تقسیم و تنصیف اموال زوجین در قانون کانادا

تقسیم و تنصیف اموال زوجین در قانون کانادا

 

در این مقاله با توجه به اهمیتی که برای اتباع ایرانی ساکن در کانادا نسبت به تقسیم و تنصیف اموال بعد از طلاق وجود دارد، موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، اقدام به انتشار مطالب مورد نظر در مورد تقسیم و تنصیف اموال زوجین در قانون کانادا می‌نماید.

 

تفاوت و تاثیر ازدواج رسمی و غیر رسمی در تنصیف اموال زوجین در قانون کانادا

بر اساس قانون کانادا، ازدواج می‌تواند به دو صورت رسمی و غیر رسمی واقع شود. وقتی که زوجین از یکدیگر جدا می‌شوند، طریقه و وسیله‌ی اینکه اموال زوجین تقسیم و تنصیف گردد، بستگی به این دارد که ازدواج آن‌ها به صورت رسمی بوده یا نبوده است. مطابق با قوانین خانواده در نظام حقوقی کانادا، ازدواج رسمی یا زوجین متاهل و ازدواج کرده به کسانی گفته می‌شود که مراسم ازدواج و تشریفات ان را انجام داده و تایید شده باشد. زوجینی که به عنوان زن و شوهر با یکدیگر زندگی می کنند، اما به طور رسمی و همراه با تشریفات لازم و قانونی نبوده است و با یکدیگر ازدواج نکرده‌اند، بعضا به این حالت، زندگی کردن و ازدواج تحت عنوان ازدواج غیر رسمی یا common-law گفته می‌شود. زندگی با یکدیگر برای سالهای بسیار زیادی، داشتن فرزندان از یکدیگر، نسبت دادن عنوان شوهر یا همسر برای طرفین و به یکدیگر، ازدواج آن‌ها را رسمی نمی کند.

وکیل ملک در ونکوور

در بیشتر موارد و مطابق با قوانین خانواده، موضوع و تفاوت ازدواج رسمی با ازدواج تحت عنوان common-law عنوان نمی‌شود و این تفاوت موضوع خاصی را هم مطرح نمی کند، ولی این تفاوت زمانی مطرح می گردد که بحث اموال پیش می‌آید و تفاوت مهم در این زمینه می‌باشد. زوجینی که به طور رسمی ازدواج کرده اند، اگر آن‌ها از هم طلاق بگیرند یا یکی از آن‌ها فوت کنند، به طور خودکار ارزش و سود اموال آن‌ها بین زوجین تقسیم و تنصیف می‌شود؛ در حالی که این قاعده در مورد ازدواج common-law اعمال و اجرا نمی‌شود.

این قاعده همچنین در مورد توارث زوجین در صورتی که ازدواج آن‌ها رسمی یا غیر رسمی باشد، اجرا می‌شود.

 

اموال مشمول تقسیم و تنصیف در قانون کانادا

شرط مهم برای بحث مربوط به تقسیم و تنصیف اموال و اجرای ان در هنگام طلاق و یا فوت یکی از زوجین، مربوط به اموالی است که زوجین از تاریخ بعد ازدواج با یکدیگر کسب کرده و بدست آورده باشند و این مربوط به اموال قبل از ازدواج زوجین نمی‌باشد.

اموالی که مشمول تقسیم و تنصیف اموال زوجین در قانون کانادا و بعد از طلاق می‌شود به صورت ذیل است:

– خانه‌ و هر گونه املاک دیگر از هر کدام از زوجین

– ماشین یا هر وسیله نقلیه

– لو ازم و تجهیزات مربوط به خانه و سایل برقی

– حساب بانکی، سرمایه و حساب پس انداز، بیمه، حقوق بازنشستگی و دیگر موارد مالی

– هرگونه تجارت

نحوه‌ی تقسیم و تنصیف اموال زوجین در قانون کانادا

هرگاه زوجین رسمی از یکدیگر طلاق بگیرند، هر کدام از آن‌ها معمولا باید به طرف دیگر پولی و مالی را پرداخت و تسلیم کند که تقسیم و تنصیف اموال و پرداخت یا نامیده می‌شود.دو مرحله اصلی برای محاسبه مبلغ تقسیم و تنصیف اموال و پرداخت وجود دارد.

تحصیل در کبک

مرحله‌ی اول:

هر کدام از زوجین، باید درآمد و اموال خالص خانوادگی (NFP) خودش را محاسبه کند. برای انجام این کار، هر کدام از زوجین ارزش اموال خود را در تاریخ طلاق اضافه و جمع می کند و بعد از بدهی خود کسر می کند و حاصل بدست آمده در تاریخ جدایی را از حاصل تفریق دارایی ها و بدهی ها در تاریخ ازدواج کسر می کند، حاصل بدست آمده را درآمد و اموال خالص خانوادگی می نامند که باید زوجین به یکدیگر پرداخت کنند.

مرحله‌ی دوم:

هر کدام از زوجین که دارای درآمد خالص خانوادگی بالاتر می باشد، به طرف دیگر نصف ما به التفاوت درآمد خالص خانوادگی را پرداخت می کند.

پاستفاده از منزل مسکونی زوجین بعد از  ازدواج

این قاعده درباره‌ی هر کدام از زوجین که بعد از ازدواج در منزل اقامت داشته و قصد اقامت در همان منزل را دارد، اجرا می‌شود و می‌توانند ان را بفروشند، و همچنین بستگی به اینکه زوجین به طور رسمی یا غیر رسمی با هم ازدواج کرده باشند، دارد.

پزوجین به صورت ازدواج رسمی

Matrimonial home، به خانه‌ای گفته می‌شود که زوجین با هم به طور رسمی ازدواج کرده‌ و تا زمان جدایی با هم زندگی کرده باشند. هر کدام از زوجین می‌توانند، بیشتر از حتی یک matrimonial home داشته باشند.

هر کدام از زوجین این حق مساوی و برابر را برای ماندن در matrimonial home (که در ایالت Ontario و همچنین ایالت های مشابه که این حق قانونی تعریف شده) را دارند؛ اگرچه عنوان مالکیت قانونی، فقط به اسم یکی از آن‌ها باشد. این حق به اعتبار خود باقی خواهد ماند، تا یکی از اتفاقهای ذیل ایجاد شود:

اقامت کانادا از طریق اکسپرس انتری

– در صورت وجود توافقی بین زوجین که حاکی از این باشد، یکی از آن‌ها نمی‌تواند در انجا زندگی کند.

– در صورت وجود دستور دادگاه که یکی از آن‌ها نمی‌تواند در انجا زندگی کند.

– آن‌ها خانه matrimonial home را بفروشند یا قرارداد اجاره پایان یابد.

– از یکدیگر طلاق بگیرند و جدا شوند.

هیچ کدام از زوجین هم نمی‌توانند خانه‌ی مزبور را بدون اجازه‌ی کتبی هر کدام از زوجین، بفروشند یا رهن قرار دهند.

 

زوجین ناشی از ازدواج غیر رسمی یا common-law couples

قاعده‌ی مربوط به matrimonial home در مورد زوجین ناشی از common-law couples یا ازدواج غیر رسمی اجرا نمی‌شود.در این نوع ازدواج، اگر مالکیت خانه به نام هر کدام از زوجین نباشد، به طور خودکار و قانونی حق اقامت در خانه مشترک را ندارند.اگر هر یک از زوجین ناشی از این ازدواج، مالک خانه باشد، می‌تواند ملک را بدون اجازه‌ی طرف دیگر بفروشد یا اجاره دهد.

 

تکلیف پرداخت بدهی‌های زوجین بعد از ازدواج

در ازدواج رسمی و هم در ازدواج غیر رسمی، هر کدام از زوجین، فقط مسوول بازپرداخت بدهی‌های خود می‌باشند، مگر اینکه زوجین قراردادی داشته باشند یا در عقد ازدواج خود شرط کرده باشند که حاکی از مسوولیت به جهت بازپرداخت هر بدهی باشد.

اما اگر زوجین با یکدیگر قرارداد قرض یا وامی را امضا کرده باشند، مسوول هستند. این قاعده هم در مورد دو شخصی که با هم یک قرارداد وام را امضا می کنند، صحیح است. خواه زن و شوهر باشند خواه نباشند. هر کدام هم از زوجین که برای بازپرداخت، مسوول باشند، باید کل بدهی را پرداخت کند؛ اگرچه سودی از وام برای وی حادث نگردد، بنابراین هر کدام از زوجین در صورت عدم پرداخت بدهی، ملزم به بازپرداخت کل وام می باشد و مسوولیت تضامنی دارد. در ازدواج رسمی، بدهی‌ها زمانی که درآمد خالص خانواده، جمع می گردد، محاسبه می‌شود.

مهاجرت به فیلیپین

 

تقسیم و تنصیف اعتبار طرح حقوق بازنشستگی (CPP) در کانادا

اعتبار طرح حقوق بازنشستگی یا (CPP) یک نوع از حقوق بازنشستگی است که در صورت همکاری، بین بیشتر کارگران و کارفرمایان با هم  ایجاد می‌شود. شخص کارگر این اعتبار را دریافت می کند. وقتی که شخص بازنشسته می‌شود و یا به خاطر ناتوانی فیزیکی قادر به کار نیست، شخص می‌تواند تقاضای دریافت حقوق بازنشستگی را داشته باشد. مقدار حقوق بازنشستگی شخص، منوط به میزانی است که شخص همکاری و سابقه کاری داشته باشد.

اگر زوجین حداقل یک سال با هم زندگی کنند، CCP که آن‌ها هر دو کسب کردند، اگر از هم جدا شوند، در حالی که با هم بودند، این مبلغ جمع  و بین آن‌ها تقسیم می‌شود. این بعضا تقسیم اعتبار یا تقسیم درآمد بازنشستگی غیر متعادل یا (DUPE) نامیده می‌شود. اگر یکی از زوجین کمتر از طرف دیگر درآمد داشته باشد، این می‌تواند کمک کند که شخص را مهیا برای دریافت حقوق بازنشستگی نماید یا میزان حقوق بازنشستگی را که قبلا دریافت می کرده، افزایش دهد.اگر ازدواج رسمی و تشریفاتی بوده باشد، معمولا هیچ محدودیت زمانی به جهت درخواست برای DUPE وجود نخواهد داشت. اما اگر یکی از زوجین بعد از جدایی و بدون اینکه طلاق گرفته باشد، فوت کند، شخص باید برای دریافت حقوق بازنشستگی، در مدت سه سال بعد از مرگ طرف دیگر، درخواست بدهد.

در ازدواج‌های غیر رسمی، شخص باید درخواست خود را در مدت چهار سال بعد از جدایی مطرح کند، مگر اینکه هر دو به صورت کتبی در مورد حذف محدودیت زمانی چهار ساله توافق کرده باشند. همچنین شخص باید تا مدت حداقل یک سال از زمان جدایی صبر نماید، مگر اینکه یکی از زوجین در همان سال اول جدایی فوت نماید.

سرمایه‌گذاری در کانادا و اخذ اقامت دائم

 

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی متخصص قوانین کانادا

امروزه با توجه به وجود و انجام ازدواج اتباع ایرانی در کانادا، در طول زندگی مشترک یا بعد از طلاق زوجین ایرانی مقیم کانادا، به دلیل اینکه دادگاه‌های خانواده در کانادا در بحث مربوط به ازدواج و طلاق و آثار مالی ان، از جمله تقسیم و تنصیف اموال زوجین، بر اساس قانون کانادا تصمیم گیری و رای صادر می کند و از طرفی هم بسیاری از اتباع ایرانی که قصد ثبت ازدواج در کانادا را دارند، موضوع حقوقی تقسیم و تنصیف اموال زوجین در قانون کانادا، برای آن‌ها پیش می‌آید که به دلیل حفظ حق و حقوق آن‌ها، لازم می‌نماید که از مشاوره‌ی تخصصی وکلای امور خانواده در کانادا، بهره مند گردند، لذا موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با دارا بودن وکلای مجرب در امور به خانواده در کانادا، اقدام به مشاوره و راهنمایی حقوقی شما مراجعین محترم می‌نماید. جهت مشاوره شرایط تحصیل در کانادا، شرایط ازدواج در کانادا، نحوه اخذ اقامت دائم کانادا، چگونگی اخذ پاسپورت کانادا، شرایط جدید پناهندگی در کانادا با مشاورین مجرب ما تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *