اقامت ایرانیان مقیم خارج از کشور بعد از طلاق

اقامت ایرانیان مقیم خارج از کشور بعد از طلاق

با گسترش روند جهانی شدن روابط و ارتباط میان جوامع، پیوند میان جوامع، علی ‌الخصوص از طریق ازدواج نیز رو به افزایش است.

بسیاری از ایرانیان که تصمیم به ازدواج با تبعه یا شهروند یک کشور دارند، پس از ورود به کشور مورد نظر با مسائلی همچون نحوه ازدواج، ثبت ازدواج، قوانین حاکم بر ازدواج رو به رو می‌گردند.

 موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان اطلاعات مفیدی را در این زمینه منتشر کرده است که می‌توانید بدان مراجعه نمایید.

از انجایی که افراد در طول رابطه خود ممکن است با مشکلاتی رو به رو شوند که رابطه آن‌ها را به جدایی یا طلاق بکشاند، لذا پرداختن به مقوله طلاق اتباع ایرانی در کشورهای دیگر از اهم امور است.

مهم‌ترین موضوعی که بر نگرانی متقاضیان طلاق در کشور خارجی می‌افزاید، سرنوشت اقامت در آن کشور است. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شد تا اطلاعات لازم در زمینه اقامت ایرانیان مقیم خارج از کشور بعد از طلاق را در این مقاله به استحضار شما برساند.

با توجه به مهاجرت بسیاری از ایرانیان به کشورهایی همچون کانادا، استرالیا و آمریکا، بنابراین در این مقاله به قوانین این کشورها در خصوص سرنوشت اقامت ایرانیان بعد از طلاق پرداخته می‌شود.

اقامت ایرانیان مقیم آمریکا بعد از طلاق

اگر از طریق ازدواج گرین کارت یا اقامت موقت آمریکا را کسب کرده باشید، در صورت طلاق با مشکلاتی مواجه می‌شوید. یکی از مواردی که مطرح است، اثبات صحیح و واقعی بودن ازدواج است. یعنی اثبات کنید که صرفا برای دریافت اقامت ازدواج نکرده‌اید.

گواهی انحصار وراثت

بعد از اعلام طلاق به اداره مهاجرت و شهروندی آمریکا (USCIS)، بسته به اینکه پرونده اقامت شما در کدام مرحله باشد پاسخ اداره مهاجرت به درخواست اقامت شما بعد از طلاق متفاوت خواهد شد.

طلاق بعد از تایید ویزای نوع I-130

این نوع ویزا هیچ تضمینی برای دریافت اقامت بعد از طلاق نمی‌دهد و تنها به معنی شروع پروسه دریافت اقامت می‌باشد. اگر پروسه دریافت گرین کارت و ویزای مهاجرتی به مصاحبه و تایید نرسیده باشد، امکان اقامت نیز بعد از طلاق منحل می‌شود.

در صورتی که شما در حین پروسه دریافت گرین کارت قرار داشته باشید، طلاق موجب انحلال موقعیت شما برای دریافت گرین کارت می‌گردد.

چرا که به تبع شما با نشان دادن نوع وابستگی که با اسپانسر خود یعنی ازدواج دارید، درخواست گرین کارت داده‌اید. با طلاق دیگر این دلیل وجود ندارد که بر اساس ان صدور گرین کارت شما از سوی اداره مهاجرت آمریکا صورت گیرد. شما تنها می‌توانید درخواست ویزای waiver بدهید که البته این نوع ویزا مختص به اتباع ایرانی نمی‌باشد.

اگر گرین کارت را دریافت کرده باشید، دو حالت دارد: 1) گرین کارت یا اقامت مشروط 2) گرین کارت یا اقامت غیر مشروط

اگر گرین کارت شما از نوع مشروط باشد، باید فرم l-751 را پر کنید تا شروط اقامت را از لغو کنید. اینکار باید 90 روز پیش از پایان اولین گرین کارت شما انجام شود. این فرم مخصوص افرادی است که همسر آن‌ها از شهروندان آمریکا باشند.

دریافت شهروندی آمریکا تنها در صورتی ممکن است که شما بتوانید مدارک لازم مبنی بر صحیح بودن ازدواج خود را ارائه دهید. به عبارتی باید نشان دهید که ازدواج شما صرفا برای مهاجرت نبوده است.

آخرین تغییرات قانون مهریه

اگر گرین کارت شما غیر مشروط بوده و رابطه زناشویی شما پایان یابد، تنها تاثیری که در پروسه دریافت شهروندی آمریکا می‌گذارد، به تاخیر افتادن ان خواهد بود. بدین نحو که اگر بعد از اتمام سه سال از تاریخ ازدواجتان طلاق گرفته باشید، برای دریافت کارت شهروندی آمریکا باید دو سال دیگر در این کشور ساکن باشید.

ابطال کارت اقامت کانادا بعد از طلاق

به طور کلی طبق قانون کانادا، در صورتی که اقامت دائم یا شهروندی کانادا را داشته باشید، طلاق موجب لغو موقعیت اقامتی و شهروندی شما نخواهد شد. تنها در صورتی طلاق موجب از بین رفتن موقعیت اقامت و شهروندی شما خواهد بود، که در خصوص طول مدت و کیفیت رابطه اطلاعات غلط بدهید.

البته در موارد مربوط به اقامت دائم مشروط کانادا (PR)، باید 2 سال از زندگی با اسپانسر (زوج یا زوجه) گذشته باشد تا اقامت لغو نگردد. در غیر اینصورت، یعنی اگر پیش از اتمام این مهلت دو ساله رابطه پایان یابد و به طلاق منجر شود، ممکن است با تصمیم CIC، اقامت شما لغو گردد.

بعد از طلاق در کانادا، وظیفه‌ی تامین مخارج مالی تا سال بعد از ورود به کانادا همچنان بر عهده اسپانسر مالی (زوج یا زوجه) خواهد بود و در صورت عدم توانایی اسپانسر مالی به پرداخت مخارج زندگی، می‌توان درخواست کمک ‌های مالی اجتماعی داد.

در صورتی که در کشور کانادا پناهنده شده باشید، طلاق تاثیری در موقعیت پناهندگی شما نخواهد داشت. در صورتی که درخواست پناهندگی داده باشید و درخواست شما بر اساس موقعیت همسرتان باشد، بعد از طلاق باید درخواست خود را به صورت فردی طرح نمایید.

وکیل طلاق گاندی

ابطال اقامت استرالیا بعد از طلاق

در صورتی که اقامت موقت استرالیا را داشته باشید (ویزای نوع 820 یا 309)، جدایی تاثیرگذار خواهد بود. بدین نحو که اسپانسر شما (همسر) بعد از اعلام جدایی در اداره مهاجرت استرالیا، از اسپانسر بودن برای اقامت دائم شما کناره‌گیری خواهد کرد.

در این صورت اداره مهاجرت استرالیا از شما می‌خواهد تا درخواست اقامت دائم خود را در کشور استرالیا بر دلیلی دیگر غیر از پیوست به همسر مبتنی سازید.

در صورتی که رفتار خشونت ‌آمیز همسر که به عنوان اسپانسر شما در دوران اقامت موقت شما بوده است، علت طلاق و جدایی شما باشد، تاثیری منفی در پروسه دریافت اقامت دائم یا درخواست ویزای اقامت دائم شما نخواهد داشت.

بنابراین یا با اثبات صحیح و واقعی بودن ازدواج یا با اثبات در معرض خطر بودن زندگی خود یا فرزند به واسطه خشونت، پروسه اقامت دائم شما در استرالیا لغو نخواهد شد. در این حالت باید فرم شماره 1410 را در اداره مهاجرت استرالیا  پر نمایید.

وکیل خانواده معتبر

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری با بیش از 10 سال سابقه درخشان و با حضور گروه وکلای تخصصی و کارشناسان ارشد مهاجرت، آماده همراهی شما در تمام مراحل روابط حقوقی از جمله ازدواج، طلاق، اخذ اقامت موقت و دائم خواهد بود. برای مشاوره با کارشناسان با ما تماس باشید.

دپارتمان حقوق بین‌الملل و مهاجرت گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *