جرم محسوب شود و برای آن مجازات در نظر گرفته شده باشد.

بنابراین عنصر قانونی جرم تصرف غیر قانونی در اموال دولتی ماده598 قانون مجازات اسلامی می‌باشد.

ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی

هر یک از کارمندان و کارکنان ادارات و سازمان‌ها یا شوراها و یا شهرداریها و موسسات و شرکتهای دولتی و یا وابسته به دولت و یا ‌نهادهای انقلابی و بنیادها و موسساتی که زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شوند.

نمونه پرونده توهین و افترا

دیوان محاسبات و موسساتی که به کمک مستمر دولت اداره می‌شوند و یا دارندگان پایه قضائی و به طور کلی اعضا و کارکنان قوای سه گانه.

همچنین نیروهای مسلح و مامورین به خدمات عمومی اعم از رسمی و غیر رسمی ‌وجوه نقدی یا مطالبات یا حوالجات یا سهام و سایر اسناد و اوراق بهادار یا سایر اموال متعلق به هر یک از سازمانها و موسسات فوق‌الذکر یا اشخاصی ‌که بر حسب وظیفه به آنها سپرده شده است را مورد استفاده غیرمجاز قرار دهد بدون آن که قصد تملک آنها را به نفع خود یا دیگری داشته باشد،‌ متصرف غیرقانونی محسوب و علاوه بر جبران خسارات وارده و پرداخت اجرت‌المثل به شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود.

در صورتی که منتفع شده باشد علاوه بر مجازات مذکور به جزای نقدی معادل مبلغ انتفاعی محکوم خواهد شد.

همچنین است در صورتی که به علت اهمال (کوتاهی) یا تفریط‌ موجب تضییع اموال و وجوه دولتی گردد و یا آن را به مصارفی برساند که در قانون اعتباری برای آن منظور نشده یا در غیر مورد معین یا زائد بر اعتبار‌ مصرف نموده باشد.

ترک فعل هم می تواند از مصادیق تصرف غیر قانونی باشد. ترک فعل یعنی انجام ندادن کاری که وظیفه قانونی فرد است به طور مثال کارمندی که باید اموال را محافظت و نگهداری کند اما این کار را عمدا انجام نمی‌دهد.

استفاده غیر مجاز یعنی بهره بردن از مالی که اجازه بهره بردن داده نشده است.

مثلا اگر ذیحساب (صاحب حساب) بخشی از تنخواه (مبلغ موجود در حساب شرکت یا نهاد دولتی) در اختیار را به یکی از کارمندان مساعده دهد و در آخر ماه از حقوق وی کسر کند مرتکب این جرم شده است.

اگر با اتومبیل دولتی امور شخصی کارمند یا مدیر دولتی انجام شود جرم تحقق یافته است.

مصرف وجوه در غیر محل قانونی یعنی در صورتی که انجام موضوعی بودجه مصوب نداشته و مدیر مربوطه جهت عدم استرداد (پس گرفتن) بودجه تخصیص یافته برای موضوع دیگری با سند سازی اقدام به انجام امر غیر مرتبط هر چند به نفع دولت نماید باز هم ارتکاب جرم تحقق یافته است.

وکیل جرایم رایانه ای کرج

دادسرای ویژه کارکنان دولت

مصرف وجوه در غیر مورد معین، هزینه کرد بودجه دستگاه های دولتی در زمان تصویب قانون بودجه در مجلس شورای اسلامی کاملا مشخص شده و بعد از تایید شورای نگهبان توسط دستگاه های دولتی اجرایی می شود.

هر بودجه ای که تخصیص می یابد ساعت ها کار کارشناسی و نیازسنجی شده است. هیچ مدیر اجرایی حق تغییر محل هزینه کرد بودجه را ندارد.

تعهد اضافه بر اعتبار، بودجه مصوب برای انجام پروژه ها همانطور که در قبل گفتیم مشخص است. پذیرفتن تعهدی از سوی مدیر دولتی اضافه بر اعتبار تعیین شده نیز از مصادیق تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است.

ماده 92 قانون محاسبات عمومی کشور

در مواردی که بر اثر تعهد زائد (زیاد) بر اعتبار یا عدم رعایت مقررات این قانون خدمتی انجام شود یا مالی به تصرف دولت درآید، دستگاه ‌اجرایی ذیربط مکلف به رد معامله مربوط می‌باشد.

در صورتی که رد عین (برگرداندن مورد معامله) آن میسر نبوده و یا فروشنده از قبول امتناع داشته باشد و همچنین در مورد‌ خدمات انجام شده مکلف به قبول و وجه مورد معامله در حدود اعتبارات موجود یا اعتبارات سال بعد دستگاه اجرایی مربوط قابل پرداخت است و ‌اقدامات فوق مانع تعقیب قانونی متخلف نخواهد بود.

اهمال یا تفریط  (کوتاهی) منجر به از بین رفتن مال

به عنوان مثال اگر کارمند حسابداری اداره دولتی یا نهاد عمومی اسناد و مدارک متعلق به شرکت یا اداره را در گاو صندوق نگهداری نکند و به این واسطه اسناد به سرقت برود، تحت عنوان تصرف غیر قانونی در امول دولتی قابل تعقیب و محکومیت کیفری است.

موضوع جرم تصرف غیر قانونی

استفاده غیر مجاز از اموال دولتی

مصرف اموال و وجوه دولتی در غیر مورد معین

باید مالی باشد و موضوع جرم نیز باید با حفظ وصف مال بودن ارتکاب یافته باشد. به عنوان مثال معدوم کردن اوراقی که جنبه مالی ندارد از شمول این جرم خارج است.

اسناد و اوراقی که جهت تحصیل مال (به دست آوردن) برای دولت استفاده می شود، مانند اسناد حسابداری یا تجاری که اشخاص به دولت می دهند، در صورت تلف شدن با این عنوان قابل تعقیب هستند.

شرایط پذیرش DBA و MBA در کانادا

اما اسناد غیر مالی مثل سند ازدواج که تعهد مالی ایجاد نمی‌کنند، چنین وصفی ندارند و ممکن است با ماده قانونی دیگری قابلیت تعقیب داشته باشند.

ماده ۶۰۴ قانون مجازات اسلامی

هر یک از مستخدمین دولتی اعم از قضائی و اداری نوشته‌ها و اوراق و اسنادی را که حسب وظیفه به آنان سپرده شده یا برای انجام ‌وظایفشان به آنها داده شده است را معدوم یا مخفی نماید یا به کسی بدهد که به لحاظ قانون از دادن به آن کس ممنوع می‌باشد، علاوه بر جبران‌خسارت وارده به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

آیا کارکنان بانکهای خصوصی هم مشمول جرم تصرف غیر قانونی هستند؟

پاسخ به این سوال با توجه به رای جدید وحدت رویه دیوان عالی کشور که در حکم قانون است، مثبت می باشد.

جرایم اقتصادی کارکنان دولت

رأی وحدت‌ رویه شماره ۷۹۸

🔸️مورخه ۱۵/۷/۱۳۹۹ هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

مطابق ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ مأمورین به خدمات عمومی همانند کارکنان دولت مشمول حکم مقرر در خصوص تصرف غیرقانونی نسبت به وجوه یا سایر اموال سپرده شده به آنها برحسب وظیفه هستند.

کارکنان بانک‌های خصوصی که تحت نظارت بانک مرکزی، به ارائه خدمات گسترده پولی و بانکی به مردم می‌پردازند، از مصادیق مأمورین به خدمات عمومی محسوب می‌شوند و مشمول مجازات مقرر در ماده فوق‌الذکر هستند.

بر این اساس، رأی شعبه ۱۴ دادگاه تجدیدنظر استان یزد تا حدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء، صحیح و قانونی تشخیص داده می‌شود.

این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.

هیأت‌ عمومی دیوان‌ عالی‌ کشور

آیا باید حتما مال متعلق به دولت باشد؟

به نظر دکتر محمدرضا مهری وکیل تخصصی پرونده دادسرای ویژه کارکنان دولت، پاسخ منفی است.

رای جدید وحدت رویه دیوان عالی کشور نیز این نظر را تایید می کند، چرا که هر چند اموال سپرده شده کارکنان بانکهای خصوصی متعلق به بنگاههای خصوصی هستند اما با شمول این عنوان به کارکنان آنها، نیازی نیست که حتما مال متعلق به دولت باشد.

مشاوره با وکیل در واتساپ

تعلق مال به نهادهای خصوصی که خدمات عمومی ارائه می دهند نیز مشمول این ماده است.

اگر مال به مامور دولت یا خدمات عمومی سپرده نشده باشد تکلیف چیست؟

در صورتی که کارمند دولت یا نهادهای عمومی و یا خصوصی که خدمات عمومی ارائه می دهند، مالی که به وی سپرده شده باشد را در محل غیر قانونی استفاده کند و یا طبق بندهای ماده 598 تصاحب و استفاده کند، می تواند از مصادیق جرم اختلاس یا جرم تصرف غیر قانونی باشد.

اما در مواردی که مال سپرده نشده و با ربایش یا عملیات متقلبانه مال را در اختیار گرفته باشند، می تواند از مصادیق سرقت یا کلاهبرداری باشد.

تشخیص نوع اتهام و جرم با مقام قضایی است. سپردن و تسلیم مال هم شرایط قانونی خود را دارد.

وکیل دادسرای کارکنان دولت

ممکن است هنگام سپردن مال هیچ صورتجلسه ای تنظیم نشده باشد. اما استفاده کارمند از اموال مصداق سپردن قلمداد می شود. چرا که اگر غیر این باشد نیز استفاده غیر مجاز از مال حتی در وظیفه قانونی هم می تواند از مصادیق اهمال یا تفریط (کوتاهی) قلمداد شود.

جرم تصرف غیر قانونی و اختلاس از جمله جرایم مقید به نتیجه است.

در تصرف غیر قانونی بهره بردن از مال با حفظ بقای مال آن است. به عنوان مثال مالکیت اتومبیل دولتی به نام دولت است اما مستخدم استفاده شخصی میکند.

اما در اختلاس مال دولت توسط مستخدم یا مدیر دولتی برداشته و به نفع وی تصاحب می شود.

اگر مرتکب جرم مصرف اموال و وجوه دولتی در غیر مورد معین قصد کمک به دولت داشته باشد مجرم است؟

با توجه به ظاهر ماده نیازی به سوء نیت و قصد در این جرم وجود ندارد. چرا که اهمال و تفریط (کوتاهی) را نیز که غیر عمدی است جرم انگاری نموده و با این اطلاق به نظر می رسد سوء نیت در رفتار و ترک رفتار مخفی است.

دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت

یکی از دادسراهای تخصصی مستقر در تهران دادسرای کارکنان دولت است.

رشوه دادن و رشوه گرفتن

تا قبل از سال 1399 رسیدگی به جرائم مالی کارکنان دولت در این دادسرا رسیدگی می‌شد.
اما از سال 99 رسیدگی به جرائم مالی کارکنان دولت به دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی محول شده است.

وکیل تضمینی بانکی

دادسرای کارکنان دولت دارای دو ساختمان است.

ساختمان مرکزی این دادسرا در میدان پانزده خرداد و طبق دوم دادسرای مرکز قرار دارد.
ساختمان شماره دو نیز در خیابان مطهری تهران با عنوان دادسرای فرهنگ و رسانه مشغول فعالیت است.

در صورت نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی پرونده جرائم مالی کارکنان دولت با دفتر موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.
تصرف غیر قانونی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (67 امتیاز)

6 دیدگاه

  • سلام ببخشید از دادسرای فرهنگ و رسانه منو به اتهام تصرف غیر قانونی در اموال دولتی احضار کردند و نوشتند به عنوان متهم ظرف پنج روز باید خودمو معرفی کنم وگرنه جلبم میکنن
    من اصلا کارمند دولت نیستم که به این اتهام منو خواستن
    بعدشم تو سایت دکتر مهری خوندم که دادسرای فرهنگ و رسانه به حوزه فرهنگ ورزش و هنر ورود میکنه
    میشه منو راهنمایی کنین ببینم چه حوری میتونم از پرونده اطلاعات بگیرم؟
    میشه وکیل پایه یک دادگستری به من معرفی کنید لطفا

    • سلام روز به خیر
      دادسرای فرهنگ و رسانه ساختمان شماره دو دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت هست و شعبه دوم بازپرسی این دادسرا معمولا به پرونده های مالی کارکنان دولت رسیدگی می کرد.
      شاید هم احضاریه به اشتباه در حساب کرابری شما قرار داده شده باشه.
      میتونین با همراهی یک وکیل در ساعات اداری جهت روشن شدن موضوع به دادسرا مراجعه بفرمایید.

  • سلام تصرف غیر قانونی در اموال دولتی فقط تو ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی اومده؟

    • سلام میتونین به متن مقاله در سایت موسسه حقوقی مهر پارسیان مراجعه کنید

  • سلام جناب دکتر مهری
    من کارمند بانک پاسارگاد هستم و دادسرای جرائم اقتصادی تهران به اتهام تصرف غیر قانونی در اموال دولتی منو احضار کرده.
    میخواستم بدونم با توجه به اینکه بانک پاسارگاد خصوصی هست و نه دولتی دادسرای کارکنان دولت یا دادسرای اقتصادی میتونن منو به عنوان متهم احضار کنند؟

    • سلام وقت به خیر دوست عزیز

      طبق ️رأی وحدت‌ رویه شماره ۷۹۸
      🔸️مورخه ۱۵/۷/۱۳۹۹ هیأت‌ عمومی دیوان ‌عالی ‌کشور

          ✅مطابق ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ مأمورین به خدمات عمومی همانند کارکنان دولت مشمول حکم مقرر در خصوص تصرف غیرقانونی نسبت به وجوه یا سایر اموال سپرده شده به آنها برحسب وظیفه هستند. کارکنان بانک‌های خصوصی که تحت نظارت بانک مرکزی، به ارائه خدمات گسترده پولی و بانکی به مردم می‌پردازند، از مصادیق مأمورین به خدمات عمومی محسوب می‌شوند و مشمول مجازات مقرر در ماده فوق‌الذکر هستند. بر این اساس، رأی شعبه ۱۴ دادگاه تجدیدنظر استان یزد تا حدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء، صحیح و قانونی تشخیص داده می‌شود. این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات بعدی در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.

      موسسه حقوقی بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *