ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی


امروز موضوع ثبت طرح صنعتی را با شما بررسی خواهیم نمود.

حقوق مالکیت صنعتی

حقوق مالکیت صنعتی به عنوان یکی از زیر مجموعه های حقوق مالکیت معنوی، در کشور ما دارای سابقه ای بالغ بر نه دهه است.

وقتی فردی با نوآوری به عنوان مخترع، طرح صنعتی را می‌آفریند، حق دارد با درخواست ثبت طرح صنعتی اصیل و جدیدی که حاصل ابتکار وی می‌باشد، در پناه قانون از اختراع خود حمایت کند.

با توجه به رسیدگی تخصصی به جرایم در دادسرای تهران، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی، بهداشتی و مواد خوراکی و جرایم دارویی، به جرایم مربوط به ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، رسیدگی خواهد نمود.

اما قبل از ثبت طرح صنعتی به طریق قانونی، امکان استفاده از ضمانت اجراهای قانون برای دارنده طرح صنعتی امکان پذیر نیست. طرح صنعتی اصیل به طرحی اطلاق می‌شود که قبلا در هیچ نقطه دنیا، نظیر نداشته باشد.

گروه وکلای ثبت طرح صنعتی، همکار موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، به عنوان مرجع تخصصی ثبت شرکت و علائم تجاری، با تهیه مطلب پیش رو با عنوان ثبت طرح صنعتی، به قوانین مربوط به شرایط ثبت طرح صنعتی، مشاوره حقوقی درباره نحوه تنظیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی، معرفی وکیل متخصص ثبت طرح صنعتی و چگونگی طرح شکایت سوء استفاده از طرح صنعتی ثبت شده در دادسرای جرایم پزشکی، خواهد پرداخت.

جرم فروش سیگنال

 

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

مراحل ثبت طرح صنعتی پس از تنظیم و تقدیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی چیست؟

ضمانت اجرای سوء استفاده از طرح صنعتی ثبت شده در حقوق ایران چیست؟

ثبت طرح صنعتی از سوی اشخاص حقوقی چگونه انجام می‌شود؟

هزینه ثبت طرح صنعتی در اداره ثبت شرکتها چه میزان است؟

[/stextbox]

 

تاریخچه ثبت طرح صنعتی در ایران

قوانین متعددی حدود یک صده، از مالکیت صنعتی در ایران و ثبت طرح صتعتی حمایت نموده است.

آخرین تغییر در زمان تصویب قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری در سال ۱۳۸۶ به وقوع پیوسته است.

اداره ثبت طرح های صنعتی، در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده است، وظیفه اجرای قانون مذکور را به عهده دارد.

در قانون مذکور، طرح صنعتی قابل ثبت، زمانی است که برای افراد عادی حرفه و صنعتی که شخص مدعی نوآوری در آن است، موضوعی تکراری در هیچ کجای جهان نبوده است.

معاهده مادرید، پارسی و لیسبون که ایران در زمینه حمایت از طرح های صنعتی و ثبت بین المللی اختراع به آنها پیوسته است، حق استفاده انحصاری از اختراع و طرح صنعتی و منافع آن را به خالق آن می‌دهد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که کشفیات علمی، کشف نحوه درمان و معالجه بیماری ها، اختراعاتی که قبلا ثبت شده است، فرمول های ریاضی و شیمیایی، و اختراعاتی که با نظم عمومی یا اخلاق حسنه در تضاد هستند، نمی‌توانند از مزایای ثبت طرح صنعتی یا ثبت اختراع برخوردار شوند.

حقوق مالکیت صنعتی
حقوق مالکیت صنعتی

گواهینامه ثبت طرح صنعتی

سند نهایی که بعد از ثبت طرح صنعتی، توسط اداره مالکیت صنعتی صادر و تسلیم ایده پرداز آن می‌شود، گواهینامه ثبت طرح صنعتی اطلاق می‌شود.

وکیل زبده دیوان عالی کشور

حقوق مادی و معنوی طرح صنعتی ثبت شده به پدید آورنده آن تعلق دارد. این گواهی پنچ سال اعتبار دارد و برای دو دوره پنج ساله به شرط پرداخت هزینه های قابل تمدید است.

مراحل ثبت طرح صنعتی

تقدیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی

اظهارنامه ثبت طرح صنعتی، پس از تهیه فرم الکترونیکی، شامل موضوع مورد درخواست ثبت اختراع و طرح صنعتی، به زبان فارسی تنظیم شده و شامل موارد زیر خواهد بود: مشروح کامل خواسته، تاریخ تنظیم و امضای متقاضی، به انضمام نقشه های مربوطه در صورت وجود نقشه.

شرح کامل اطلاعات شناسایی متقاضی ثبت اختراع، عنوان اختراع و معرفی نماینده قانونی متقاضی.

در صورتی که تقاضای ثبت طرح صنعتی توسط وکیل تقدیم می‌شود، مدرک مثبت سمت وی باید ضمیمه اظهارنامه شود.

وصف مختصر موضوع مورد ادعای اختراع توسط متقاضی و ارائه روش اجرایی برای اختراع، از موارد الزامی تهیه و تنظیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی می‌باشند.

آیا امکان استرداد تقاضای ثبت طرح صنعتی وجود دارد؟

تا زمانی که اظهارنامه ثبت طرح صنعتی، برای ثبت اختراع مورد پذیرش قرار نگرفته باشد، امکان استرداد آن وجود دارد. البته با توجه به الکترونیکی بودن همه مراحل ثبت طرح صنعتی، لازم است درباره نحوه استرداد درخواست ثبت طرح صنعتی چاره ای اندیشیده شود.

 

امکان اصلاح اظهارنامه ثبت اختراع و طرح صنعتی

تا زمانی که اظهارنامه ثبت اختراع مورد قبول واقع نشده باشد، امکان اصلاح اظهارنامه، به شرط عدم تجاوز از حدود اظهارنامه ابتدایی بلا اشکال است.

می‌توان در یک اظهارنامه، تقاضای ثبت چند طرح صنعتی مرتبط با هم را ارائه نمود به شرطی که همه در یک طبقه باشند. ، مشروط بر آن که مربوط به یک طبقه بندی بین المللی و یا مربوط به یک مجموعه یا ترکیبی از اجزاء باشد.

نحوه توقیف اموال دولت و شهرداری

امکان تفکیک اظهارنامه های مشترک، به صورت هر یک برای یک طرح صنعتی واحد، قبل از تصویب اظهارنامه وجود دارد.

امکان اصلاح اظهارنامه ثبت اختراع و طرح صنعتی
امکان اصلاح اظهارنامه ثبت اختراع و طرح صنعتی

ثبت بین المللی طرح صنعتی بر اساس کنوانسیون پاریس

تقدیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع، به همراه اعلامیه ای که حق تقدم استفاده از مالکیت صنعتی را بر اساس کنوانسیون پاریس، به مخترع می‌دهد، به صورت همزمان امکان پذیر است.

درخواست حق تقدم مقرر در کنوانسیون مذکور، ممکن است بر اساس یک یا چند اظهارنامه ملی و یا بین المللی باشد. در صورت درخواست حق تقدم، ارائه گواهی ثبت شده آن در مراجع قانونی لازم است.

در صورت عدم ارائه مدارک مثبت، اعلامیه درخواست حق تقدم، کان لم یکن خواهد شد.

تاریخ و شماره اظهارنامه ثبت اختراع و طرح صنعتی، که در خارج از کشور تسلیم شده است، باید به اداره مالکیت صنعتی اعلام و مدارک آن شامل: تصاویر نامه یا اخطاریه که در موضوع درخواست ثبت اختراع تحویل داده شده است، تصویر گواهینامه اختراع در خارج، تصویر هرگونه تصمیم مبنی بر رد درخواست ثبت طرح صنعتی، بر اساس اظهارنامه خارجی، تحویل داده شود.

اقدامات اداره مالکیت صنعتی پس از دریافت اظهارنامه

در صورت تکمیل بودن اظهارنامه ثبت طرح صنعتی، تاریخ تقدیم، تاریخ تحویل اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی محسوب می‌شود.

پس از مطابقت اظهارنامه ثبت طرح صنعتی با مواد قانونی، ثبت طرح صنعتی انجام شده و گواهی ثبت طرح صنعتی به نام متقاضی صادر و تسلیم خواهد شد. در صورت عدم تطابق با قوانین و تقلب، درخواست مردود اعلام می‌شود.

بر اساس ماده ۲۵- ممکن است ضمن اظهارنامه درخواست شود که انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی از تاریخ تسلیم اظهارنامه حداکثر تا دوازده ماه و یا اگر ادعای حق تقدم شده است از تاریخ حق تقدم به تأخیر افتد.

معروف‌ترین وکیل دادگستری ایران

در این صورت پس از ثبت طرح صنعتی، نمونه طرح و مفاد اظهارنامه منتشر نمی‌شود. و فقط بعد از مدت مورد درخواست، آگهی ثبت طرح صنعتی ثبت شده را منتشر خواهد کرد.

بهره برداری از طرح صنعتی ثبت شده

با موافقت مالک طرح صنعتی، امکان بهره برداری از آن وجود خواهد داشت.

ساخت، فروش و وارد کردن اقلام در بر گیرنده طرح صنعتی، بهره برداری از آن محسوب می‌شود. امکان طرح شکایت کیفری از بهره بردار غیر قانونی طرح صنعتی ثبت شده وجود دارد.

همچنین می‌توان جهت دریافت خسارت و ضرر و زیان وارده نیز اقامه دعوی حقوقی نمود.

بهره برداری از طرح صنعتی ثبت شده
بهره برداری از طرح صنعتی ثبت شده

درخواست ابطال طرح صنعتی

اگر طرح صنعتی به عنوان یک اثر جدید و طرح صنعتی اصیل به ثبت رسیده باشد و شخصی مدعی عدم اصالت طرح صنعتی ثبت شده و یا تکراری بودن آن باشد و ضمنا در موضوع دعوای مطروحه ذینفع محسوب شود، امکان تقدیم دادخواست ابطال طرح صنعتی در دادگاه حقوقی را دارد. دادگاه حقوقی نیز با ارجاع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری، فقط در مواردی که رعایت مواد ۲۰ و ۲۱ قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری نشده باشد و یا شرایط شکلی ثبت طرح صنعتی در اداره مالکیت صنعتی رعایت نشده باشد، حکم با ابطال ثبت طرح صنعتی خواهد داد.

در این صورت ذینفع می‌تواند تمامی خسارت و ضرر و زیان خود را نیز مطالبه نماید.

وکیل ثبت طرح صنعتی

جهت مشاوره حقوقی درباره نحوه تنظیم اظهارنامه ثبت طرح صنعتی، مشاوره جهت ثبت اختراع در خارج و داخل کشور، مشاوره حقوقی موارد ابطال ثبت طرح صنعتی و یا ثبت اختراع و معرفی وکیل متخصص ثبت طرح صنعتی و اختراع، با گروه وکلای ثبت شرکت، همکار موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

وکیل کهنه کار ملکی در تهران

دپارتمان ثبت شرکت و علائم تجاری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *