جبران خسارت سیل‌ به عهده کیست؟

جبران خسارت سیل‌ به عهده کیست؟

جبران خسارت سیل‌ به عهده کیست؟


امروز با موضوع جبران خسارت سیل‌ به عهده کیست؟ با شما همراه هستیم.

ضمن عرض تسلیت به خانواده‌ی جانباختگان سیل‌های اخیر و اظهار تاسف از بابت بی تدبیری برخی از مسئولین ذی صلاح،موسسه حقوقی مهرپارسیان در خصوص ارایه مشاوره حقوقی و قبول پرونده آسیب دیدگان جانی و مالی حوادث اخیر در ایام تعطیلات نوروزی و پس از آن اعلام آمادگی می‌نماید.

سیل به معنی طغیان کردن آب، زیر آب رفتن گستره‌ای از زمین وطوفانی شدن می‌باشد. در خلال یا پس از یک بارندگی شدید، مقدار آب رودخانه به سرعت افزایش یافته و در نتیجه آب از بستر عادی خود سر ریز و دشت سیلابی و مناطق اطراف را دربر می‌گیرد.

چه عواملی بر افزایش حجم سیلاب ها تاثیر گذار است؟

فعالیت بشر به چند صورت احتمال وقوع سیل را افزایش می‌دهد. از آن جمله می‌توان به ساختمان‌سازی در دشت سیلابی رود که مستلزم اشغال بخش‌هایی از آن است و باعث کاهش ظرفیت طبیعی رود می‌شود، اشاره کرد. به این ترتیب محدوده‌ای از دشت سیلابی که در زمان طغیان زیر آب می‌رود، گسترده‌تر می‌گردد.

شهرسازی‌ها و حذف گیاهان باعث کاهش مقدار آب نفوذی و افزایش آب سطحی می‌شود. حجم زیاد آب از یک طرف بر بزرگی طغیان می‌افزاید و از طرفی با افزایش فرسایش، رسوباتی به وجود می‌آورد که با برجای گذاشتن آن‌ها ظرفیت بستر اصلی رود کاهش می‌یابد. موارد پیش معمولاً تأثیر تدریجی دارند، ولی سیل‌های ناگهانی و فاجعه‌آمیز اغلب بر اثر تخریب سدها و بندها، ایجاد می‌شوند.

از این رو نظارت شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی به نظر لازم و واجب می‌باشد.

نمونه شکواییه

جبران خسارت سیل‌ به عهده کیست؟

دولت چه مسولیتی در قبال پیشگیری از سیل دارد؟

وفق قانون برای مبارزه با خطر سیل و سایر حوادث طبیعی در سراسر مملکت وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی مکلف هستند کلیه امکانات خود را در‌اختیار وزارت کشور قرار دهند.

وزارت کشور مکلف است به منظور حفظ جان و مال مردم از خطرات سیل و تامین بهداشت عمومی بلافاصله پس از تصویب این قانون‌کلیه اقدامات لازم را برای حفظ و اصلاح و احداث مسیل و سیل برگردان و کشیدن کانال فاضلاب به عمل آورده و از کلیه اراضی و مستحدثات و‌ ساختمان‌های متعلق به دولت و مؤسسات یا اشخاص اعم از حقیقی و یا حقوقی در هر نقطه که برای تامین منظورهای مذکور ضرورت داشته باشد‌استفاده نموده و تعرف یا تملک نماید.

پرداخت دیه جان باختگان و مصدومین سیل بر عهده کیست؟

حوادثی مانند سیل اخیر،تحت دو شاخه قابل بررسی است یا از بلایای طبیعی به شمار می‌آیند و یا قابل انتساب به دستگاه‌ها، مدیران و اشخاص و قابل کنترل به وسیله آن‌هاست.

جبران خسارت ناشی از سیل که موجب تخریب ساختمان‌ها یا خودروها گردیده است چنانچه این اموال از پوشش بیمه‌ای مناسب حادثه برخوردار باشند متعاقبا جبران خسارت وارده بر آنها برابر قرارداد، می‌بایست به وسیله شرکت بیمه‌گر صورت پذیرد.

و همچنین  جبران خسارت وارده بر ساختمان هایی که پوشش بیمه‌ای ندارد و در حریم و بستر رودخانه  و مسیل؛ ولی با دریافت پروانه قانونی ساخته شده اند بر عهده صادرکنندگان پروانه و ناظران، از باب تسبیب، می‌تواند باشد و جبران خسارات تخریب بناهایی که در بستر و حریم رود و بدون مجوز و پروانه، ساخته شده‌اند به نظر منتفی است و ممکن است مشمول قواعد غصب و اقدام باشد.

وکیل خوب در بلوار کشاورز

جبران خسارت سیل‌ به عهده کیست؟

تحت چه شرایطی دولت صرفا مسئول پرداخت خسارات ناشی از سیل می باشد

تحت شرایطی ( به غیر از خسارات حالت‌های یاد شده در پرسش پیشین) با عنایت به مسئولیت دولت که در صدر مقاله به آن اشاره کردیم  (که شامل سازمان هواشناسی در پیش‌بینی و اعلام اوضاع جوی، صداوسیما در اطلاع‌رسانی آن به مردم، وزارت نیرو در مدیریت آب و بستر رودها و مسیل‌ها به استناد قانون توزیع عادلانه آب و آیین‌نامه بستر و حریم رودخانه‌ها و غیره، سازمان مدیریت بحران در پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی، به استناد قانون تشکیل این سازمان)، در نهایت، دولت مسئول است.

وکیل مطالبه خسارت سیل و زلزله

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث مطالبه خسارت سیل یا سایر

موارد دارید، برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر

وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های

19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

جبران خسارت سیل‌ به عهده کیست؟

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

  • 021-88795408
  • 021-88796143

شماره های همراه

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده

توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری،

مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *